I Thailand är det inte fult att vara gammal

I trafiken är ju Thai rent bedrövliga, finns inte tillstymmelse till eftertanke eller hänsyn till andra, blockera så mycket det går verkar vara ledstjärnan både i körning och vid parkering.
Men att Thai knör på ex 7/11 känner jag inte riktigt igen, tycker att falanger är mycket värre där, finns la inga köer i Thailand säger dom, eller så är dom ryssar.... Däremot så står Thai i vägen precis överallt, stanna hela familjen precis framför rulltrappan och prata om hur det gick för sonen i skolan idag. Thai är helt enkelt helt jvla värdelösa på att planera och analysera vad som händer runt omkring dom men jag tror inte att det beror på oartighet utan på ren okunskap. Dom är inte fostrade bättre helt enkelt.
Men lika illa om inte värre i Sverige nu för tiden.
Ääh skall man ta sig fram så får man blockera och köra på.
Kan inte leva efter höger eller vänsterregel med sådan här traffik då hade ju ena sidan aldrig kommit fram, jag kör på och jag blockerar, så man får ta sig fram i traffiken här om man skall någonstans.
Jag tycker trafiken flyter på bra med tanke på mängden fordon.
Sitta och irritera sig över det då hade la man slutat som surgubbe eller nåt, sabai sabai, i bilen är det alltid trivsamt ;)

I trafiken är ju Thai rent bedrövliga, finns inte tillstymmelse till eftertanke eller hänsyn till andra, blockera så mycket det går verkar vara ledstjärnan både i körning och vid parkering.
Men att Thai knör på ex 7/11 känner jag inte riktigt igen, tycker att falanger är mycket värre där, finns la inga köer i Thailand säger dom, eller så är dom ryssar.... Däremot så står Thai i vägen precis överallt, stanna hela familjen precis framför rulltrappan och prata om hur det gick för sonen i skolan idag. Thai är helt enkelt helt jvla värdelösa på att planera och analysera vad som händer runt omkring dom men jag tror inte att det beror på oartighet utan på ren okunskap. Dom är inte fostrade bättre helt enkelt.

Väldigt tråkig attityd att som gäst komma och hävda att hemma hos oss där är det minsann mycket bättre (utom nu för tiden)

Jag faller emellanåt i den fällan själv hemma, "jamen i Sverige gör vi så här, det är mycket bättre". För vem? brukar min fru undra då, detta är ju inte Sverige och allt är ju inte bättre där... Då brukar jag tystna.

Visst kan jag hålla med om att det skulle behövas en del krafttag lite var stans men att som gäst fokusera på allt det dåliga istället för att berömma allt som är bra skapar ju bara dålig stämning. Det var ju det där med att spy så att alla mår dåligt.

Tänk er själva att någon kom hem till er och kommenterade allt det där som ni vet om men inte hade hunnit fixa till.

Min fru säger att Thai i Thailand är precis som våra invandrare i Sverige , inte riktigt så illa måste jag nog säga , men hon menar nog detta med att hålla rent omkring sig och att de skriker som fn hela tiden med hög röst .. Tycker nog de Thai jag vet i Sverige är helt ok , de verkar vara ganska bra på att aklimatisera sig , dvs inlemma sig i det Svenska samhället , dessutom så jobbar de ju bättre än de flesta Svenskar

Tyvärr något som nu har försvunnit till stor del i Thailand , ofta nu när jag står i en kö tillex i 7/11 kommer en yngling , mest killar men även tjejer och bara tränger sig framför ,, mycket tråkigt att uppleva , något jag aldrig accepterar varhelst i värden jag kommer .... Skitstövlar ,, har blivit mycket mer av detta (JAG FÖRST) i Thailand sista åren , kom nu inte och säg att det bara är här i Pattis ,det händer lika ofta i lilla Nong Song Hong eller Khon Kaen

Ja eller hur! Kul att fler än jag upplevt detta. Överallt i Thailand nu på senare tid. Men ni ska juh veta att är det ngn som har koll på läget så är det Thaiarna. Jag låter dessa stressade offer slinka igenom i kön och när det är dax så harklar jag mig lite "försiktigt" och då släpper kassörskan fram mig.
Tom på bensinmacken var det en som trängde sig. Jag vevade ner rutan o sa på min bästa spanska "Que"? och snubben fick flytta sig.

