Norwegian nya tider

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Vi använder oss av storcirkel navigering på fartyg när vi skall längre sträckor.
Det görs även på flyget.
Det är en del av min utbildning att räkna på det så jag tror inte du behöver förklara för mig.
Tänker jag inte jobba mig med att räkna ut en storcirkel dock, jag tror bolagen flyger den rutt som är mest ekonomisk för dom med undantag då områden dom inte får flyga i.

"Storcirkel, skapas när man försöker dra den kortaste vägen mellan två orter på en jordglob. Termen storcirkel kommer av att det är den största cirkel som går att rita på en sfär. En storcirkel har alltid sin origo i sfärens origo, och storcirklar är "räta linjer" på sfären i icke-euklidisk geometri.

Storcirkeln är den cirkel på sfärens yta som har den minsta krökningen och den motsvarar därför också den kortaste färdvägen mellan två punkter. När exempelvis internationella flygbolag lägger ut sina flyglinjer på en plan karta (till exempel genom Mercator-projektion), ser rutterna ut som kurviga linjer. Detta beror på att de är bågar av storcirklar. En rutt som ser ut som en rät linje på kartan är i realiteten längre."

Wow, det var intressant.
Att magnituden är större på flygplan 10.000m upp i luften är juh inget konstigt, men att fartyg kan dra nytta av jordens krökning var helt nytt för mig.
Kul läsning, tack!

Men om jag tänker efter innan jag postar inlägget, så är inte jordens radie typ 6.000km (störst vid ekvatorn)? Då blir 10.000m (10km) ganska löjligt i jämförelse;)

Vi använder oss av storcirkel navigering på fartyg när vi skall längre sträckor.
Det görs även på flyget.
Det är en del av min utbildning att räkna på det så jag tror inte du behöver förklara för mig.
Tänker jag inte jobba mig med att räkna ut en storcirkel dock, jag tror bolagen flyger den rutt som är mest ekonomisk för dom med undantag då områden dom inte får flyga i.

"Storcirkel, skapas när man försöker dra den kortaste vägen mellan två orter på en jordglob. Termen storcirkel kommer av att det är den största cirkel som går att rita på en sfär. En storcirkel har alltid sin origo i sfärens origo, och storcirklar är "räta linjer" på sfären i icke-euklidisk geometri.

Storcirkeln är den cirkel på sfärens yta som har den minsta krökningen och den motsvarar därför också den kortaste färdvägen mellan två punkter. När exempelvis internationella flygbolag lägger ut sina flyglinjer på en plan karta (till exempel genom Mercator-projektion), ser rutterna ut som kurviga linjer. Detta beror på att de är bågar av storcirklar. En rutt som ser ut som en rät linje på kartan är i realiteten längre."
Det är ingen som ifrågasätter dig Jonas. Alla förstår vi väl att man inte lägger ut en karta på golvet och drar en linje med en linjal för att hitta kortaste flygvägen. Alla har vi nog lärt oss att klotet är runt och det som ser ut vara rakaste vägen inte är det.

Diskussionen handlade om hur Norwegian flög innan de fick tillstånd att flyga över ryskt luftrum och efter, sedan också hur man flög innan man vågade flyga över östra Ukraina. Om man då säger rakt på behöver inte det betyda en rak linje på en papperskarta.

Häng med lite i diskussionerna Jonas så blir det enklare.

Jo de måste ändrat i december. I november flög de söder ut till norra Turkiet och sedan rakt österut.

De har ju aldrig fått flyga över Ryssland innan. Nu flyger de ju nästan som Thai. Dvs rakt på om man tittar på en jordglob.

I september flög vi så här från CPH. Varken över Ryssland, Ukraina eller Turkiet.
Suddig bild men ni kan se att det är norra Europa.

Senast redigerad av en moderator:
Glömde bilden...

flygrutt.png

Problemet ar som jag ser det att hur fn skall man vaga kopa en biljett tillex. Kl 09,00 fran Bkk till Khonkaen pa internet ,sen hinner man inte,stalsrna borta , masste ju vanta och kopa pa plats ,var gor jag det ,uppe pa plan 4 vid incheckn. .?o_O

Problemet ar som jag ser det att hur fn skall man vaga kopa en biljett tillex. Kl 09,00 fran Bkk till Khonkaen pa internet ,sen hinner man inte,stalsrna borta , masste ju vanta och kopa pa plats ,var gor jag det ,uppe pa plan 4 vid incheckn. .?o_O
Thaismile har ju en app ladda ner den om du har en smartphone eller platta så går det ju fort å boka medan du väntar på bagaget.

Vad jag kan se sa flyger fortfarande den dar Jumbokarran , men lsndar tydligen fore utsatt tid varje morgon

Gå bort till incheckningen för domestic flights jämter den ligger en försäljningsavdelning, ta en nummerlapp och köp en biljett.
Men som sagt jag hade gjort det enkelt för mig och siktat på 13.
Du kan även boka en biljett på internet om du känner att du har tid på telefonen när du står i kön till passkontrollen.

De skriver ju det ,Dy.... sen nasta dag nar man kollar sa har de flugit 747an ,markligt

Gå bort till incheckningen för domestic flights jämter den ligger en försäljningsavdelning, ta en nummerlapp och köp en biljett.
Men som sagt jag hade gjort det enkelt för mig och siktat på 13.
Du kan även boka en biljett på internet om du känner att du har tid på telefonen när du står i kön till passkontrollen.
Tack Jonas ,alltid bra och raka svar fran Dig

Jo men blir nog både dyrare och tar längre tid damen har ju t,ex bokat kkc-bkk för sig å dottern i morgon på en byrå gick på 2200 st på thaismiles sida kostar samma när jag kollar 1350
Haha,jo jag forstar det ,men om man missar karran,vilket ar mycket troligt , sa blir det djakligt mycket dyrare:)

De skriver ju det ,Dy.... sen nasta dag nar man kollar sa har de flugit 747an ,markligt
Jo det är ju för att det inte är samma plan varje dag då det ska fortsätta till en amerikansk destination så varannan gång det går öster ut från Skandinavien är det säkert samma plan!

Det planet jag åket ner med sist kom från Los Angeles och sedan till Bangkok, totalt tar ju LAX - BKK mer än 24 timmar så fungerar inte att ha samma plan hela vägen!

Haha,jo jag forstar det ,men om man missar karran,vilket ar mycket troligt , sa blir det djakligt mycket dyrare:)
Sant men bokar man i passkön eller medan man väntar på bagaget borde man ju kunna ha koll på om man hinner med, personligen är jag ju helt klart i farozonen för å missa :(när jag redan har bokat men har laddat ner appen i Iphone så jag kan boka 13 planet från den om jag missar kl 9

Sant men bokar man i passkön eller medan man väntar på bagaget borde man ju kunna ha koll på om man hinner med, personligen är jag ju helt klart i farozonen för å missa :(när jag redan har bokat men har laddat ner appen i Iphone så jag kan boka 13 planet från den om jag missar kl 9
Problemet är ju att man inte hunnit köpa ett SIM kort då och jag tycker det gratis WiFi på flygplatsen är lite sådär ... jag skulle nog inte vilja göra en betalning med kort på det WiFi.

Jag skulle göra som Jonas skrev, boka 13:00 flyget och slippa stressa, det är ju semester ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp