Hej
En annan sak som jag reagerade på i den här Danska serien var att en del falanger boende i Thailand inte har råd att återvända hem t.ex för att hälsa på sina barn, släkt och vänner, det låter ju lite tragiskt.
Än värre är väl att en del inte heller har råd att ta sig till hemlandet när dom drabbas av sjukdom och är i behov av avancerad vård eller operation, detta är ju något jag själv har fått uppleva när vänner har insjuknat i Thailand.
Jag har besökt falangvänner som har legat sjuka i sina hem i Thailand, först togs dom in på sjukhus men när egna pengar alternativt försäkringspengarna tog slut skrevs dom ut och skickades hem.
Hemma igen så fick dom köpa egen syrgas, läkemedel m.m om dom hade råd, i något fall hjälpte fru och släkt till ekonomiskt och blev mer eller mindre ruinerade p.g.a detta, deras hemländer gjorde absolut ingenting trots att ambassaderna kontaktades. Så det slutade med att dom efter några månader i hemmet avled i sin säng.
Som äldre har man ju svårt att få en bra försäkring och får man en så är ofta vissa vanliga sjukdomar kopplade till ålder undantagna liksom alla tidigare kända problem man har haft m.m, även om man har pengar så är det inte säkert att flygbolag vill transportera hem sjuk människa p.g.a rädsla för att situationen ska förvärras under resan och tvinga ned planet på vägen eller orsaka problem för personal och övriga passagerare ombord.
Mvh isan lover