Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Att det tar två dagar har att göra med att mycket inom bankerna sköts av stordatorer och dessa jobbar gärna i batch, dvs de samlar ihop allt under dagen och processar det på natten. Att det tar två dagar är troligen då att SWIFT gör motsvarande. Sen kan man ju göra en expressbetalning som går direkt men då får man betala extra. Orsaken är just dessa datorer som är snabba att hantera stora datamängder i batch men inte online. Att byta ut dessa system tar tid och finns inte riktigt på kartan ännu.

Detta berättar ju inte bankerna gärna om och många av de anställda på bankernas kundtjänst vet ju inte ens hur det fungerar ...

Ingen bra förklaring, alla överföringar inom Sverige går ju på dagen. Jag har ställt frågan till Swedbank som är min bank och de bara ignorerade frågan...

Det var ju på 60-talet man konstruerade sådana batchar, de datorerna och programmen är utbytta många gånger sedan dess. ...leta efter pengarna.

"mackes " sa:
Ingen bra förklaring, alla överföringar inom Sverige går ju på dagen. Jag har ställt frågan till Swedbank som är min bank och de bara ignorerade frågan...

Det var ju på 60-talet man konstruerade sådana batchar, de datorerna och programmen är utbytta många gånger sedan dess. ...leta efter pengarna.
Nu är det så här, överföringar inom Sverige går via BGC (Bankgiro centralen) och de har för ca 10 år sedan utökat sina batchkörningar till 4 och senare till 6 om dagen. Så ja pengar inom Sverige går över dagen fram till ca 16. Innan höll bankerna pengarna en dag och tidigare två dagar så en transaktion i Sverige tog förr i tiden tre dagar.

När det gäller utlandsöverföringar sker det främst med SWIFT numera och här tar det längre tid, alla banker ska ju anpassa sig.

Precis som du säger Mackes börjades dessa program skrivas på 60-talet och även om de har moderniserats så lever många system kvar från 60 och 70 talet på de stora bankerna i världen och det är inget man byter i en handvändning och kanske inte heller vill (glöm inte att banker gärna håller på pengar det blir ju räntefritt för dem). Så ser det ut idag men det går ju göra allt snabbare men då "lånar man pengar" mellan bankerna så du får dina innan transaktionen kommer.

Jag jobbar själv inom segmentet dock inte med utlandsöverföringar men vet i stort hur det fungerar. Men detta är IT och det vet inte personalen ute på kontor eller kundcentrum så mycket om.

Thaibanker och överföringar

Jo, trögheten internationellt är enorm! Men 50 år... Förmodar att det är mycket säkerhet inblandad också. "Better safe than sorrow".

Då kanske du har en teori om varför Bangkok Bank har någon slags ensamrätt på att ta emot pengar från Sverige? Eller är det en förenkling från de Svenska bankerna?

"mackes " sa:
Då kanske du har en teori om varför Bangkok Bank har någon slags ensamrätt på att ta emot pengar från Sverige? Eller är det en förenkling från de Svenska bankerna?
Vet inte men min gissning är att det kanske bara är denna bank som är ansluten till SWIFT, det kostar ju en slant och de andra ser ingen fördel med detta. Ett annat alternativ kan vara myndighetsbeslut att man vill ha bättre kontroll på flödena av pengar (förr i tiden i Sverige fick man ju bara ta med sig några tusenlappar när man reste ut annars skulle det rapporteras till Riksbanken, kanske finns något liknande i Thailand och då är det ju lättare för myndigheterna om det bara finns en väg in).

Jag kan se om jag kan kolla upp det!

Kanske bättre ansluta frugan till swish, himla smidigt faktiskt. Swift verkar ju så krångligt och dyrt. :)

"nakonsawan " sa:
Kanske bättre ansluta frugan till swish, himla smidigt faktiskt. Swift verkar ju så krångligt och dyrt. :)
Swish är säkert bra om man vill skicka pengar inom Sverige, fungerar inte till utlandet.

Swift är ju inte så krångligt, i många internet banker kan man ju spara mottagarkontot sen fungerar det ju lika enkelt som vilken överföring som helst för dig.

Det går ju skicka pengar med PayPal och dylika också. Då får man väl VISA/Master Card kursen, sen ska väl betaltjänsten ha lite pengar också ... Du måste ju i detta fall ha två PayPal konto kopplade till varsin bank (ett i Sverige och ett i Thailand) och du får ju göra jobbet själv ... Känns lite krångligt, någon som testat?

"Janne " sa:
Vet inte men min gissning är att det kanske bara är denna bank som är ansluten till SWIFT, det kostar ju en slant och de andra ser ingen fördel med detta. Ett annat alternativ kan vara myndighetsbeslut att man vill ha bättre kontroll på flödena av pengar (förr i tiden i Sverige fick man ju bara ta med sig några tusenlappar när man reste ut annars skulle det rapporteras till Riksbanken, kanske finns något liknande i Thailand och då är det ju lättare för myndigheterna om det bara finns en väg in).

Jag kan se om jag kan kolla upp det!
Nu har jag fått svaret. Den bank jag kollat med har ett konto (inget vanligt konto men en typ av avräkningskonto) på Bangkok Bank dit skickas pengarna i steg ett sen skickas de vidare därifrån till banken i Thailand. För detta tar Bangkok Bank en avgift. Detta gäller bara denna bank och vilken det är kan jag inte skriva här ... men PMa mig kan jag tala om vilken bank det gäller ...

"Janne " sa:
Nu har jag fått svaret. Den bank jag kollat med har ett konto (inget vanligt konto men en typ av avräkningskonto) på Bangkok Bank dit skickas pengarna i steg ett sen skickas de vidare därifrån till banken i Thailand. För detta tar Bangkok Bank en avgift. Detta gäller bara denna bank och vilken det är kan jag inte skriva här ... men PMa mig kan jag tala om vilken bank det gäller ...
Nu hänger jag inte med riktigt.

Men min tolkning är att du säger att endast en bank i Thailand använder sig av Bankok bank. Eller menar du en svensk bank?

Blir lite snurrigt det här.

"Golden " sa:
Nu hänger jag inte med riktigt.

Men min tolkning är att du säger att endast en bank i Thailand använder sig av Bankok bank. Eller menar du en svensk bank?

Blir lite snurrigt det här.
Det är en av de svenska storbankerna som använder sig av Bangkok bank för att föra över pengar till Thailand! Ursäkta om det inte var tydligt!

"Janne " sa:

Ja, det verkar ju vara så alla banker gör, inget regelverk alltså.

Var/vilken bank placera sina slantar i Thailand

Jag har en del funderinger kring detta med att placera mina sparslantar i Thaibank.
Det som framkom nyligen on hur enkelt det är att plocka ut andras /farangens slantar lockar inte så värst ... har nu ett konto i Siam C .Efterssom kursen verkar gå käpprätt åt hillvitte så känner jag att jag har nu bestämt mig att leva i Thailand för gott .. Jag vill däremot att ingen , inte heller min lagvigda Thaifru skall kunna länsa mitt konto . I Sverige är detta ombesörjt med ett Äktenskapsförord , inte i Thai ...
Och sådant skall ju inskaffas innan man ingår i äktenskapet ... Hur och var placera ett par millioner bath och känna sig hyfsat säker på att de finns kvar där .... .Vid en skilsmässa kan hon väl kräva hälften vad jag förstår , men vet hon inte om ett nyöppnat konto så ... ;) Vad krävs för att öppna ett i BKK bank, jag tyckte att de var besvärliga i BKK bank i Phon när jag var där , intyg från Svensk bank samt skitsnack om att placera slantar i min frus konto i stället , tror de att alla farang är idioter tro... :D

Jag är ingen expert Phonta...men jag har haft konto i Bangkok bank i många år...och inga som helst problem.Har en del innestående från husförsäljningen 20010 och har kollat och dragit kortet här ibland för småsummor.Jag anser att Bangkok Bank är bäst om man vill ha konto i Thailand....men andra har säkert andra alternativ.Vad gäller kursen...tror inte att du skall oroa dig...kan bli en "sättning" nu men förhoppningsvis kommer vi tillbaka igen om ett år eller så kring 4.50 ggr pengarna. Själv sparar jag mitt "större" kapital i pensionsfonder för att andvändas i 70-års åldern när en del av avtalspensionen försvinner.

Areeya

Jag låter en större summa sitta kvar i Swedbank , då finns de där när de ev . behöv eller jag trillar av pinn , då har mina barn dessa slantar , i alla fall 50 % :D
Snackas ju om att frun kan kliva in med mannens Bankbok och helt enkelt tömma eller flytta slantarna till annat/eget konto,, vet inte hur relevanta och sanna dessa uppgifter är .. att investera är inte aktuellt, då jag inte alls litar på Moder Svea längre , ett sjunkande skepp i mina ögon , däremot kommer Thailand starkt, därför bättre att ha en bra buffert där nere om pensionen från Sverige fryser inne med katastrofal ekonomi .....Snart ett faktum ..

"Phonta " sa:
Jag låter en större summa sitta kvar i Swedbank , då finns de där när de ev . behöv eller jag trillar av pinn , då har mina barn dessa slantar , i alla fall 50 % :D
Snackas ju om att frun kan kliva in med mannens Bankbok och helt enkelt tömma eller flytta slantarna till annat/eget konto,, vet inte hur relevanta och sanna dessa uppgifter är .. att investera är inte aktuellt, då jag inte alls litar på Moder Svea längre , ett sjunkande skepp i mina ögon , däremot kommer Thailand starkt, därför bättre att ha en bra buffert där nere om pensionen från Sverige fryser inne med katastrofal ekonomi .....Snart ett faktum ..
Du kan ju investera i Thailändska fonder från en Svensk bank ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20