Flytta till Thailand!!

• Trådstartare Trådstartare Swedman 52
  • Start datum Start datum

Visst är det så och än så länge är det väl mest vi inom tanksjöfarten som är hyfsat förskonade. Det som hindrar kineserna t ex från att ta över våra jobb är än så länge språket. Dom är usla på engelska men här är en förändring på gång. Det problemet finns inte på Filippinerna där det stora flertalet har engelska som andraspråk efter exempelvis tagalog.

En av baksidorna med en flytt till Thailand är just språket. Eftersom man i stora delar av landet har synnerligen bristfälliga engelskkunskaper så blir man som bofast farang mer eller mindre tvungen att lära sig tala och läsa thai åtminstone hjälpligt. Annars lär man nog bli tämligen isolerad.

På banken jag är har de börjat ändra strategi, pga av EU direktiv. Alla som jobbar åt en europeisk bank och sitter utanför EU omfattas av massor av krav vilken access de har och vad de får göra. På vår bank har man därför bestämt att avveckla de indier som är knutna till banken, kanske inte alla men många (en del kommer nog anställas och få flytta till Sverige).

Visst är det oroande med att all exportindustri försvinner från Sverige. Tror dock det kan vända i och med flyktingarna som kommit. Tror det kommer bli en ny arbetarklass med läge löner och då kommer det kanske löna sig att tillverka i Norden igen.

Tror allt svänger fram och tillbaks, men vi ligger ju långt efter Kina just nu!

Facken lär nog lägga sig i om sånt kommer på tal, dessutom måste ju isf bidragen sänkas så folk inte har lika/mer pengar om de bara slår dank.

Ok själv har lite dålig koll, inte varit med i någon a-kassa senaste 5 åren pga varit med i fackit förut och aldrig mer ...

55555, ja den var bra faktiskt. Men det är ju inte preciserat vad för tips han vill ha, är det regelverk dels i sverige och thailand, eller är det andra tips om vardagen eller vad?

Är det regelverk angående utflyttning, sink, tabian ban gul bok blå bok eller vad är det, tycker fortfarande gunnarg fråga är berättigad. I detta forum finns ju massor med trådar om folk som bygger hus och har flyttat ut osv, lite jobbigt att hela tiden uppfinna hjulet en gång till.

Men jag gillar din humor NilsG. Att jag t ex hyr hus beror på att jag ännu inte bestämt mig för permanent boende eller kanske bara halva året osv, jag får se hur det blir, så därför avvaktar jag!

Med tanke på din kamrats kommentar så är väl det de i Sverige också, ok vi ser oss som jämställda klass och könsmässigt men precis som i Thailand så umgås inte adeln med bönderna, lika mycket klassuppdelat där.
Skillnaden är väl mer att arbetarklassen har fått mer att säga till om i Sverige men det har ju inte rivit någon mur så folk börjat umgås över blocken i stort.

Sen är Sverige på topp nu och skall mycket till för att det inte går neråt, vi har inget att erbjuda längre som intresserar omvärlden och då blir det svårt att hålla uppe våran välfärd utan nytt klirr i kassan.
Detta gäller hela Europa.
Än sålänge överlever vi väl på en bluff Europeisk standard säljer änsålänge, men vad är det för standard igentligen, finns mycket Asiatisk standard som kommit långt längre än oss för en billigare peng, nästan alla har något Koreanskt och Japanskt i hemmet.

Nä vi har inte så mycket att erbjuda kommande generation, service yrkena är vi för dyra för att attrahera uti världen och när andra länder kommit ikapp om en 20 år så kommer dom inte betala extra för en Svensk.
Då är länderna här nere i asien i en bra mycket bättre position utvecklingsmässigt och kostnadsmässigt, vilket gör att vi kommer få svårt att hävda oss mot dom om 15-20.
Får tänka 15-20 år frammåt när det gäller era barn och då har det hänt mycket, Volvo är borta inga större produktionsföretag i Sverige längre etc. etc..

Här i sjöfarten där det är lättare att ta in utländsk arbetskraft ser man att det har börjat och det går snabbt. skandinaver försöker man få bort, det som håller kvar vissa är oftast regelverk eller att det inte finns ersättare med erfarenhet än.
Rederierna ligger på med högt tryck för att utbilda billigare sjöfolk och då helst från Asien (Kina, Fillipinerna och Indien).

Nu är vi väldigt OT men jag hoppas TS ursäktar då detta är en mycket intressant diskussion.

Givetvis kommer klyftorna mellan Väst och Asien fortsätta minska men jag tror nog Sverige står sig bra i konkurrensen under åtminstone min livstid, vilket borde vara en 40 år till. Japan kom i kapp för 30 år sedan men har sedan stagnerat; Sydkorea och Taiwan kom i kapp Sydeuropa för 10 år sedan men har sedan haft svårt att fortsätta och Kina börjar redan hacks trots att de fortfarande är långt efter.

Det ligger i sakens natur att det är relativt lätt att hyfsat komma i kapp genom en stark statsmakt, hårt jobb, låga löner och smart kopiering; hålla sig kvar i toppen eller gå förbi är dock oerhört svårt då lönerna gått upp och toppstyrning inte föder kreativitet. Vi har fortfarande en stor fördel mot nästan alla asiatiska länder i en låg korruption, en skola där de bästa, inte de rikaste, kommer längst och ett arbetsliv där chefer lyssnar och drar nytta av de under dem.

Om vi inte snabbt får ordning på vår skola är dock risken stor att det bara är de som är intelligenta och drivna nog som får en bra utbildning medans den stora massan hamnar på en nivå där de lätt kan ersättas av en låglönearbetare. Vi kommer då successivt glida över i ett thailandsliknande samhälle där 10% har det jävligt bra och resten får ta flera steg tillbaka och leva som arbetare gjorde i Sverige på 50-talet. Att Minecraft med ett par hundra anställda värderades lika högt som Volvo med flera tusen anställda och maskiner för miljarder visar på hur framtidens servicesamhälle kan slå hårt mot de utan specialkunskaper och på arbetsplatser som lätt kan outsourcas eller flyttas.

Att Thailand med sitt djupt rotade och förödande patroniseringssystem ska ens komma i närheten av Sverige kommer dock inte ens mina barnbarnsbarn få uppleva.

Mina 10 satang.

Många kloka ord anser jag i det sista inlägget .
Däremot finns nu en stor risk att regeringen i sina godhetsförsök spenderar för mycket av skattebetalarnas medel , då menar jag att satsningar tveklöst skall ge något tillbaka till samhället .. Idag tillex såg jag att alla asylsökande nu läser Svenska , detta utan och ens innan deras asylansökningar börjat prövas , detta belastar skolsystemet samt skattemedel väldigt hårt , varför inge förhoppningar som kanske inte infrias , varför läsa Svenska om man ej skall bo i landet . Bara en sak . Även detta att kriminella skall interneras i Sverige i tillex livstid för att sen utvisas på livstid , VARFÖR ?? Detta kostar stora slantar för Sverige , då bättre att utvisa på livstid vilket skulle spara en stor summa årligen . Finns massor av tokiga förslag som skulle bannlysas . Ta hand om och integrera de som verkligen satsar på ett nytt liv i Sverige ..
Detta skulle ge Sverige ett bra tillskott ......SEn anser jag att socialbidrag inte skall ge så mycket att det inte lönar sig att arbeta , arbete skall alltid löna sig .. Så är det i Thailand , jobbar du inte här så har du ingen mat , rätt eller fel ... Här finns heller inget pjosk med kriminella , Fängelserna är fängelser inga hotell ...

Jag vill inte ge mig in på en diskussion om svensk inrikespolitik och invandring då det sällan leder till något gott på ett forum men jag håller med om att det svenska samhället under en längre tid varit alldeles för slappt och ställt för låga krav på såväl unga som gamla samt infödda och nyinflyttade.

Efter tolv år på heltid i Thailand instämmer jag fortfarande helt med dig Magunnar.
Kan idag inte se några fördelar med att bo i Sverige jämfört med att bo i Thailand.
OK att hälsa på i Sverige på semester någon månad på sommaren för lite nostalgi och för att träffa släkt och vänner.
Att den svenska sjukvården och skolan skulle vara bättre stämmde kanske för tio år sedan, men inte idag.
Svenska skolan går snabbt bakåt, och köerna ökar inom svenska sjukvården.

All kvalificerad vård och utbildning finns numera tillgänglig i Thailand, men du får betala privat för kvalite iThailand.
Finns framförallt i Bangkok, Korat, Chiang Mai, Khon Kaen, Phuket och Pattaya och några andra större städer.
Men fördelen är att du får kvalificerad vård mycket snabbare i Thailand på de privata sjukhusen, och jag betalar gärna för sjuktransport och snabb vård om någon i familjen blir allvarligt sjuk.
När det gäller möjligheterna till ett bra liv i framtid en för våra barn, tror vi att de är större i
Thailand än i Sverige.

Gott Nytt år till er alla!
Har en kompis i Hua Hin som slutat gå till privata sjukhus.
Numera går han med familj till det statliga alternativet.
Ofta på de privata blir man inlagd för lindriga sjukdomar eftersom läkare får provision på alla som läggs in.
Enl. uppgift 20%.
Läkarna på statliga har samma utbildning som på de privata enl. min kompis
Sedan hur snabb vården är kan säkert skilja mellan olika städer, i Hua Hin enl. min kompis är den statliga lika snabb.

Många kloka ord anser jag i det sista inlägget .
Däremot finns nu en stor risk att regeringen i sina godhetsförsök spenderar för mycket av skattebetalarnas medel , då menar jag att satsningar tveklöst skall ge något tillbaka till samhället .. Idag tillex såg jag att alla asylsökande nu läser Svenska , detta utan och ens innan deras asylansökningar börjat prövas , detta belastar skolsystemet samt skattemedel väldigt hårt , varför inge förhoppningar som kanske inte infrias , varför läsa Svenska om man ej skall bo i landet . Bara en sak . Även detta att kriminella skall interneras i Sverige i tillex livstid för att sen utvisas på livstid , VARFÖR ?? Detta kostar stora slantar för Sverige , då bättre att utvisa på livstid vilket skulle spara en stor summa årligen . Finns massor av tokiga förslag som skulle bannlysas . Ta hand om och integrera de som verkligen satsar på ett nytt liv i Sverige ..
Detta skulle ge Sverige ett bra tillskott ......SEn anser jag att socialbidrag inte skall ge så mycket att det inte lönar sig att arbeta , arbete skall alltid löna sig .. Så är det i Thailand , jobbar du inte här så har du ingen mat , rätt eller fel ... Här finns heller inget pjosk med kriminella , Fängelserna är fängelser inga hotell ...
Därför finns det ett stort mörkertal i den officiella statistiken av arbetslöshet i Thailand. Varför besvära sig med att registrera sig när du inte får något.
Förstår inte var du har fått det där ifrån att socialbidrag ger mera pengar än att arbeta. Som socialbidragstagare skulle jag absolut inte ha råd att åka till Thailand varje år. Skulle jag lyckas samla så pass på banken så att det räcker för mig med fru och barn så dras bidraget in ( om sekreteraren följer reglerna).

tråden var intressant i början, intressant att @Jonas funderar på KK.. Jag själv funderar inte på isaan numer, inte för att ja e Pattisfrälst utan mer att ja måste bo här nära till pengarna (kunder i Bkk osv.), inte är jag förtjust i kylan heller och blir lätt sjuk när vädret växlar kraftigt. Sedan e det ju inte roligt med alla satans insekter som bor på risfälten, men det är ett mindre problem.
Hade jag haft hus i Issaan hade jag sett till att ha bra bredband, det blev mycket film och tvserier när jag bodde där, se till att ha bil, skulle inte ens fundera på att bo i isaan utan en ordentlig bil. Sedan hade jag satt in en ordentlig kakelugn eller annan kamin i vardagsrummet för som ja sa innan så gillar jag inte att frysa.

och pool i isaan är ingen utmärkt ide, eftersom vattnet alltid är kallt, men det e juklart att det kan bli varmt med och då e det ju asgött att ha, om man har så mycket pengar att man vill göra av med lite. Men det är ju inte så varmt under den tiden som vi nordbor oftast vill åka till Thailand.

tråden var intressant i början, intressant att @Jonas funderar på KK.. Jag själv funderar inte på isaan numer, inte för att ja e Pattisfrälst utan mer att ja måste bo här nära till pengarna (kunder i Bkk osv.), inte är jag förtjust i kylan heller och blir lätt sjuk när vädret växlar kraftigt. Sedan e det ju inte roligt med alla satans insekter som bor på risfälten, men det är ett mindre problem.
Hade jag haft hus i Issaan hade jag sett till att ha bra bredband, det blev mycket film och tvserier när jag bodde där, se till att ha bil, skulle inte ens fundera på att bo i isaan utan en ordentlig bil. Sedan hade jag satt in en ordentlig kakelugn eller annan kamin i vardagsrummet för som ja sa innan så gillar jag inte att frysa.

och pool i isaan är ingen utmärkt ide, eftersom vattnet alltid är kallt, men det e juklart att det kan bli varmt med och då e det ju asgött att ha, om man har så mycket pengar att man vill göra av med lite. Men det är ju inte så varmt under den tiden som vi nordbor oftast vill åka till Thailand.
Nja Krister, skriver väl mer att skulle kunna vara ett alternativ fram igenom när man blir äldre, men än sålänge trivs jag så bra här nere, bara spånar att skulle kunna vara ett alternativ. Så lite offside som vi hamnat nu men nära till allt trivs jag med och precis som dig och Phonta gillar jag denna stad.
Till och med svärmor verkar gilla det bättre här tror hon spenderade mer tid hos oss än Isaan förra året.

Jaha ska Jonas skaffa kk ;)

Sorry ... kunde inte låta bli.

Men Krister kakelugn i Isaan ... visst kan det bli kallt på nätterna men ändå.

Jaha ska Jonas skaffa kk ;)

Sorry ... kunde inte låta bli.

Men Krister kakelugn i Isaan ... visst kan det bli kallt på nätterna men ändå.
5555 KK.

Och en kamin behöver jag nog inte, tror Lomsak omringat av bergskedjorna är lite kallare, men sant vi fick sova i träningsoverall under duntäcke denna tiden av året.

Senast redigerad av en moderator:
5555 KK.

Och en kamin behöver jag nog inte, tror Lomsak omringat av bergskedjorna är lite kallare, men sant vi fick sova i träningsoverall under duntäcke denna tiden av året.

KK... ja fundera går ju, men inte mer om du vill behålla kulorna antar ja.. ;)

Konkaen däremot.. har vart där lite grann.. ja Central där e väl kanske inte det modernaste och om det finns faranghak har ja ingen aning om. Gillar Udon mer, speciellt parken och ja vet vart den bästa maten finns, dessitom apbilligt jämfört med här i fiskebyn.

vad jag gillar med pattis e att det är nära till allt. men skulle nog trivas en bit utanför. vart o kollat en stund på mark borta vid Greta farm. Det va en gubbe som skulle såga ett bambuträd, så ja stängde av moppen och han avbröt sågandet och kom fram o pratade. fick reda på att plättarna där kostade ca 3 mille per rai. men det e ju vad dom begär. om man verkligen ska köpa så får man ju leta reda på någon som verkligen vill sälja och behöver pengar. då blir det ju annat pris.
men det som slog mig.. va gött det susade vinden i träden och det inte fanns oljud från människor. detta va kanske bara knappt 7-800 m från sukhumvit.
vill nog köpa nåt liknande o skapa min lilla oas där.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar