Norwegian nya tider

 
A

Anonym

Gäst
Norwegian måste nu ha ändrat sin rutt , fick idag en ändring , en timme senare från Arlanda , men samma ankomsttid , likaså samma avgång från BKK ,men en timme tidigare framme på Arlanda
Nån som vet varför har de börjat flyga över Ryssland
 
Norwegian måste nu ha ändrat sin rutt , fick idag en ändring , en timme senare från Arlanda , men samma ankomsttid , likaså samma avgång från BKK ,men en timme tidigare framme på Arlanda
Nån som vet varför har de börjat flyga över Ryssland
Det verkar som de flyger över Ryssland nu, kollade på de senaste flygningarna de gjort och de flyger nu öser om Ukraina så blir ju betydligt kortare och ca en timme snabbare.
 
Måste ju betyda att Putte tagit kontrollen över rebellerna i Ukraina. Vore ju trist att bli måltavla som malaysierna blev....
Hur som, trevligt med en timme kortare resa.
 
Måste ju betyda att Putte tagit kontrollen över rebellerna i Ukraina. Vore ju trist att bli måltavla som malaysierna blev....
Hur som, trevligt med en timme kortare resa.
De flög ju över Ukraina, öster om Ukraina på ryskt luftrum har Thai kört hela tiden!
 
De flög ju över Ukraina, öster om Ukraina på ryskt luftrum har Thai kört hela tiden!
Jag kan ju minnas fel, men östra Ukraina har väl undvikits av de flesta de senaste åren (sen det Malaysiska planet blev nedskjutet)? Ryssland har väl dock ansetts säkert, även om Putte är restriktiv med vem han bjuder hem....
Och Thaiarna har väl alltid haft tumme med Putte?

Men det är väl en win win att det både verkar lugnare i regionen, och att den viktiga jag sparar en timme på resan;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag kan ju minnas fel, men östra Ukraina har väl undvikits av de flesta de senaste åren (sen det Malaysiska planet blev nedskjutet)? Ryssland har väl dock ansetts säkert, även om Putte är restriktiv med vem han bjuder hem....
Och Thaiarna har väl alltid haft tumme med Putte?

Men det är väl en win win att det både verkar lugnare i regionen, och att den viktiga jag sparar en timme på resan;)
Jo östra Ukraina har och undviks fortfarande, men öster om Ukraina har det ju varit lugnt, vilket är lite märkligt då det ju troligen var Ryssland som låg bakom nedskjutningen, eller i vart fall ryssar!

Men nu flyger de alltså öster om Ukraina inte i östra Ukraina!
 
Jo östra Ukraina har och undviks fortfarande, men öster om Ukraina har det ju varit lugnt, vilket är lite märkligt då det ju troligen var Ryssland som låg bakom nedskjutningen, eller i vart fall ryssar!

Men nu flyger de alltså öster om Ukraina inte i östra Ukraina!

Nja, där tar du nog i. Tror nog att Ryssland helst hade undvikit det debaklet. Dock var det nog rysslandsstödda rebeller som var ansvariga och lite lätta på avtryckaren, det är dock inte samma sak.

Men bra ändå att de kan korta resvägen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ser ut på flygradarn som att i alla fall den kärran som flög från Köpenhamn idag fög över södra Ryssland , har det alltid varit så ??
 
Ser ut på flygradarn som att i alla fall den kärran som flög från Köpenhamn idag fög över södra Ryssland , har det alltid varit så ??
Nej, Norwegian har alltid flugit runt via norra Turkiet ... Titta på DY7205 från Arlanda och välj ett som som kördes för några dagar sen så ser du nya rutten!
 
Nej, Norwegian har alltid flugit runt via norra Turkiet ... Titta på DY7205 från Arlanda och välj ett som som kördes för några dagar sen så ser du nya rutten!
Är du säker på det?
Jag vet inte men läste att flera bolag ändrade sin flygrutt efter nedskjutningen, jag flög med Norwegian par veckor efter och såg då att dom flög rakt söderut för att påbörja storcirkel navigeringen vid medelhavet, men menar du att dom gjorde så även innan?
Sen ser jag att många bolag har en storcikelplan som inte går över Ukraina längre när jag flyger med dom.
Precis som med fartyg planerar du kortaste rutten och den blir då vad som kallas storcirkel, men flyger inte rakt mot målet då distansen mellan öst och väst är kortare ju längra söder/norr ekvatorn över man kommer och man räknar på en båge där det blir kortast distans att resa över klotet då jorden inte är fyrkantig eller en romb ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Norwegian har i alla fall tidigare bara haft en licens att flyga över Ryssland och den har flighten från Oslo använt.
Kan det vara så att den från Arn använder den nu istället? Finns Oslo flighten i kvar? Det har funnits planer att lägga ner den tidigare.
 
Nej, Norwegian har alltid flugit runt via norra Turkiet ... Titta på DY7205 från Arlanda och välj ett som som kördes för några dagar sen så ser du nya rutten!
Vad jag kan se enligt Flightradar 24 så har dom flugit samma sträcka iaf sen 30 dec så måste va ändrat före det nåväl får en timma extra på Arlanda no problema :beer:värre när man kommer hem ska se om jag kan boka om sthlm-Luleå hemma 2 timmar före då.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad jag kan se enligt Flightradar 24 så har dom flugit samma sträcka iaf sen 30 dec så måste va ändrat före det nåväl får en timma extra på Arlanda no problema :beer:värre när man kommer hem ska se om jag kan boka om sthlm-Luleå hemma 2 timmar före då.
Tror folk skall lära sig lite mer om jordens form om dom tror att raka spåret är det kortaste ;)
 
Är du säker på det?
Jag vet inte men läste att flera bolag ändrade sin flygrutt efter nedskjutningen, jag flög med Norwegian par veckor efter och såg då att dom flög rakt söderut för att påbörja storcirkel navigeringen vid medelhavet, men menar du att dom gjorde så även innan?
Sen ser jag att många bolag har en storcikelplan som inte går över Ukraina längre när jag flyger med dom.
Precis som med fartyg planerar du kortaste rutten och den blir då vad som kallas storcirkel, men flyger inte rakt mot målet då distansen mellan öst och väst är kortare ju längra söder/norr ekvatorn över man kommer och man räknar på en båge där det blir kortast distans att resa över klotet då jorden inte är fyrkantig eller en romb ;)

Nej jag menar efter nedskjutningen. Innan flög de över östra Ukraina och ner över Svarta Havet och in vid Georgien. Men alltid runt Ryssland och senaste åren runt Ukraina ( ok västra Ukraina har man flugit genom)
 
Vad jag kan se enligt Flightradar 24 så har dom flugit samma sträcka iaf sen 30 dec så måste va ändrat före det nåväl får en timma extra på Arlanda no problema :beer:värre när man kommer hem ska se om jag kan boka om sthlm-Luleå hemma 2 timmar före då.

Jo de måste ändrat i december. I november flög de söder ut till norra Turkiet och sedan rakt österut.

De har ju aldrig fått flyga över Ryssland innan. Nu flyger de ju nästan som Thai. Dvs rakt på om man tittar på en jordglob.
 
Jo de måste ändrat i december. I november flög de söder ut till norra Turkiet och sedan rakt österut.

De har ju aldrig fått flyga över Ryssland innan. Nu flyger de ju nästan som Thai. Dvs rakt på om man tittar på en jordglob.
När du kommer till medelhavet i höjd med turkiet så är storcirkeln för dig nästan omöjlig att se på kartan men jag tror även dom flyger en liten.
En storcikel blir mindre synlig på en stor projektering av en resrutt, och går den tex från norr till söder mellan öst/väst strecken på resan så blir den mindre synlig än om den hade varit rakt västlig eller östlig.
Det är en liten självklarhet att jorden har kortare strecka öst/väst än mitt på ekvatorn, ju längre norr/syd man kommer desto kortare blir sträckan och är man på ekvatorn tex och skall till ett annt ställe på ekvatorn så blir det närmare att flyga/segla i en båge och inte rakt på målet.
 
Senast redigerad av en moderator:
För en 3-4 år sen hade baggarna sina787:eek:r i ett Irländska dotterbolag.
Därifrån hyrde Norwegian air shuttle planen,vilket inte ryssarna tillät.
Nu är de flyttade tillbaka till moderbolaget (N A S).
Så de har nog fått tillstånd att flyga över nu.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp