Isaan 2017-2026

Hej

Nu är det säsong för att skörda vild Mango i området runt byn, träden brukar x.vis växa runt risfält och annat. En del plockar och säljer dessa på msrknaden.

Dess frukt är mindre än den odlade Mangon, ofta äts den sur och omogen. men även den vilda Mangon blir söt om den får mogna i träden, att dessa vilda träd finns är en följd av att folk som äter Mango slänger kärnorna lite överallt och en del av dessa blir till träd.

Den odlade Mangon kommer ju från ympade träd som planteras, vattnas och sköts om för att sen ge större.och mer välsmakande frukter.

FB_IMG_1769882694582.webp

Mvh isan lover

Hej

Nu verkar polisen ha fått order om att rensa Pattaya Beach från dom uppfällbara stolar och mattor som hyrdes ut under kvällstid nu i vinter.

Pattaya Beach cleared of illegal chair and mat rentals​

By Pattaya Mail
February 12, 2026

1770966140048.webp

Confiscated mats and chairs are transported to the Pattaya Municipal Enforcement Center for storage pending legal action and fines under city regulations.

1770966184599.webp

Officials remind vendors and visitors that Pattaya Beach is a public space and must be used in accordance with city rules to ensure fair access for everyone.

Mvh isan lover

Jag vet att detta "Hotellet" varit på tapeten förr, men det är ju märkligt med alla övergivna projekt.
Från det övergivna strandkafét som jag snubblade över i Sri Rasha där det såg ut som om gästerna bara rest sig upp och gått från allt som fått stå kvar och rosta i det saltstänkta solskenet, till det där spöktornet i Bangkok och så det här.

Jag vet att detta "Hotellet" varit på tapeten förr, men det är ju märkligt med alla övergivna projekt.
Från det övergivna strandkafét som jag snubblade över i Sri Rasha där det såg ut som om gästerna bara rest sig upp och gått från allt som fått stå kvar och rosta i det saltstänkta solskenet, till det där spöktornet i Bangkok och så det här.
Du verkar snubbla över mycket i ditt liv. :unsure:

Hej

Nja, dom är ju bra på att krydda maten i Thailand. ;)

Mvh isan lover
Ja jag bodde på ett hotell som serverade så stark mat så jag slutade äta där.
Till en början så påpekade jag det hela och dom tog tillbaka maten, men samma skit kom ut igen.
Jag tror bara att dom försökte spola av den eller nåt.
Efter tre gånger så såg dom rent förbannade ut så jag slutade gå till restaurangen.

Jag gillar ju kryddad mat, men den där maten var inte kryddad, den var liksom bara stark.
Den var så stark så att man inte kände någon kryddning.
Den slog ut smaklökarna.
En kryddning sätter ju smak på maten.
Den tillför något istället för att ta död på alla smaker.

Man vill ju ändå kunna känna vad man äter, eller?

Till en början så påpekade jag det hela och dom tog tillbaka maten, men samma skit kom ut igen.
Efter tre gånger så såg dom rent förbannade ut så jag slutade gå till restaurangen.

Jag gillar ju kryddad mat, men den där maten var inte kryddad, den var liksom bara stark.
Den slog ut smaklökarna.

Lagom starkt är enligt mitt tycke när snoret börjar rinna utan att man börjar svettas eller får hicka. Då klarar smaklökarna sig, jag hade gjort precis som du gjorde.

Lagom starkt är enligt mitt tycke när snoret börjar rinna utan att man börjar svettas eller får hicka. Då klarar smaklökarna sig, jag hade gjort precis som du gjorde.
För ballansens skull så måste jag påpeka att några av mina godaste middagar har intagits just i Thailand.
Jag bodde på ett hotell som hette Palmyra i Patong.
Jag kan fortfarande drömma om middagarna jag åt där.
Jag har försökt att få bo där fler gånger, mycket just p.g.a. deras fantastiska mat, men det har alltid varit fullbokat.
Om jag någon gång skulle lyckas så har de säkert bytt kock, men jag kommer att göra nya försök.

Den slog ut smaklökarna.

Om du äter stark mat lite oftare och vänjer dig så lovar jag dig att andra smaker kommer fram.

Om du äter stark mat lite oftare och vänjer dig så lovar jag dig att andra smaker kommer fram.
Hej

Ja så är det ju, på 80-talet när jag började resa till Thailand trodde jag också att chilin tog bort andra smaker och bad om att få lite mindre stark mat än Thailändarna, men precis som du säger så vänjer man sig och numera beställer jag alltid maten med samma styrka som Thailändarna, detta för att undvika att dom gör min mat mindre stark bara för att jag är falang.

Men jag har några falangkompisar som är allergiska mot chili och dom har det jobbigt i Thailand, det räcker med lite chili för att få en kraftig allergisk reaktion, ibland det räcker med att man har samma wokpanna eller annan utrustning i köket för att dom ska reagera.

Mvh isan lover

Hej

Ja så är det ju, på 80-talet när jag började resa till Thailand trodde jag också att chilin tog bort andra smaker och bad om att få lite mindre stark mat än Thailändarna, men precis som du säger så vänjer man sig och numera beställer jag alltid maten med samma styrka som Thailändarna, detta för att undvika att dom gör min mat mindre stark bara för att jag är falang.

Men jag har några falangkompisar som är allergiska mot chili och dom har det jobbigt i Thailand, det räcker med lite chili för att få en kraftig allergisk reaktion, ibland det räcker med att man har samma wokpanna eller annan utrustning i köket för att dom ska reagera.

Mvh isan lover

Det är enormt mycket smaker man går miste om med klent kryddad thaimat.
De flesta thairätter blir fort riktigt tråkiga om det saknas chili. Laab, Nam tok är två av mina absoluta favoriter. Dessa blir däremot enormt tråkiga om man inte har rätt ordentligt med chili i.

Hej

Mvh isan lover
Hemligheten bakom thailändsk mat är den perfekta balansen mellan de fem grundsmakerna i samma rätt: sött, surt, salt, starkt och umami.

Om man då drar ner starkt så måste man dra ner de andra smakerna också och det blir ingenting kvar.....

Hemligheten bakom thailändsk mat är den perfekta balansen mellan de fem grundsmakerna i samma rätt: sött, surt, salt, starkt och umami.

Om man då drar ner starkt så måste man dra ner de andra smakerna också och det blir ingenting kvar.....

Men om jag föredrar lite mer lime, måste jag då öka sockerhalten, salthalten....och beskan???? vart tog den vägen?
Gör om och gör rätt. Floskler fungerar inte

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16