Rätt och fel Köra bil och motorcykel i Thailand

Unga Thai och falanger på 2v sem som kör som idioter här, vi andra fixar en öl till maten utan att leka emersson fitipaldi. En öl påverkar inte min körning det minsta, vid 2 promille så kanske jag kör som en nykter Thai.

Haha ... ju mer sprit ju bättre kör jag ... man är väl odödlig.

Säga vad man vill men nu försöker man i alla fall komma åt trafikproblemen över Songkran.

2000 servicecenter har öppnats runt om i landet med gratis kontroll av bil eller MC inför Songkran. Ungefär som bilprovningen.

Dessutom skall alla minibussar innan den 21 mars förses med GPS så man kan följa bilarna, hur fort och hur länge de kör. Bra initiativ!

Säga vad man vill men nu försöker man i alla fall komma åt trafikproblemen över Songkran.

2000 servicecenter har öppnats runt om i landet med gratis kontroll av bil eller MC inför Songkran. Ungefär som bilprovningen.

Dessutom skall alla minibussar innan den 21 mars förses med GPS så man kan följa bilarna, hur fort och hur länge de kör. Bra initiativ!

Vad är songkran?? Om det finns i så fall när är det??

I Chaiyaphum firar dom typ 3 dagar..... och vad jag hört Pattaya runt 1 vecka???

I Khaolak firar dom som dom ska. En dag.
1 dag, bara hört om 2 ställen det är 1 dag khaolak och Hua Hin, så känns inte som 1 dag är korrekt.
Men jag vet inte säkert, därimot har jag hört att songkrahn tar 3 dagar 13-15 April då det är olika buddistiska ritualer som skall genomföras. Den 14:de tvättar man bort sina synder med vatten, den 15:de vaknar man upp renad och syndfri och besöker tempel, 13:de kommer jag inte ihåg, kanske då man syndar 5555.

Nu är det hörsägen vad dom olika dagarna står för så ta det inte för allvarligt ;)

Majoriteten av landet har väl Songhkran i 3 dagar, fast kanske bara det stora vattenkriget en dag?
Vissa har ju längre, eller menar du att Songhkran högtiden med tempelbesök och allting bara skall pågå under en dag den 14:de?

I Pattaya så firas Songkrahn inne i stan väldigt sent, alla åker ju hem till Isaan under Songkrahn så mycket är nedstängt 13-15.
Väldigt dött i Pattaya under dessa dagar.

Där är huvudfirandet den 19:de, men det är bara ett tuistjippo går inte att ta sig runt i stan.
Thailändarna besöker templena och gör det den 13-15 även där nere, bara vattenkriget som är senare där.

Vi åker till Mahasarakham den 9:de sen åker vi väl hem till Pattaya igen den 20:de, jag gillade inte songkhran i Pattaya, roligare i norr.

Senast redigerad av en moderator:
I Khaolak firar dom som dom ska. En dag.
Så länge jag bott i Korat så åker folk från industrierna upp för att träffa sina familjer i Isaan och tar ledigt hela veckan, vägen från Bangkok/Rayong är tjock helgen innan och tillbaks helgen efter då de flesta åker. Här pågår vattenkriget hela veckan med fokus på eden 14:e.

Ja här nere pågår det ju lite smått i en vecka med, 16:de när folk börjar återvända från Isaan, börjar det bli en del men stora dagen är den 19:de, men som sagt ett stort turist jippo bara.

Men songkrahn är ju mer än bara vattenkrig och fylla, men är väl den biten vi ser och många är intresserade av ;)

OK ledarn jag skickar betalningen till dig då.... betalningen för att du tog över gunnarg,s jagande..
Nu får du honom efter dig istället, och jag skickar de 100:-

tack för hjälpen..

1 dag, bara hört om 2 ställen det är 1 dag khaolak och Hua Hin, så känns inte som 1 dag är korrekt.
Men jag vet inte säkert, därimot har jag hört att songkrahn tar 3 dagar 13-15 April då det är olika buddistiska ritualer som skall genomföras. Den 14:de tvättar man bort sina synder med vatten, den 15:de vaknar man upp renad och syndfri och besöker tempel, 13:de kommer jag inte ihåg, kanske då man syndar 5555.

Nu är det hörsägen vad dom olika dagarna står för så ta det inte för allvarligt ;)

Majoriteten av landet har väl Songhkran i 3 dagar, fast kanske bara det stora vattenkriget en dag?
Vissa har ju längre, eller menar du att Songhkran högtiden med tempelbesök och allting bara skall pågå under en dag den 14:de?

I Pattaya så firas Songkrahn inne i stan väldigt sent, alla åker ju hem till Isaan under Songkrahn så mycket är nedstängt 13-15.
Väldigt dött i Pattaya under dessa dagar.

Där är huvudfirandet den 19:de, men det är bara ett tuistjippo går inte att ta sig runt i stan.
Thailändarna besöker templena och gör det den 13-15 även där nere, bara vattenkriget som är senare där.

Vi åker till Mahasarakham den 9:de sen åker vi väl hem till Pattaya igen den 20:de, jag gillade inte songkhran i Pattaya, roligare i norr.
Jag skrev nog för fort innan jag hann tänka. Vattenkriget är en dag, men du har säkert rätt i att dom olika sermonierna är säkert i flera dagar som övriga landet.

Nu är tråden utanför ämnet men Songkran är ett intressant erfarenhetsutbyte.
Läge att flytta det till en helt ny tråd?

Har upplevt flera Songkran på många orter och med olika thai familjer och det skiljer sig mot turisternas 13-15 april.
De senaste som jag betraktar som det ”riktiga” i Isaan startade på eftermiddagen den 12:e med en marsch av alla byns innevånare i långsam takt och hög musik från en lastbil med eget elverk och superhögtalare. Fyllan var påtaglig och det avslutades vid det lokala templet med gåvor och lotterier.
Nästa eftermiddag tillägnades vördnad av föräldrar där man kysser liggande eller knästående dom äldre, riktigt rörande och som visar på både respekt och vördnad som dock är som bortblåst till nästa kvälls fylleslag.

En morgon åker man in till stadens stora idrottsarena med gåvor som välsignas av munkar, nästan som löpande bandet vid en fabrik.
En skvätt vigvatten av huvudmunken och gåvorna hamnar i en stor pappsäck, gåvor som skänkts av de på knä lyckliga byborna. Tror det var plus 10.000 personer där samtidigt i en mindre stad.

Fast dessa gåvor är en bra fattighjälp av de ”normala” munkarna som skiter i iPhone och mercedes bilar.
Många fattiga får både mat och andra förnödenheter från dessa gåvor.

Sen hade vi familjemiddagar dygnet runt med allehanda lokal mat och ännu mer alkohol.
Vatten krigen var mest till för de yngre på byns gator, men inne i stan nådde det nya dimensioner med vattendepåer och skumanläggningar och ännu mer alkohol.
Stora fester med artister från Bkk i centrum och ännu mer vatten och is från både picuper med vattentankar.
Tonåringar i våta t-shirts påverkade mig lika mycket som spriten.

Men den 16:e var allt över och många passade på att ta livet av sig i trafiken istället.

Vill man lida mer är Pattaya och Chiang Mai ett alternativ eller för den fege så är kungastaden Hua Hin med en endaste dag ett alternativ.

Dödens helg närmar sig, dvs Songkran.

Artikel från Wallenius Vinklar.

Det känns som om någon försöker hitta lösningar

Udon-Driving-School.jpg
Departementet för marktransport (The Department of Land Transport -DLT) har öppnat center över hela landet på vilka det går att få svar på i hur bra skick fordonet som ska transportera människor över Songkran är. Lite av Svensk Bilprovning, i alla fall tillfälligt.

När det görs något tas det i ordentligt. Öppna ett par hundra ansågs fjuttigt så det blev hela 2000 servicecenter för bilar och MC över hela landet. Från nu fram till den 24:e april är det helt kostnadsfritt att göra en koll på bilen och motorcykelns kondition. En stor skylt på vilken det vettigt nog står ”Free Checkup” finns vid centren. Det är en lista på tjugo punkter som gås igenom bl.a. bromsar, däcken, vindrutan, oljor och annat flytande, batteri och belysning.

När det gäller minibussar s.k. passenger vans som transporterar människor längre sträckor ska alla vara utrustade med en GPS. Det är två syften, ett för att de ska hitta, vilket föraren för det mesta gör utan GPS. Viktigare är dock att kontrollcenter ska kunna följa minibussarnas framfart, var de befinner sig, hur fort de kör och hur länge de kör. Det är också av största vikt att försöka reda ut förarnas beteende under resan. En tvåvägs-GPS har ”deadline” för installation den 31:a mars.

Sedan planerar samma myndighet att införa nya obligatoriska ”körkortsprov”. För att ha rätt att ansöka om körkort måste en femton-timmars kurs genomgås. Tidigare räckte det med fyra timmar, som ökades till fem från första januari 2016. Alla som tagit ett körkort i Sverige vet hur svårt och dyrt det är. I Thailand kommer maxkostnaden vara 6000 baht.

Nu gäller det här nya förare och kanske borde en del av de som redan har körkort tvingas att genomgå någon form av test när körkortet förnyas. Men som vi skrev i huvudrubriken någon försöker hitta lösningar för att få ner det notoriska dödsantalet i den thailändska trafikdjungeln (vilda västern). Ministeriet öppnar nittio körskolar över hela landet. På något vis känns det som om de styrande inom landtransportstyrelsen har insett att något drastiskt måste göras för att få ner dödstalet. Nu är det visserligen ända upp till 90% av dödsfallen i trafiken som har inblandning av pick-uper och MC, ofta med påverkade förare som kör alldeles för fort.

I alla fall är det rätt väg att gå. Förhoppningsvis blir de tillfälliga kontrollcentren under Songkran, permanenta och femton timmars körkortskurs till en maxkostnad av 6000 baht är nog ett måste. Vi är säkra på att priset för kursen kommer att gå ner när fler anmäler sig. Kanke kan alla som genomgått kursen få en dekal att limma baktill på bilen.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar