Hej
Här uppe ihop oss gick jordbruket lite som på räls innan kuppen, vi hade en ekonomisk tillväxt i området på 40% samtidigt som den var 18% i Bangkokområdet, vi hade en inflyttning till byn när familjer återvände ifrån Bangkok, Korat och Chonburi m.m, nu har vi istället en utflyttning, risstödet i kombination med andra åtgärder gjorde att regionen blomstrade, nu finns det inget som det lönar sig att odla längre och uppgivenheten är stor.
Det fortsatta raset på gummipriset har spätt på problemen ytterligare, här behövs stopp för nyplantering, kanske bidrag för att lägga ned en del odlingar och kanske ett minimipris på ca 20 baht.
Mvh isan lover
Jag gillar att läsa om ditt liv och händelser. Ett minst sagt spännande liv men nu reagerar jag på ditt uttalande.
Du kan inte mena allvar med att det är "juntans" fel.
Vad gäller gummiträd så är det som allt annat här i landet. För typ 10 år sedan (kanske mer) så såg grannarna att Somchai i byn tjänade mycket pengar på sin gummiplantage. Nu börjar alla odla gummiträd för det finns juh så mycket pengar att tjäna.
Tillgång och efterfrågan gjorde att priserna sjönk då det blev en överproduktion. Finska däcktillverkaren Hancock [stavning] som var en storköpare av rågummi ändrade recepten till sina däck för ett par år sedan till att inte använda så mycket rågummi. Efterfrågan minskades och därmed sjönk priserna igen. Inga märkligt alls, "basic economics".
Hur kan du få det till juntans fel? Det förstår jag inte.
Risbidrag a la Yingluck vill jag inte ens gå in på. Bidrag? Vill du att Thailand ska bli ett bidragsknarkande land som Sverige? Tack men nej tack. Entreprenörer (bönder och andra som tillverkar/odlar ngt) får sköta om sitt eget hus utan bidrag. Gör som alla andra, o man tjänar som alla andra. Det gäller att var om o kring sig, se vad som händer globalt, vilka behov finns det osv...
Det låter kanske elakt men det är den bistra sanningen. Storföretagen behöver fattiga personer/länder som kan leverera billigt.
Ta det till nästa nivå (känner att jag börjar bli upprörd 555).
Ponera att lägsta lönen höjs till 1.000B om dagen. Det vore väl trevligt för alla låginkomsttagere. Ge massa bidrag till risbönderna, subventionera gummiplantagen och när vi ändå håller på, varför inte ge ett allmänt barnbidrag på en tusing i månaden för varje barn.
Behöver man vara raketforskare eller ekonom för att begripa att landets ekonomi kommer att kollapsa?
Bara en risbonde kommer att tycka det är bra, för han får bidrag. Kan inte tänka längre än näsan räcker (o näsorna är små)
Allmänna val? Befolkningen har generellt (ute på landsbygden) för lite kunskap om vad som är bra för dom i längden. Thailand är inte redo för demokrati ännu. Än värre blir det med dessa s.k demokratiska politiker som köper röster och den som lovar mest bidrag vinner. Vidrigt!
Det krävs lite mer att få ekonomin att gå runt i ett land. Jag älskar Thailand och människorna här, men kunskap är inte deras starka sida.
Men förklara gärna för mig hur du tänkte att det är juntans fel att gummipriserna har gått ner.