Isaan 2017-2026

Jag har nog som fotbollstränare tvärtom ovanligt mycket kontakter med människor från andra länder, i mina lag har jag förutom svenskar även haft spelare från Thailand, Somalia, Eritrera, Libanon, Filippinerna, Palestina. Norge, Irak och Syrien m.m, även som vaktmästare på kommunens största skola (högstadiet) är inlaget av invandrare stort.

Inga turister från andra länder alls i dina fotbollslag alltså som fintar backlinjen och samtidigt briljerar på svenska?

Vad underligt.

Till Sverige kommer de permanent och till Thailand som turister. Jag tror det ger en enormt stor skillnad när det gäller vilken förväntan man då kan ha på att man försöker lära sig språket.
Jo men sen är det ju med att i byarna utanför är det fortsatt ovanligt på många ställen med utlänningar.
Blir snabbt ett diskussionsämne bland byborna och nyfikenhet, lite som att gå på zoo.
NÄr jag är hos svärföräldrarna finns det inte en västerlänning att se, fortsatt folk som aldrig sett annan vit än mig och dom kollar bara på thaitv så knappt ens på tv.

Hej

På vägen hem till Sverige när vi satt i planet ställde pojken den här frågan som jag tycker var intressant och tänkvärd.

I Thailand blir alla jätteglada och positiva överallt om en utlänning försöker tala Thai/Lao även om det är med brytning och ibland vissa grammatiska fel, det gör ju utlänningen glad och uppmuntrar till att försöka lära sig mer.

Så här reagerar ju oftast Svenskar inte alls när dom möter utlänningar som pratar förståelig svenska men med brytning eller grammatiska fel på hemmaplan, där reagerar folk ofta negativt, ser ned på och t.o.m klagar på folk dom träffar, hör på radio och TV o.s.v.

Varför blir Thailändarna mer eller mindre undantagslöst spontant och öppet glada när någon talar Thai/Lao medans Svenskarna ofta reagerar negativt när någon pratar svenska med en viss brytning m.m ?

Jag funderade en stund, men insåg snabbt att det här tyvärr verkar stämma, men jag hade svårt att svara på den här frågan, kanske har någon annan ett bra svar ?

Mvh isan lover

Om människor har bott länger i Sverige och pratar usel svenska då blir jag inte irriterad utan besviken men om de bara har bott en kortare tid i Sverige, nej, varför skulle det irritera mej?

1. Du skrev ju själv att du inte alls reagerade som "en thailändare".
Från inlägg 2732: Vi svenskar reagerar enligt mig inte alls på samma positiva sätt som Thailändare när vi stöter på utlänningar i Sverige som talar begriplig svenska. Det borde ju inkludera dig.

Det märks att du är uppväxt i skyddade trakter, då du känns inskränkt. Lite väl mycket generaliseringar när du ska beskriva nåt negativt om andra.
Men det är väl ingen slump. Västkusten runt Göteborg har ju länge haft problem med rasism och nazism (nazistbältet är ju inte taget ur sitt sammanhang). Det är nog lätt att du tror att övriga Sverige är likadana.

Jag tycker du ska börja med dig själv. Hur du beskriver folk med andra åsikter än dig, folk från andra delar av Sverige (badjävlar, badgäster etc). Inte alla som uppfattar det som trevligt.

Sen är jag självklart inte född på 50-talet. Men i "min" stad är det inget konstigt med folk med ursprung från andra länder sedan den tiden. Det enda vi bedöms efter här är om vi gör rätt för oss.
Hej

Att inte reagera lika positivt som en Thailändare tycker jag egentligen är ganska normalt, skulle man som svensk lägga av ett glädjetjut på gatan och börja ropa till folk i närheten att här är en utlänning som kan prata så hade nog ganska många tyckt att man var lite konstig. Men det kan kanske bero på att vi har växt upp på olika platser.

Men min slutsats av pojkens iakttagelse är att jag i större omfattning kommer att försöka både uppmärksamma och uppmuntra även för mig helt okända utlänningars försök att kommunicera med mig på svenska.

Mvh isan lover

Hej

Att inte reagera lika positivt som en Thailändare tycker jag egentligen är ganska normalt, skulle man som svensk lägga av ett glädjetjut på gatan och börja ropa till folk i närheten att här är en utlänning som kan prata så hade nog ganska många tyckt att man var lite konstig. Men det kan kanske bero på att vi har växt upp på olika platser.

Men min slutsats av pojkens iakttagelse är att jag i större omfattning kommer att försöka både uppmärksamma och uppmuntra även för mig helt okända utlänningars försök att kommunicera med mig på svenska.

Mvh isan lover
På din Ö där dom enda du ser som utlänningar är Stockholmare.
Jag känner ju väl till runt där du bor hamburgsund och hamburgö.
Jäkla goa hamburgare dock i byn och en jävel på att tråla kräfta uppe i bergskanterna men han kanske inte lever längre, var ju några år sen men han hade alltid största finaste kräftan på Smögen auktion.
Men kom inte med dumheter som om du vore invandrarvänlig, dom finns knappt där, stockholmare och turister på sommaren.

Hej

Mvh isan lover
Det låter ju bra att din son fått dig att fundera över ditt beteende och kanske bli en bättre människa. Hundar och sittande kanske inte är skrivet i sten....

Man kan ju inte jämföra turister och fastboende som du gör.
Kommer en turist till Sverige några veckor tex varje sommar och försöker prata svenska då blir jag imponerad, men har vi sådana som har bott här i + 10 år och pratar sämre svenska än turisten så blir jag inte imponerad.

Man kan ju inte jämföra turister och fastboende som du gör.
Kommer en turist till Sverige några veckor tex varje sommar och försöker prata svenska då blir jag imponerad, men har vi sådana som har bott här i + 10 år och pratar sämre svenska än turisten så blir jag inte imponerad.
Han borde ju veta, han bor ju i turistområde, samhället lever på badjävlar.
Men då jag själv bott i närliggande område 50% av mitt liv i Sverige så vet jag att hans erfarenhet av nysvenskar och problemoråden är minimal.
40% av mitt liv i Sverige har jag bott i betongkomplex på Hisingen (backa, lunden, eketrä), nödinge, kronogården.
Alla problemoråden då iaf, har fått historier berättat av föräldrarna, kyrkby eketrä åkte man till med raggarbil och sniffa.
Så jag har sett och levt i båda världar och sett.
IL har sett på tv och forum.

Hej

Det här med att pojken tyckte att Thailändare reagerar mer positivt än Svenskar när utlänningar talar deras språk om än med en viss brytning eller grammatiska fel var tydligen ett ämne som upprörde en del, så det är väl bäst att lämna det ämnet, men det var ju även några seriösa svar och dom tackar jag naturligtvis för. Så det är väl bäst att lämna det ämnet innan någon får en hjärtattack eller stroke. :)

Tanken med den här tråden är ju inte att det ska bli ännu en i raden av alla käbbel trådar där folk spyr galla över varandra, det är en resetråd där skribenten delger sina upplevelser och tankar.

Fortsätter en del med sitt trådförstörande käbbel och personangrepp kan ni moderatorer lika gärna stänga ned tråden.

Mvh isan lover

Hej

Det här med att pojken tyckte att Thailändare reagerar mer positivt än Svenskar när utlänningar talar deras språk om än med en viss brytning eller grammatiska fel var tydligen ett ämne som upprörde en del, så det är väl bäst att lämna det ämnet, men det var ju även några seriösa svar och dom tackar jag naturligtvis för. Så det är väl bäst att lämna det ämnet innan någon får en hjärtattack eller stroke. :)

Tanken med den här tråden är ju inte att det ska bli ännu en i raden av alla käbbel trådar där folk spyr galla över varandra, det är en resetråd där skribenten delger sina upplevelser och tankar.

Fortsätter en del med sitt trådförstörande käbbel och personangrepp kan ni moderatorer lika gärna stänga ned tråden.

Mvh isan lover
Jag rensar bort käbblet istället om det är ok för dig. Det vore synd att stänga ner, det vill nog ingen.

Hej

Så här blev golvet under gästhuset. Det blev inte färdigt innan vi lämnade byn.

Messenger_creation_F3354DF8-765B-4843-B9EC-CA151E813594.webp

Messenger_creation_80C01824-243F-448E-AC79-168550BAE6CB.webp

Fick dom här bilderna idag.

Mvh isan lover

Hej

Den bybo som fixade till golvet har jobbat med kakel och klinkers i 30 år och då mestadels i Bangkokområdet. Så vi passade på att fråga honom när han var i byn över nyår, han åtog sig några jobb till i byn och kunde då stanna hemma längre. Han tog 100 baht per kvm vilket jag tycker var ett helt ok pris med tanke på att han är känd för att göra bra jobb.

Mvh isan lover

Har du sett en perfekt trappa i Thailand? :laugh2:
Hej

Det finns nog nästan inga som ser likadana ut eller följer en viss mall, det viktigaste är att antal steg är ojämnt, ingen människa i byn skulle kunna tänka sig att ha en trappa med jämnt antal steg och det vare sig i ett rishus, bostad eller skjul bland risfälten. Även vilket håll trappan pekar har enligt tradition och vidskepelse stor betydelse

Mvh isan lover

Hej

Den bybo som fixade till golvet har jobbat med kakel och klinkers i 30 år och då mestadels i Bangkokområdet. Så vi passade på att fråga honom när han var i byn över nyår, han åtog sig några jobb till i byn och kunde då stanna hemma längre. Han tog 100 baht per kvm vilket jag tycker var ett helt ok pris med tanke på att han är känd för att göra bra jobb.

Mvh isan lover
Men han har väl inte använt fogmassa imellan.
Är väl en stor skiva som innehåller 4 små på varje platta?

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar