Isaan 2017-2024.

Här är det en gubbe i Udon som inte ligger så bra till. Någon som känner till honom

364216616_1330650807875371_1509612921766225606_n.jpg
Hej

Tragiskt händelse om uppgifterna stämmer och att Svenska myndigheter inte engagerar sig är väl tyvär mer regel än undantag.

Mvh isan lover

Är du säker på det?
Allt verkar ju bara vara spekulationer.

Jag har ingen aning men det verkade ju lite mysko.
Påstår sig blivit rånad i hemmet och lägger in bilder där han ligger blodig i en butik.
Och har man blivit rånad i hemmet måste man har tak över huvudet.

Eller har du någon information som bekräftar hans situation?:unsure:

Påstår sig blivit rånad i hemmet och lägger in bilder där han ligger blodig i en butik.

Misstänker starkt att nästa steg om man kontaktar honom är att han ber om lite pengar överskickade "lite akut"

• Like
Reactions: Nox

Han blev slått ner hemma där han bodde hos en thai kompis med sin kärring, thai killen hade blivit svartsjuk men lyckades att ta sig ner till affären som var närmast och där tog dem kort på honom som dem sedan la ut på nätet, Han fick sedan hjälp med pengar till hospitalet av sin farsa , men nu är han black och bor på en bänk på busstation i Udon , får ingen hjälp av ambassaden och att få nytt pass ska ta 6 veckor.Men han har inte frågat om en baht hittils vad jag vet

Han blev slått ner hemma där han bodde hos en thai kompis med sin kärring, thai killen hade blivit svartsjuk men lyckades att ta sig ner till affären som var närmast och där tog dem kort på honom som dem sedan la ut på nätet, Han fick sedan hjälp med pengar till hospitalet av sin farsa , men nu är han black och bor på en bänk på busstation i Udon , får ingen hjälp av ambassaden och att få nytt pass ska ta 6 veckor.Men han har inte frågat om en baht hittils vad jag vet

han skriver ju att han blev rånad på allt i hemmet och låg sedan i respirator 7 dygn men du säger att han blev misshandlad och på bilderna är han vaken. Känns inte riktigt som allt hänger ihop

• Like
Reactions: Nox
Det var ju bra att du kunde skingra all osäkerhet :thumbsup:
Jag tyckte bara det verkade lite luddigt och det är ju inte första gången sådana scams förekommer på nätet.
Så jag är inte överraskad över att någon blir skeptisk.
I vilket fall som är det tragiskt när sådant händer..får hoppas att det går bra för karln och att han hittat tak över huvudet.
Sen får vi se om @Jan Peter Hultgren har något belägg för sitt påstående :unsure:

Det var ju bra att du kunde skingra all osäkerhet :thumbsup:
Jag tyckte bara det verkade lite luddigt och det är ju inte första gången sådana scams förekommer på nätet.
Så jag är inte överraskad över att någon blir skeptisk.
I vilket fall som är det tragiskt när sådant händer..får hoppas att det går bra för karln och att han hittat tak över huvudet.
Sen får vi se om @Jan Peter Hultgren har något belägg för sitt påstående :unsure:
Men det kan ju vara en jävla lögnhals i alla fall

Hej

Fick en rapport ifrån byn igår, släkten var där och städade trädgården, dom skickade några bilder och det såg helt ok ut, frugans lillebror tog gräset med sin röjsåg och dom städade nästan för bra, jag brukar ju spara lite löv och klippt gräs på marken under torrtiden för att behålla mer fukt i jorden.

Sen har dom tydligen startat en ny insamling till byns skola, förra gången var det nytt tak på den öppna matsalen som fixades samt toaletter på förskolan, den här gången är det själva köket i matsalen samt toaletter till dom större barnen det ska samlas pengar till, vi hänger naturligtvis på och det ska bli intressant att följa det här, förbättringar behövs helt klart och gör inte kommun eller stat tillräckligt tar byborna tag i det själva.

Mvh isan lover

Hej

Fick en rapport ifrån byn igår, släkten var där och städade trädgården, dom skickade några bilder och det såg helt ok ut, frugans lillebror tog gräset med sin röjsåg och dom städade nästan för bra, jag brukar ju spara lite löv och klippt gräs på marken under torrtiden för att behålla mer fukt i jorden.

Sen har dom tydligen startat en ny insamling till byns skola, förra gången var det nytt tak på den öppna matsalen som fixades samt toaletter på förskolan, den här gången är det själva köket i matsalen samt toaletter till dom större barnen det ska samlas pengar till, vi hänger naturligtvis på och det ska bli intressant att följa det här, förbättringar behövs helt klart och gör inte kommun eller stat tillräckligt tar byborna tag i det själva.

Mvh isan lover
Insamling? Du kan väl betala av ditt överflöd.

Insamling? Du kan väl betala av ditt överflöd.
Hej

Hade du känt till något om Thailand och dess kultur och traditioner hade du inte behövt fråga om detta, jag har sagt det många gånger förr men kan göra det igen, det är vanligt med insamlingar i olika sammanhang i Thailand och man förväntas bidra efter bärkraft, en relativt välbeställd familj förväntas alltså bidra med mer än en relativt fattig familj, ett ganska logiskt system.

Något överflöd vet jag inte om man kan säga att just vår familj har, men vihar säkerligen mer än dom flesta andra i närområdet och just därför brukar vi lägga oss på en nivå som motsvarar förväntningarna och det har fungerat bra.

Vad det gäller bidrag och egna satsningar på vår byskola dom senaste 25 åren så ligger nog frugan överlägset i topp, hon har ju själv gått hela vägen ifrån byskolan, via stipendium till gymnasie och universitet, hon är oerhört tacksam över den hjälp hon fick och väldigt intresserad av att hjälpa till på skolan på alla sätt hon kan.

Hon har själv dragit igång stora insamlingar genom åren som har lett till stora förbättringar som jag har berättat om i den här tråden, jag tränar skolans fotbollslag och coachar dom i skolmästerskapen när vi är där, jag undervisar barnen i engelska och vi tar med fotbollsskor ifrån Sverige och delar ut i skolan, varje år bjuder vi alla barn på glass och vi båda tillbringar mycket tid i skolan varje vinter, vi firar barnens dag och nyår där o.s.v.

1701846692283.jpeg

Här är en bild efter en insamling och donation till skolan där rektor och lärare tillsammans med eleverna tackar, hoppas att du själv agerar ungefär likadant som du förväntar dig att jag gör.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Här är det en gubbe i Udon som inte ligger så bra till. Någon som känner till honom

364216616_1330650807875371_1509612921766225606_n.jpg
Immigrationspolisen grep en svensk för att ha överskridit sitt visum med över tre år i Isaan-provinsen Sakon Nakhon. Efter ett pågående försök att hitta utländska brottslingar som söker skydd i Thailand, upptäckte tjänstemän från Sakon Nakhoh Immigration en 49-årig svensk man, Toerner John Alexander, som stannat längre än sitt visum.
Enligt polisrapporten kom Alexander in i Thailand via Suvarnabhumi International Airport i Bangkok den 14 mars 2020. Hans primära syfte var att återförenas med sin thailändska fru och sina barn. Enligt bestämmelserna uppgick hans tillåtna vistelsetid till tre månader, och hans visum skulle löpa ut den 11 juni 2020. Alexander följde dock inte bestämmelserna och stannade ytterligare 1 161 dagar. Immigrationspolisen upptäckte också att han redan hade skilt sig från sin thailändska fru.
Immigrationspolisen lyckades spåra upp Alexander och arresterade honom i ett hyreshus på Rat Bamrung Road i Tart Cheng Chum, i Sakon Nakhon-provinsen.

Alexander åtalades för att ha vistats i kungariket med ett utgånget visum som kommer att resultera i fängelse på upp till två år och böter på 20 000 baht. Alexander kommer att utvisas senare efter att han avtjänat straffet.
Immigrationspolisen utfärdade också en varning mot thailändska medborgare som ger skydd åt utlänningar som stannar längre än sina visum. Boendeägarna måste anmäla en utlännings vistelse till immigrationsverket för att förhindra en rättslig åtal eller böter.

Hej

Då är vi sedan några dagar i Udon Thani, det första man märkte här var att det är betydligt mindre folk här än vanligt för årstiden, mindre trafik i staden, mindre folk på Central Plaza, UD Town och på stadens marknader och restauranger., även på vårt hotell är det mindre gäster än vanligt och då både Thai och Falanger. Det finna ingen vid poolen trots att det är 30 grader varmt och sol, normalt brukar det vara ganska många falanger här.

Det blev en natt i Bangkok också eftersom frugan ville ha det så, men det var skönt att få ta en bensträckare och få äta lite Isaanmat och frukt ifrån en lokal marknad bara 15 minuter ifrån Suvan, sen flög vi vidare till Udon Thani dagen efter.

Nu blir det ytterligare någon natt här i Udon Thani innan vi åker vidare till byn och släkten

F30A93E2-3D81-4136-B704-7F8F7BA028E0.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Då är vi sedan några dagar i Udon Thani, det första man märkte här var att det är betydligt mindre folk här än vanligt för årstiden, mindre trafik i staden, mindre folk på Central Plaza, UD Town och på stadens marknader och restauranger., även på vårt hotell är det mindre gäster än vanligt och då både Thai och Falanger. Det finna ingen vid poolen trots att det är 30 grader varmt och sol, normalt brukar det vara ganska många falanger här.

Det blev en natt i Bangkok också eftersom frugan ville ha det så, men det var skönt att få ta en bensträckare och få äta lite Isaanmat och frukt ifrån en lokal marknad bara 15 minuter ifrån Suvan, sen flög vi vidare till Udon Thani dagen efter.

Nu blir det ytterligare någon natt här i Udon Thani innan vi åker vidare till byn och släkten

F30A93E2-3D81-4136-B704-7F8F7BA028E0.jpeg

Mvh isan lover
Ha nu en trevlig vistelse denna vinter, jag är övertygad om att du inte får någon overstay. Undrar just vad dom inläggen gör i din tråd, vill du att jag flyttar dom till en mera relevant så gör jag gärna det.

Ha nu en trevlig vistelse denna vinter, jag är övertygad om att du inte får någon overstay. Undrar just vad dom inläggen gör i din tråd, vill du att jag flyttar dom till en mera relevant så gör jag gärna det.
Hej

Det är lugnt, du behöver inte flytta något och men du har helt rätt i att någon overstay inte är planerad, det har jag aldrig råkat ut för ännu.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16