Isaan 2017-2026

Tråkigt att höra @Isan Lover . Tyvärr ser jag ingen ljusning på problemet, som det ser ut nu.
Folk odlar ju sina grödor, både storskaligt och smått, och när det inte ens går jämnt upp, vem tar då vinsten?. För någon tjänar pengar på dessa stackars kämpar, var så säker.. Nej i detta fallet så tar jag till klyschan. Det var bättre förr. I alla fall för de bönderna jag känner.

Tråkigt att höra @Isan Lover . Tyvärr ser jag ingen ljusning på problemet, som det ser ut nu.
Folk odlar ju sina grödor, både storskaligt och smått, och när det inte ens går jämnt upp, vem tar då vinsten?. För någon tjänar pengar på dessa stackars kämpar, var så säker.. Nej i detta fallet så tar jag till klyschan. Det var bättre förr. I alla fall för de bönderna jag känner.
Det är ju tyvvär så.
Jag är väl införstådd i det som gammal fiskare och vi hade samma problem.
I Sverige så har man minimipris på fisk och skaldjur, går inte varan för det eller över på auktion så kasseras fisken, fin ätbar mat bara slängs och fiskarnas riksförbund går in och betalar par kronor unde minimi priset på varan, pris är satt på olika fisk/skaldjur.
Och detta är ju med helt fel, bara för att hålla igång fisket så kastas mat, skattepengar går till att hålla båtarna igång.
Mitt sista år som fiskare fick Svenska regeringen för sig att hjälpa Norge för dom var utanför EU och all räka fraktades tullfritt till Sverige dom stod inte under Svenska regler så dom kunde gå långt under minimipriset och all Svensk räka stod osåld det året, rakt på tippen och till en djävulsk kostnad.
Produceras det för mycket eller tas upp för mycket av en vara så kan man inte kräva att alla andra skall stå för förlusten, man måste ta sitt eget ansvar och förnya sig antingen genom omskolning eller byta inriktning.

Sen är det en otrolig lathet bland bönderna här nere, svågern jobbar ju nu 6 dagar i veckan och svärmor gnäller över att han jobbar för mycket han borde leta efter ett yrke där han mer kan sitta still och inget göra (han står i kassan på family mart nu).
Dom rör inte ett handtag i onödan i den byn iallafall, mat för dagen.
Det är helt ok om man vill leva så men då kan man inte gå och klaga över att man inte har samma som alla andra har utan man får vara nöjd med det, men nä skicka några döttrar och h**a verkar blivit det bättre alternativet där uppe så kan dom få sitta på röven med en I-phone istället medans någon pensionist pumpar deras dotter.

Det är ju tyvvär så.
Jag är väl införstådd i det som gammal fiskare och vi hade samma problem.
I Sverige så har man minimipris på fisk och skaldjur, går inte varan för det eller över på auktion så kasseras fisken, fin ätbar mat bara slängs och fiskarnas riksförbund går in och betalar par kronor unde minimi priset på varan, pris är satt på olika fisk/skaldjur.
Och detta är ju med helt fel, bara för att hålla igång fisket så kastas mat, skattepengar går till att hålla båtarna igång.
Mitt sista år som fiskare fick Svenska regeringen för sig att hjälpa Norge för dom var utanför EU och all räka fraktades tullfritt till Sverige dom stod inte under Svenska regler så dom kunde gå långt under minimipriset och all Svensk räka stod osåld det året, rakt på tippen och till en djävulsk kostnad.
Produceras det för mycket eller tas upp för mycket av en vara så kan man inte kräva att alla andra skall stå för förlusten, man måste ta sitt eget ansvar och förnya sig antingen genom omskolning eller byta inriktning.

