Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så kallt hade vi det December-Januari ibland i Lomsak, fick ju gå i fodrad jeansjacka ibland, så det blir det allt.

Men kanske han bor på höjd det vet jag inte.

Första gngn jag var i Lomsak kom från Pattaya, stod ju och darrade av köld som tur var så hade exet förvarnat mig så hade jacka och långbyxor med mig men frös ändå.

"Jonas " sa:
Så kallt hade vi det December-Januari ibland i Lomsak, fick ju gå i fodrad jeansjacka ibland, så det blir det allt.

Men kanske han bor på höjd det vet jag inte.

Första gngn jag var i Lomsak kom från Pattaya, stod ju och darrade av köld som tur var så hade exet förvarnat mig så hade jacka och långbyxor med mig men frös ändå.
Men omkring Lomsak är det ju ganska mycket berg väl. Ligger Lomsak högt också?

Nej det ligger inte så högt men omringat av bergskedjor så blir som en dalgång det kanske gör det.

"Janne " sa:
5-7 grader låter som de bor på en rejäl höjd ... har svårt att tro att det blir så kallt i en vanlig by. På nätterna i svärföräldrarnas by blir det så kallt så man behöver tjockt täcke på natten. Kanske 15 grader.
I natt var en kall natt 15-16 grader här uppe i Isaan Nang Rong på morgonen, men på dagen värmer det upp kraftigt genom solen.
Bor man i ett hus som är byggd i bränd tegel blir det inomhus inte så kallt på natten.
Sedan när det är den heta tiden på året blir det inte heller så varmt inomhus.
Man kan inte jämföra med hus som är byggd i cementblock det blir kallt på natten i dem den här årstiden, och mycket varmt inomhus när det är den heta årstiden.
Jag anser det är en stor fördel hus som är byggd i tegel mot att det är cementblock, men att bygga i tegel blir dyrare, men värt att ta den kostnadsökningen.
Jag skulle tro att den här gasbetongen är bästa materialet som kommer mer och mer vad man kan se när de bygger.
Det materialet har också bra ljudisolering, samt en lätt hantering vid byggnation.

Här i Nang Rong var det en ovanligt kall natt endast 11 grader som lägst.

Men nu mitt på dagen är temperturen uppe i ca 28 grader.

Helt klar blå och molnfri himmel idag, med en svag vind från norr.

Så vad gör man i Isaan en sådan här fin januaridag?

Perfekt for att vara ute i trädgården hela dagen, endast iklädd shorts förståss.

Åt lunchen ute, och sitter just nu med frugan och dricker eftermiddagskaffet ute
bland alla blommor och fjärilar.

IMG_1765.jpg

IMG_1760.jpg

"Rong " sa:
Man kan inte jämföra med hus som är byggd i cementblock det blir kallt på natten i dem den här årstiden, och mycket varmt inomhus när det är den heta årstiden.
Jag anser det är en stor fördel hus som är byggd i tegel mot att det är cementblock, men att bygga i tegel blir dyrare, men värt att ta den kostnadsökningen.

Har google hakat upp sig för nu är du mer ute och reser än normalt (vilket inte säger så lite)!?

Som svar på Berras fråga i rubriken vill jag säga att man nog måste ha en hobby som passar in här på landsbygden i Isaan om man skall bo här permanent.
Själv odlar jag blommor, frukt och lite grnsaker här i min trädgård.
Nu på vintern odlar jag mest tomater, eftersom de mår bra av svala nätter.

Sår fron i kruka, dom kommer upp på en vecka, se bild.
Buskarna bakom krukan på forsta bilden är ca två månader, och bild två
är efter ca tre månader. Mums.

Min närmast boende farangkompis, en engelskman, han foder upp vildsvin.
Har ca 30 st nu. Mums mums att grilla.

Djur är ju också trevligt att ha, och enkelt när man lever på Isaans landsbygd.

Själv har jag två hundar.

IMG_1793.jpg

IMG_0946.jpg

När vi flyttar ner för gott om ett antal år så kommer vi också definitivt att syssla med odling av olika slag, kanske också föda upp en och annan gris mest för husbehov. Sådant kommer ju att hålla oss sysselsatta.

Sen måste det bli en årlig tid någonstans vid kusten när skolan är stängd, ett sådant miljöombyte är nog ett måste annars blir det för långtråkigt.

Var vänliga att hålla diskussioner om husbygge i tråden dit inläggen är flyttade - Hus för oss dödliga. Tack! :wai:

Har släkten i udon thani o skulle vilja påstå att det finns hur mycket som helst att göra. Åka till Nong kai o besöka mekongfloden o en av restaurangerna där o marknaden. Tycker om att bara åka runt o titta på allt möjligt o hälsa på bekanta. Mycket prat o Mat blir det.

Har släkten i udon thani o skulle vilja påstå att det finns hur mycket som helst att göra. Åka till Nong kai o besöka mekongfloden o en av restaurangerna där o marknaden. Tycker om att bara åka runt o titta på allt möjligt o hälsa på bekanta. Mycket prat o Mat blir det.

Tjena!
I byn där jag brukar vara, Baan Wang Seang, är jag ensam farang. Ibland åker jag in till Big C eller Central Plaza och tar en fika och handlar. Sedan finns det ju svenskträff varannan onsdag nära järnvägsstationen.
Ja, brukar åka in till Nong Khai i ett par dagar, mycket trevligt ställe! Vill man se havet drar jag ner till lägenheten i Hua-Hin.
Min fru har odlingsmark i byn där uppe, där har man allt och göra om man orkar eller får göra det :thumbsup:

Tjena!
I byn där jag brukar vara, Baan Wang Seang, är jag ensam farang. Ibland åker jag in till Big C eller Central Plaza och tar en fika och handlar. Sedan finns det ju svenskträff varannan onsdag nära järnvägsstationen.
Ja, brukar åka in till Nong Khai i ett par dagar, mycket trevligt ställe! Vill man se havet drar jag ner till lägenheten i Hua-Hin.
Min fru har odlingsmark i byn där uppe, där har man allt och göra om man orkar eller får göra det :thumbsup:

Låter ju trevligt med svenskträffen . Den har jag helt missat. Vi håller till nära nung sung mot khon kaen (15 min från udon) trivs som fisken i vattnet där.

Låter ju trevligt med svenskträffen . Den har jag helt missat. Vi håller till nära nung sung mot khon kaen (15 min från udon) trivs som fisken i vattnet där.

Hejsan!
Här har du ett forum om svenskträffen http://[länk]/forum/topic/26817-svenskträff-varannan-onsdag-i-udon-thani/page-44 men du måste dock vara medlem, helt gratis!
Där du bor brukar vi handla på marknaden, och där i närheten bor det även två ålänningar
Själv åker jag till Thailand den 17:e februari

Bifogar vart träffen är!
Nästa träff är den 11 februari klockan 17:00
svenskträff.PNG

Ja men man kan ju träffa på endel svenskar i Udon typ Nutty Park, eller Udon day and night, finns la en del barer fortfarande som drivs av svenskar där, inte lätt att ta sig ut till Nong Sung om man inte har bil eller moppe. Det går la songtaew (bahttaxi) dit men får la ta reda på vilket nummer som gäller då.

I nong khai hade man ett ställe med rätt mycke svenskar och skandinaver som hette Danish bakery. det drevs först av en dansk men togs över av en svensk, dom hade svenskt julbord bla. det ligger på den enkelriktade vägen närmast Mekong river. typ i höjd med där strandpromenaden börjar i västra delen.

Ja men man kan ju träffa på endel svenskar i Udon typ Nutty Park, eller Udon day and night, finns la en del barer fortfarande som drivs av svenskar där, inte lätt att ta sig ut till Nong Sung om man inte har bil eller moppe. Det går la songtaew (bahttaxi) dit men får la ta reda på vilket nummer som gäller då.

I nong khai hade man ett ställe med rätt mycke svenskar och skandinaver som hette Danish bakery. det drevs först av en dansk men togs över av en svensk, dom hade svenskt julbord bla. det ligger på den enkelriktade vägen närmast Mekong river. typ i höjd med där strandpromenaden börjar i västra delen.

Halloj!
Songtaew, röd, nr 44 går från Baan Non Somboon (på vita stenen står det 22 km) till Central Plaza, förbi busstationen.
Baren i Nong Khai är troligtvis stängd nu, tror att han heter Tomas från Haninge, Stockholm.
Ska upp till Udon i slutet av februari och naturligtvis till Nong Khai också., det är ju bara 60 km dit.

Ja det stämmer och det var på samma ställe som tidigare. Jag kan fråga henne om adressen om du vill. Det gick snabbt och dom skickade hem passet mot en liten avgift.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25