Flytta till Thailand!!

Har ju funderat en del på det här.
1) Avsluta alla abonnemang, TV, telefon, el m.m.
2) Sälj av allt i Sverige för att eliminera krångel
3) Thailändskt bankkonto, min kvinna säger att Bangkok Bank är bästa banken i Thailand och de styr väl all valutatransaktioner, så...
4) Nytt pass är nog bra att ha. Visa, finns ett otal att välja på men jag är över 50 och kan ha 800000 bath stående på ett thaikonto så inget stort problem
5) Thailändskt körkort, för att slippa irritationsmomentet med "falangpriser"

Du har ju redan hus m.m. så tipset om att bosätta sig på ett litet avstånd från hustruns familj kommer för sent, det räcker med 200 m. Alla uppskattar ju inte att ha 20 släktingar omkring sig hela tiden, jag vill iaf ha en vrå där jag kan vara ifred/ensam.

nmax tips är säkert perfekt för en del ;) har väl sett lika många lyckliga som trasiga långliggare i "slampkvarteren".

Jag bryter mot alla av de tipsen, hade nog inte funderat på att bosätta mig i Thailand om jag inte mött kärleken från Isaan. Då hade jag valt Kambodja eftersom allt är så mycket enklare där, bara att betala för Visa, arbetstillstånd, körkort, m.m.

Bilagor

• visum-thailand-oa.pdf
    250 KB · Visningar: 279
Ett tips har jag.
Öppna inte en sådan här tråd och släng ut en sådan allmän fråga, du kommer tappa lusten att flytta till Thailand efter ett par inlägg, låter som det bara är pest och pina ;)
God Jul!

Har du hittat rätt Thaikvinna så har du gjort rätt ... Det märker du om åren går och du är lycklig i Isaan , dessa underliga Faranger finns faktiskt , men är lika sällsynta som Thaikvinnor som har alltigenom ärliga avsikter . Tro framförallt inte att ditt äktenskap är baserat endast på kärlek , till större delen på ett ekonomiskt tänkande från hennes sida ..............Gäller även min hustru kan jag säga efter 10 år . Vilka bor nu i huset när du /ni är i Sverige ????? Hmmmmmmmm........ En av de vanligaste förekommande tankarna man kan få

En munk ute på Värmdö tempel svarade en gång min fråga när jag som du var novis .
Frågan lydde . Hur skall jag förhålla mig till ett liv med en Thaikvinna

Munken svarade Tänk på att en Thaikvinna söker alltid den bästa sociala och ekonomiska trygghet hon kan få , och den skall vara lättsam , ingen Thai gillar egentligen hårt slit .. Ser hon att hon har chansen till ett bättre liv med annan man så byter hon oftast utan tvekan .
Kan du ge kvinnan detta så lever ni hela livet ihop , annars går det fel.............

:thumbsup::thumbsup:

Man bryr sig inte så mycket om stranden till slut, har väl varit nere vid stranden 4 gånger sista halvåret.
Badat i havet har jag inte gjort sen i April, havet kan man åka till om man vill bada, sånt som är kul i början.
För egen del är det stad som är viktigast, men det är ju från person till person.
Utgå från det som är viktigast att ha runt dig när du bott i Sverige, är du stadsmänniska flytta inte ut bland risfälten, hatar du stad och trängsel flytta inte till en stad ;)

Precis Jonas, han har ju byggt hus i Si
Ett tips har jag.
Öppna inte en sådan här tråd och släng ut en sådan allmän fråga, du kommer tappa lusten att flytta till Thailand efter ett par inlägg, låter som det bara är pest och pina ;)
God Jul!

hehehe....:thumbsup::thumbsup::thumbsup:, därför tycker jag många gånger att det är bättre att använda sig av t ex Sweden Abroad eller liknande instanser för i forum blir allt så personanpassat och individuellt och man får lika många svar som medlemmar, visst en del är säkert bra, men många passar bara just den som kommer med tipset.

Eftersom Thailand och andra liknande länder som Thailand inte är kongruent, utan det skiljer sig överallt och många gånger är det som är rätt i Pattaya är fel i Khon Kaen.

Det viktiga jag ser här nu när han redan byggt hus och är gift, ha alla tänkbara försäkringar och papper i ordning, han borde ju ha det nu, lite sent om man inte har det att tänka på det nu, så ser jag på det.

Att fråga en munk om tips om kvinnor är inte det lite som att fråga en nyckterist om vilken Whiskey sort som är bäst?

hahaha, Jonas kul, men jag kan nog hålla med Phonta där, allt annat är att lura sig själv. Nykteristen var säkert alkoholist innan han blev nykterist och har säkert stora kunskaper om Whisky...hahaha

???????????
Du är ju påväg till att flytta till Isaan igen, så om det var ett misstag tänker du upprepa det då nu?
Förstår ingenting, var det ett misstag att fytta dit eller ej, varför flyttar du isåfall dit igen?
Om du som vanligt läser vad jag skrev,och inte vad du tänker Jonas , så framgår att vi flyttar allt upp till frugans hus ,INNAN FLYTTEN TILL SVERIGE ;) DVS jag flyttar permanent till Sverige för att bo där minst 6 månader varje år . att jag sen under den kalla årstiden skall bo permanent i Isaan har jag aldrig påstått , däremot så har jag sagt att jag antagligen kommer att tillbringa mer tid i Pattis än hos frugan ,detta då jag älskar Pattaya .......
Att flytta till Sverige direkt från pattis är omöjligt då jag ahar allt för mycket fordon och prylar , en del får stanna i Isaan samt en del kommer med till Sverige ..
Jag kommer i Sverige att jobba aktivt politiskt för att Sverige skall komma ur den kris som vissa nu har satt landet i , mer behöver inte dryftas .. jag älskar mitt Sverige samt mina barn , detta är till största delen anledningen till flytten ...

