Erfarenheter pension i Thailand

 
Jag är ingen pensionsexpert och skulle jag ha fel kommer jag att erkänna det utan problem. Det är alltid bra att lära sig.

Mitt resonemang gäller den allmänna pensionen som ändå utgör basen i pensionssystemet. Siffran 81 hänvisades det till tidigare i debatten och den tar jag för givet att den hänvisar "ungefär" till förväntad livslängd på populationsbasis = vi alla som betalar in till pensionssystemet. Anledningen till detta är att i något av mina första pensionsbesked för länge sedan stod förväntad livslängd drygt 81 år (81,7?)

Denna text har jag hittat.

Citat "Men den viktigaste förklaringen är en annan. När du går i pension bestäms pensionens storlek genom att summan på ditt pensionskonto pytsas ut på det antal år och månader du antas ha kvar att leva. Ju fler månader ditt pensionskapital ska räcka till, desto mindre pension varje månad. Och omvänt: Ska pensionen tas ut under färre månader blir den högre.

Medellivslängden ökar år från år. Därför räknas ett nytt så kallat delningstal ut för varje årskull. Om du är 65 år och vill gå i pension i år, så delas summan på ditt pensionskonto med 15,99. Nu betyder inte detta att årets 65-åringar förmodas leva exakt 15,99 år till. Deras förväntade återstående livslängd är faktiskt hela 19 år. Att delningstalet är lägre (vilket ger högre pension) beror på att de som går i pension redan från början får del av den tillväxt i ekonomin som förväntas under deras tid som pensionärer."

65 år och delningstalet = 80,99

Texten skrevs 2008 så mitt tal bör rimligen bli något högre. 81,7 Men slutsatsen blir ändå den samma? Slutsatsen är att allmänna pensionen beräknas på en lägre förväntad ålder är din förväntade livslängd = Statistiskt bättre att ta ut så hög månadspension som möjligt????

Det är rätt, varje årskull får ett eget delningstal som fastställer hur många månader din intjänade pension skall delas med.
Min årskull var ca 16 år eller 192 månader.
 
Senast ändrad:
Är du säker på detta?
Jag har hört att när man väl börjat ta ut hel-pension så görs det inga avsättningar/insättningar i pensionssystemet utan dessa pengar går rakt in i Maggans och Svetsloppan partykassa(skattesystemet)..........
Här är info från minpension.se:
----------------
Om du fortsätter att jobba efter att du har tagit ut din allmänna pension tjänar du in nya pensionsrätter som höjer din allmän pension.

Om du har börjat ta ut din tjänstepension kan du normalt inte tjäna in några nya pensionsrätter för denna del av pensionen. Men om du tillhör något av de nya pensionsavtalen, det vill säga AKAP-KL, SAF-LO, PA-KFS09 eller PA16 kan du tjäna in pensionsrätter fram till och med din 67-årsdag när du arbetar.
--------------------
Tidigare fanns det mer info också på "pensionsmyndigheten.se" men jag hittar den inte nu. Jag har både jobbat och tagit ut pension samtidigt och fått uppgift om intjänad pension varje år. I mitt fall handlade det om att jag tagit ut pension men råkade därefter få ett deltidsjobb.

Är du intresserad bör du forska på egen hand. Finns olika regler för olika delar av pensionen.
 
Det är rätt, varje årskull får ett eget delningstal som fastställer hur många månader din intjänade pension skall delas med.
Min årskull var ca 16 år eller 192 månader.
Är inte den här diskussionen mycket teoretisk? Ingen vet ju med säkerhet hur länge man kommer att leva. En helt annan fråga som också påverkar är ju vid vilken tidpunkt i livet man kan ha roligast 65 eller 95? Jag har valt att ta ut så mycket det går från start därför att jag tror att en 65-åring kan få ut mycket av livet medan en 95-åring främst får glädja sig åt TV-program och kaffe med dopp.
 
Hej

Själv börjar jag ta ut ålderspension ifrån 61 års ålder nu i december, jag får då en lägre pension per månad på ca 4000 kr, men å andra sidan får jag pension utbetalad 4 år tidigare jämfört med att ta ut den vid 64 år, så mindre per månad men på den totala summan går jag plus fram till 81 års ålder, lever jag längre blir det en mindre förlust på totalsumman.

Så det är något av ett lotteri, tror man i mitt fall att man kommer att leva länge efter 81 års ålder så kanske man borde vänta tills 65 års åldern, men tror man att risken finns att man avlider före 81 års ålder så är det bara köra igång uttagen så fort som möjligt.

Men jag kommer att fortsätta jobba fast då bara tre dagar i veckan under sommarhalvåret, fiska hummer i okt-nov och åka till Thailand i Dec, börja jobba igen den 1 april 2020.

Mvh isan lover
Jag anser att du gör helt rätt och har själv varit med om något liknande men i mitt fall var det inte planerat utan råkade bli så. I mitt fall spolierades all planering när en nära anhörig fick en dom av läkarna. Detta har fått mig att anse, att man inte ska planera för långt och inte vara säker på återstående livslängd.
 
Är inte den här diskussionen mycket teoretisk? Ingen vet ju med säkerhet hur länge man kommer att leva. En helt annan fråga som också påverkar är ju vid vilken tidpunkt i livet man kan ha roligast 65 eller 95? Jag har valt att ta ut så mycket det går från start därför att jag tror att en 65-åring kan få ut mycket av livet medan en 95-åring främst får glädja sig åt TV-program och kaffe med dopp.
Delningstal är mycket teoretiska och räknas ut för varje årskull.
Troligen blir det ännu mindre fördelaktigt för dom som skall gå om 5-10år då den intjänade pensionen skall delas på fler år och sjunker därmed.


Här finns mallen hur det går till att fastställa en persons utbetalning per månad. :cool:

Raketforskning är enkelt.....

20190911_164233.jpg


20190911_164210.jpg


20190911_164326.jpg


20190911_164306.jpg
 
Grönsaken med högst pension får betala mest för sin vård dessutom.
De flesta har 0kr kvar när vården är betald.
Delningstal är mycket teoretiska och räknas ut för varje årskull.
Troligen blir det ännu mindre fördelaktigt för dom som skall gå om 5-10år då den intjänade pensionen skall delas på fler år och sjunker därmed.


Här finns mallen hur det går till att fastställa en persons utbetalning per månad. :cool:

Raketforskning är enkelt.....

20190911_164233.jpg


20190911_164210.jpg


20190911_164326.jpg


20190911_164306.jpg
Raket forskningen är väl inga problem, där har väl Joker en 80 poäng, på en högskola.
En annan har ju bara yrkesutbildning, så fattar no nada, men bygga hus kan jag.
 
Nej. De är svingamla. 2005... men närmaste jag kunde komma de 81år som ni har hållit på och snackat om.

Jag har aldrig diskuterat medelåldern eftersom den inte är intressant för pensionen.
Här får du en uppdatering

Medellivslängden för män i Sverige är närmare 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år, alltså drygt tre år högre.

Beräkningtal för dagens 65 åringar är också runt 81.
Den styr pensions nivå.

I framtiden kanske du får sjunkande pension om utbetalningar per månad sjunker med fler år att dela med.
 
Det är egentligen inte det jag försöker förklara men "skit samma" din förenkling gör det tydligare...

När vi är i 61-67 års åldern och börjar fundera på att ta ut vår pension skall man veta att på populationsbasis har man betydligt större chans att bli över 81 år än att inte bli det. Det är alltså inte ens i närheten av 50/50.

Skall man då ha störst chans att matematiskt "maxa" uttaget ur pensionssystemet skall man alltså vänta med att ta ut sin pension så man får så hög månadsutbetalning som möjligt..

Så är man frisk och inte har några allt för skadliga vanor gör man statistiskt sett troligen en dålig affär att plocka ut pengarna tidigt.

Men livet är inte statistik...

Hej

Håller med och det finns nog inget enkelt svar på detta, vad som visar sig vara rätt eller fel vet man ju i det individuella fallet inte förrän man har slutresultatet, men man bör nog se mer till den totala summan av utbetald pension man hinner få i livet än på månadsbeloppet, i media och runt stenbordet verkar alla prata om månadsbeloppet som helt avgörande och viktigt, medans rådgivare i Folksam och AMF även tycker att man ska se till det totala beloppet man hinner få ut som pensionär.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med och det finns nog inget enkelt svar på detta, vad som visar sig vara rätt eller fel vet man ju i det individuella fallet inte förrän man har slutresultatet, men man bör nog se mer till den totala summan av utbetald pension man hinner få i livet än på månadsbeloppet, i media och runt stenbordet verkar alla prata om månadsbeloppet som helt avgörande och viktigt, medans rådgivare i Folksam och AMF även tycker att man ska se till det totala beloppet man hinner få ut som pensionär.

Mvh isan lover
Här nere är ju månadsbeloppet viktigast för man måste möta dom ekonomiska kraven som pensionär för att få stanna här.
 
Grönsaken med högst pension får betala mest för sin vård dessutom.
De flesta har 0kr kvar när vården är betald.

Hej

Det stämmer, man tar mer betalt för vård, hemtjänst, mat, boende o.s.v för den som har en högre pension eller sparade pengar, den som lägre pension får betala mindre för detta och kan även bli aktuell för bostadsbidrag m.m.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv börjar jag ta ut ålderspension ifrån 61 års ålder nu i december, jag får då en lägre pension per månad på ca 4000 kr, men å andra sidan får jag pension utbetalad 4 år tidigare jämfört med att ta ut den vid 64 år, så mindre per månad men på den totala summan går jag plus fram till 81 års ålder, lever jag längre blir det en mindre förlust på totalsumman.

Så det är något av ett lotteri, tror man i mitt fall att man kommer att leva länge efter 81 års ålder så kanske man borde vänta tills 65 års åldern, men tror man att risken finns att man avlider före 81 års ålder så är det bara köra igång uttagen så fort som möjligt.

Men jag kommer att fortsätta jobba fast då bara tre dagar i veckan under sommarhalvåret, fiska hummer i okt-nov och åka till Thailand i Dec, börja jobba igen den 1 april 2020.

Mvh isan lover
Det låter bra jag hoppas att det ska fungera väl, senaste 2 åren dog 2 arbetskamrater 63 och 67 år gamla, en till har fått cancer och kämpar vidare. Man blir fundersam,det finns ingen garanti om livet. Jag måste jobba minst 5 år till men om 2 år vill jag börja prova att leva snålt.
 
I framtiden kanske du får sjunkande pension om utbetalningar per månad sjunker med fler år att dela med.

Jag kommer aldrig få någon pension från PPM så jag är en välgörare som ger till andra.

Räknar kallt med att ha dött lagom tills den första utbetalningen skall komma.
 
Det låter bra jag hoppas att det ska fungera väl, senaste 2 åren dog 2 arbetskamrater 63 och 67 år gamla, en till har fått cancer och kämpar vidare. Man blir fundersam,det finns ingen garanti om livet. Jag måste jobba minst 5 år till men om 2 år vill jag börja prova att leva snålt.

Hej

Har också ett antal f.d arbetskamrater, släktingar och nära vänner som inte ens uppnådde pensionsåldern eller bara hann få ut den några få år, så för egen del var det ett lätt val, är helt säker på att mitt upplägg kommer att fungera för mig, att jag fortsätter jobba tre dagar i veckan under sex månader nästa år beror mindre på pengarna och mer på att träffa arbetskamrater och folk ute i samhällena i mitt jobb på kommunen.

Mvh isan lover
 
Stämmer inte.
Så länge du gör skatteavdrag från inkomst av tjänst betalas det in pengar i pensionsystemet. Från din lön dras 10,21% som går till pension.

För några år sedan sänkte man de sociala avgifterna för personer över 65år. Då sänkte man till just 10,21% för det var den enda kostnader kvar av de 31,42% när allt socialt skydd försvinner i samband med pensionsåldern uppnås

Då är det troligen ändrat de senaste åren, uppgifterna fick jag från en tjomme runt -05/06 som bodde på Phuket på vintern och körde taxi i Bröteborg på sommaren efter pensioneringen.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
20
Visningar
3 K
mangokid
M
T
Svar
1
Visningar
2 K
kjell.t
K
B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp