Som att sitta jämter ett stenbord och läsa vad du skriver nu.
Hört Svenskar som bara sitter och ältar samma sak om och om igen och allt handlar om Thai är korkade, systemet är korkat, upplägget är korkat, trafiken är förjävlig, dom har bara blåsa faranger på pengar i huvudet, Thai är lata, Thai vill inte, Thai klarar inte, Thai gör fel etc. etc.
Och ibland ett men inte min fru 55555.
Ja det finns nog många fel och skillnader i detta landet i våra ögon och var man gör bäst i att förstå att allt funkar inte som hemma men att orka sitta och klaga på det hela tiden förstår jag inte att man orkar.
Sen tror jag inte det hjälper för dessa personer att flytta till ett nytt land för tror dom hade gnällt exakt likadant där.
Jag tror att det finns en hel del nysvenskar som gnäller om hur dumma Svenskar är och sitter vid någon typ av stenbord och ältar det hela dagarna.
Även om jag håller med om att det ibland är krångligare så orkar jag inte sitta och älta det hela tiden.
Inte orkar jag reta upp mig för lite växel eller för att någon säger "no have".
Om det sen gäller 300.000 baht i skatteskillnad är det ju självklart man fixar det.
Jag är inte rädd för att säga till och skiter i någon tappa facet grej, tänker inte ens på att det existerar så blir aldrig ett problem för mig för jag fattar inte ens att jag gör fel i en Thais ögon
Men allt detta ältande, kommer ihåg när jag med frugan och sonen käkade på Aquavit för några år sen, vid bordet jämter satt det 3 Svenska gamla gubbar som bott i Thailand ett tag.
Jag tror inte det sas ett enda positivt ord om Thailand och dumma faranger som flyttade till Isaan under den timman jag satt och åt där.
Tur jag inte va full för då hade jag nog klappat till dom 555555.
Fan va trött i öronen man var jag förstod inte hur dom orkade bo här nere gnäll, skadeglädje och buttra, kollar alltid in omgivningen innan jag väljer bord på restaurang nu förtiden
Självklart är det krångligt ibland och med system i butikerna där det många gånger handlar om att ha gott om tillgänglig billig service personal istället för kvalitativ service personal så blir det "man får vad man betalar för."
Självklart får du inte en utbildad i butik för 10.000 baht i månaden får vara glad om dom har grundskoleutbildning.
Men jag föredrar det, jag gillar servicen här nere fakta tar jag reda på själv jag behöver bara bärare