Rätt och fel Köra bil och motorcykel i Thailand

För att köra säkert krävs det ett preventivt tankesätt , dvs att man planerar sin körning utifrån vad som kan hända samt tar med andra faktorer i sin bedömning ,, hur i helv skall detta fungera för en Thaiperson ... De kan inte planera överhuvudtaget , de flesta har heller inget logiskt tänk överhuvudtaget 5555:)

För att köra säkert krävs det ett preventivt tankesätt , dvs att man planerar sin körning utifrån vad som kan hända samt tar med andra faktorer i sin bedömning ,, hur i helv skall detta fungera för en Thaiperson ... De kan inte planera överhuvudtaget , de flesta har heller inget logiskt tänk överhuvudtaget 5555:)

@Phonta, att förklara detta för en thai är som att prata med en vägg och i detta fall är väggen smartare.
Problemet med thai och deras bil/motorcykel annat fordon, är att tanken inte går längre fram än vad näsan räcker.
Och de thai som har fått möjligheten att komma till LOC och möjligtvis vill ta EU-körkort upptäcker hur j-kla mycket kunskap du måste ha för att kunna framföra ett fordon säkert och seriöst mot andra förare som kort el. lång erfarenhet av bil/motorcykel.

Ett exempel, kompisens Thai flickvän, önskade sig ett svenskt KK, kan tilläggas att hon hade problem även ta förarbevis/tillstånd för EU-moppe, hon tänkte detta är en peanuts, jag fixar det utan bekymmer, så hon skrev in sig på bilskolan och började där med 10 körningar, för att sen gå över till privat övningskörning med sin pojkvän, efter ca 25-30 övningskörningar med pojkvän, för att sen avsluta i bilskolan med 5 övningskörningar och teori och slutligen uppkörning för TSV.

4 år har gått sedan starten av hennes önskan att skaffa KK och till dags dato har inget körkort ännu utfärdats med hennes namn på..

Senast ändrad:
@Phonta, att förklara detta för en thai är som att prata med en vägg och i detta fall är väggen smartare.
Problemet med thai och deras bil/motorcykel annat fordon, är att tanken inte går längre fram än vad näsan räcker.
Och de thai som har fått möjligheten att komma till LOC och möjligtvis vill ta EU-körkort upptäcker hur j-kla mycket kunskap du måste ha för att kunna framföra ett fordon säkert och seriöst mot andra förare som kort el. lång erfarenhet av bil/motorcykel.

Ett exempel, kompisens Thai flickvän, önskade sig ett svenskt KK, kan tilläggas att hon hade problem även ta förarbevis/tillstånd för EU-moppe, hon tänkte detta är en peanuts, jag fixar det utan bekymmer, så hon skrev in sig på bilskolan och började där med 10 körningar, för att sen gå över till privat övningskörning med sin pojkvän, efter ca 25-30 övningskörningar med pojkvän, för att sen avsluta i bilskolan med 5 övningskörningar och teori och slutligen uppkörning för TSV.

4 år har gått sedan starten av hennes önskan att skaffa KK och till dags dato har inget körkort ännu utfärdats med hennes namn på..

Ett tillägg till tidigare inlägg.
Det värsta av allt är att de inte inser när de ute och seglar, thai är duktiga på många saker ska erkännas, men ta mig f--n inte att de kan erkänna el. inse att de har fel eller trampat i klaveret.
Det jag mest blir irriterad över är deras svårighet att ärligt be om ursäkt, för många gånger är deras högmod och att inte tappa ansiktet i vägen.

Som en av mina chefer sa:
- gör om och gör rätt.

Funkar ta mig f--n på alla nivåer när det kommer till felande personer.

Jo-Be

Så här är det att bli gammal och köra bil..?? Ha, ha, ha...

Bil.jpg

Dem har et logiskt tenkesett, men det egner seg kanskje ikke for bilkjøring. 555

I Morgon skall jag ta en MC tur till Chaiyaphum, en fin liten stad i naturskönt område ,undrar om det finns riktigt kaffe i den staden ,, har hör att det finns nån eller några Faranger där i alla fall

I Morgon skall jag ta en MC tur till Chaiyaphum, en fin liten stad i naturskönt område ,undrar om det finns riktigt kaffe i den staden ,, har hör att det finns nån eller några Faranger där i alla fall
Tyvärr är jag i Sverige... Men du kan ju åka förbi "stallet" med en knippe morötter.. Ha, ha, ha...

Nu har jag läst på annat forum att från o med idag är det stopp att sitta på flaket samt i det så kallade sätet på två dörrars pickup. Finns vissa undantag som ex bilar som arbetar med jordbrug.

Nu har jag läst på annat forum att från o med idag är det stopp att sitta på flaket samt i det så kallade sätet på två dörrars pickup. Finns vissa undantag som ex bilar som arbetar med jordbrug.
Jag hörde det av frugan förrut idag att det skulle bli förbjudet att sitta på flaket och att folk vart vansinniga för det, då dom köper pickisarna för att kunna frakta saker och låta folk sitta där om det är många som ska med om man ska någonstans

Jag hörde det av frugan förrut idag att det skulle bli förbjudet att sitta på flaket och att folk vart vansinniga för det, då dom köper pickisarna för att kunna frakta saker och låta folk sitta där om det är många som ska med om man ska någonstans
Som vanligt ett Hugskott utan någon som helst verkan , samma sak var det för en månad sen när alla BathTaxi skulle förbjudas på en av de livligast och trängsta gatan i Pattaya , totalförbud gällde ,:):):):):)jag såg lika många Bath Taxi efter det förbudet infördes ,, löjligt ,ingen ting efterlevs i detta land ,inte en endaste lag ..

Du kan väl ta din mc tur ner till khaolak lak istället, jag har äkta Zoegas kaffe att bjuda på :)
jag tacker för inbjudan , men lite långt att köra ner för en kopp kaffe då jag nu befinner mig i Isaan ca 100 km från Chaiyaphum , i Januari tänker jag mig nog en längre tripp ,förmodligen ner till Phuket med hojen .
varit ute och åkt en hel del nu sista tiden , förrgår tog jag en sväng upp till Khon Kaen , just hemkommen på bilderna,
tröttnat på gamla stånkor , bild på min första stånka som jag byggde 1980

20170402_113916[1].jpg

20170330_130106.jpg

20170402_113856[1].jpg

Som vanligt ett Hugskott utan någon som helst verkan , samma sak var det för en månad sen när alla BathTaxi skulle förbjudas på en av de livligast och trängsta gatan i Pattaya , totalförbud gällde ,:):):):):)jag såg lika många Bath Taxi efter det förbudet infördes ,, löjligt ,ingen ting efterlevs i detta land ,inte en endaste lag ..
Instämmer. Det råder anarki på de Thailänska vägarna, ta en sak som hastigheten, där det är 60 km/h, kör alla i 100. osv.osv. 555 Ja vad göra, bara följa med trafikrytmen.
Och nu när Songkrahn börjar snart, blir det än värre, om möjligt håll er undan trafiken då.

Sista dagen jag kör i morgon , sen ner till Suwan natten till måndag , taxi hämtar oss kl 24,00 ..en kompis från Pattya,
mitt flyg går 9,10 måndag morgon ,, sen flyger gumman och hunden på torsdag , då hinner jag hem och starta bilen samt besiktiga densamma , byta olj filter samt hämta upp dem på Arlanda torsdag eftermiddag
Gäller att planera , sen ingen mer hund till Thailand ... :)

Och jag såg just på nyhetrna att det går utmärkt att sitta korta bitar på flaket,dvs inom stadsregionen ,inte Highway eller annan större väg,då riskeras böter 555555555555555555555555555555555555555555Thailand Thailand :rolleyes:

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar