R
Rong
Gäst
En bra frukost i Thailand anser jag är havregrynsgröt med fermenterat mjölk och ett par koppar kaffe. Den här frukosten kan tillredas på nolltid med gasspis och kostnaden ligger på ca 20-25 Bht.
Sedan brukar jag ta som mellanmål några koppar te och något tilltugg som cookies. Kostnad kanske 10-15 Bht.
Som middag blir det kokt ris med exempelvis pannbiff med sås och grönsaker.
Middagen kan varieras med fisk, kyckling och fläskfile. Biffkött mals alltid till köttfärs därför köttet är färskt i Thailand, det är inte mörat.
Riset kan varieras med pasta.
En sådan middag blir kostnaden ca 40 Bht.
Därför anser jag man kan leva bra på 100 Bht i matkostnader varje dag, alltså 3000 Bht i månanden om man tillreder maten själv.
Biffkött som köptes in på marknaden var priset 200 Bht per kilo och fick det malet för samma pris.
Fläskfile var priset 125 Bht kilot, man får välja vilka bitar man önskar för det priset.
Kycklingfile kostar ca 110 Bht kilot.
Odlad färsk fisk är ca 70 Bht kilot.
CP säljer frusen fiskfile för ca 150 Bht kilot från egna odlingar i Vietnam.
Havregryn kostar 400 gr 50 Bht.
Pasta från Italien 500 gr 69 Bht.
Sedan brukar jag ta som mellanmål några koppar te och något tilltugg som cookies. Kostnad kanske 10-15 Bht.
Som middag blir det kokt ris med exempelvis pannbiff med sås och grönsaker.
Middagen kan varieras med fisk, kyckling och fläskfile. Biffkött mals alltid till köttfärs därför köttet är färskt i Thailand, det är inte mörat.
Riset kan varieras med pasta.
En sådan middag blir kostnaden ca 40 Bht.
Därför anser jag man kan leva bra på 100 Bht i matkostnader varje dag, alltså 3000 Bht i månanden om man tillreder maten själv.
Biffkött som köptes in på marknaden var priset 200 Bht per kilo och fick det malet för samma pris.
Fläskfile var priset 125 Bht kilot, man får välja vilka bitar man önskar för det priset.
Kycklingfile kostar ca 110 Bht kilot.
Odlad färsk fisk är ca 70 Bht kilot.
CP säljer frusen fiskfile för ca 150 Bht kilot från egna odlingar i Vietnam.
Havregryn kostar 400 gr 50 Bht.
Pasta från Italien 500 gr 69 Bht.