Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Årets julklapp är en juice centrifug, men med en centrifug får man ut endast saften, därför anser jag det är mycket bättre med en mixer där man får med fibrerna.
Jag gör varje dag banana shake med en mixer, jag tar vatten från kylskåpet och sätter till en banan eller två och en sådan där 8 cl fermenterad mjölk, sedan kör jag mixern och har en väldig god och nyttig drink.
Det går att köra med en massa olika frukter och grönsaker, men eftersom vi har egna bananträd och mangoträd blir det mest med de frukterna.
En mixer är väldigt lätt att göra ren, däremot en centrifug verkar besvärligare.
En stor fördel med bananträd är att de är mycket lättskötta och det kommer bananstockar kontinuerligt.
Vi planterade ca 40 träd vid gummiplanteringen där det fanns en ledig yta, därför kommer det ut massor med stockar av frukten.

"Hans Svensson " sa:
Ska promenera till Willys trots litet förkylning, behöver promenaden, något jag verkligen gillar, lägger kanske in litet bilder sedan vi får se...Slog av en slump på KUNSKAPSKANALEN och där pratade professor Ulf Ellervik om sin bok "Njutning"...Jag sammanfattar en del av vad han sade....Beträffande LUKT
En mental föreställning, molekyler, lättflyktiga, binder receptorer - skickar signal till hjärnan, hjärnan bygger upp en bild, vi sätter ihop bilden litet olika. En svag doft kan vara mer spännande än en doftmatta.
TUNGAN
5 smaksinnen, och de har vi för att hitta energi. Vi har söttma och UMAMI....-protein, 5:e grundsmak, smakar gott, buljong, ost.
Söttma= kolhydrater, energi. Rovdjur och ex katter kan inte känna smaken av sött. Vi har som människor obegränsad tillgång till kolhydrater, aldrig funnits ngt behov av stoppsignal av det. Söttma - vi älskar efterätten. Det har varit bra att lägga på hullet för att överleva vintern. BELÖNINGSSYSTEMET, kortfattat får hjärnan en dos dopamin när vi äter, ex choklad.
Sälta (2 smasinnen)
1)Litet salt - ok
2)För mycket - vidrigt
VARNINGSSINNEN
BESKT - många beska ämnen är giftiga
SYRA - sur mat, onyttigt

Detta var några korta rader om programmet som diskuterades i "Kunskapskanalen" - finns att se på SVT play.

Köpte boken "Njutning" av professor Ulf Ellervik - "Berättelser om kärlek, känslor och kemi". Detta efter att jag sett programmet, jag är en dålig bokläsare, boken är på 500 sidor så det kommer att ta tid.Några citat lade jag in i tråden.
Ulf Ellervik förklarar på ett ganska enkelt sätt kemin bakom smak och syn bland annat, vilket berör det ämne som tråden handlar om.
Beträffande julbord så tycker jag att man lika gärna kan gå på Lek hotell inne i Pattaya och äta buffen där för 250bath - thailändskor brukar inte äta mycket från våra s.k. julbord. De har säkert större behållning av buffen på Lek hotell.
När man pratar om priser på 1500bath för julbordet på Akvavit tycker jag låter som rena galenskapen.....Pratar vi om att äta eller att som i filmen "Brakfesten" äta ihjäl sig ?

"Hans Svensson " sa:
Beträffande julbord så tycker jag att man lika gärna kan gå på Lek hotell inne i Pattaya och äta buffen där för 250bath - thailändskor brukar inte äta mycket från våra s.k. julbord. De har säkert större behållning av buffen på Lek hotell.
När man pratar om priser på 1500bath för julbordet på Akvavit tycker jag låter som rena galenskapen.....Pratar vi om att äta eller att som i filmen "Brakfesten" äta ihjäl sig ?
Jag instämmer helt med dig om man går ut for en julmiddag och har en thaidam med, är det lämpligare gå till ett ställe som exempelvis Lek Hotell.
Där finns rätter som passar for thai också, istället for den traditionella julskinkan har de kalkon, men annars finns det mesta.
När det är julbord är priset hogre ca 400 Bath men det är också bredare sortiment, blandannat mycket seafood, som thai är vädigt fortjust i.
Jag har varit på många julmiddagar där och anser de håller en hog klass, det har också thaidamerna ansett.
Problemet är att man tillhor dem som måste hålla koll på vikten att den inte skenar iväg och då blir det alltid man stoppar i sig for mycket vid sådan här buffe.
Jag instämmer också att betala 1550 for att bli mätt är ett hogt pris, om det är två personer med lite tillbehor hamnar notan lätt på ca 4000 Baht, som måste anses att det är inte värt det.
Jag anser svenska julbordet hor hemma när folk var fattiga och fick äta en ensidig kost och hade fysiskt tunga jobb, då kunde de se fram till julbordet som något extra.
Idag är problemet att folk äter for mycket och har viktproblem, media med internet är späckade hur man skall gå ned i vikt.
Jag anser svenska julbordet skulle baseras på kalorisnåla rätter och inte som nu mycket fet mat.

Om ni ser avsnittet ovan från Kunskapskanalen så får ni förklarat varför mynt inte luktar...Intressant...

Nu har jag inte sett programmet men visst luktar mynt ta en krona och lukta på den eller gnid den mellan fingrarna och lukta sen, till och med speciell metalisk doft.

Ett avsnitt i programmet handlar om luktsinnets kemi - citerar professorn "för att någonting ska kunna lukta måste det släppa ifrån sig molekyler." Slut citat. - Det gör naturligtvis inte mynt. Förklaras ytterligare i programmet.

Det enda sinnet som når hjärnan direkt!

Se programmet, det är värt högsta betyg, dessutom roligt och underhållande... ;)

"Jonas " sa:
Luktade på en baht nu samma lukt som en krona silver/kopparnickel

Rost luktar väl...!? I så fall järn-molekyler....Såg en båt på min Djurgårdspromenad med rostiga balkar, vill minnas att de avger någon slags lukt...Är osäker där! Beträffande mynt överför man svett/fukt från händerna, det är det som luktar...(förklaras i programmet)

Ledig idag, var och klippte mig, passerade Konsum vid Fridhemsplan på vägen hem - även de har extrapriser ibland,(de är tvugna, Lidl ligger nära och flera andra lågprisbutiker...) handlade 1 julkorv för 10:-kr (tiokronor), den ligger här på tallriken och nu i magen...-jättegott!

PB270837.jpg

"Hur mycket energi en person förbrukar i vila varierar från person till person och man brukar kalla detta för BMR(Basal Metabolic Rate). BMR innefattar den energi de inre organen är i behov av för att fungera korrekt. Att t.ex. bara röra sitt lillfinger kommer att öka energiförbrukningen och överstiga BMR. Därmed räcker inte BMR för att man skall veta sin totala energiförbrukning. Den totala energiförbrukningen skiljer sig även den från person till person och från dag till dag beroende på aktivitetsnivån. Den totala energiförbrukningen brukar kallas för TDEE (Total Daily Energy Expenditure).[1]

I en studie undersökte man 811 personer i samband med kalorirestriktion där mänden protein, fett och kolhydrater varierade. Man analyserade energiförbrukningen samt restkalorier i avföringen, vilka kunnat påvisa att vikten inte påverkades av energikällan (fett, protein eller kolhydrat) utan endast av mängden kalorier i dieten. Detta forskningsresultat går emot påståenden om att dieter så som LCHF och Atkins ger någon form av "metabol fördel".[2] Man kan dock spekulera i att dessa dieter får utövarna att tänka mer på vilka livsmedel de stoppar i sig, vilket i sin tur påverkar deras vikt.[källa behövs]

I en studie som publicerades 2012 uppmättes en cirka 300 kalorier högre förbränning, per dag, hos personer som åt lågkolhydratkost. Studien innefattade 32 deltagare, varav 17 män och 15 kvinnor. 11 deltagare genomförde ej studien till slut. Studien var tre gånger fyra veckor, där deltagarna fick äta tre olika dieter, med konstant mängd kalorier. Kritiker mot studien menar att skillnaden i uppmätt förbränning är orsakad av att kroppen binder olika mycket vatten vid olika dieter. [3]

I en studie genomförd på möss undersökte Terry Maratos-Flier, Harvard Medical School, varför ketogena dieter ger så effektiv viktnedgång[4]. Hon lät olika grupper av möss äta samma mängd kalorier, men med olika sammansättning: en traditionell lågfettdiet, en högfett/högsockerdiet och en ketogen diet. Dessutom fick en grupp möss äta en svältkost som innehöll 30 procent färre i kalorier. Studien visade att mössen på den ketogena dieten tappade mycket mer i vikt än alla andra möss som åt lika många kalorier. De gick ner lika mycket i vikt som mössen som åt en svältkost. Mössen på en ketogen diet hade väldigt låga insulinnivåer, ketos, ökad energiförbrukning, ökad insulinkänslighet samt mild Fettlever[5]

Ungefärligt kaloriinnehåll i några livsmedel[redigera | redigera wikitext]100 g hamburgare: 250 kcal
100 g tonfisk: 110 kcal
1 dl rödvin: 76 kcal
1 dl minimjölk: 35 kcal
1 dl standardmjölk: 65 kcal
1 gram fett motsvarar ungefär 9 kcal (detta varierar något beroende på fettsyra)
1 gram kolhydrater motsvarar grovt räknat ca 4 kcal
1 gram protein motsvarar grovt räknat ca 4 kcal
" Slut citat. (Wikipedia)

Kikar på chokladkakan på 200 gram jag handlade på Konsum1060kcal! Herregud...!

Handlade 300gram falukorv igår på Konsum, pris10:-kr! + 10 stora ägg för 20:-kr!Det går att leva lika billigt eller till samma prisi Stockholm som i Pattaya.

PB280839.jpg

PB280841.jpg

Skulle jag köpa något liknande hade jag kommit undan bra mycket billigare du gav ju nästan 150b för det. 100b bara för äggen.

"Jonas " sa:
Hade väl betalt samma i baht för äggen på marknaden som du gav i kr.

Nja, har för mig att de kostar litet mer, Skypade med kompisen i Pattaya, han säger runt 70bath....Jag vill minnas att 12 ägg i äggkartor av plast på Lotus ligger på runt 120bath ?
Äggen står framme, i Sverige står de ofta i kylförvaring.

Nu skrev jag på marknade stor skillnad på äggkostnaden där och på lotus. Här på Villa Market kostade 10 äggkartong 78 baht och det är utan tvivel Pattayas dyraste supermarket. Var nere och kollade priset igår. Ser ju på bilderna jag postade innan först från villa market för 900b och sen från friendship supermarket 900b.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp