Norwegian nya tider

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Norwegian har i alla fall tidigare bara haft en licens att flyga över Ryssland och den har flighten från Oslo använt.
Kan det vara så att den från Arn använder den nu istället? Finns Oslo flighten i kvar? Det har funnits planer att lägga ner den tidigare.
Den uppfattningen har även jag , sånu verkar det i alla fallsom att de flyger över Ryssland precis på spetsen av Ukraina , så flög den sista kärran idag från Danmark

När du kommer till medelhavet i höjd med turkiet så är storcirkeln för dig nästan omöjlig att se på kartan men jag tror även dom flyger en liten.
En storcikel blir mindre synlig på en stor projektering av en resrutt, och går den tex från norr till söder mellan öst/väst strecken på resan så blir den mindre synlig än om den hade varit rakt västlig eller östlig.
Det är en liten självklarhet att jorden har kortare strecka öst/väst än mitt på ekvatorn, ju längre norr/syd man kommer desto kortare blir sträckan och är man på ekvatorn tex och skall till ett annt ställe på ekvatorn så blir det närmare att flyga/segla i en båge och inte rakt på målet.
Då Bangkok ligger WSW om Turkiet eller SW om Stockholm är nog kortaste sträckan att flyga rakt på. Tror flygbolagen och luftvägarna tagit hänsyn till det.

https://www.flightradar24.com/data/flights/dy7205#10077e5d här kan ni se hur Norwegian flög senast ner till BKK från ARN.

Tidigare flög de i stort sett samma väg till Litauen och sedan en rak linje över Vitryssland och västra Ukraina, väster om Krimhalvön ner över Svarta havet till Turkiets nordkust, sedan i en linje mot mitten på Afghanistan, sen flög de samma väg ner mot Bangkok som de gör nu enligt länken.

Flyger man från Dubai till Los Angeles flyger man rakt norr, via Nordpolen,över och en vid båge ner mot Los Angeles då det ju är kortare, samma sak när man kör flyg från Europa till USA eller norra Asien, men flyger man SE eller SW från ARN flyger man i stort sett rakt på då det blir närmast!

Då Bangkok ligger WSW om Turkiet eller SW om Stockholm är nog kortaste sträckan att flyga rakt på. Tror flygbolagen och luftvägarna tagit hänsyn till det.

https://www.flightradar24.com/data/flights/dy7205#10077e5d här kan ni se hur Norwegian flög senast ner till BKK från ARN.

Tidigare flög de i stort sett samma väg till Litauen och sedan en rak linje över Vitryssland och västra Ukraina, väster om Krimhalvön ner över Svarta havet till Turkiets nordkust, sedan i en linje mot mitten på Afghanistan, sen flög de samma väg ner mot Bangkok som de gör nu enligt länken.

Flyger man från Dubai till Los Angeles flyger man rakt norr, via Nordpolen,över och en vid båge ner mot Los Angeles då det ju är kortare, samma sak när man kör flyg från Europa till USA eller norra Asien, men flyger man SE eller SW från ARN flyger man i stort sett rakt på då det blir närmast!
Exakt , och får att få till detta såmåste de ha fått någon slags framgång i sina förhandlingar med Putte Landet Bra mycket kortare ,, en timme gör mycket , speciellt på hemvägen som suger utav bara fn :) Nån mer som flyger Arlanda BKK den 16e /nästa Tisdag ?

Senast redigerad av en moderator:
Exakt , och får att få till detta såmåste de ha fått någon slags framgång i sina förhandlingar med Putte Landet Bra mycket kortare ,, en timme gör mycket , speciellt på hemvägen som suger utav bara fn :) Nån mer som flyger Arlanda BKK den 16e /nästa Tisdag ?
Men det är väl bara tiderna på sträckan Arn-Bkk som är ändrade? Bkk-Arn tar väl fortfarande 12 timmar?

Men det är väl bara tiderna på sträckan Arn-Bkk som är ändrade? Bkk-Arn tar väl fortfarande 12 timmar?
Svar nej , flyger samma tid från BKK men landar en timme tidigare , flygtid 11,45 tim mot tidigare 12,45 tim ,flyger ju samma väg upp .så naturligtvis även ger även det en timme tidsbesparing ;)

Svar nej , flyger samma tid från BKK men landar en timme tidigare , flygtid 11,45 tim mot tidigare 12,45 tim ,flyger ju samma väg upp .så naturligtvis även ger även det en timme tidsbesparing ;)
Nja, jag har bara fått meddelande om förändringar på resan Arn-Bkk. Tillbakaresan har hela tiden varit 9:10-16:10, dvs 12 timmar. 12:45 har jag aldrig haft. Bokningen gjordes i somras.

Jag har fått om båda vägarna ,dvs landar en timme tidigare än vanligt på Arlanda
Låter konstigt att vi fått olika besked. Nedan min mors resa innan gårdagens ändring:
upload_2018-1-6_11-55-22.png

Samma resa efter gårdagens ändring:
upload_2018-1-6_11-57-17.png

Men det kanske kommer mera besked. Det är ju ett tag kvar, så vi får se.

Hahaha, du flyger nog ett långsammare plan , Kanske en gammal DC3a , undrar vad som gäller , fick mitt igår , ändring på båda datumen

Your changes
Booking Reference: OWYY4J
Old flight(s):
DEPARTURE ARRIVAL
STOCKHOLM-ARLANDA (ARN) BANGKOK (BKK)
DY7205
16JAN2018
14:45 17JAN2018
07:35

New flight(s):
DEPARTURE ARRIVAL
STOCKHOLM-ARLANDA (ARN) BANGKOK (BKK)
DY7205
16JAN2018
15:40 17JAN2018
07:35
Passenger
xxxxxxxxxxxxx

Som gammal navigatör måste jag konstatera att Bangkok ligger ESE alt SE om nämnda platser. :)

Det som är mer intressant är varför skiljer det ankomsttider mellan tillex de 13e och 14 e januari , ena dagen ankomst kl
06,55 nästa dag 07,35:rolleyes:

• Like
Reactions: jp
Det som är mer intressant är varför skiljer det ankomsttider mellan tillex de 13e och 14 e januari , ena dagen ankomst kl
06,55 nästa dag 07,35:rolleyes:
Ankomsttiderna bestämmer flygledningen på Suvvan, då anpassar dom farten och tjänar bränsle.
Inget märkvärdigt om man inte flyger alla dagar i veckan att det är olika mycket trafik mellan olika dagar.

Misstänkte att det var så , Inga fasta ankomsttider , det har bara Thai Air 5555:):)

Låter bra ,men jag har gott om tid , tar en bulle till Don Muang och flyget därifrån kl 11,00

Du kan ju inte ens väderstrecken, Bangkok SW om Sverige?

Vi använder oss av storcirkel navigering på fartyg när vi skall längre sträckor.
Det görs även på flyget.
Det är en del av min utbildning att räkna på det så jag tror inte du behöver förklara för mig.
Tänker jag inte jobba mig med att räkna ut en storcirkel dock, jag tror bolagen flyger den rutt som är mest ekonomisk för dom med undantag då områden dom inte får flyga i.

"Storcirkel, skapas när man försöker dra den kortaste vägen mellan två orter på en jordglob. Termen storcirkel kommer av att det är den största cirkel som går att rita på en sfär. En storcirkel har alltid sin origo i sfärens origo, och storcirklar är "räta linjer" på sfären i icke-euklidisk geometri.

Storcirkeln är den cirkel på sfärens yta som har den minsta krökningen och den motsvarar därför också den kortaste färdvägen mellan två punkter. När exempelvis internationella flygbolag lägger ut sina flyglinjer på en plan karta (till exempel genom Mercator-projektion), ser rutterna ut som kurviga linjer. Detta beror på att de är bågar av storcirklar. En rutt som ser ut som en rät linje på kartan är i realiteten längre."

Liknande trådar

Tillbaka
Topp