Har jag gjort klart mina avsikter nu Jonas ;)

Om du som vanligt läser vad jag skrev,och inte vad du tänker Jonas , så framgår att vi flyttar allt upp till frugans hus ,INNAN FLYTTEN TILL SVERIGE ;) DVS jag flyttar permanent till Sverige för att bo där minst 6 månader varje år . att jag sen under den kalla årstiden skall bo permanent i Isaan har jag aldrig påstått , däremot så har jag sagt att jag antagligen kommer att tillbringa mer tid i Pattis än hos frugan ,detta då jag älskar Pattaya .......
Att flytta till Sverige direkt från pattis är omöjligt då jag ahar allt för mycket fordon och prylar , en del får stanna i Isaan samt en del kommer med till Sverige ..
Jag kommer i Sverige att jobba aktivt politiskt för att Sverige skall komma ur den kris som vissa nu har satt landet i , mer behöver inte dryftas .. jag älskar mitt Sverige samt mina barn , detta är till största delen anledningen till flytten ...

Vad är det för kris du talar om?

Undvika att göra affärer med Thai anser jag vara ett klokt råd, blanda inte in familjen i din ekonomi ...då är slantarna snart slut ;) Detta har jag ej heller gjort pga av jag sett andra som ruinerats .

Visst det finns ju säkert exempel på detta, men min erfarenhet är att på de affärer jag gjort här i Ban Phe och de verksamheter jag har och haft har jag faktiskt haft nytta av familjen då jag kommit undan billigt, men visst jag förstår vad du säger och håller egentligen med, det är få som lyckas eller alltid har problem.

Ser ju själv här i Ban Phe, faranger betalar för att ha ett café eller restaurang, varje månad får de putta in pengar istället för att tjäna pengar, för det går inte ihop bara för att de vill stanna här med sin thailändska flickvän, idiotiskt?

Som man frågar får man svar.
TS ville ju typ ha hela manualen utan att själv anstränga sig, det funkar inte.

Det är inte vad du har skrivit innan att du bara flyttat upp sakerna innan flytten till Sverige utan att du skall flytta ifrån Pattaya som är så skitet och bo i Isaan dom månaderna du är här nere och besöka Pattaya då och då när du är här.
Så är väl inte så konstigt att jag frågar som jag gör?
Själv skulle jag nog kunna trivas i en stad som Kon Kaen i Isaan men kan inte tänka mig ett liv ute på risfälten.

Nej risfälten blir det inte för oss heller den dag vi flyttar ner. Khon Kaen är säkert bra eftersom där finns goda möjligheter till utbildning för barnen, detta är mycket viktigt för oss. Och när jag tänker efter så skulle jag nog inte heller trivas bland risfälten i längden.

Man måste tänka efter före men också ta hänsyn till sin fru om hon inte trivs i Sverige. Att vara egoist finns inte på min karta men man måste samtidigt vara förnuftig.

Det är inte vad du har skrivit innan att du bara flyttat upp sakerna innan flytten till Sverige utan att du skall flytta ifrån Pattaya som är så skitet och bo i Isaan dom månaderna du är här nere och besöka Pattaya då och då när du är här.
Själv skulle jag nog kunna trivas i en stad som Kon Kaen i Isaan men kan inte tänka mig ett liv ute på risfälten.
Ju närmare flytten kommer ju mer inser jag att pattaya har sitt värde , visst Khonkaen är väl ok , men där finns inte heller mycket , jag har varir ganska mycket i den stan och visst är det bättre än bylivet men inget att jämföra med pärlan PATTAYA ..........

Att fråga en munk om tips om kvinnor är inte det lite som att fråga en nyckterist om vilken Whiskey sort som är bäst?
Det inlägget säger nog en del om hur mycket du vet om Thailändska munkar samt även om Thailand , självgraverande min vän ........ En Thaimunk har ofta ett långt liv bakom sig med socialt liv eller ett kommande långt liv gift med en Thaikvinna samt familj... En munk i Thailand är inte alltid någon som valt att leva i celibat hela livet utan många gånger så är man munk ett antal år för att få vad en del skulle kalla självinsikt .................. Eller så väljer man munklivet pga att man tidigre ev. varit på fel sida av lagen eller att man supit sönder sitt liv eller andra tråkiga livshändelser --

Bara upplysningsvis :)

Nej risfälten blir det inte för oss heller den dag vi flyttar ner. Khon Kaen är säkert bra eftersom där finns goda möjligheter till utbildning för barnen, detta är mycket viktigt för oss. Och när jag tänker efter så skulle jag nog inte heller trivas bland risfälten i längden.

Man måste tänka efter före men också ta hänsyn till sin fru om hon inte trivs i Sverige. Att vara egoist finns inte på min karta men man måste samtidigt vara förnuftig.
Tur att min fru trivs grymt bra i Sverige;)

Låter vettigt att du tänkt om. KK är säkert mycket bättre. Klara din fru bo så långt från föräldrarna?

Min fru vill inte flytta hon trivs bättre i Sverige än i Thailand. Får se vad som händer när jag blir pensionär. Nu har jag precis bytt jobb, sa upp mig dagen innan julafton och börjar nya 11de januari.

Låter som om du tror att det finns massor att göra i Khon Kaen för att det är en stor stad?

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
A
Svar
50
Visningar