Andar och spöken, finns dom?

Det här får bli mitt sista inlägg här på ett tag. Jag är så j…a trött på detta evinnerliga tjafsade i var o varannan tråd. Den här tråden t.ex . Först ett tiotal trevliga inlägg inom ämnet och sedan ett 30-tal med enbart elakheter, påhopp och gammalt groll som inte tillför ett skit. Trött på er nu !!!

Återkommer kanske när bråkstakarna växt upp!
Peace

Det här får bli mitt sista inlägg här på ett tag. Jag är så j…a trött på detta evinnerliga tjafsade i var o varannan tråd. Den här tråden t.ex . Först ett tiotal trevliga inlägg inom ämnet och sedan ett 30-tal med enbart elakheter, påhopp och gammalt groll som inte tillför ett skit. Trött på er nu !!!

Återkommer kanske när bråkstakarna växt upp!
Peace
Jag skall rensa tråden för jag håller med om att den är väldigt intressant. Hoppas att det lindrar din besvikelse, åtminstone lite. :wai:

Hej

Kanske ska man backa tillbaka lite i historien för att förstå varför spöken och andar har en så stor betydelse i det Thailändska samhället, för längesedan var ju befolkningen anhängare av Anemism eller andetro som en del säger, det innebär att man tror att naturen är besjälad, detta gäller alltifrån människor till djur, träd, växter och stenar, man trodde att det fanns goda andar som hjälpte människorna och onda andar som man inte ville reta eller förarga, man offrade därför till stenar och träd o.s.v.

Efter anemismen kom Hinduismen med sina många gudar till Thailand, man tillbad dessa via sina husaltare där man offrade mat, dryck och tände rökelse, inom Hinduismen hade man Brahminer som var vitklädda religösa ledare, dessa höll i ceremonier, bröllop m,m, dom sågs som visa män, men även under denna tid fortsatte man offra och be till vissa träd, stenar och annat påsarna sätt som tidigare.

Efter detta kom Buddismen till Thailand och blev statsreligion, men ute i provinserna fortsatte man med en blandning av Anemism, Hinduism och nu Buddism, flera medlemmar har ex.vis kanske blivit vigda av en vitklädd man (Brahmin) istället för en munk, i Isaan innehåller fortfarande ett bröllop ofta mer Anemistiska och Hinduistiska inslag än Buddistiska.

Ute i byarna finns det nästan alltid heliga träd, stenar eller något annat som man ber och offrar till, det kan vara nära huset eller ute på farmen. det gäller att hålla sig väl med spöken och andar för att må bra, få en bra skörd och inte drabbas av olycka o.s.v.

När man bygger ett hus är mycket reglerat enligt dessa gamla blandade traditioner, trappan ska vara åt ett speciellt väderstreck, när stolparna till huset reses hänger man upp fiskeredskap och annat på en av stolparna för att ge huset och dess ägare tur, man ska placera sängen på ett visst sätt så att huvudet hamnar åt rätt håll, andehus ska placeras på en viss plats, tror man att det finns spöken i området så hänger man upp röda skjortor och kläder längs tomten för att hålla spökena borta.

Det finns hur mycket som helst att skriva om detta, det finns ceremonier tillägnade det övernaturlig, spöken och andar för nästan allt, folk som är drabbade av sjukdom, skadade vid trafikolyckor, husbyggen, innan man fäller träd eller röjer mark för ett hus eller odling, spöken och andar kan innebära att ett hus blir obeboeligt, för en god skörd, för att hitta en man eller fru att gifta sig med, för att bli gravid o.s.v, o.s.v, så detta med spöken och andar tas på stort allvar och påverka det dagliga livet för en stor del av befolkningen i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Kanske ska man backa tillbaka lite i historien för att förstå varför spöken och andar har en så stor betydelse i det Thailändska samhället, för längesedan var ju befolkningen anhängare av Anemism eller andetro som en del säger, det innebär att man tror att naturen är besjälad, detta gäller alltifrån människor till djur, träd, växter och stenar, man trodde att det fanns goda andar som hjälpte människorna och onda andar som man inte ville reta eller förarga, man offrade därför till stenar och träd o.s.v.

Efter anemismen kom Hinduismen med sina många gudar till Thailand, man tillbad dessa via sina husaltare där man offrade mat, dryck och tände rökelse, inom Hinduismen hade man Brahminer som var vitklädda religösa ledare, dessa höll i ceremonier, bröllop m,m, dom sågs som visa män, men även under denna tid fortsatte man offra och be till vissa träd, stenar och annat påsarna sätt som tidigare.

Efter detta kom Buddismen till Thailand och blev statsreligion, men ute i provinserna fortsatte man med en blandning av Anemism, Hinduism och nu Buddism, flera medlemmar har ex.vis kanske blivit vigda av en vitklädd man (Brahmin) istället för en munk, i Isaan innehåller fortfarande ett bröllop ofta mer Anemistiska och Hinduistiska inslag än Buddistiska.

Ute i byarna finns det nästan alltid heliga träd, stenar eller något annat som man ber och offrar till, det kan vara nära huset eller ute på farmen. det gäller att hålla sig väl med spöken och andar för att må bra, få en bra skörd och inte drabbas av olycka o.s.v.

När man bygger ett hus är mycket reglerat enligt dessa gamla blandade traditioner, trappan ska vara åt ett speciellt väderstreck, när stolparna till huset reses hänger man upp fiskeredskap och annat på en av stolparna för att ge huset och dess ägare tur, man ska placera sängen på ett visst sätt så att huvudet hamnar åt rätt håll, andehus ska placeras på en viss plats, tror man att det finns spöken i området så hänger man upp röda skjortor och kläder längs tomten för att hålla spökena borta.

Det finns hur mycket som helst att skriva om detta, det finns ceremonier tillägnade det övernaturlig, spöken och andar för nästan allt, folk som är drabbade av sjukdom, skadade vid trafikolyckor, husbyggen, innan man fäller träd eller röjer mark för ett hus eller odling, spöken och andar kan innebära att ett hus blir obeboeligt, för en god skörd, för att hitta en man eller fru att gifta sig med, för att bli gravid o.s.v, o.s.v, så detta med spöken och andar tas på stort allvar och påverka det dagliga livet för en stor del av befolkningen i Thailand.

Mvh isan lover
Tack för lektionen, det var en del som jag inte kände till. Framför allt då att "Mannen i vitt" inte härrör från buddhismen. Det var just en sådan man som vigde oss hemma i byn för 11 år sedan. Men det kom även munkar före ceremonin men det var visst för att välsigna huset. Tidigt på morgonen kom munkarna tillbaka ytterligare en gång.

Ja det är mycket man inte förstår i den thailändska kulturen, den är väldigt annorlunda jämfört med vår. Men väldigt intressant, jag skall försöka ta mig tid så småningom att studera det hela lite djupare.

Vid nybyggen ska man offra pengar som ska gjutas in mitt i huset, mitt bidrag blev svenska mynt med 4 olika Kungar. Värde ca 600 kr, hoppas det blev bra.

DSC02036.JPG

Hej

Förr lade man mynt under stolparna när dessa restes, men nu byggs det ju mer och mer i betong så då hamnar nog mynten där istället.

Mvh isan lover
Inte bara i Thailand det är vidskepligt, när vi reste stormasten på skutan vi renoverade för många år sedan la vi ett mynt under stormasten för det skulle bringa lycka å det hjälpte tydligen tur å retur Västindien utan problem

Vi hade en påse full med thailändska mynt, blev en hel del. Va viktigt att det va lika mycket i varje pelarfundament.
Hej

Förr lade man mynt under stolparna när dessa restes, men nu byggs det ju mer och mer i betong så då hamnar nog mynten där istället.

Mvh isan lover
Hos oss brände abotten under mässande vaxljus som fick droppa ner i hinkar med vatten, vattnet skopades sen ner i stolphålen.

Hej

Några saker vid trafikolyckor kanske är värda att ta upp, när lillpojken var ca 6-7 år åkte han MC med två kusiner som var 13 respektive 11 år, det var 13 åringen som hade tagit nycklarna till den ifrån sin pappa och lånat den i smyg.

Pojkarna körde omkull i byn men klarade sig med skrapsår, men sen följde något intressant, på platsen för olyckan samlades sedan nästan alla bybor och gammelmormor som är lite av en schaman skulle med ett lakan fånga barnens själar som man trodde hade blivit rädda och lämnat barnen vid olyckan, så mormor gick med ett lakan utspänt mot barnen för att jaga tillbaka själarna till dessa igen.
Lillpojken viskade då till mig ”hur kan mormor se själarna” vi ser ju ingenting, vad svarar man på det?

Några år senare var en av kusinerna med i en ny olycka och då skadade han sig mer, då lade man honom utomhus på en säng, under sängen placerade man löv ifrån ett speciellt träd som ansågs ha helande effekt och som kan driva bort dom onda krafterna, man tände en eld under sängen och lade på löven som gav en kraftig rök som steg genom sängen, man lade ett lakan på pojken för att stänga inne röken så att den omslöt kroppen, samtidigt kom alla bybor sedan för att visa medlidande för den skadade, höll honom i hand och önskade att han skulle friskna till, vid en sån här ceremoni förväntas alla i byn komma, pojken tyckte att det blev varmt på ryggen och svettades.

Jag har sedan varit på flera såna här ceremonier när tre tjejer i 15 års åldern körde omkull, när frugans lillebror har kört omkull o.s.v, det är något som hela byn tar på allvar och ställer upp på.

Mvh isan lover

I vår by har jag aldrig sett detta i den utsträckning som du beskriver , ett stort träd blåste omkull för ett antal år sedan,det lade sig inte helt platt ner utan rotvältan lyftes upp och låg nån meter ovan mark , dagarna efter kom det ett kraftigt slagregn , dagen efter stod trädet på sin plats igen och roten på sin normala plats, det blev ett riktigt tumult av detta och trädet är nu ett heligt träd som man lade en massa gåvor brevid samt tände rökelse, det beöktes flera veckor varje dag. Jag förstod ju vad som egentligen hände med trädet , men ville inte yppa det för byborna , de mår tydligen bra att ha sin tro på det övernaturliga :wai:

Hej

Kanske ska man backa tillbaka lite i historien för att förstå varför spöken och andar har........

Mvh isan lover

Tack för lektionen IL
Frugans familj, i synnerhet modern, som har 50% kinesiskt påbrå är noga med traditionerna och ett altare med alla tiilbehör har en hedersplats inne i huset. Rökelsestickor, blommor, Buddafigur och alla tillbehör.

På väggarna hänger även tavlor föreställande en Hinduisk figur, elefanthuvud med 11 armar som jag har för mig kallas Kane. Frugan har samma figur i en medaljong runt halsen.

Varje morgon har modern bestämda rutiner med bön och små offergåvor. Färskt vatten och något ätbart läggs framför Buddan. Övriga i familjen, som urspr. kommer från Yasothorn, håller inte så hårt på bedjandet, kanske livet i Bkk har "moderniserat" deras förhållande till Budda.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
988
Anonymius
A
W
Svar
0
Visningar