Flytta hem, skatteverket kan tänkas vilja se vad?

Har varit bosatt och jobbat många år här i Thailand. Nu är det dags att flytta hem, i alla fall i några år.

Om skatteverket skulle bli nyfikna av ett eller annat skäl, vad för dokument kan jag tänkas behöva för att styrka att jag jobbat och betalt skatt här i Thailand?

Här gäller 6 månadersregeln (återigen av egen erfarenhet). Är du i Sverige mer än 6 månader så är du skattepliktig där, mindre än 6 månader så kan de inte kräva dig på skatt.
Jag skickade in kopior på mina passidor med alla in och utresestämplar så lämnade de mig ifred.

En kort förklaring till vad som hände. Jag fakturerade från mitt thaibolag på jobb som jag utförde i Sverige. Ngn blev avundsjuk på att jag inte betalade skatt och anmälde till skatteverket. Min kund stoppade utbetalningen av fakturorna men jag fick skatteverket att kontakta kunden att det var fel, så dom betalade och bad om ursäkt.

Här gäller 6 månadersregeln (återigen av egen erfarenhet). Är du i Sverige mer än 6 månader så är du skattepliktig där, mindre än 6 månader så kan de inte kräva dig på skatt.
Jag skickade in kopior på mina passidor med alla in och utresestämplar så lämnade de mig ifred.

En kort förklaring till vad som hände. Jag fakturerade från mitt thaibolag på jobb som jag utförde i Sverige. Ngn blev avundsjuk på att jag inte betalade skatt och anmälde till skatteverket. Min kund stoppade utbetalningen av fakturorna men jag fick skatteverket att kontakta kunden att det var fel, så dom betalade och bad om ursäkt.
Ditt fall är ju lite speciellt. Du ska betala skatt där lönen uppstår. har du svensk pension men bor i Thailand betalar du skatt i Sverige. Har du jobb i Thailand betalar du skatt i Thailand ... pendlar man och gör uppdrag i Sverige via bolag i Thailand gäller ju 183 dagars regeln, annars kan man ju smita undan ...

Ta inte illa upp @Janne , men nu handlade inte frågan om pensioner. Jag är medveten om att vi här på forumet ofta blandar äpplen med päron (även jag) i vissa diskussioner;).

Det @weather undrade var (som yrkesarbetare, eller företagare för den delen) hur skatteverket ser på den skattetekniska sidan vid hemkomst. Jag delade min erfarenhet och la till det där med sjukvård/FK för andra som läser, vilket är en intressant uppgift i sig.

Ta inte illa upp @Janne , men nu handlade inte frågan om pensioner. Jag är medveten om att vi här på forumet ofta blandar äpplen med päron (även jag) i vissa diskussioner;).

Det @weather undrade var (som yrkesarbetare, eller företagare för den delen) hur skatteverket ser på den skattetekniska sidan vid hemkomst. Jag delade min erfarenhet och la till det där med sjukvård/FK för andra som läser, vilket är en intressant uppgift i sig.
Får du läsa vad Janne skriver igen han skrev inte att du hade pension och han skrev vad som gällde vid arbete utfört med Thaibolag i Sverige.

Får du läsa vad Janne skriver igen han skrev inte att du hade pension och han skrev vad som gällde vid arbete utfört med Thaibolag i Sverige.

Hänger med dig där Jonas men
"Ditt fall är ju lite speciellt. Du ska betala skatt där lönen uppstår. har du svensk pension men bor i Thailand betalar du skatt i Sverige. Har du jobb i Thailand betalar du skatt i Thailand ... pendlar man och gör uppdrag i Sverige via bolag i Thailand gäller ju 183 dagars regeln, annars kan man ju smita undan ..."

Jag har lagt upp Sverige och Thailands skatteavtal här på forumet många gånger innan.
Det finns att ladda ner som pdf på skatteverketshemsida.
Om jag inte minns fel, några år sedan jag läste det så står det.
Du är skattepliktig där.
1. Landet du uppbär inkomst ifrån.
2. Ifall svårt att avgöra var du uppbär inkomst, i landet där du bor.
3. Ifall svårt att avgöra var du bor tror jag det gick på nationalitet där du var född.

Sjöfolk och flygpersonal går under undantagsregel, om dom uppbär inkomst från 3:dje land så är dom skattepliktiga till det landet.

Jag hade ju aldrig gått in på ett forum och frågat om skattefrågor och förlitat mig på svaren på ett forum, varken mina eller andras, sådana viktiga frågor går man direkt till skatteverket med.

Senast redigerad av en moderator:
Håller med dig @Jonas att skattefrågor bör man kolla upp själv och inte på et forum då vi har olika förutsättningar. Det är som natt och dag om man är anställd, har företag i dess olika former eller pensionär. Man rycks gärna med och vill dela med sig sina erfarenheter, men dessa kan vara miltals ifrån frågeställarens preferenser. Det som stämmer på dig behöver inte stämma på mig så att säga.

Men nu dax att gå o sjösätta min kratong som alla skrattar åt:)

Trevlig Loy Kratong på er alla!

Det jag ville få fram är att 183 dagars regeln inte gäller för allt, men har man företag så gäller den. Men jag skulle också ställan frågan till Skatteverket eller leta redan på informationen själv. Inte lita på något stenbord/forum!

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar