Isaan 2017-2026

Hej

Jag konstaterade som vanligt att mycket var dubbelt så dyrt i Pattaya som i Udon Thani och Nong Khai. Det har ju ingen större betydelse om man är där en kort tid, men handlar det om månader blir skillnaden stor.

Ta den här som exempel, i Udon Thani kostade en långärmad sån här 125 baht och i Pattaya kostade den 299 baht på Mikes Shopping Mall och 250 baht på marknaden.

20260117_061615.webp

Mvh isan lover

Hej

På vägen hem till Sverige när vi satt i planet ställde pojken den här frågan som jag tycker var intressant och tänkvärd.

I Thailand blir alla jätteglada och positiva överallt om en utlänning försöker tala Thai/Lao även om det är med brytning och ibland vissa grammatiska fel, det gör ju utlänningen glad och uppmuntrar till att försöka lära sig mer.

Så här reagerar ju oftast Svenskar inte alls när dom möter utlänningar som pratar förståelig svenska men med brytning eller grammatiska fel på hemmaplan, där reagerar folk ofta negativt, ser ned på och t.o.m klagar på folk dom träffar, hör på radio och TV o.s.v.

Varför blir Thailändarna mer eller mindre undantagslöst spontant och öppet glada när någon talar Thai/Lao medans Svenskarna ofta reagerar negativt när någon pratar svenska med en viss brytning m.m ?

Jag funderade en stund, men insåg snabbt att det här tyvärr verkar stämma, men jag hade svårt att svara på den här frågan, kanske har någon annan ett bra svar ?

Mvh isan lover

Hej

På vägen hem till Sverige när vi satt i planet ställde pojken den här frågan som jag tycker var intressant och tänkvärd.

I Thailand blir alla jätteglada och positiva överallt om en utlänning försöker tala Thai/Lao även om det är med brytning och ibland vissa grammatiska fel, det gör ju utlänningen glad och uppmuntrar till att försöka lära sig mer.

Så här reagerar ju oftast Svenskar inte alls när dom möter utlänningar som pratar förståelig svenska men med brytning eller grammatiska fel på hemmaplan, där reagerar folk ofta negativt, ser ned på och t.o.m klagar på folk dom träffar, hör på radio och TV o.s.v.

Varför blir Thailändarna mer eller mindre undantagslöst spontant och öppet glada när någon talar Thai/Lao medans Svenskarna ofta reagerar negativt när någon pratar svenska med en viss brytning m.m ?

Jag funderade en stund, men insåg snabbt att det här tyvärr verkar stämma, men jag hade svårt att svara på den här frågan, kanske har någon annan ett bra svar ?

Mvh isan lover
Var har du fått de ifrån?

Var har du fått de ifrån?
Hej

Nu var det ju i.o.f.s pojkens iakttagelse och fundering, men jag ställer mig helt bakom denna och tycker att frågan var berättigad.

Jag tror personligen att det är relativt ovanligt att Svenskar i allmänhet blir lika glada och förtjusta som en Thailändare om dom möter en för dom helt okänd utlänning som pratar förståelig Svenska med brytning och vissa grammatiska fel.

Ser jag till mig själv stämmer pojkens funderingar helt klart, jag konstaterade direkt att jag inte alls reagerar på samma sätt som en Thailändare när jag mötet en utlänning i Sverige.

Men efter den här diskussionen vi hade har jag bestämt mig för att försöka tänka på detta, jag har aldrig reagerat på något sätt som är i närheten av hur Thailändarna reagerar när någon använder deras språk.

Mvh isan lover

Hej

Nu var det ju i.o.f.s pojkens iakttagelse och fundering, men jag ställer mig helt bakom denna och tycker att frågan var berättigad.

Jag tror personligen att det är relativt ovanligt att Svenskar i allmänhet blir lika glada och förtjusta som en Thailändare om dom möter en för dom helt okänd utlänning som pratar förståelig Svenska med brytning och vissa grammatiska fel.

Ser jag till mig själv stämmer pojkens funderingar helt klart, jag konstaterade direkt att jag inte alls reagerar på samma sätt som en Thailändare när jag mötet en utlänning i Sverige.

Men efter den här diskussionen vi hade har jag bestämt mig för att försöka tänka på detta, jag har aldrig reagerat på något sätt som är i närheten av hur Thailändarna reagerar när någon använder deras språk.

Mvh isan lover
Det beror nog helt på vem man är. Du och de ni umgås med kanske inte gillar utlänningar, trots blandfamilj.
Att folk skulle bli arga och irriterade när en utlänning tar kontakt på bristfällig svenska är något jag aldrig upplevt. Det måste vara väldigt ovanligt iaf här på östkusten. Tråkigt om det är så hos er och om du är sån.

Men du har ju flera ggr tidigare hävdat att Sverige är världens mest rasistiska land, nåt som jag vet många ifrågasatt då vi inte känner igen det. Kanske dina delar av Sverige passar in på den beskrivningen.

Och det är nog bra att du vänder blicken inåt. Om du och de du umgås med hela tiden upplever negativa saker, så kanske problemet ligger närmare än du tror. För att parafrasera den salige Michael, "Start with the man in the mirror".
Lite som att Boa hävdar att alla andra är otrevliga...

Det beror nog helt på vem man är. Du och de ni umgås med kanske inte gillar utlänningar, trots blandfamilj.
Att folk skulle bli arga och irriterade när en utlänning tar kontakt på bristfällig svenska är något jag aldrig upplevt. Det måste vara väldigt ovanligt iaf här på östkusten. Tråkigt om det är så hos er och om du är sån.

Men du har ju flera ggr tidigare hävdat att Sverige är världens mest rasistiska land, nåt som jag vet många ifrågasatt då vi inte känner igen det. Kanske dina delar av Sverige passar in på den beskrivningen.

Och det är nog bra att du vänder blicken inåt. Om du och de du umgås med hela tiden upplever negativa saker, så kanske problemet ligger närmare än du tror. För att parafrasera den salige Michael, "Start with the man in the mirror".
Lite som att Boa hävdar att alla andra är otrevliga...
Hej

Vet inte var du hittade ”arga och irriterade” i mitt inlägg, det pojken påpekade var att Thailändarna visade en sån glädje och uppskattning när en utlänning talade Thai/Lao och det även med brytning eller vissa grammatiska fel.

Du hade tydligen inte heller några exempel på Svenskar som visade samma glädje och uppskattning som Thailändare när utlänningar talar deras språk trots ev. brister.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det är troligen en högst korrekt iakttagelse att många svenskar reagerar på.arr folk utrycker sig annorlunda, kanske för att de är från ett grannland men inte nödvändigtvis, eller i deras tycke utrycker sig bristfälligt, även stavningen kan de hänga upp sig på.

Hej

Vet inte var du hittade ”arga och irriterade” i mitt inlägg, det pojken påpekade var att Thailändarna visade en sån glädje och uppskattning när en utlänning talade Thai/Lao och det även med brytning eller vissa grammatiska fel.

Du hade tydligen inte heller några exempel på Svenskar som visade samma glädje och uppskattning som Thailändare när utlänningar talar deras språk trots ev. brister.

Mvh isan lover
Enda exemplet på att svenskar inte uppskattar när utlänningar pratar svenska är ju du, du skriver ju att du inte alls blir glad när de gör det.

Sen är det väl inte speciellt svenskt öht att bli jublande glad om nån kommer och pratar med en. Om ni upplever att detta händer ofta i Thailand (och det kanske det gör för er) så är det ju det beteendet som är lite annorlunda. Trevligt iofs, men jag vet inte vilket annat europeiskt (om man nu tycker att Sverige är konstigt för att de inte gör det) land där folk börjar hoppa och jubla när de blir tilltalade.

Det känns helt enkelt som ännu ett simpelt försök av dig att framställa svenskar i dålig dager, med undantag av dig själv förstås.

Jag tycker du kan förklara för din "pöjk" att det är ju trevligt att thailändare ni stöter på blir jublande glada när ni pratar med dem, men att i övriga världen är inte detta så vanligt. Där svarar man artigt och försöker hjälpa till utan jubel (för det mesta). Det tror jag är en rimlig förklaring.

Det är troligen en högst korrekt iakttagelse att många svenskar reagerar på.arr folk utrycker sig annorlunda eller in deras tycke bristfälligt, även stavningen kan de hänga upp sig på.
Hej

Ja det är väl egentligen något som mer eller mindre alla borde känna igen.

Thailändare blir ju nästan överdrivet förtjusta och glada när en utlänning använder detas språk och vi reagerar normalt inte på samma sätt i vårt land. Jag har aldrig i hela mitt liv hört eller sett en svensk reagera likadant.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Vad tycker du, tillskillnad från pojken?
Är svennarna likgiltiga?

Jag har vare sig upplevt glädje i Thailand eller Sverige, men inte heller någon som är arg.

Är svennarna likgiltiga?

Jag har vare sig upplevt glädje i Thailand eller Sverige, men inte heller någon som är arg.
Hej

Jag tycker pojkens iakttagelse var riktig och intressant.

Vi svenskar reagerar enligt mig inte alls på samma positiva sätt som Thailändare när vi stöter på utlänningar i Sverige som talar begriplig svenska.

Mvh isan lover

Är svennarna likgiltiga?

Det här är ju ett otroligt exempel på confirmation bias, man hittar det man letar efter.

Inte konstigt att "infödingar" som aldrig varit mer än 500 m hemifrån, knapp kan läsa och skriva sitt eget språk, och ännu mindre prata några internationella språk, blir exalterade när de hör en människa som ser helt annorlunda ut prata deras eget språk. Skickade man upp en afrikan i Norrland på 60-talet som pratade svenska med befolkningen där uppe, skulle nog även de bli nyfikna, och kanske tom lite uppspelta.

I Sverige har vi så många olika former, färger och språk på folk, så det är ingen som blir exalterad av att höra en som inte ser ut som "Kalle" prata svenska. De flesta har hört det för och hoppar inte och jublar över händelsen.

Att tro att det är Sverige och svenskar som utmärker sig i denna fråga är ju krystat i min mening, och om man ser varifrån det kommer utgår jag från att det är att den vanliga Sverige-bashingen (alla utom han såklart).

Jag tror Skattesmitarn borde förklara för berörda att det är Thailand som är annorlunda här (trevligt iofs), inte Sverige som har nåt mot utlänningar (generellt).

Hej

Jag tycker pojkens iakttagelse var riktig och intressant.

Vi svenskar reagerar enligt mig inte alls på samma positiva sätt som Thailändare när vi stöter på utlänningar i Sverige som talar begriplig svenska.

Mvh isan lover
Tråkigt att du inte reagerar positivt när utlänningar tar kontakt. Det borde du ändra på så att inte de beteendena "'ärvs".

I våra trakter är min erfarenhet att man är nyfiken och positiv till nya influenser. Men det kanske beror på att vi är uppväxta blandat sen 50-talet, och inte isolerats på nån ö.

Det här är ju ett otroligt exempel på confirmation bias, man hittar det man letar efter.

Inte konstigt att "infödingar" som aldrig varit mer än 500 m hemifrån, knapp kan läsa och skriva sitt eget språk, och ännu mindre prata några internationella språk, blir exalterade när de hör en människa som ser helt annorlunda ut prata deras eget språk. Skickade man upp en afrikan i Norrland på 60-talet som pratade svenska med befolkningen där uppe, skulle nog även de bli nyfikna, och kanske tom lite uppspelta.

I Sverige har vi så många olika former, färger och språk på folk, så det är ingen som blir exalterad av att höra en som inte ser ut som "Kalle" prata svenska. De flesta har hört det för och hoppar inte och jublar över händelsen.

Att tro att det är Sverige och svenskar som utmärker sig i denna fråga är ju krystat i min mening, och om man ser varifrån det kommer utgår jag från att det är att den vanliga Sverige-bashingen (alla utom han såklart).

Jag tror Skattesmitarn borde förklara för berörda att det är Thailand som är annorlunda här (trevligt iofs), inte Sverige som har nåt mot utlänningar (generellt).
Hej

Nu verkar det ju som om även du inser att det finns en skillnad på hur Thailändare och Svenskar reagerar när någon talar deras språk, jag tror att orsaken till detta delvis finns i ditt svar. Men till Thailand kommer det ju verkligen folk från mer eller mindre hela världen och i stor mängd så där skiljer ju sig länderna emellan inte särskilt mycket åt.

Mvh isan lover

1. Tråkigt att du inte reagerar positivt när utlänningar tar kontakt. Det borde du ändra på så att inte de beteendena "'ärvs".
I våra trakter är min erfarenhet att man är nyfiken och positiv till nya influenser. Men det kanske beror på att vi är uppväxta blandat sen 50-talet, och inte isolerats på nån ö.
Hej

1. Det vet jag inte var du utläste i mitt inlägg ?

Jag har nog som fotbollstränare tvärtom ovanligt mycket kontakter med människor från andra länder, i mina lag har jag förutom svenskar även haft spelare från Thailand, Somalia, Eritrera, Libanon, Filippinerna, Palestina. Norge, Irak och Syrien m.m, även som vaktmästare på kommunens största skola (högstadiet) är inlaget av invandrare stort.

Men jag får ge dig rätt i att jag inte växte upp i en stad med ”blandad” befolkning sedan 50-talet, jag föddes i en utpräglad industristad 1958 och hade min skolgång där, men den var definitivt inte blandad då, vi hade en norsk familj vars barn gick på samma skola, där började samhället blandas upp först på 60-70 talet när Finländare, Italienare och Greker började komma.

Mvh isan lover

Hej

1. Det vet jag inte var du utläste i mitt inlägg ?

Jag har nog som fotbollstränare tvärtom ovanligt mycket kontakter med människor från andra länder, i mina lag har jag förutom svenskar även haft spelare från Thailand, Somalia, Eritrera, Libanon, Filippinerna, Palestina. Norge, Irak och Syrien m.m, även som vaktmästare på kommunens största skola (högstadiet) är inlaget av invandrare stort.

Men jag får ge dig rätt i att jag inte växte upp i en stad med ”blandad” befolkning sedan 50-talet, jag föddes i en utpräglad industristad 1958 och hade min skolgång där, men den var definitivt inte blandad då, vi hade en norsk familj vars barn gick på samma skola, där började samhället blandas upp först på 60-70 talet när Finländare, Italienare och Greker började komma.

Mvh isan lover
1. Du skrev ju själv att du inte alls reagerade som "en thailändare".
Från inlägg 2732: Vi svenskar reagerar enligt mig inte alls på samma positiva sätt som Thailändare när vi stöter på utlänningar i Sverige som talar begriplig svenska. Det borde ju inkludera dig.

Det märks att du är uppväxt i skyddade trakter, då du känns inskränkt. Lite väl mycket generaliseringar när du ska beskriva nåt negativt om andra.
Men det är väl ingen slump. Västkusten runt Göteborg har ju länge haft problem med rasism och nazism (nazistbältet är ju inte taget ur sitt sammanhang). Det är nog lätt att du tror att övriga Sverige är likadana.

Jag tycker du ska börja med dig själv. Hur du beskriver folk med andra åsikter än dig, folk från andra delar av Sverige (badjävlar, badgäster etc). Inte alla som uppfattar det som trevligt.

Sen är jag självklart inte född på 50-talet. Men i "min" stad är det inget konstigt med folk med ursprung från andra länder sedan den tiden. Det enda vi bedöms efter här är om vi gör rätt för oss.

Senast ändrad:
Ja jag tror det är vanligare att svensk känner blattejävel än thai farangjävel.
Men kan bero på att i en stor del utanför turistorterna är vi fortsatt en ovanlig syn och ovanligt att vi springer runt och skjuter hej vilt där nere.
Sen även om vi oftare möts av ett leende känner jag att riktig rasism är mer utbredd och bakom ryggen där, falska leendets land.

Hej

Mvh isan lover
I Sverige har invandrare gratis svenskundervisning och då kan man ställa krav på dem.

Men till Thailand kommer det ju verkligen folk från mer eller mindre hela världen och i stor mängd så där skiljer ju sig länderna emellan inte särskilt mycket åt.

Mvh isan lover

Till Sverige kommer de permanent och till Thailand som turister. Jag tror det ger en enormt stor skillnad när det gäller vilken förväntan man då kan ha på att man försöker lära sig språket.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar