Flytta till Thailand!!

Låter vettigt att du tänkt om. KK är säkert mycket bättre. Klara din fru bo så långt från föräldrarna?

Min fru vill inte flytta hon trivs bättre i Sverige än i Thailand. Får se vad som händer när jag blir pensionär. Nu har jag precis bytt jobb, sa upp mig dagen innan julafton och börjar nya 11de januari.
Sen får man tänka på ungarna med hur hade dom tyckt det varit att flytta ner och slått sig ner bland risfälten.
Frugan och ungen åkte upp nu till byn, ungen tyckte direkt det var så tråkigt där uppe sa hon, fanns inget att göra ;)
Och han är ju ändås uppväxt sina första 4 år bland risfälten, men ett par år därifrån kanske det inte är lika kul.
Och som Berralund skriver skolan, Nu har ju kon khaen ett bra universitet, som är högt rankat, så det hjälper ju en del, kan inte ta med sig ungarna ner och sätta dom i en byskola, pöjken efter bara 2 år här nere har ju skolkunskap som överstiger jämngamlas ungar vida och även ungar en bra bit upp i åldrarna uppe i byn.

Senast redigerad av en moderator:
Låter som om du tror att det finns massor att göra i Khon Kaen för att det är en stor stad?
Beror på vad du menar med massor att göra, jag vet inte vad du är intresserad av att göra och vad du har i ditt område som har så mycket mer än Kon Kaen.
Jag har bara varit i kon Kaen 1 gång några timmar så kan inte utala mig om vad som finns där, men såg ut att finnas det mesta i shoppingväg och matväg, jag var inne på Makro och saknade inget, jag flög dit och det gick smidigt.
Har en flygplats så man kan flyga till Bangkok och jag kan ta mig ner till condon någon helg om jag vill det, eller bara åka till Bangok eller flyga någon annanstans, Har maten jag behöver och shopping.
Bio kommer jag nog sakna om jag hamnar där för mistänker att den är dubbad, men annars har dom ju en Central där med.

Så du låter din fru vara egoist istället och du bara finner dig för husfriden?
Tycker det låter som dom kompromissat, istället för risbyn som var planen innan för dom så har dom hamnat på en mellanväg där båda kan vara nöjda.

Beror på vad du menar med massor att göra, jag vet inte vad du är intresserad av att göra och vad du har i ditt område som har så mycket mer än Kon Kaen.
Jag har bara varit i kon Kaen 1 gång några timmar så kan inte utala mig om vad som finns där, men såg ut att finnas det mesta i shoppingväg och matväg, jag var inne på Makro och saknade inget, jag flög dit och det gick smidigt.
Har en flygplats så man kan flyga till Bangkok och jag kan ta mig ner till condon någon helg om jag vill det, eller bara åka till Bangok eller flyga någon annanstans, Har maten jag behöver och shopping.
Bio kommer jag nog sakna om jag hamnar där för mistänker att den är dubbad, men annars har dom ju en Central där med.
Central är väl i stort sett det som finns.
Skillnade är att i ex Pattaya finns massor av falang anpassade aktiviteter och inte minst då restauranger med bra falang mat. Glöm allt sånt i Khon Kaen.
Vet inte hur du har det med falang vänner i pattis men det kommer du få betydligt svårare med i kk.
Men lycka till när den tiden kommer.

Ni vet väl förresten att det idag träder ikraft en ny lag om rattfylla. 10.000 i böter OCH en mån i buren.

Hur mycket kan man dricka innan 0.5 promille?...

Central är väl i stort sett det som finns.
Skillnade är att i ex Pattaya finns massor av falang anpassade aktiviteter och inte minst då restauranger med bra falang mat. Glöm allt sånt i Khon Kaen.
Vet inte hur du har det med falang vänner i pattis men det kommer du få betydligt svårare med i kk.
Men lycka till när den tiden kommer.
Nä, jag går inte ut med faranger så ofta, händer typ en gång i månaden inget jag bryr mig om direkt, var ute 2 gånger sist 1 gång med grannen och 1 gång på restaurang med en kärring som var på besök från andra sidan bukten annars går jag inte ut så ofta, brukar sova på kvällen.
Sen Barndomspolaren jag har som bor här nere han har flyttat uppöver till Isaan, efter 18 år i Pattaya börja dom tröttna och kommer ner till Pattaya ibland bara.
Andra faranger kallar jag inte för vänner utan isåfall bekanta eller folk man känner igen, kallar inte personer man träffar någon gång för vänner, mina vänner bor i Sverige.
Så faranger det skiter jag i inget som är viktigt för mig.

Lagar mat själv hemma oftast när jag har ok kök vilket jag har nu, äta farangmat kan man ju göra när man flyger ner och tar sig en weekend i condon, skulle jag flytta upp till tex. Khon Kaen så har jag den att åka ner till ibland ;)

Men du verkar ju ha stor erfarenhet av Khon Kaen har du varit där ofta, eller bor du där?
Eller har du varit uppe en gång och besökt släkten och det är igentligen hela din erfarenhet av Isaan resten är hörsägen ;)
För tycker Phonta har skrivit att det finns en hel del faranger där, och han har ju varit där mycket?

Men sant kan inte jämföra det med Pattaya det har jag inte gjort, Pattaya är Pattaya här finns allt, men när man kommer upp till 50-60 års ålder kanske det inte är lika kul här nere längre, känner redan att det var skönt att flytta utanför en bit och istället kunna ta bilen in.

Jag tror KK eller Udon med condo nere i Pattaya området är en bra kombination.

Sen om både Berra och Jonas flyttar dit finns det ju trevliga människor att hålla kontakt med.

Nä, jag går inte ut med faranger så ofta, händer typ en gång i månaden inget jag bryr mig om direkt, var ute 2 gånger sist 1 gång med grannen och 1 gång på restaurang med en kärring som var på besök från andra sidan bukten annars går jag inte ut så ofta, brukar sova på kvällen.
Sen Barndomspolaren jag har som bor här nere han har flyttat uppöver till Isaan, efter 18 år i Pattaya börja dom tröttna och kommer ner till Pattaya ibland bara.
Andra faranger kallar jag inte för vänner utan isåfall bekanta eller folk man känner igen, kallar inte personer man träffar någon gång för vänner, mina vänner bor i Sverige.
Så faranger det skiter jag i inget som är viktigt för mig.

Lagar mat själv hemma oftast när jag har ok kök vilket jag har nu, äta farangmat kan man ju göra när man flyger ner och tar sig en weekend i condon, skulle jag flytta upp till tex. Khon Kaen så har jag den att åka ner till ibland ;)

Men du verkar ju ha stor erfarenhet av Khon Kaen har du varit där ofta, eller bor du där?
Eller har du varit uppe en gång och besökt släkten och det är igentligen hela din erfarenhet av Isaan resten är hörsägen ;)
För tycker Phonta har skrivit att det finns en hel del faranger där, och han har ju varit där mycket?

Men sant kan inte jämföra det med Pattaya det har jag inte gjort, Pattaya är Pattaya här finns allt, men när man kommer upp till 50-60 års ålder kanske det inte är lika kul här nere längre, känner redan att det var skönt att flytta utanför en bit och istället kunna ta bilen in.
Jag gillar pulsen i Pattis . trots ett nästan helt nyktert liv utan alkohol och 65 år "grinig gubbe" som någon tidigare uttryckte sig ;)

Jag tror KK eller Udon med condo nere i Pattaya området är en bra kombination.

Sen om både Berra och Jonas flyttar dit finns det ju trevliga människor att hålla kontakt med.
Ja det verkar ju vara ekonomiskt Hahahaha, vad kommer ni att ha för pensioner tror ni .................eller är ni gamla Svenska politiker...............Glöm pensioner om ni inte ens har fyllt 60 ,dessutom skattas ju allt privat pensionssparande hårdare och hårdare .

Senast redigerad av en moderator:
Ja det verkar ju vara ekonomiskt Hahahaha, vad kommer ni att ha för pensioner tror ni .................eller är ni gamla Svenska politiker...............Glöm pensioner om ni inte ens har fyllt 60 ,dessutom skattas ju allt privat pensionssparande hårdare och hårdare .
Condon har jag ju redan köpt, så den är ju betald då, och resan skall man förhoppningsvis råd med annars får man hoppa över och pensionera sig ;)
Hur lång tid tar det att köra från Khon Kaen och ner till Pattaya på ett ca?

Man har väl ett eget sparande. Utan pengar skulle jag inte flytta ner.

55555, ja den var bra faktiskt. Men det är ju inte preciserat vad för tips han vill ha, är det regelverk dels i sverige och thailand, eller är det andra tips om vardagen eller vad?

Är det regelverk angående utflyttning, sink, tabian ban gul bok blå bok eller vad är det, tycker fortfarande gunnarg fråga är berättigad. I detta forum finns ju massor med trådar om folk som bygger hus och har flyttat ut osv, lite jobbigt att hela tiden uppfinna hjulet en gång till.

Men jag gillar din humor NilsG. Att jag t ex hyr hus beror på att jag ännu inte bestämt mig för permanent boende eller kanske bara halva året osv, jag får se hur det blir, så därför avvaktar jag!
Ja frugan hyrde redan när vi träffades så inte köpt något (ännu) heller, det är tanken här också att börja med att bo några mån i th och dra igång något där nere. Jobba del av året i sv får det nog bli ett gäng år för jag har ju länge till "pension".

Sedan om någon annan köper direkt tycker jag är upp till de, ts har ju redan byggt och gift sig så tyckte bara nmax "tips" var rätt kassa.

Isaan är inte bara byar och risfält som många verkar tro här ?
Själv skulle jag inte vilja bo i en by, men som tur är kommer ju frugan från Korat så det problemet finns inte. Mat är inget bekymmer heller som vissa har här, för äter mest riktig thaimat ;)

Aja det får räcka för stunden, God jul och skål på Er!

Ja men du skall ju bli politiker nu sa du ju, du måste ju åka hem för att reda ut situationen i Sverige vad det nu innebär, så vi får väl lita på dig då...hahahah

Nej ! Jag gör naturligtvis som jag lärt mig här under tre år dvs , tänker enbart på mig själv samt min familj..... Alla andra skall man skita fullständigt i ...

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
A
Svar
50
Visningar