Sen är det en otrolig lathet bland bönderna här nere, svågern jobbar ju nu 6 dagar i veckan och svärmor gnäller över att han jobbar för mycket han borde leta efter ett yrke där han mer kan sitta still och inget göra (han står i kassan på family mart nu).
Dom rör inte ett handtag i onödan i den byn iallafall, mat för dagen.
Det är helt ok om man vill leva så men då kan man inte gå och klaga över att man inte har samma som alla andra har utan man får vara nöjd med det, men nä skicka några döttrar och h**a verkar blivit det bättre alternativet där uppe så kan dom få sitta på röven med en I-phone istället medans någon pensionist pumpar deras dotter.
Det är dagens verklighet i mycket du skriver och berättar, men vill ändå påstå att bönderna hade det bättre förr, i de fallen jag känner till så nog jobbar och sliter de precis lika mycket nu som då. Angående fisket så känner du säkert till hur Norge gör med mycket av sin torsk (skrei) och lax, de fraktar den till Kina för att förädlas, och sen tillbaka.
Men hallå,,, vem tjänar på det, så urbena dumt..

Det är dagens verklighet i mycket du skriver och berättar, men vill ändå påstå att bönderna hade det bättre förr, i de fallen jag känner till så nog jobbar och sliter de precis lika mycket nu som då. Angående fisket så känner du säkert till hur Norge gör med mycket av sin torsk (skrei) och lax, de fraktar den till Kina för att förädlas, och sen tillbaka.
Men hallå,,, vem tjänar på det, så urbena dumt..
Ja den fraktas även till Thailand, träffade gubbe på Siambylla för par år sen i Jomtien, dom har laxfabrik i Thailand och tjänat bra.
Min styvmor jobbar på ABBA så jag känner även till den biten bra och hur Svenska arbetare blir lidande.
Löneskillnaden inklusive arbetsgivaravgifter verkar göra att det är lönsammare frakta det ner hit och filea på en fabrik med anställda för 300 baht om dagen än att behålla det i Sverige.
Visst tjänar någon på det, men den överproduktion som pågår gör att köparna kan sänka priserna då upphandlarna är oftast färre än dom som levererar.
Var samma problem för oss på liten auktion som Smögens, några få upphandlare som kunde göra upp om priserna innan.
Kom in uppköpare från Frankrike när vi gick med i EU då gick priserna upp för dom ville få bort konkurrensen, höll priserna så höga så det inte var lönsamt för dom sen när dom drog rasade priserna igen.
Klart det är skitstövlar, det tycker nog vi alla som har jobbat med något som är beroende av efterfrågan, jag jobbade 14 år med det och vi i Sverige och Svenska fiskare kom ju aldrig upp i Norska fiskarlöner, fan knappt så vi kom upp i en socialbidragslön ibland.
Men man hade ett yrke som var det bästa och var aldrig en tråkig dag fast många stormiga ;)
Men man kan inte beskylla staten för detta, det gjorde jag aldrig, jag visste vad jag gick in i och det var mitt val att fortsätta eller sluta, till sist valde jag att sluta och läsa till Sjökapten istället men jag saknar ju varje dag mitt egentliga yrke det jag var född till ;)

Storskalighet ger ju effektivitet om man kan då sälja billigare ... visst om mellanhanden inte sänker tjänar ju dem annars kunderna ...

Problemet är om man driver jordbruk för egen hushållning och säljer för att kunna köpa det man inte odlar och det går med förlust, så måste man ju sälja och tjäna pengar på annat sätt eller gå ihop i kollektiv ...

Storskalighet ger ju effektivitet om man kan då sälja billigare ... visst om mellanhanden inte sänker tjänar ju dem annars kunderna ...

Problemet är om man driver jordbruk för egen hushållning och säljer för att kunna köpa det man inte odlar och det går med förlust, så måste man ju sälja och tjäna pengar på annat sätt eller gå ihop i kollektiv ...
Ja men enligt IL är det ju juntans fel, innan hade dom ju det så bra!!

Senast redigerad av en moderator:
Det är dödfött för 95% att fortsätta med sitt sätt att bruka jorden. Har de tur så kan de skaffa mat till sig själva livet ut.

De måste skicka sina ungar till skolan så att de kan skaffa en utbildning som passar i ett modernt samhälle, och inse att jordbrukstiden är över. Det går inte att vrida tiden tillbaka.
Klart jordbrukstiden är förbi många i Isan, problemet är väl att dom lever i sitt goda liv, jobba imorgon eller
nästa dag det funkar inte idag när barnen skall gå i skolan då behövs pengar och dom pengarna har dom inte
Mat för dagen och ett bra leverne men pengar har dom inte och när dom får pengar kan dom inte handskas
med dom, köper lånar och snabbt slut pengar med en skuld istället, Jag vet tyvärr att det fumkar så

Klart jordbrukstiden är förbi många i Isan, problemet är väl att dom lever i sitt goda liv, jobba imorgon eller
nästa dag det funkar inte idag när barnen skall gå i skolan då behövs pengar och dom pengarna har dom inte
Mat för dagen och ett bra leverne men pengar har dom inte och när dom får pengar kan dom inte handskas
med dom, köper lånar och snabbt slut pengar med en skuld istället, Jag vet tyvärr att det fumkar så
Men Thailand lider ju inte av arbetslöshetsproblem.
Snarare lathetsproblem och kan byta jobb som det passar.
Jag har en svåger här nu som har gjort lite så innan, och svärmor har sagt du skall inte jobba om det känns att du gör för mycket.
Nu har jag satt ner foten, du är fan 30 år ingen jävla skitunge, nu jobbar du och gör skäl för dig annars kan du dra hem till Isaan och jag skickar hela familjen, vi är ingen jävla drönar släkt...
Frugan har skällt på dom, och nu är han på jobbet, jag har sagt att du får byta jobb men du skall ha ett nytt innan och jag lovar ja sparkar ut hela jävla släkten ifrån huset om dom tror dom kan gå och slappa o leva på mig, det vet dom så det blir fart direkt jag höjer rösten.

Men Thailand lider ju inte av arbetslöshetsproblem.
Snarare lathetsproblem och kan byta jobb som det passar.
Jag har en svåger här nu som har gjort lite så innan, och svärmor har sagt du skall inte jobba om det känns att du gör för mycket.
Nu har jag satt ner foten, du är fan 30 år ingen jävla skitunge, nu jobbar du och gör skäl för dig annars kan du dra hem till Isaan och jag skickar hela familjen, vi är ingen jävla drönar släkt...
Frugan har skällt på dom, och nu är han på jobbet, jag har sagt att du får byta jobb men du skall ha ett nytt innan och jag lovar ja sparkar ut hela jävla släkten ifrån huset om dom tror dom kan gå och slappa o leva på mig, det vet dom så det blir fart direkt jag höjer rösten.
Ingen i vår släkt lever på oss, jag och min fru ,men problemet är väl att dom lever ett liv 100 år efter Sverige
inte lätt att få dom att förstå det. Bli arg är den sämsta iden för att få thaiarna att förstå, då blir du bara en
ding dong falang och har inte lyckats med nåt. Det gäller nog att vara försiktig och visa vad som är bäst
inte skrika och tala om att dom är dumma, det är feltänk. Vist bestämd ska man vara om vissa saker men
skälla och leva fan funkar inte

Ingen i vår släkt lever på oss, jag och min fru ,men problemet är väl att dom lever ett liv 100 år efter Sverige
inte lätt att få dom att förstå det. Bli arg är den sämsta iden för att få thaiarna att förstå, då blir du bara en
ding dong falang och har inte lyckats med nåt. Det gäller nog att vara försiktig och visa vad som är bäst
inte skrika och tala om att dom är dumma, det är feltänk. Vist bestämd ska man vara om vissa saker men
skälla och leva fan funkar inte
För mig som 4 år nästan levt ihop med svärmor hela tiden när jag varit hemma, 2 år innan det som ensa farang i risby så tror jag att ja klarar mig, ja har humorn, dom har humorn , dom fattar när ja blir förbannad och dom överskrider gränserna och jag fattar när jag skall tona ner!!!!
Snackar om min familj nu så änna och ja vet la hur ja skall kommunicera och bete mig då det är väldigt lite skillnad på när ja lyfter upp sonen eller frugan gör det, skillnaden är att jag säger till hur gästerna skall bete sig, även dom som bor här då jag är hövdingen i familjen för dom utomstående, ingen annan.
Är bara min fru och jag somkan diskutera dom andra är gäster och följer husreglerna!

Efter första besöket nu i vintras hos min flickväns familj i Issan blev jag överraskad över vilka små åkerplättar som hörde till varje hus. Min morfars gård i Dalarna som redan 1948 var för liten för att leva på framstår som ett storjordbruk i jämförelse.

Min flickväns pappa odlar ris för husbehov, men kostnaden för utsäde, gödning och skörd gör att riset blir dyrare än att köpa i byns affär.

Efter första besöket nu i vintras hos min flickväns familj i Issan blev jag överraskad över vilka små åkerplättar som hörde till varje hus. Min morfars gård i Dalarna som redan 1948 var för liten för att leva på framstår som ett storjordbruk i jämförelse.

Min flickväns pappa odlar ris för husbehov, men kostnaden för utsäde, gödning och skörd gör att riset blir dyrare än att köpa i byns affär.
Känner igen det ... men svårt att få en thai att förstå ... min fru säger, låt pappa hålla på han kan ju inte få annat jobb ... men han är ju frisk och stark så visst skulle han kunna få!

Ja får hoppas dom kan göra nåt för det är ju inget nytt problem, samma sak som du beskriver nu var det ju även med tidigare regering, iallafall hos den familjen jag bodde, det var minus varje år på grödorna.
Man odlade, åt det mesta av riset själv, sålde majsen och fisken i fiskodlingen också var man skuldsatt inför nästa skörd.
Nu har ju Thailand och grannländerna börjat med att försöka få upp priserna på gummit, man skall minska exporten i 3 månader och lagrat istället, tror iofs inte det kommer lösa nåt, produktionen måste ner om priserna skall upp....
Man har lovat lån till dom som lagrar sitt gummi, nu är det överproduktion på gummi och Thailand är ju inte det enda landet som producerar och marknaden är ju internationell, konkurensen har blivit stor och för mycket gummi produceras, som vanligt i Thailand en börjar tjäna pengar sen skall alla göra samma sak och i slutändan tjänar ingen pengar längre.

https://www.bangkokpost.com/business/news/1401902/thailand-serious-on-shoring-up-rubber-prices
Var väl en liten uppgång på priset nu men inte stor.

Hej

Här uppe ihop oss gick jordbruket lite som på räls innan kuppen, vi hade en ekonomisk tillväxt i området på 40% samtidigt som den var 18% i Bangkokområdet, vi hade en inflyttning till byn när familjer återvände ifrån Bangkok, Korat och Chonburi m.m, nu har vi istället en utflyttning, risstödet i kombination med andra åtgärder gjorde att regionen blomstrade, nu finns det inget som det lönar sig att odla längre och uppgivenheten är stor.

Det fortsatta raset på gummipriset har spätt på problemen ytterligare, här behövs stopp för nyplantering, kanske bidrag för att lägga ned en del odlingar och kanske ett minimipris på ca 20 baht.

Mvh isan lover

Det är dödfött för 95% att fortsätta med sitt sätt att bruka jorden. Har de tur så kan de skaffa mat till sig själva livet ut.

De måste skicka sina ungar till skolan så att de kan skaffa en utbildning som passar i ett modernt samhälle, och inse att jordbrukstiden är över. Det går inte att vrida tiden tillbaka.
Hej

Utbildning är en klassfråga här i landet eftersom det är dyrt att studera, det är en lyx som inte många familjer på landet har råd med, är övertygad om att miljoner av barn skulle studera vidare om föräldrarna hade haft råd.

Mvh isan lover

Hej

Här uppe ihop oss gick jordbruket lite som på räls innan kuppen, vi hade en ekonomisk tillväxt i området på 40% samtidigt som den var 18% i Bangkokområdet, vi hade en inflyttning till byn när familjer återvände ifrån Bangkok, Korat och Chonburi m.m, nu har vi istället en utflyttning, risstödet i kombination med andra åtgärder gjorde att regionen blomstrade, nu finns det inget som det lönar sig att odla längre och uppgivenheten är stor.

Det fortsatta raset på gummipriset har spätt på problemen ytterligare, här behövs stopp för nyplantering, kanske bidrag för att lägga ned en del odlingar och kanske ett minimipris på ca 20 baht.

Mvh isan lover
Oooooh herregud ja självklart är det juntans fel att det överproduceras gummi, det är deras fel att det inte används mer gummi i världen, ja fan allt är fame deras fel det var mycket bättre förr då var folk rika och allt gick på räls!!!!!!!!!

Hej

Mvh isan lover

Jag gillar att läsa om ditt liv och händelser. Ett minst sagt spännande liv men nu reagerar jag på ditt uttalande.
Du kan inte mena allvar med att det är "juntans" fel.
Vad gäller gummiträd så är det som allt annat här i landet. För typ 10 år sedan (kanske mer) så såg grannarna att Somchai i byn tjänade mycket pengar på sin gummiplantage. Nu börjar alla odla gummiträd för det finns juh så mycket pengar att tjäna.
Tillgång och efterfrågan gjorde att priserna sjönk då det blev en överproduktion. Finska däcktillverkaren Hancock [stavning] som var en storköpare av rågummi ändrade recepten till sina däck för ett par år sedan till att inte använda så mycket rågummi. Efterfrågan minskades och därmed sjönk priserna igen. Inga märkligt alls, "basic economics".

Hur kan du få det till juntans fel? Det förstår jag inte.

Risbidrag a la Yingluck vill jag inte ens gå in på. Bidrag? Vill du att Thailand ska bli ett bidragsknarkande land som Sverige? Tack men nej tack. Entreprenörer (bönder och andra som tillverkar/odlar ngt) får sköta om sitt eget hus utan bidrag. Gör som alla andra, o man tjänar som alla andra. Det gäller att var om o kring sig, se vad som händer globalt, vilka behov finns det osv...

Det låter kanske elakt men det är den bistra sanningen. Storföretagen behöver fattiga personer/länder som kan leverera billigt.

Ta det till nästa nivå (känner att jag börjar bli upprörd 555).
Ponera att lägsta lönen höjs till 1.000B om dagen. Det vore väl trevligt för alla låginkomsttagere. Ge massa bidrag till risbönderna, subventionera gummiplantagen och när vi ändå håller på, varför inte ge ett allmänt barnbidrag på en tusing i månaden för varje barn.
Behöver man vara raketforskare eller ekonom för att begripa att landets ekonomi kommer att kollapsa?
Bara en risbonde kommer att tycka det är bra, för han får bidrag. Kan inte tänka längre än näsan räcker (o näsorna är små)
Allmänna val? Befolkningen har generellt (ute på landsbygden) för lite kunskap om vad som är bra för dom i längden. Thailand är inte redo för demokrati ännu. Än värre blir det med dessa s.k demokratiska politiker som köper röster och den som lovar mest bidrag vinner. Vidrigt!
Det krävs lite mer att få ekonomin att gå runt i ett land. Jag älskar Thailand och människorna här, men kunskap är inte deras starka sida.

Men förklara gärna för mig hur du tänkte att det är juntans fel att gummipriserna har gått ner.

Ett jordbruk som subventioneras är ju antingen pga missväxt eller pga av att landet håller på med en omställning. Man kan ju också subventionera för man vill säkerställa inhemsk produktion för framtida kriser.

I Thailands fall insåg väl juntan att risprogrammet inte kunde fortsätta då det var för dyrt och man såg att de som var drabbade kunde hitta andra jobb och det skulle på sikt vara bra för Thailands utveckling. Tråkigt för de som kommer i kläm och familjer som splittras, men det är ju en omställning som kommer oavsett junta ...

Jag gillar inte diktatur, men detta kan man nog inte beskylla juntan för utan kanske hylla dem för att de vågar ta besluten.

För oss som följt IL på MPR så har vi bara väntat på att hans juntakritik och sossepolitik skall komma även till TS. Så nu blir det dags att ignorera hans inlägg även här.

Tråkigt för hans inlägg om livet på landet är alltid roligt. Men när sossepropagandan, facksnacket och att staten skall ordna... ja då är vi där igen.

Hej

Utbildning är en klassfråga här i landet eftersom det är dyrt att studera, det är en lyx som inte många familjer på landet har råd med, är övertygad om att miljoner av barn skulle studera vidare om föräldrarna hade haft råd.

Mvh isan lover
Jag säger inte att det är lätt, och det går inte över en natt. Men det måste in en förändring i vad man satsar på (även inom familjen), och även perspektivet. Och alla behöver inte studera på universitet, men det måste siktas på andra jobb än jordbruk, även om det innebär flytt.

Men det är nog inte rätt forum för att reda ut det;)

Jag gillar när du skriver om din vardag på landet, fortsätt gärna med det.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar