Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men allt sånt är ju relativt och hur man lever.
Jag har ju motsatt exempel kompis och hans Thaikärring, jobbar båda 5 månader om året i Norge och bor sen här och har det väldigt bra ställt.
Precis färdigställt sig hus ihop i Isaan och hyr boende i Pattaya.
1 Norsk månadslön som tex. jag har motsvarar 30 Thailändska månadslöner för en normalt arbetande Thai.
Så inkomstmässigt får man nog klättra en del som Thai, hon i Norge har med all säkerhet en högre levnadstandard.
Och inte råd ja du en praktikant från universitet har en praktiklön på 20.000 norska i Norge dom har råd.

Men med kostnadsnivån i landet så har säkerligen en Thai högutbildad ett bättre liv i Thailand och bättre framtidsutsikter.
Jag hade ju kunnat ta tant och unge till Sverige men nä.
Men normal lönenivå är ju bättre i norden.
Och allt är ju inte billigare i Thailand, importerade varor som kanske här är lyx är ju normalt i ett hem i Sverige.

Nu vet jag inte vad det är för speciellt med anestesiläkare, men de läkare som jag mött i Thailand har alla varit otroligt välbärgade. Att bli läkare är väl det yrke som kostar mest slantar att bli också så man borde komma från en riktigt välbärgad familj.
Vad du missar e att han kanske har mindre i lönekuvertet än dig men återinvesterar pengarna i mark och fastigheter som genererar ofta en extra ofta mycket högre inkomst[/QUOTE]

Med en bättre lön så kan man investera i mer mark. Så jag skulle kunna investera i mer mark än dessa herrar, vilket skulle generera mer pengar åt mig.
Dock så återstår problemet för mig att investera i thailändsk mark.

Sedan så kan jag t.ex inte se dessa höga kostnader i Sverige.
Jag tycker att jag lever väldigt billigt.
Det som gör att utgifterna kan dra iväg är rena konsumtionsprodukter som datorer, telefoner, TV-apparater, stereo o.s.v.
Dessa saker är inte något vidare billiga i Thailand heller. Det är väl t.o.m dyrare i många avseenden.

Matkostnad vet jag inte hur mycket man sparar på om man bor i Thailand. Kanske 1500:-/månad. Äter man ute så skenar dock priserna iväg till Thailands fördel.

Bränslekostnader sparar man kanske 300:- / månad.
Bil är däremot dyrare i Thailand att köpa, underhållet är billigare.

Boendekostnad är väl den posten som kan variera mest och det är nog där den största besparingen är.

Har kommit fram till att bo i Thailand med svensk inkomst är billigast.
Men varför inte Kambodja? Mycket billigare än thailand och lika fina stränder och tjejer och bättre på engelska.

Har kommit fram till att bo i Thailand med svensk inkomst är billigast.
Men varför inte Kambodja? Mycket billigare än thailand och lika fina stränder och tjejer och bättre på engelska.

Skolan kan nog vara en orsak.

Är man ensam behöver man egentligen inte ens bo någonstans, fast det kan ju vara skönt med en fast punkt där man förvarar sina kläder.

Kambodja har väl egentligen bättre stränder än Thailand, fast jag är tveksam att om jag skulle välja hemvist efter strandkvalitet och brudar.

undrar om ni lever i eller skriver om samma Thailand som jag befinner mig i ,ojoj........;)

undrar om ni lever i eller skriver om samma Thailand som jag befinner mig i ,ojoj........;)
Antagligen gör vi det och antagligen har du erfarenhet av det fattigaste Thailand liksom majoriteten här.
Inte många faranger här på forumen som har erfarenhet av medelklassthai, utan har en bild av egen erfarenhet den fattigaste delen av och mest outbildade delen av Thai och efter det säger så är det.

Du skriver bil är dyrare att köpa i Thailand.
Kollade bilpriser i Sverige tyckte först dom var likvärdiga men sen såg jag är ju pris innan moms la man på den så är ju bil klart billigare i Thailand.

Antagligen gör vi det och antagligen har du erfarenhet av det fattigaste Thailand liksom majoriteten här.
Inte många faranger här på forumen som har erfarenhet av medelklassthai, utan har en bild av egen erfarenhet den fattigaste delen av och mest outbildade delen av Thai och efter det säger så är det.

Vad ör din erfarenhet av medelklass thai båda dina rjejer kommer ju från dom fattiga delarna o är ju inte mellanklass av vad du berättat om dom förut????

Bil priserna e ju me moms i sverige du måste ha kollat på företags sida....
Sen måste du kolla me va du får för pengarna stor skillnad mellan svensk bil standard o thai

Vad ör din erfarenhet av medelklass thai båda dina rjejer kommer ju från dom fattiga delarna o är ju inte mellanklass av vad du berättat om dom förut????
Skrev jag att jag hade erfarenhet av medelklassthai? Jag har med liksom majoriteten här bara erfarenhet av den fattiga delen, påstod inte i mitt inlägg att jag hade erfarenhet av det utan att andra grundar sin bild utav egen erfarenhet och majoritetens erfarenhet här kommer nog från fattiga thailand.

J
Bil priserna e ju me moms i sverige du måste ha kollat på företags sida....
Sen måste du kolla me va du får för pengarna stor skillnad mellan svensk bil standard o thai
Japp kollat på nybilspris på företagens hemsida.
Kanske inte stämmer med verkligheten, skrev vad jag jämfört.
Dom korta turer jag är i Sverige springer jag inte och kollar bilpriser utan får hålla mig till internet.
Har du bättre info delge den istället.

Det förmodade jag på att du skrev....
Förmodligen har vi det..........till phonta

Kollade bilpriser i Sverige tyckte först dom var likvärdiga men sen såg jag är ju pris innan moms la man på den så är ju bil klart billigare i Thailand.
Han menar nog att begagnade bilar är dyrare i Thailand... Men det är väl en bra sak?
Importerade bilar är också dyrare för Thailandet vill gynna inhemsk produktion.
Andrejs, jag vill inte diskutera en enskild persons förmögenhet utan landet generellt. Jag e skitavis på hur stora möjligheterna är för den Thailändska medelklassen och jag e skitglad att alla mina ungar har möjlighet att göra affärer här...
Jag såg nyss på talet som PM hade till nationen nu och det va kanske mycket propaganda men om det går som han sa så kommer dom närmsta åren att bli mycket intressanta. Bl.a. Nämnde han en satsning på utbildning ute på landsbygden.

Gör vi det skrev jag alltså bor i samma Thailand för det var ju det han fråga.

Ja du måste titta fel för om jag går in på en sida o kollar priserna så e det inkl. Moms
Så kolla privat inte som företagare

Vilka bilar då?

Inhemsk producerade bilar är rätt överkomliga, allt annat är faktiskt dyrt.
Det är så pass dyrt att Norge har humanare priser.

Kollade på Toyota när jag funderade på Hilux för 3 år sen.
Kollade många gngr kostade ju som i Sverige men sen efter flera besök hittade jag liten text på hemsidan priserna är exclusive moms.
Nu har jag inte vart på deras hemsida på par år men skall kolla imorrn.

Kollade på Toyota när jag funderade på Hilux för 3 år sen.
Kollade många gngr kostade ju som i Sverige men sen efter flera besök hittade jag liten text på hemsidan priserna är exclusive moms.
Nu har jag inte vart på deras hemsida på par år men skall kolla imorrn.

Ett litet exempel på några bilar.
Lexus 300h i Thailand = Från 784.325 Sek
Lexus 300h i Sverige = Från 346.300 Sek

Pick-up är billigare i Thailand och Thaiproducerade bilar.

Men ska man köra det man kör i Sverige så blir det fantastiskt dyrt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp