Flytta till thailand!

• Trådstartare Trådstartare static
  • Start datum Start datum

S

static

Gäst
Halloj, jo nu är det såhär jag ska flytta till bangkok, jag är 22 år jobbar online och har varit i thailand förut på semester men jag har ett par funderingar som jag inte hittar när jag söker youtube,forums osv. om ni har lust å hjälpa mig med att par frågor så skulle de va kanoners!

Så hur gör ni med era "visum turer" Vad jag har läst och vad jag förstår så måste man åka antingen till Cambodia eller laos och få "visum" rättare sagt man måste stanna där i ca 1-2 dagar innan man får hämta ut sitt pass igen och återvända till thailand? Är det 100% att man får godkänt visum när allt stämmer eller kan man bli nekad om man har gjort det för många gånger? Måste jag ha "flyg biljet" ut ur landet eller kan jag köpa en enkelresa?

Det är mest visum jag är skeptisk över men har ett par andra funderingar.

Vad är bäst för mig som alltid har bokat i förtid? Ska jag åka dit med 2 nätter bokade på ett hotel/hostel och gå runt och leta lägenhet eller ska jag boka längre tid? vad tror ni är en rimlig tid för att hitta en lägenhet och är det mycket "möjligheter" just i bangkok? har ingen specifik plats men någonstans i bangkok :)

Vad ligger en billig studio lägenhet i pris just nu om vi omvandlar det till SEK från BATH? har hört att valutan är mindre nu än vad den va förut jag kan ingenting om sådant här därför ställer jag den frågan.

Och klarar man sig på 10k SEK om man varken röker, dricker eller är så mycket för fester/westernmat? Denna fråga vet jag att jag inte behöver ställa klart jag kan klarar mig på det men alltid roligt och se vad andra folk säger!

Ja ni får gärna ge mig tips på saker om ni vill.

Åker i mars-april

Mvh - Patrik

Jaha, kanske bättre att nämna något om hur länge Du "tänkt" att stanna...

Först har jag tänkt att stanna 3-6 månader för att få en egen uppfattning om thailand riktigt är en plats jag vill leva på i ett par månader/år. Men man vet aldrig vad som kan hända under denna tiden så att säga jag vill helst bo i bangkok ett par månader sedan åka mot chiang mai ett par månader. Men tyvärr vet jag ingen exakt tid på hur länge jag kommer stanna. :)

Är budgeten för hela turen? Varför inte då söka visum direkt från Sverige?

Har du tänkt på försäkring i fall du blir sjuk?

Billiga lägenheter kostar nog från några tusen baht och uppåt det beror ju i vilket område och vad du vill har för bekvämligheter. Vill du ha eget kök och toalett och westenstile så är det ju betydligt mer ...

Boka ett par nätter sen hitta något backpacers in och leta sen i lugn och ro.

Är budgeten för hela turen? Varför inte då söka visum direkt från Sverige?

Har du tänkt på försäkring i fall du blir sjuk?

Billiga lägenheter kostar nog från några tusen baht och uppåt det beror ju i vilket område och vad du vill har för bekvämligheter. Vill du ha eget kök och toalett och westenstile så är det ju betydligt mer ...

Boka ett par nätter sen hitta något backpacers in och leta sen i lugn och ro.

Budgeten är per/månad så 10k/månad rättare sagt. Resan är inte i priset. Jag bor allt för långt upp i landet för att söka visum i sverigo har dock bara hört att man kan söka visum i "stockholm" och jag bor i haparanda så blir en lång väg.

Försärkingen har jag tänkt på och även kollat olika val. vet inte riktigt hur jag ska göra men förmodligen kommer den inte va billig. men allt sådant är jag sparat pengar för, ex resan, försäkring "nöd pengar" osv :)

Okej lägenhets priserna låter ju bra! Något ställe du kan tipsa på? :)

Okej så ett par nätter låter ju bra annars kan jag väl bara boka ett rum om jag behöver mer nätter än vad jag räknat med

Senast redigerad av en moderator:
Har du ingen post där uppe ,det finns firmor tex på Kungsgatan i Stockholm som
du kan fixa det goggla .Försäkring no 1 Europa försäkring och många fler

Har du ingen post där uppe ,det finns firmor tex på Kungsgatan i Stockholm som
du kan fixa det goggla .Försäkring no 1 Europa försäkring och många fler

Jo post finns ju, men finns det möjlighet att posta för att få Visum? Trodde det va att man måste vara där personligen för att få visum. jag kan ju ha fel också.

Du behöver inte åka själv för visum, det finns bra firmor som uppträder som ombud och ordnar saken åt Dig, det är inte ens dyrt. Men jag tror inte Du kan hålla på i evigheter med visaruns från Thailand och det låter inte riktigt som om Du kvalificerar Dig för longstay visa, alltså uppehållstillstånd. Du behöver egentligen arbetstillstånd för att jobba, oavsett med vad och det är inte riskfritt att fuska.
Du bör nog skaffa Dig riktigt ordentlig information innan Du åker! T.ex i länken i inlägget ovan...

Budgeten är per/månad så 10k/månad rättare sagt. Resan är inte i priset. Jag bor allt för långt upp i landet för att söka visum i sverigo har dock bara hört att man kan söka visum i "stockholm" och jag bor i haparanda så blir en lång väg.

Försärkingen har jag tänkt på och även kollat olika val. vet inte riktigt hur jag ska göra men förmodligen kommer den inte va billig. men allt sådant är jag sparat pengar för, ex resan, försäkring "nöd pengar" osv :)

Okej lägenhets priserna låter ju bra! Något ställe du kan tipsa på? :)

Okej så ett par nätter låter ju bra annars kan jag väl bara boka ett rum om jag behöver mer nätter än vad jag räknat med

Trevligt med en till Haparandabo på forumet.

Du behöver inte åka själv för visum, det finns bra firmor som uppträder som ombud och ordnar saken åt Dig, det är inte ens dyrt. Men jag tror inte Du kan hålla på i evigheter med visaruns från Thailand och det låter inte riktigt som om Du kvalificerar Dig för longstay visa, alltså uppehållstillstånd. Du behöver egentligen arbetstillstånd för att jobba, oavsett med vad och det är inte riskfritt att fuska.
Du bör nog skaffa Dig riktigt ordentlig information innan Du åker! T.ex i länken i inlägget ovan...
Han hade ju tänkt börja med 3-6 månader för att kolla läget, han kvalificerar sig för ett 6 månaders turist visum multiple entry.
Han jobbar över nätet skriver han, han tar med sig sitt jobb på semestern, lär inte få några problem med det, dom lär ju inte komma och göra hembesök och se vad han håller på med i sin dator.
Allt har en risk, men bättre att testa på och ta lite risker när man är ung, företaget är förmodar jag inte i Thailand, hur många tror du inte det är som tar med sig jobbet på semestern i dagens IT samhälle ;)
Passa på och lev livet och testa, 6 månader av livet är det värt, borde gjort lite mer sånt själv när man var i 20 års åldern.

Han hade ju tänkt börja med 3-6 månader för att kolla läget, han kvalificerar sig för ett 6 månaders turist visum multiple entry.
Han jobbar över nätet skriver han, han tar med sig sitt jobb på semestern, lär inte få några problem med det, dom lär ju inte komma och göra hembesök och se vad han håller på med i sin dator.
Allt har en risk, men bättre att testa på och ta lite risker när man är ung, företaget är förmodar jag inte i Thailand, hur många tror du inte det är som tar med sig jobbet på semestern i dagens IT samhälle ;)
Passa på och lev livet och testa, 6 månader av livet är det värt, borde gjort lite mer sånt själv när man var i 20 års åldern.

6 månader låter trevligt, fast sen var det detta om dom små detaljerna..

Turistvisum för multipla inresor

Visumet gäller för obegränsat antal inresor till Thailand inom 6 månader. Visumet börjar gälla från utfärdsdatumet och 6 månader framåt, sista inresa till Thailand måste ske 6 månader efter man har skickat in en komplett ansökan. Man kan stanna i upptill 60 dagar per inresa.

Du behöver följande:
•En ansökningsblankett, komplett ifylld (blanketten hittar du här). Läs hur man fyller i blanketten genom att klicka här.
•Passet i original, giltigt i minst 9 månader till
•Kopia av ditt pass
•Två foton i färg, max 6 månader gamla. I färg med vit bakgrund, 45x35 mm.
•Kopia av flygbokning (Första inresa samt sista utresa)
•Hotellbokning (De första dagarna)
•Kontoutdrag från banken med alla transaktioner från de senaste 6 månaderna och som visar att saldot aldrig understigit 57000kr under perioden.
•Arbetsgivarintyg eller skolintyg. Intyg från svensk arbetsgivare eller skola där det står att du är anställd eller studerar.

6 månader låter trevligt, fast sen var det detta om dom små detaljerna..

Turistvisum för multipla inresor

Visumet gäller för obegränsat antal inresor till Thailand inom 6 månader. Visumet börjar gälla från utfärdsdatumet och 6 månader framåt, sista inresa till Thailand måste ske 6 månader efter man har skickat in en komplett ansökan. Man kan stanna i upptill 60 dagar per inresa.

Du behöver följande:
•En ansökningsblankett, komplett ifylld (blanketten hittar du här). Läs hur man fyller i blanketten genom att klicka här.
•Passet i original, giltigt i minst 9 månader till
•Kopia av ditt pass
•Två foton i färg, max 6 månader gamla. I färg med vit bakgrund, 45x35 mm.
•Kopia av flygbokning (Första inresa samt sista utresa)
•Hotellbokning (De första dagarna)
•Kontoutdrag från banken med alla transaktioner från de senaste 6 månaderna och som visar att saldot aldrig understigit 57000kr under perioden.
•Arbetsgivarintyg eller skolintyg. Intyg från svensk arbetsgivare eller skola där det står att du är anställd eller studerar.
Ja det borde han ju kunna fixa.
Eller varför inte passa på och lära sig Thai och ta student visum.
Alternativ finns alltid.

Vill man inte strula med arbetsgivarintyg mm så köp ett turistvisum single entry så få du 60 dagar som du sen i Thailand kan förlänga med 30 till. Då har du 3 mån att starta med och vill du sen stanna länge vilket du troligvis vill för du lär nog drabbas av gula febern som alla andra, ja då går du till en skola och köper en kurs i Thai så fixar dom studenvisum åt dig så får du stanna ett år i taget. Kurs i Thai på ett par tim/v inkl visum för ett år kostar mellan 25-35.000 baht.
Det kluriga är att åka ner på enkelbiljett men om du från Sverige köper en biljett till ex Kambodja eller Vietnam för resa innan dina första 60 dagar går ut så funkar det, en sån biljett kan du hitta för knappt 2000 baht.
Har du ingen utrese biljett inom 60 dagar att visa upp så är risken stor att du inte får checka in på planet från Sverige men väl inne i Thailand kan du strunta i den resan och istället gå till immigration efter typ 59 dagar och förlänga med 30 till.

Vill man inte strula med arbetsgivarintyg mm så köp ett turistvisum single entry så få du 60 dagar som du sen i Thailand kan förlänga med 30 till. Då har du 3 mån att starta med och vill du sen stanna länge vilket du troligvis vill för du lär nog drabbas av gula febern som alla andra, ja då går du till en skola och köper en kurs i Thai så fixar dom studenvisum åt dig så får du stanna ett år i taget. Kurs i Thai på ett par tim/v inkl visum för ett år kostar mellan 25-35.000 baht.
Det kluriga är att åka ner på enkelbiljett men om du från Sverige köper en biljett till ex Kambodja eller Vietnam för resa innan dina första 60 dagar går ut så funkar det, en sån biljett kan du hitta för knappt 2000 baht.
Nä inte som alla andra, förstår inte detta med gula febern, brötslösa, spinkiga, höftlösa, alla ser likadana ut, stripigt hår febern?
Nä nåt jag inte drabbats av så är det gula febern då är allt skandinaviska tjejer bra mycket snyggare.
Ok att jag är gift med Thai men någon gul feber det lär jag aldrig få, kanske pga. att jag är vaccinerad mot gula febern ;)

Nä inte som alla andra, förstår inte detta med gula febern, brötslösa, spinkiga, höftlösa, alla ser likadana ut, stripigt hår febern?
Nä nåt jag inte drabbats av så är det gula febern då är allt skandinaviska tjejer bra mycket snyggare.
Ok att jag är gift med Thai men någon gul feber det lär jag aldrig få, kanske pga. att jag är vaccinerad mot gula febern ;)
Ja du är väl en lite udda fågel Jonas [emoji14]
Gula febern brukar ju annars uppstå pga att man här får betydligt snyggare brudar än vad man normalt lyckas med i Sverige plus att här behöver man inte ens ragga. [emoji1]
Sen finns det ju olika smaker och en del gillar ju inte tjejer alls och en del gillar hens, här finns ju nåt för alla smaker.

Tror nog det flyger runt en del småfåglar ovan fontanellen på TS med, dessa inlägg, emoij; skrattmås

ja då går du till en skola och köper en kurs i Thai så fixar dom studenvisum åt dig så får du stanna ett år i taget. Kurs i Thai på ett par tim/v inkl visum för ett år kostar mellan 25-35.000 baht. Har du ingen utrese biljett inom 60 dagar att visa upp så är risken stor att du inte får checka in på planet från Sverige men väl inne i Thailand kan du strunta i den resan och istället gå till immigration efter typ 59 dagar och förlänga med 30 till.

hmm, visum på ett år? tanken var väl att stanna upp till 6 månader, sen var det ju detta med dom konstiga reglerna igen,
faktiskt skriver Du studentvisum, fast dessa regler gäller väl inte dom som ska engagera sig med en dator,

Studentvisum

Om du skall studera i Thailand måste du ha studentvisum. Med ett studentvisum Non-immigrant Visa "ED" kan du stanna i 90 dagar. Det går också att förlänga visumet på plats i Thailand. Om du vill förlänga visumet får du själv besöka Immigration Bureau när du kommit till Thailand. Studentvisum gäller endast en inresa.

OBS: Detta visum är ett "O"-visum, vilket innebär att du behöver välja "90-dagars "O" single entry" när du väljer antal inresor ovan. Priset är högre än för ett vanligt turistvisum.

Du behöver följande:
•Passet i original som är giltigt minst 6 månader till efter inresedatumet
•Kopia av ditt pass. Bifoga en kopia av identitetssidan i ditt pass tillsammans med passet i original.
•Två (OBS: 2 stycken) passfoton i färg som är max 6 månader gamla. De ska vara 45×35 mm och med vit bakgrund. (Måste vara riktiga id-/körkortsfoton, inga hemmagjorda foton godtas)
•Antagningsbesked från högskola/universitet i Thailand i original.
•Intyg från din skola i Sverige, om du har avslutat dina studier i Sverige måste du bifoga ditt examensbevis.
•Sudent ID, Mecenatkort eller Passerkort
•Beslutet om studiemedel från CSN eller kontoutdrag från banken på minst 7000 kronor per månad

Kurs i Thai på ett par tim/v inkl visum för ett år kostar mellan 25-35.000 baht.

Tyckte mig läsa att budgeten låg på 10" svenska per månad, var det inte inplanerat ett par månader i Chaing Mai?

jag vill helst bo i bangkok ett par månader sedan åka mot chiang mai ett par månader. Men tyvärr vet jag ingen exakt tid på hur länge jag kommer stanna. :)

Din ekonomi lär nog tala om för dig hur länge Du kan stanna, vaccinera dig mot gula febern, troligtvis kan Du stanna lite längre....

Med ED studentvisa får man väl 12 mån uppehållstillstånd med 90 dagars rapportering, så va det iaf när jag hade studentvisa för ett par år sen.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar