En by som tillhör Amphoe Chai wan utanför Udon Thani
Hej
Det var en ganska deprimerande bild du gav av byn, vad är det man huvudsakligen odlar där ris, gummi, sockerrör, cassava eller något annat ?
Jag känner ju igen en hel del, vi har också ett antal familjer med anhöriga på jobb utomlands, men dom flesta som åker iväg jobbar i Bangkokområdet, Korat eller Chonburi m.m, många som reser iväg lämnar sina barn i byn t.ex hos morföräldrar eller farföräldrar även i vår by och så ser det nog ut i större delen av landet.
Jag håller även med om att folk sätter färre barn till världen numera, det syns bl.a i vår byskola där det stadigt var 100-150 elever för 20-25 årsedan, vintern 2023/2014 var det bara 75 elever på låg och mellanstadiet, en rejäl minskning.
På 90-talet trodde jag också att dom små byarna mer eller mindre skulle försvinna, att alla skulle börja tala Thai och att Thaimusiken skulle ta över p.g.a av TVoch Radio o.s.v, men så blev det inte riktigt, istället fick byborna tillgång till hälsovård, mobiltäckning, sophämtning, sopbilar, möjlighet att låna i bank, stöd att byta grödor och grusvägarna asfalterades eller belades med betong o.s.v. Molamkonserterna på Lao drar lika mycket folk som fört och även ungdomarna lyssnar fortfarande på lao/isaan musik.
Den stora förändringen kom i vår region när odlandet av gummiträd drog igång, det gav så stora inkomster att byn gick från 2-3 bilar totalt till att det nu är fler hus med bilar och traktorer utanför än det är som är utan, även standarden på husen som du också var inne på har förbättrats enormt.
Visst är många fortfarande fattiga och då inte minst i jämförelse med oss falanger och med tanke på pengar, men jag har fått uppfattningen att många trots möjligheterna att tjäna mer om dom lämnar byn ändå väljer att stanna kvar, många verkar nog prioritera gemenskapen med släkten och grannarna och det lugna bylivet före mer pengar.
Uppe hos oss finns det nog nästan en eller flera falanger i varje by, åtminstone vintertid men vi har ju även dom som bor där året runt och stortrivs med detta ochdå både som lärare, bönder och företagare men jag kan ju bara tala för mig själv och utan möjlighet att arbeta på farmen och skaffa sig en vardag tillsammans med dom andra i byn skulle livet där inte passa mig alls.
Mvh isan lover