Ja eller hur! Kul att fler än jag upplevt detta. Överallt i Thailand nu på senare tid. Men ni ska juh veta att är det ngn som har koll på läget så är det Thaiarna. Jag låter dessa stressade offer slinka igenom i kön och när det är dax så harklar jag mig lite "försiktigt" och då släpper kassörskan fram mig.
Tom på bensinmacken var det en som trängde sig. Jag vevade ner rutan o sa på min bästa spanska "Que"? och snubben fick flytta sig.
Vad jag däremot gillar sämst att det på bensinmackarna ges företräde åt Thai framför Farang , det händer titt som tätt att de medvetet tankar en Thaimoppe före mig trots att jag är först på plats , nån som känner igen detta ?
Snacka om rasister:):):) I Sverige samma sak Svenne får sist , men det beror på att personalen är rädda att bli stämplad som rasist ..(Skämt med lite allvar i )

Vad jag däremot gillar sämst att det på bensinmackarna ges företräde åt Thai framför Farang , det händer titt som tätt att de medvetet tankar en Thaimoppe före mig trots att jag är först på plats , nån som känner igen detta ?
Snacka om rasister:):):)

Det kan jag däremot inte hålla med dig om. Har efter mina erfarenheter alltid funkat bra med turordning, förutom snubben som ville tränga sig och sedermera fick flytta på sig. Och nu när jag tänker efter så var det en jäkla moppe som svängde in precis innan mig. Men då var jag inte på gott humör så jag tutade (kanske lite för länge) så hen flyttade på sig. Vita människor kan inte tappa ansiktet och det har hänt att jag utnyttjar det (visst kan vi men ni förstår vad jag menar)

Ääh skall man ta sig fram så får man blockera och köra på.
Kan inte leva efter höger eller vänsterregel med sådan här traffik då hade ju ena sidan aldrig kommit fram, jag kör på och jag blockerar, så man får ta sig fram i traffiken här om man skall någonstans.
Jag tycker trafiken flyter på bra med tanke på mängden fordon.
Sitta och irritera sig över det då hade la man slutat som surgubbe eller nåt, sabai sabai, i bilen är det alltid trivsamt ;)
Så är det ju ,, har man inte deras tempo i trafiken, kan det gå riktigt illa.
Men vi svennar är ju fan så mycket bättre i trafiken än Thaisen.

Heh, deras tempo? 60-80 i högerfilen, och bromsar så fort det kommer en kurva? Nej tack, inte under 100 och kör om där det finns asfalt. Har slutat att irritera mig på bönder bakom en ratt:)
Byta fil i tät trafik? På med blinkersen och bara sväng. De flesta har inget körkort eller försäkring, dom flyttar sig. Och har dom körkort och/eller försäkring så ska dom vara glada då jag använde blinkers vid filbyte.

Så sant så. Förr i tiden respekterades äldre också här i Sverige på ett helt annat sätt än idag.
Vad det beror på kan nog diskuteras, men uppfostran är nog en grundorsak.:wai:

Folkhemmet raserade allt. Folkhemmet låter ju hemtrevligt och mysigt på alla sätt men gick ut på att staten skulle vara mamma och pappa och vi barnen, där försvann ansvaret för varandra. Sen kom på 90-talet och fokuset på den egna individen och då gick allt åt helsike och nu är det för sent.:)

Ja med tanke på att vi nästan har samma storlek i landsyta men lite mer folk här.
Skulle man gjort en graf över storlek av land och antal bilar så är inte kurvan rak på antal olyckor.
Visst kör folk som dårar här, och många har inget körkort, men i det stora hela tycker jag trafiken flyter bra.
Folk kör som dårar i Sverige med och hade vi haft 66 millioner invånare hade det sett anorlunda ut.
Tycker Thai är hundra gånger bättre på att hantera en 2 hjuling en västerlänning, tänk om vi haft detta antal människor lösa på moppe i Sverige.
Själv gillar jag att köra runt i trafiken här nu när jag vant mig den passar mig ;)

Syrran och hennes familj bodde i 3-4 år i Banglamore tror jag det hette i Indien, hennes gubbe är ingengjör från Volvo och var ansvarig för uppbyggandet av ny fabrik där.
Dom var och hälsa på i Thailand, hon tyckte trafiken var så bra i Thailand i jämförelse så det kändes som hon kunde slänga ut ungarna och leka på motorvägen i jämförelse med Indien.
Men skillnaden hon sa var att i Indien var det sån trafik så dom kom aldrig upp i dom farterna vilket höll nere dödstatistiken.

... Sverige i stort är en katastrof , men det vet ni ju , jag tänker vara med och ändra på detta ...

Landet kan nog behöva några redbara män! :nod:

"Saken är att fler och fler människor tycks ha börjat misströsta om Sveriges möjligheter att ta sig ur kriserna på ordnat sätt. De talar om systemkollaps. Det är det jag undrar över. Vad är systemkollaps och hur går det till?"

https://detgodasamhallet.com/2017/01/31/hur-gar-nederlag-till/#more-6195

Syrran och hennes familj bodde i 3-4 år i Banglamore tror jag det hette i Indien, hennes gubbe är ingengjör från Volvo och var ansvarig för uppbyggandet av ny fabrik där.
Dom var och hälsa på i Thailand, hon tyckte trafiken var så bra i Thailand i jämförelse så det kändes som hon kunde slänga ut ungarna och leka på motorvägen i jämförelse med Indien.
Men skillnaden hon sa var att i Indien var det sån trafik så dom kom aldrig upp i dom farterna vilket höll nere dödstatistiken.

Du menar nog Mangalore som ligger på västkusten i Karnataka rakt västerut från Bangalore. Hela det området där inte minst Bangalore är ju centrum för många västerländska företag, inte minst IT-sektorn.

Du menar nog Mangalore som ligger på västkusten i Karnataka rakt västerut från Bangalore. Hela det området där inte minst Bangalore är ju centrum för många västerländska företag, inte minst IT-sektorn.
Nä Mangalore har jag aldrig hört talas om men när du skriver Bangalore känner jag igen det.
Var en volvofabrik för Volvo Bussar han var ansvarig för uppbyggnad av.
Dom bodde långt från havet.

Och var går gränsen för att räknas som gammal då?
Är du äldre än mig är du gammal 55555.
Du hade vart gammal vilket som när det gäller trafiken i Thailand även om du vart yngre än mig.
I min ålder är man bara allvetande, fråga @Mr Newdawn han brukar upprepa det, så det är sant.
Till och med min son har lärt sig det.
Frugan frågade när vi var i Nong Khai.
How do you now.
Sonen svarade istället för mig.
Because pappa know everything except about fruit, he not know so much about fruit and I think it is because he not eat fruit, right pappa.

Så i min ålder är man inte gammal, bara vet allt, bekräftat av @Mr Newdawn och sonen, så över min ålder gammal och senil men jag är på att ta hand om er, samt yngre okunnig och ovetande men i lärostaditet ;) 5555

Nu är det ju så att det inte alls behöver vara fult att bli gammal och särskilt då inte i trafiken. Rutin och körvana är ledorden. Men visst finns det gamla som kör som krattor men det gör många unga också.

Det är vackert att bli gammal, både i Thailand och Sverige!

Nu är det ju så att det inte alls behöver vara fult att bli gammal och särskilt då inte i trafiken. Rutin och körvana är ledorden. Men visst finns det gamla som kör som krattor men det gör många unga också.

Det är vackert att bli gammal, både i Thailand och Sverige!
Själv tycker jag att det skall införas körprov när man är +65 och det är inte för att vara elak.
Min morfar var av samma åsikt och vid 70 så la han kortet på hyllan och sålde bilen för han tyckte själv han var en fara i trafiken pga. reaktionsförmåga och syn.
Nu menar jag inte att man skall bli av med det men visst test borde införas när man kommer upp i ålder.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp