Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag hade min TGF i Sverige i somras på besöksvisa i 5 månader.

Nu är det dax att söka visum igen till sommaren 2015

Hur vi ska göra i framtiden vet vi inte till 100% ännu, vi har flera alternativ att välja mellan

1. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 6 månader.

2. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

3. Att hon är i Sverige/Norge på PUT i 10-11 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

Eftersom hon inte har barn sedan tidigare, så vill hon bli mamma i framtiden

Vilket land är det bäst att föda och bo med barn idag, tja rent ekonomiskt ?

(med de olika bidragen givetvis)

1. Sverige

2. Norge

3. Thailand

Tack på förhand, om jag skulle få några givande svar

Min skatt till svenska Staten är inte till för felgökade ungar, oansvariga föräldrar, använd kondom.

Och, nej golden

Du har väl aldrig tagit emot bidrag förstår jag.

Helt riktigt, varken jag eller någon av mina föreningar har tagit emot några bidrag.

Svar 3 och 2, alltså åk på semester till thailand ett par månadet per år, PUT är också värt mycket. Sedan Norge har ju mycket högre bidrag till föräldrar med, och skattefria månader, det är väl skattefri sommarersättning och skattefri lön i december har jag för mig?

rent ekonomiskt så e det ju självklart bättre i norden. Förutom bidrag så finns det ju fri skolgång, man behöver inte privat sjukförsäkring mm. mm.
Hyra av bostad om man inte äger det är ungefär samma, och möjligheter till högre lön.

Undrar vad folk får för uppfattning om forum i allmänhet och detta i synnerhet när man bara får ett svar, använd kondom??

Svar 3 och 2, alltså åk på semester till thailand ett par månadet per år, PUT är också värt mycket. Sedan Norge har ju mycket högre bidrag till föräldrar med, och skattefria månader, det är väl skattefri sommarersättning och skattefri lön i december har jag för mig?

rent ekonomiskt så e det ju självklart bättre i norden. Förutom bidrag så finns det ju fri skolgång, man behöver inte privat sjukförsäkring mm. mm.
Hyra av bostad om man inte äger det är ungefär samma, och möjligheter till högre lön.

Undrar vad folk får för uppfattning om forum i allmänhet och detta i synnerhet när man bara får ett svar, använd kondom??

Hej Krister

"PUT är också värt mycket" hur menar du ?

Nu är det alternativ 1 som har varit mitt liv de senaste 6 åren, jobbat häcken av mej i 6 månader och sen Thailand i 6 månader och det vill jag hellst fortsätta med

Har du någon hemsida där jag kan se hur det är med barnbidraget i Norge ?

Det där med skattefrimånader är inte riktigt sant, när du deklarerar så slås all inkomst ihop och du får betala skatt för de såkallade skattefrimånader då istället.

Det är väl fri skolgång även i Thailand, men kanske inte den bästa man kan tänka sig.

Jag skulle sätta barnet i skola i det land jag tror barnet skulle vilja växa upp.

Statliga skolan är väl gratis i Thailand men räkna inte med att barnet då kan engelska, något om världen eller religon utanför Thailand etc. Men finns ju bättre och sämre skolor även i norden.

Jag skulle sätta barnet i nordisk skola men då blir man bunden till det landet. Men är en investering för barnets framtid.

Hej Krister

"PUT är också värt mycket" hur menar du ?

Nu är det alternativ 1 som har varit mitt liv de senaste 6 åren, jobbat häcken av mej i 6 månader och sen Thailand i 6 månader och det vill jag hellst fortsätta med

Har du någon hemsida där jag kan se hur det är med barnbidraget i Norge ?

Det där med skattefrimånader är inte riktigt sant, när du deklarerar så slås all inkomst ihop och du får betala skatt för de såkallade skattefrimånader då istället.

Det är väl fri skolgång även i Thailand, men kanske inte den bästa man kan tänka sig.

Jag har ju bott 10 år på gränsen till Norge, har hört hur mycket tex min norske granne cashade ut i barnbidrag månaden och föräldrapenning, många gånger mer an vad vi får. Hört att dom skall ha någon möjlighet att kunna få ut en engångssumma också vid födseln. typ 40,000 Nok hörde jag.
Du kan säkert googla lite själv i detta ämne, man kan också stanna till på gränsövergången där dom har en information och arbets- utbildningscenter och dom lär dig allt du vill veta.

Jag skulle sätta barnet i skola i det land jag tror barnet skulle vilja växa upp.

Statliga skolan är väl gratis i Thailand men räkna inte med att barnet då kan engelska, något om världen eller religon utanför Thailand etc. Men finns ju bättre och sämre skolor även i norden.

Jag skulle sätta barnet i nordisk skola men då blir man bunden till det landet. Men är en investering för barnets framtid.

Hej Janne

"Men finns ju bättre och sämre skolor även i norden."

Ja, senast jag besökte grundskolan för c:a 20års sedan var det ingen bra skolmiljö min Svenska son hade sina studier i, jag är mycket förvånad att han lärde sig något över huvudtaget p.g.a. stökigt i klassrummet.

Kan tänka mej det är värre idag, och hur det kommer att se ut i framtiden (om 8-10 år) vet ingen, annat än en privat skola kanske är enda alternativet som jag betalar för, som jag är tvungen att betala även i Thailand

Senast redigerad av en moderator:
Hej Janne

Ja, senast jag besökte grundskolan för c:a 20års sedan var det ingen bra skolmiljö min Svenska son hade sina studier i, jag är mycket förvånad att han lärde sig något över huvudtaget p.g.a. stökigt i klassrummet.

Kan tänka mej det är värre idag, och hur det kommer att se ut i framtiden (om 8-10 år) vet ingen, annat än en privat skola kanske är enda alternativet som jag betalar för, som jag är tvungen att betala även i Thailand
Tyvärr är det nog så på de flesta ställen i Sverige. Där ute i skogen som min son går på dagis nu är som en liten virgin ground... Däremot där jag är uppväxt, jag hade en kurs i min idrott där för 17 år sedan, och det va som kriget i bosnien då... Nu är det sig väldigt olikt även den tiden, så kan inte uttala mig om hur det ser ut i klasserna... Jag skulle faktiskt hellre satsa en slant på en av de billigare privatskolorna i thailand än de flesta skolor som finns i sverige.

Jag har ju bott 10 år på gränsen till Norge, har hört hur mycket tex min norske granne cashade ut i barnbidrag månaden och föräldrapenning, många gånger mer an vad vi får. Hört att dom skall ha någon möjlighet att kunna få ut en engångssumma också vid födseln. typ 40,000 Nok hörde jag.
Du kan säkert googla lite själv i detta ämne, man kan också stanna till på gränsövergången där dom har en information och arbets- utbildningscenter och dom lär dig allt du vill veta.

Hej Krister

Min tanke med en fråga här, var att det var någon som hade dessa bidrag i Norge som kunde svara så jag inte behövde googla.....

Hej

Detta hittade jag här...

http://barnbidrag.info/barnbidrag-i-andra-lander-2/

Barnetrygden administreras av NAV (Ny Arbeids- og Velferdsforvaltning) , som är Norges motsvarighet till Försäkringskassan. Barnetrygden ligger på 970 NOK (1.067Sek) per månad och man kan få ett förhöjt bidrag under särskilda villkor.

Ganska exat som i Sverige (1.050Sek) med kursen idag 1.1

Bra då har du rett ut det, jag tror att grannen min hade extra för han hade ensam vårdnad...
Då är det ju det med föräldraledighetsersättning, och ryktet jag hörde om att man skulle få ett skyhögt bidrag då man föder barn i Norge...

Hej Janne

Om man bortser från privata skolor tror jag lärarna har högre kunskap i Sverige och Norge än i Thailand.

Privata skolor i Sverige kostar inget extra i grundskolan då det är förbjudet att ta betalt för grundskola i Sverige, vissa skolor försöker u med att föräldrarna ska ge bidrag, men det är inte tillåtet.

Sen kan säkert en privatskola i Thailand vara väl så bra, nu fattade jag ditt inlägg att du var mest intresserad av var det var billigast, så trodde privatskola i Thailand inte vara att tänka på.

Jag tror fortfarande, om barnen ska kunna bo i Sverige eller Norge när de blir stora och få bra jobb ska de ha skola härifrån och läsa hemspråk så kan de ju förhoppningsvis lära sig thai också!

Visst har svenska skolan blivit sämre och ordningen är nog inte vad den borde vara. min son har precis börjat förskoleklass och har hamnat i en bra klass. men måste säga att rektorn jobbar hårt med miljön och mobbning. Men så har det varit en tuff skola med tuff miljö men nu en av de populärare.

Privatskola i Thailand behöver inte vara så dyrt vi hamnar på ca. en årskostnad 40.000 bath inkl. skolböcker och jag räknar in skolkläder. Detta i Pattaya och tycker den är bra.
Uppe i byn tidigare tror jag vi hamnade på 20.000 bath för 2 ungar per år, så 10k styck på privat skola.
Finns billigare och dyrare, finns ju dom internationella där inte 1 million stoppar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp