Eftersom det är annandag och jag inte gör ett nyttigt handtag i alla fall, kanske jag kan få bidra med min planering inför flytten. Vi flyttar om ungefär tre månader, om planeringen håller. Men jag har förberett flytten i nästan tio år och de tre senaste på ytterst handfast sätt. Nu är jag kanske inte riktigt som en del andra på forumet, jag är "bonnigt" lagd och gillar bylivet, jag är mycket lättroad och har få krav på bekvämlighet och livet en bit utanför en by i Isaan passar mig perfekt. Alla är ju inte som jag, det har jag förstått.
I alla fulla fall, så började jag (vi, men med mina pengar..) ta hit min frus dotter med vidhängande man för tre år sedan, dom stannade sex månader varje gång och upplägget var att jag betalar allt, dom renoverar kåken i tre månader och plockar bär o svamp i tre. Jag står för logistik och expenser. Resultatet har blivit två lätt förmögna thailändare, en underbart välrenoverad kåk, betydande språkkunskaper för mig och en kraftfull social investering. Det är ingen skillnad på mina ungar och frugans, vi är helt enkelt en sammanhållen familj. Under tiden har vi besökt byn minst en gång varje år, några gånger har jag varit ensam för att övervaka och betala grävarbetena på fruns tomt. Två veckor ensam i en avkroksby gör mirakel för språkutvecklingen, särskilt som styvdottern cyklat runt i förväg och bett alla jag känner att lägga den thailändska artigheten åt sidan och faktiskt rätta mig när jag säger fel.
Svärsonen och jag har planerat bygget i byn tillsammans, han kan numera läsa en ritning och han vet hur farang tänker. Jag har också tillbringat rätt många dar på hans byggarbetsplatser i Isaan, för att se och lära hur dom gör (fel) där. Vi har haft många diskussioner om bl.a. betong, men sedan jag visat honom att man kan bryta bitar ur thailändarnas jävla betong har jag fått honom att inse att vi också kan gjuta betong (dom ger den ju bara tolv timmar för härdning, det räcker ju inte alls).
Här hemma har jag försökt studera thai så gott det nu går per Youtube, med lite hjälp av frugan. Hennes thai är inte så bra, hon talar ju lao, men något går det.
När vi flyttar kommer jag att flytta till en väl inarbetad familjerelation, vi har klara papper på vem som äger vad och vilka som ärver vem, jag har släktingar, vänner och känningar i byn, jag har vita kompisar i omgivningen och jag talar språket någorlunda. Jag vet exakt vilket liv jag vill ha, vad jag kan förvänta mig och vad jag måste avstå ifrån.
Jag tror jag är så väl förberedd jag rimligen kan bli.
Får jag för jäkla tråkigt, så går det ju buss till Bangkok....och Pattaya.