Flytta till Thailand!!

Nej ! Jag gör naturligtvis som jag lärt mig här under tre år dvs , tänker enbart på mig själv samt min familj..... Alla andra skall man skita fullständigt i ...

hahaha....gör inte folk det överallt, är väl inte bara Pattaya förbehållet...heheh

Eftersom det är annandag och jag inte gör ett nyttigt handtag i alla fall, kanske jag kan få bidra med min planering inför flytten. Vi flyttar om ungefär tre månader, om planeringen håller. Men jag har förberett flytten i nästan tio år och de tre senaste på ytterst handfast sätt. Nu är jag kanske inte riktigt som en del andra på forumet, jag är "bonnigt" lagd och gillar bylivet, jag är mycket lättroad och har få krav på bekvämlighet och livet en bit utanför en by i Isaan passar mig perfekt. Alla är ju inte som jag, det har jag förstått.

I alla fulla fall, så började jag (vi, men med mina pengar..) ta hit min frus dotter med vidhängande man för tre år sedan, dom stannade sex månader varje gång och upplägget var att jag betalar allt, dom renoverar kåken i tre månader och plockar bär o svamp i tre. Jag står för logistik och expenser. Resultatet har blivit två lätt förmögna thailändare, en underbart välrenoverad kåk, betydande språkkunskaper för mig och en kraftfull social investering. Det är ingen skillnad på mina ungar och frugans, vi är helt enkelt en sammanhållen familj. Under tiden har vi besökt byn minst en gång varje år, några gånger har jag varit ensam för att övervaka och betala grävarbetena på fruns tomt. Två veckor ensam i en avkroksby gör mirakel för språkutvecklingen, särskilt som styvdottern cyklat runt i förväg och bett alla jag känner att lägga den thailändska artigheten åt sidan och faktiskt rätta mig när jag säger fel.

Svärsonen och jag har planerat bygget i byn tillsammans, han kan numera läsa en ritning och han vet hur farang tänker. Jag har också tillbringat rätt många dar på hans byggarbetsplatser i Isaan, för att se och lära hur dom gör (fel) där. Vi har haft många diskussioner om bl.a. betong, men sedan jag visat honom att man kan bryta bitar ur thailändarnas jävla betong har jag fått honom att inse att vi också kan gjuta betong (dom ger den ju bara tolv timmar för härdning, det räcker ju inte alls).

Här hemma har jag försökt studera thai så gott det nu går per Youtube, med lite hjälp av frugan. Hennes thai är inte så bra, hon talar ju lao, men något går det.

När vi flyttar kommer jag att flytta till en väl inarbetad familjerelation, vi har klara papper på vem som äger vad och vilka som ärver vem, jag har släktingar, vänner och känningar i byn, jag har vita kompisar i omgivningen och jag talar språket någorlunda. Jag vet exakt vilket liv jag vill ha, vad jag kan förvänta mig och vad jag måste avstå ifrån.
Jag tror jag är så väl förberedd jag rimligen kan bli.

Får jag för jäkla tråkigt, så går det ju buss till Bangkok....och Pattaya.

Ni som redan bor i Thailand. vad behöver jag veta innan jag flyttar ner? Jag är gift med en thai-kvinna och har byggt hus vid Sa Kaeo. Skulle behöva veta allt viktigt innan jag flyttar ner om ca. ett och ett halvt år. Jag är säker på att ni som redan bor där sitter med en massa kunskap om vad man ska undvika, och/eller vad som är viktigt att göra inför flytten och när man flyttat ner. Tacksam om ni vill dela med er av er kunskap!

Dette er noe å tenke på FØR du flytter til Thailand.

1. Aksepter at du er "rettsløs" i Thailand.

2. Tro ALDRI at offentlige tjenestemenn oppfører seg som i ditt eget hjemland.

3. Snakker du ikke språket så vil du ALLTID være "utenfor" samfunnet og du vil bare få noen "glimt"
innenfor.

4. La ALDRI noen "take care of you". Det er viktig å ha "styringen" over EGET LIV uansett hvor i verden man
oppholder seg.

5. Lær og forstå kulturen og tenkesettet. Dem oppfører seg som "oss", men det meste er KUN en fasade og
"ansikt" er ekstremt viktig om dem så må lyve for ikke miste det.

6. Ha "ryggdekning". Lei bolig og registrer bil/motorsykkel i EGET navn. Går noe galt så taper du ikke ALT.

7. Fortell familien KLART OG TYDELIG hvilke "regler" som gjelder. Det er DINE regler og IKKE deres.

8. Respekterer familien deg ikke så er det bare å pakke kofferten å dra hjem til trygge Sverige for du vil til evig
tid være en "vandrende minibank".

Väldigt vad mycket pessimism det finns här! Jag kan inte låta bli att undra varför ni fortsätter umgås med Thai-folk? Grannen Olsson har ju fattat vad jag är ute efter! Jag är bara intresserad av generella råd som inte kräver några särskilda individuella förutsättningar. Jag vill gärna veta vad som gäller när man skaffar sig "marriage visa", hur länge får jag stanna (permanent eller tidsbegränsat) och hur länge är tidsbegränsat i så fall? Men jag behöver även veta t ex hur/var skaffar man svenska TV-kanaler, datauppkoppling, telefoni till Sverige. Annat som är viktigt är vilka försäkringar man bör skaffa sig, var man bäst köper möbler, osv. Ni som redan bor där måste ha mycket kunskap om detta och vill ni dela med er är jag tacksam, vill ni inte så behåll det då för er själva.
Angående ni som säger att jag borde göra tvärtom. Det finns inget rätt eller fel! Jag har bra kommunikation med min fru. Jag är mycket äldre än henne och när jag inte finns så har hon ett eget hus. Jag vill inte bygga ett hus till oss när jag är 80. Det är nu när jag är i bra form som vi ska ha hus. Jag har aldrig haft en bättre kvinna! Och jag har haft många! Hoppas det finns en hel del av er som är lite mer optimistiska också och är tacksamma för det ni har.

Nu när du ställt lite specifika frågor så kanske du kan få svar.
Om du renodlar ett inlägg med bra uppspaltade frågor så blir det lättare. Det mesta finns dock redan via sökfunktionen.
Ang pessismism så är det nog mer realism efter att ha bott här ett tag.

Nu när du ställt lite specifika frågor så kanske du kan få svar.
Om du renodlar ett inlägg med bra uppspaltade frågor så blir det lättare. Det mesta finns dock redan via sökfunktionen.
Ang pessismism så är det nog mer realism efter att ha bott här ett tag.

Det er ikke uvanlig at seriøs informasjon fra utlendinger som har bodd en stund i Thailand blir avfeid som "oppgulp" fra gretne gamle gubber. Jeg er hverken gammel eller gretten, men jeg har bodd i noen år i Isaan og det er fullt mulig at jeg vet ett og annet om stedet. Sosial, kulturell og økonomisk informasjon som jeg mener er livsnødvendig for å "overleve" på stedet. Jeg tror at mange av utlendingene som flytter til Thailand har hva jeg kaller et over-romantisk bilde av Thailand. Et bilde av et paradis med palmetrær, sandstrender, ris-felt og templer.

Som du sier så er dette med visum, forsikringer og internet-forbindelse helt enkle ting man lett finner informasjon om på nettet. Og jeg er helt sikker på at det finnes "massevis" av tråder på forumet som allerede omhandler dette. Så hvorfor starte en tråd som denne når man ikke ønsker fakta om hvordan dagliglivet er i Thailand.

Jo men man kan förstå @Swedman 52 påstående. Ibland undrar man varför vissa bor kvar i ett land som beskrivs ganska negativt ibland.

Nå er jeg helt sikker på at de fleste om ikke alle kan skrive lange innlegg på forumet om de negative sidene med et land som Sverige UTEN å bli beskyldt for å være spesielt negativ som person. Og uansett hvordan man snur og vender på det så finnes det også negative sider med Thailand. Men det er som med de fleste land. Man veier de positive opp imot de negative sidene og gjør sitt valg.

Jo men man kan förstå @Swedman 52 påstående. Ibland undrar man varför vissa bor kvar i ett land som beskrivs ganska negativt ibland.

Förstår hur du menar, själv är jag väldigt tveksam till att bosätta mig här, därför avvaktar jag och hyr så länge, får se hur jag gör.

Negativism eller uppfattningen av negativism, bottnar nog i den stora kulturskillnaden, bor man här året om i flera år kommer vardagen dig in på bara skinnet, så jag ser nog också det mer som realism, snarare än negativism!

Förstår hur du menar, själv är jag väldigt tveksam till att bosätta mig här, därför avvaktar jag och hyr så länge, får se hur jag gör.

Negativism eller uppfattningen av negativism, bottnar nog i den stora kulturskillnaden, bor man här året om i flera år kommer vardagen dig in på bara skinnet, så jag ser nog också det mer som realism, snarare än negativism!
Det var nog det klokaste inlägget på länge , om jag ser till mig själv som innan jag flyttade hit bara bott här under max två månader i sträck , jag kunde i min vildaste fantasi aldrig tro att jag skulle ändra uppfattning om Thailändaren som jag gjort . Ni som kritiserar oss som har lite mer erfarenhet eller de som har väldigt mycket erfarenhet av Thailand borde kanske ta det lite lugnt och bo här nåt år eller två , då kommer vardagen närmare kan jag säga . Ni ser hur Thailändaren egentligen tänker om Faranger , lär ni er att tala Thai som tillex några här har gjort så förstår ni dessutom vad de talar om .. IOFs så tror jag att många inte har samma uppfattning som jag utan kanske mer accepterar det som jag aldrig kan acceptera fullt ut .. Sen finns de som inte kan återvända , då kan man ju iofs ljuga för sig själv för att må bättre vilket jag även kan förstå ,, förneka de stora skillnaderna i synen på sina medmänniskor , tex detta att alltid tänka på att jag själv skall först sko mig ... JAG FÖRST !!... gäller i detta land , det kommer ni att lära er snabbt , i annat fall är ni blinda ;)
Jag tror att halva året hemma i Sverige blir bra för mig , min fru säger att hon föredrar Sverige och förmodligen vill bo där när jag faller ifrån .
Så ni som tror er veta att Thailand är paradiset skall nog stilla er ett tag , även jag var i min okunnighet i den villfarelsen ................... Acceptera ett så avvikande land kan vara svårt i längden , har man sen inga eller få Faranger att umgås med så lär det bli än tuffare ....

Senast redigerad av en moderator:
Inte få prata om det negativa, ni skulle bli riktiga mönster medborgare här, e ju precis så regimen vill ha det.

Min uppfattning är att ingen av dom som stör sig på att en del ibland tar upp negativa saker med Thailand bor här. Dom har en romantiserad bild av Thailand och Thailändare, den bilden slås i spillror för Alla när man bott här ett tag, annars är man helt blind.

Men jag trivs här trots allt som inte är bra, för det är inte perfekt nånstans.
Men eftersom jag är Svensk så är det naturligt för mig att prata även om det som inte är bra.

Jag tänker inte göra några längre utläggningar för jag kan inte svara på TS frågor. Vill bara säga att kärleken till min fru och mina barn är viktigare än någonting annat och jag kan offra mycket för att dom skall trivas och må bra.

@Swedman 52 jag delar din uppfattning till 100 procent, om vi flyttar ner vilket är troligt, så blir det av exakt den anledningen.

Oj Oj Berra , trodde du var klokare än så........................Att ge upp allt och resonera så som du gör har jag sett en del göra här nere . dom blir då som de Jonas ibland skriver "Surgubbar" utan livsglädje ...........

Den som lever får se är ett bra ordspråk , vi kan ev då ta upp detta när du bott har ett par år eller mer ............ Romantiserad bild av Thailand är bra uttryckt anser jag ......................
Thailändare är inte generellt vänliga människor ;) Endast när de ser egen vinning av att vara det .....

Jag tänker inte göra några längre utläggningar för jag kan inte svara på TS frågor. Vill bara säga att kärleken till min fru och mina barn är viktigare än någonting annat och jag kan offra mycket för att dom skall trivas och må bra.

@Swedman 52 jag delar din uppfattning till 100 procent, om vi flyttar ner vilket är troligt, så blir det av exakt den anledningen.

Jeg vil på ingen måte uttale meg om deg og din kone, mennesker jeg ikke kjenner, men på generelt grunnlag så kan det hende at et sådant tenkende høres fantastisk ut, men i realiteten er selvdestruktivt dersom man velger å bosette seg et sted hvor forholdene er så dårlige at man ikke har et liv verdt å leve. Nå vil jeg i samme "åndedrag" utrykke min glede over å være så heldig å kunne velge Thailand og spesielt Isaan som mitt sted å bo.

Väldigt vad mycket pessimism det finns här! Jag kan inte låta bli att undra varför ni fortsätter umgås med Thai-folk? Grannen Olsson har ju fattat vad jag är ute efter! Jag är bara intresserad av generella råd som inte kräver några särskilda individuella förutsättningar. Jag vill gärna veta vad som gäller när man skaffar sig "marriage visa", hur länge får jag stanna (permanent eller tidsbegränsat) och hur länge är tidsbegränsat i så fall? Men jag behöver även veta t ex hur/var skaffar man svenska TV-kanaler, datauppkoppling, telefoni till Sverige. Annat som är viktigt är vilka försäkringar man bör skaffa sig, var man bäst köper möbler, osv. Ni som redan bor där måste ha mycket kunskap om detta och vill ni dela med er är jag tacksam, vill ni inte så behåll det då för er själva.
Angående ni som säger att jag borde göra tvärtom. Det finns inget rätt eller fel! Jag har bra kommunikation med min fru. Jag är mycket äldre än henne och när jag inte finns så har hon ett eget hus. Jag vill inte bygga ett hus till oss när jag är 80. Det är nu när jag är i bra form som vi ska ha hus. Jag har aldrig haft en bättre kvinna! Och jag har haft många! Hoppas det finns en hel del av er som är lite mer optimistiska också och är tacksamma för det ni har.
Home Pro, Global home, thai watsadu har det mesta när det gäller inredning m.m. till hus, sen finns det andra butiker, både stora och små överallt, som har diverse olika möbler m.m. allt beror på vad man är ute efter. Ex. samma kakel och klinkers som dom stora drakarna säljer kan man oftast hitta billigare i små butiker då dom måste konkurrera med ex. Thai watsadu. Dock så borde din fru eller någon i släkten veta vart man åker där ni håller till.

Telefoni till Sverige, ett simkort typ AIS unlimitet borde fungera med ex. WhatsApp, viber, tango, vart man hittar wi-fi och data uppkoppling kan jag inte svara på men din fru borde veta vart man går

Ska ni bygga hus så kan det vara bra att höja upp marken först, kan bli blött inne annars under regn säsongen om ex. grannens mark ligger högre än erat

Min fru sa för någon dryg vecka sen att hon tror inte vi ska flytta till Thailand. Hon gillar inte värmen och hon tror inte jag kommer gilla att bo där. Hon sa jag kommer ha svårt att bo i Isaan och bor vi vid kusten måste hon ta med sina då gamla föräldrar ner och ta hand om dessa för annars kommer folk tycka hon är konstig. Sen kommer det komma massa släktingar som förväntar sig att vi bjuder på mat och husrum och att de ska roa sig hos oss, gör vi inte det kommer de tycka att vi är snåla, sen kommer hennes syskon komma förbi och tala om alla problem och hur mycket pengar de behöver låna (=få) och hon kan inte säga att vi inte har. Hon sa så fungerar det och vill man inte ha problem måste man förstå det.

Hon sa bättre att bo några månader om året då blir de lite blygare och vågar inte ta allt för givet. Alternativet är att säga upp bekantskapen med släkten men då ser hon inget intresse av att bo där.

Hon sa att det är osäkrare att bo där pga ökat våld, Sverige är mycket bättre.

Vi får väl se vad som händer är ju många år kvar.

Jag tror den romantiska bild många har av att flytta till Thailand finns nog inte i ett blandförhållande. Visst är det varmare och billigare men sen då ... det är säkert kul med bad första månaderna eller att bygga nytt. Kanske om man spelar golf kan det ju vara en dröm, men gör man inte det ... vill inte verka negativ men som bosatt blir det ju inte samma sak som semesterresa. Ska jag flytta ner vill jag ha hälsan i behåll och resa runt i närområdet (dvs grannländer) och skapa något intresse där och gärna ha några andra gubbar som socialt nätverk.

Sen måste det ju funka med barnen också, sen är det ju bra om frugan är med på det, men det vet man inte nu (de är ju inte kända för att planera långsiktigt, de klarar ju oftast att planera vad de ska äta för middag, sen är det stopp ;) )

Inte få prata om det negativa, ni skulle bli riktiga mönster medborgare här, e ju precis så regimen vill ha det.

Min uppfattning är att ingen av dom som stör sig på att en del ibland tar upp negativa saker med Thailand bor här. Dom har en romantiserad bild av Thailand och Thailändare, den bilden slås i spillror för Alla när man bott här ett tag, annars är man helt blind.

Men jag trivs här trots allt som inte är bra, för det är inte perfekt nånstans.
Men eftersom jag är Svensk så är det naturligt för mig att prata även om det som inte är bra.

Det var också ett klokt inlägg:thumbsup:

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
A
Svar
50