Det är många äldre norrmän i Thailand som har problem

 
E

EV

Gäst
Det är många norrmän med stora problem i Thailand , dom har inte sjuk försäkring
och blir sjuka , dom kan inte resa till Norge , dom har ingen plats å bo .
Och dom får inte help från Norge
Det är säkert många svenskar också ?

P1070822.JPG


P1070824.JPG
 
Jag tycker man ska inte lämna sitt medborgarskap från sitt hemland utan säkra upp med ett enkelt boende i ditt hemland trots det kan kosta lite mer för sitt dubbla boende.
Däremot ska man se till att vara försäkrad mot sjukdom och olycksfall som kan uppstå i Thailand.
Prislappen är reglerad på Thaisjukhusen om du är farang eller Thai. Att hamna på ett Thaisjukhus kan kosta hur mycket som helst så en bra försäkring från ditt hemland är att föredra. / Owe
 
En sjukförsäkring för en ålderspensionär i Thailand kostar multum, om den öht går att teckna. Blir man sjuk i Thailand och är över 67 år, kanske det är dags att stämla ut från jordelivet. Meddela bara anhöriga att inte betala någon livsuppehållande vård. Olycksfallsförsäkring är det däremot rimliga kostnader på.
 
Om man är gift med en statligt anställd kvinna så omfattas man av hennes sjukförsäkring.
Min fru är lärare på universitetet och gymnasiet men jag har inte vidare kollat upp hur det påverkar eventuell sjukdomsbehandling av mig.
Jag bor ännu inte i Thailand men planerar att snart flytta ner.
 
Eller ha dubbelt medborgarskap och då dra till falköping :) en gång om året
 
Eller ha dubbelt medborgarskap och då dra till falköping :) en gång om året



Jag blir inlagd på Falköping sjukhus två gångar om året , och får ett stort ene rom på cirka 30 m2
med egen toalett och dusch , så vi har det fint vi invandrare . Norge betalar notan .
 
Precis , detta har vi redan listat ut ;)men varför Svenskt sjukhus EV , har inte Norge bra sjukvård .....................

Tror att det ligger en liten vovsing begravd här ........................:)
 
Om man är gift med en statligt anställd kvinna så omfattas man av hennes sjukförsäkring.
Min fru är lärare på universitetet och gymnasiet men jag har inte vidare kollat upp hur det påverkar eventuell sjukdomsbehandling av mig.
Jag bor ännu inte i Thailand men planerar att snart flytta ner.
Glöm att du räknas in i detta , du är en Alien hur du än vrider och vänder på Dig . vad jag hört sägas så gäller detta endast Thaimedborgare , och det blir du ALDRIG ....tyvärr .. i Thailand är medborgarskapet något som man inte delar ut i tunnelbanan , dvs det räcker inte att du åker Sky Train i Bangkok för att du skall räknas som Thai 555555
Skulle det vara så att du trots allt ingår i detta avtal med staten så är jag den första att gratulera dig ..................:thumbsup:;)
 
Senast redigerad av en moderator:
En av anledningarna till att jag nu är skriven här i Sverige , dels så gillar jag Svenska sommaren (även om det regnar) sen har jag mina barn här ..Men jag har även en helhetstäckande försäkring under vinterhalvåret i Thaialnd (7-8 mån) för ca 6000 svk , Blir jag riktigt sjuk så tar dom till och med hem mig med abulansflyg , C 25,000 thbt/för denna tid ..
Billigt och fan så mycket säkrare än att chansa där nere utan försäkring vilket jag vet många som gör ......
 
Duuuuuu. Jag är ingen besserwisser så det var därför jag sa att jag skulle kolla upp om faranger fullt ut räknas in i familjen som thais gör när det kommer till sjukvård. Besserwissrar är det annars gott om lite var stans.
 
Jo ,det finns ju en hel del ,, ;)Du verkar ju kvala in ganska bra själv ............................
Om du inte förstod andemeningen så handlar den om Thailands syn på oss Faranger , inte om din okunskap om huruvida du ingår i detta avtal , det vet jag som det framgår inte heller ,men har då hört att andra nekats pga icke Thaimedborgarskap

Om du är läskunnig så kanske du fick med den sista meningen i inlägget

Skulle det vara så att du trots allt ingår i detta avtal med staten så är jag den första att gratulera dig ..................:thumbsup:;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Enligt hustrun kommer även jag att omfattas av samma sjukvård som hon. Återkommer med facit när jag blir sjuk
 
Frugan har kollat upp det och det stämmer nog att man som farang gift med en statsanställd har vissa förmåner jämfört med om man är en vanlig phantad farang.
 
Som falang gift med en statligt anställd thai, så har du samma sjukförmåner som resterande direkta familjen. Ingen tvekan om den saken.

Dock gäller vården på de allmänna statliga sjukhusen i Thailand, icke om nu någon trodde det, de fina privata...
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp