Giftermål i Thailand

Vi började med att gifta oss i Sverige. Då jag varit gift innan ville jag ha en enkel ceremoni i Sthlm stadshus. Den var fullbokad och de enda som hade tid var Nacka tingsrätt. Vi tog med två vittne (kompisar till mig), sen middag bara jag och min fru på kvällen. Vi hann förlova oss några veckor innan.

I Thailand gick med alla papper till ambassaden och sen översättning och legalisering av detta. Sen vart det bröllopsfoto på en studio i Bkk och sedan beställde vi inbjudningskort med vårat bröllopsfoto på (350 beställde vi, men de räckte inte).

Sen åkte vi hem till hennes föräldrar, som jag aldrig träffat innan.

Där åkte vi runt och letade thai bröllopskläder.

Vi hade fest den 1/1 på kvällen, i vår by börjar man med festen. Ca 400 gäster. Vid två vart den slut.

Kl 5 den andra skulle vi i väg till frisören i byn för att frun skulle klä sig och fixa håret och de stylade även mig lite.

Kl 6 hade munkarna kommit och de stannade i två timmar, vi kom när det var en halv timme kvar, men ingen fokuserade på oss. Sen vid nio började vigseln, först skulle ju jag gå genom dessa "grindar" sen var det band och det skvättes Lao Kao och alla skulle binda fast en peng i våra snören på handlederna. Sen var det slut, tog kanske 40 minuter och bara äldre släktingar plus familjen var där, max 30 personer (de andra var ju bakis).

Dagen efter den tredje ner till Amphore för att regga det svenska äktenskapet, som de inte visste hur man skulle göra. Så blev vigda igen med nytt vigseldatum.

Minne för livet.

Vi hade inte varit tillsammans särskilt länge när vi sökte UT men hon visade klart och tydligt att hon kände mig. Men jag fick ingen fråga förrän samma dag som beslut om UT fattades, då gällde det vårat gemensamma språk (något som vi egentligen inte hade). Men kärlekens språk är internationellt.
Min fru kunde ju engelska då vi bott ihop i hela sex månader innan i Sverige ... men Lukas intervjuade ju henne på Thai

Min fru kunde ju engelska då vi bott ihop i hela sex månader innan i Sverige ... men Lukas intervjuade ju henne på Thai
Frugan blev intervjuad av en thailändsk kvinna på ambassaden men det var Lukas som intervjuade barnen året efter.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp