Hmm, jag kanske minns fel då det tyvärr är 2 år sedan vi var i Thailand men jag har för mig att på ett par större statliga museum rörde det sig om 400baht för mig och gratis för frugan och hennes väninna så det blir som du skriver hundralappar om man gör flera besök under en resa. Samtidigt var det gratis för en kompis som bor och arbetar i Thailand när vi gick för en del år sedan, han visade upp sitt körkort och pratade thai så blev det bara jag som betalade.
Hur som helst så ser jag inte thailands nationalparker, museum och annat gratis/subventionerat som en rättighet jag har då jag inte arbetar och betalar skatt i Thailand. För egen del och för thailändarnas del ser jag det som bara positivt om så många museum och nationalparker som möjligt kan hållas efter och levande, speciellt skolbarn och familjer i Thailand som kan ha nöje och nytta av detta.
Oavsett så är det turistpriser på de flesta turistorter i världen, sen väljer man om man vill betala vad det kostar eller låta bli. I Thailand sponsrar jag gärna vettiga saker men undviker vissa riktigt onödiga turistfällor som pesten. Eller jo, jag har väl köpt blommor av ungar och sånt ibland trots flertalet tillsägelser från faranger och thailändare. Men det är mina pengar och några baht hit eller dit kommer inte att vara det som landar mig på fattighuset.