Isaan 2017-2026

Tja jag kan under min sporadiska empirisk iakttagelse och fåtal besök under 35 år i frugans systers hemby. Notera att det inte är många barn länge Medelålder är högre och dom som verkar har bättre hus och levnadsvillkor har ofta nån slaggs form av sponsor ship från barn som jobbar utomlands. Israel, Japan , Korea en del gift med falanger. ( gissar i den kategorien hårt jobb hos judarna till att sälja f...a och lyckliga till olyckliga äktenskap)
För var ju mellanöstern nåt som drog arbetskraft från Thailand , bärplockning i Finland där nån blivit blåst talades det om nu.

Många yngre drar sig till städer och industri jobb har man lite mer skolning bättre inkomster så bildar man familj och får bättre levnadsvillkor. Vilket sträcker sig nåt besök till Songkran och dom gammal årligen. Där ungarna lämnas hos föräldrar är det mer sämre skolning och daglönar jobb till arbeten inom den mindre glamorösa turistindustrin.

Diabetes talas det om och många drabbas av. En gubbe som begravdes i dagarna hade dom kapat bägge benen på i han gick hädan.
En hel del mer fetma notera jag men det inbär att man nu även att man få bra kaffe eller övervägande socker haltiga drycker i denna lilla bys café.

Några månskenbönder till Falanger noterade jag inte, men det är ju skördetider och fortfarande lite för surt för att ägna sig åt dikes grävning, gissar jag.
Men vissa paralleller kan jag dra till minna hemtrakters skogslän och nån generation tidigare än jag . skogsbyar, byskolor och utflyttning. Byar som nu mera ligger öde.
Så Byarna i Issan med omnejd är nog på utdöende. By romantik om det funnits nån , det mest har ju varit fattigdoms, slit och dåliga levnadsvillkor vet i fan vad som är så romantiskt med det.
Men några generationer framåt så kanske det är pittoreskt med ett eget lantställe bland den Thailändska medelklassen.

Frugans syster ja det är jäkla syn att se nån tyna bort i sjuksäng, där skiljer sig inte mycket mellan rik fattig Sverige eller Thailand samma jävla morfin, hjälplöshet, plågan och lukten av annalkande död. Morsan, Farsan och en god vän gick samma väg.
Har jag tänkt på här i byn också, det är dödsfall titt som tätt men jag ser sällan tjejer gå med magen i vädret.

Tja jag kan under min sporadiska empirisk iakttagelse och fåtal besök under 35 år i frugans systers hemby. Notera att det inte är många barn länge Medelålder är högre och dom som verkar har bättre hus och levnadsvillkor har ofta nån slaggs form av sponsor ship från barn som jobbar utomlands. Israel, Japan , Korea en del gift med falanger. ( gissar i den kategorien hårt jobb hos judarna till att sälja f...a och lyckliga till olyckliga äktenskap)
För var ju mellanöstern nåt som drog arbetskraft från Thailand , bärplockning i Finland där nån blivit blåst talades det om nu.

Många yngre drar sig till städer och industri jobb har man lite mer skolning bättre inkomster så bildar man familj och får bättre levnadsvillkor. Vilket sträcker sig nåt besök till Songkran och dom gammal årligen. Där ungarna lämnas hos föräldrar är det mer sämre skolning och daglönar jobb till arbeten inom den mindre glamorösa turistindustrin.

Diabetes talas det om och många drabbas av. En gubbe som begravdes i dagarna hade dom kapat bägge benen på i han gick hädan.
En hel del mer fetma notera jag men det inbär att man nu även att man få bra kaffe eller övervägande socker haltiga drycker i denna lilla bys café.

Några månskenbönder till Falanger noterade jag inte, men det är ju skördetider och fortfarande lite för surt för att ägna sig åt dikes grävning, gissar jag.
Men vissa paralleller kan jag dra till minna hemtrakters skogslän och nån generation tidigare än jag . skogsbyar, byskolor och utflyttning. Byar som nu mera ligger öde.
Så Byarna i Issan med omnejd är nog på utdöende. By romantik om det funnits nån , det mest har ju varit fattigdoms, slit och dåliga levnadsvillkor vet i fan vad som är så romantiskt med det.
Men några generationer framåt så kanske det är pittoreskt med ett eget lantställe bland den Thailändska medelklassen.

Frugans syster ja det är jäkla syn att se nån tyna bort i sjuksäng, där skiljer sig inte mycket mellan rik fattig Sverige eller Thailand samma jävla morfin, hjälplöshet, plågan och lukten av annalkande död. Morsan, Farsan och en god vän gick samma väg.
Hej

Var någonstans i Isaan ligger den här byn ?

Mvh isan lover

En by som tillhör Amphoe Chai wan utanför Udon Thani
Hej

Det var en ganska deprimerande bild du gav av byn, vad är det man huvudsakligen odlar där ris, gummi, sockerrör, cassava eller något annat ?

Jag känner ju igen en hel del, vi har också ett antal familjer med anhöriga på jobb utomlands, men dom flesta som åker iväg jobbar i Bangkokområdet, Korat eller Chonburi m.m, många som reser iväg lämnar sina barn i byn t.ex hos morföräldrar eller farföräldrar även i vår by och så ser det nog ut i större delen av landet.

Jag håller även med om att folk sätter färre barn till världen numera, det syns bl.a i vår byskola där det stadigt var 100-150 elever för 20-25 årsedan, vintern 2023/2014 var det bara 75 elever på låg och mellanstadiet, en rejäl minskning.

På 90-talet trodde jag också att dom små byarna mer eller mindre skulle försvinna, att alla skulle börja tala Thai och att Thaimusiken skulle ta över p.g.a av TVoch Radio o.s.v, men så blev det inte riktigt, istället fick byborna tillgång till hälsovård, mobiltäckning, sophämtning, sopbilar, möjlighet att låna i bank, stöd att byta grödor och grusvägarna asfalterades eller belades med betong o.s.v. Molamkonserterna på Lao drar lika mycket folk som fört och även ungdomarna lyssnar fortfarande på lao/isaan musik.

Den stora förändringen kom i vår region när odlandet av gummiträd drog igång, det gav så stora inkomster att byn gick från 2-3 bilar totalt till att det nu är fler hus med bilar och traktorer utanför än det är som är utan, även standarden på husen som du också var inne på har förbättrats enormt.

Visst är många fortfarande fattiga och då inte minst i jämförelse med oss falanger och med tanke på pengar, men jag har fått uppfattningen att många trots möjligheterna att tjäna mer om dom lämnar byn ändå väljer att stanna kvar, många verkar nog prioritera gemenskapen med släkten och grannarna och det lugna bylivet före mer pengar.

Uppe hos oss finns det nog nästan en eller flera falanger i varje by, åtminstone vintertid men vi har ju även dom som bor där året runt och stortrivs med detta ochdå både som lärare, bönder och företagare men jag kan ju bara tala för mig själv och utan möjlighet att arbeta på farmen och skaffa sig en vardag tillsammans med dom andra i byn skulle livet där inte passa mig alls.

Mvh isan lover

Hej

Nu skördas riset i byn.

FB_IMG_1764488251430.webp

Mvh isan lover

Hej

Lite oroväckande nyheter från byn gällande min jämngamle kompis Pan som jag har jobbat, fiskat och jagat med i över 20 år, han hade ju redan magrat mycket sist gång jag träffade honom vintern 2023/2024, han hade ju dessutom inte ett gram fett på kroppen innan han började magra och tappa vikt.

Han började bli sjuk redan före pandemin och jag körde honom på min saleng till sjukhuset i Fao Rai några gånger då, han undersöktes och fick lite läkemedel bl.a för blodtrycket, blev då lite bättre igen men känslan har ändå varit att det kan vara något mer problem.

Han och has familj bor kvar på den farm som frugan sålde till en morbrors familj precis före pandemin, att han och familjen skulle kunna bo kvar där och fortsätta jobba åt morbroderns familj var en deli försäljningen, dom nya ägarna ville väldigt gärna ha kvar Pan, hans fru och vuxna son som jobbar där med att tappa gummi, odla ris, sköta kor, höns och ankor m.m.

Men nu verkar det som om Pan har blivit sämre och inte orkar jobba så mycket längre, han är ju en riktig hårding som aldrig viker ned sig och nästan alltid jobbar så det är nog något som inte står rätt till med honom, vi får väl se om det går att övertala honom om att göra en ny undersökning på sjukhuset, han är säkert inte så sugen på det men kanske går han med på det om jag följer med honom igen.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar