Pensioner i Sverige

Om du ska reta upp dig på en sak som är äldre än du är, så är det inte ens lönt att gå i en debatt över en princip som har förankring av en politisk majoritet sen 50 talet och första formen av stölden av de rika är över 100 år gammal.

Inget jag bryr mig om för jag kan inte påverka saken alls.

Lite mer förvånad att du reagerar så hårt för du är ju utflyttad och drabbas väl inte alls av svenska pensionsavsättningar och skatter numera?
Den tid du jobbade i Sverige var du inte heller över brytgränsen så din personliga förlust saknas helt.
Den totala lönekostnaden ett företag har för en anställd ska naturligtvis vara pensionsgrundande men så blir det ju inte här och därmed är det stöld. Om jag drabbas eller inte är mindre intressant så det lämnar vi därhän men eftersom jag är solidarisk så bryr jag mig oavsett, men solidaritet verkar inte ligga för alla här.

Rätt fantastiskt för jag har dödförklarats av KPA där jag har ett litet skvätt pension, intjänat när jag harvade på Göteborgs Spårvagnar för evigheter sedan.
De informerade inget, fast en död behöver väl inte information :rolleyes:
Skrev till dom och frågade om levandeintyget inte hade kommit fram. De stoppade pensionen januari, fick blanketten i slutet av februari och skickade in i mars.
Skickade mejl till dom när jag fick blanketten att besöker konsulatet i mars så den kommer fram senare. Hörde inget och kollade en dag i april på kontot och märkte att KPA var inte med sedan januari.
Skrev igen, inget svar och sedan bad min bror ringa till dom men de vägrade lämna information utan min tillåtelse.:p

Sedan efter detta svarade dom på mina mejl och när jag undrade hur de kan lita på posten så fullständigt att de stoppar pensionen?
Hon tyckte jag var otrevlig :rolleyes: Antagligen det berömda nya plagget Offerkoftan i Sverige :eek:
De har min mejladress, telefon och föreslog Skype, Fb och Line men hon tyckte att jag skall skicka den riktiga blanketten som hon mejlade och uppdaterade men datum från april så jag i te fuskar.
Det är bara så att ingen myndighet här stämplar dokument som inte är skriven på Thai.
Till slut kom på att Nois syster är ju chef på arbetsmarknadssinstitutet eller något sådant i Phrae och hon stämplade för hon känner mig fast hon kan inte så bra engelska hon heller.
Vill inte använda Noi i mina kontakter med myndigheter, kanske för att jag känner mig själv myndig :rolleyes:
Det gick bra när jag skannade tillbaka så nu är jag levande igen.
Rätt lustigt för Pensionsmyndighet godkänner den skannade förnyade uppehållstillståndet. Men inte KPA. :po_O

Vad menar du med att man kompenseras i avtal? Att min arbetsgivare betalar in extra så att jag får pension? Det är väl knappast tack vare staten? Eller har alla som tjänar över 41359:- i månaden ett avtal med arbetsgivaren som säger att arbetsgivaren betalar in mer till pension? Är det ett lagstadgat krav att arbetsgivare måste kompensera för statens stöld?

Då min lön inte betalas ut på grund av mina kunskaper i vårat pensionssystem eller nationalekonomi så erkänner jag att jag har en del luckor när det gäller dessa områden.
Kurant blandar ihop det lite och inser inte att det arbetsgivaren ger extra för att kompensera för pensionen som staten stjäl är pengar som borde varit extra lön istället för självklart så ska alla lönekostnader företaget har för den anställde vara just lön.

Kurant blandar ihop det lite och inser inte att det arbetsgivaren ger extra för att kompensera för pensionen som staten stjäl är pengar som borde varit extra lön istället för självklart så ska alla lönekostnader företaget har för den anställde vara just lön.
Nej, här blandas inte ihop.
Arbetsmarknades parter har sen 70 tal kommit överens att en del av lönen ska hållas inne och inte gå till lön.
Vanligt idag är 6% tjänstepension som inte den anställde kan få ut i lön, vissa i högre lönelägen kompenseras via avtal om en högre avsättning och inte en enda krona går till staten i dessa fall. Det kommer inte staten åt alls så visst är det en extra lön.
Tur är väl det att arbetsgivaren inte ger allt i extra utbetald lön för då blev många anställda utan pension och försäkringar.

Det är bara soffliggare och liknande som får sin pension från staten.

Nej, här blandas inte ihop.
Arbetsmarknades parter har sen 70 tal kommit överens att en del av lönen ska hållas inne och inte gå till lön.
Vanligt idag är 6% tjänstepension som inte den anställde kan få ut i lön, vissa i högre lönelägen kompenseras via avtal om en högre avsättning och inte en enda krona går till staten i dessa fall. Det kommer inte staten åt alls så visst är det en extra lön.
Tur är väl det att arbetsgivaren inte ger allt i extra utbetald lön för då blev många anställda utan pension och försäkringar.

Det är bara soffliggare och liknande som får sin pension från staten.

Staten är nog snabbt framme när du plockar ut den pensionen :)

Är du anställd av en arbetsgivare som tillhör en arbetsgivareorganisation som tex Svenskt Näringsliv eller motsvarande för Stat/Kommun så finns färdiga lösningar i avtalen om du är under nivån för företagsledning som en VD.
Det är lösningar som gjorts upp är mellan fackliga parter och arbetsgivarparter och inget lagstadgat.
I de högre löneintervallerna är det oftast tjänstemannafack som Ledarna, Unionen, Saco mfl. som har avtalen.
Bara en lösning så inte någon ska förlora på att ha en lön över brytgränsen.
Normalt inget som man behöver förhandla om själv.
Är du anställd av en mindre firma som inte är ansluten så finns anledning att kolla upp saken men har företaget kollektivavtal kan du sova lugnt.

Stöld eller inte, men det är den svenska modellen som är väl förankrat sen långt tillbaka över partigränserna.
Man ska nog se den Allmänna Pensionen som en grund för alla som byggs på med tilläggspensioner för de över brytgränsen. Ingen högavlönad blir utan en bra total pension.

Skulle det inte finnas något tak för Allmän Pension skulle det också få märkliga effekter för de med mångmiljonlöner när staten ska betala ut fantasipensioner per månad till dessa.
Ingen högavlönad blir utan en bra total pension. Vad är en högavlönad ??

Intressant när man i ena inlägget vet å mer eller mindre idiotförklarar andra för att senare tro...

Så här kommer lite fakta som är lätt att kontrollera med en snabb googling.

Högsta inkomst för intjänade av allmän pension är år 2018, 468.750 sek. motsvarande 39.063sek/månad.

De allra flesta avtal mellan arbetsgivare och fack reglerar en tjänstepensionsavsättning om 4,5% av den anställdes lön på löner upp till 39.063kr/månad. På löner däröver sätts det av ytterligare 30% för att kompensera för maxning av allmän pension.

Höginkomsttagare i Sverige i dagligt tal är dem som betalar statlig inkomstskatt... där finns det två brytpunkter nedre och övre. På inkomster över 468.700sek/år tas 20% i statlig skatt. Inkomster över 675.700sek/år tas ytterligare 5% i statlig skatt.

Vad gäller tjänstepension är detta ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare (fack), så dessa kan se olika ut. De 4,5% jag hänvisar till är det som SAF-LO och alla de fack för stat och kommun tillämpar. Andra företag kan ha gjort egna lokala avtal.

Personer i högre positioner gör ofta helt egna avtal. Pensionsväxling är även populärt bland höginkomsttagare för att minska sin skatt.

Rätt fantastiskt för jag har dödförklarats av KPA där jag har ett litet skvätt pension, intjänat när jag harvade på Göteborgs Spårvagnar för evigheter sedan.
De informerade inget, fast en död behöver väl inte information :rolleyes:
Skrev till dom och frågade om levandeintyget inte hade kommit fram. De stoppade pensionen januari, fick blanketten i slutet av februari och skickade in i mars.
Skickade mejl till dom när jag fick blanketten att besöker konsulatet i mars så den kommer fram senare. Hörde inget och kollade en dag i april på kontot och märkte att KPA var inte med sedan januari.
Skrev igen, inget svar och sedan bad min bror ringa till dom men de vägrade lämna information utan min tillåtelse.:p

Sedan efter detta svarade dom på mina mejl och när jag undrade hur de kan lita på posten så fullständigt att de stoppar pensionen?
Hon tyckte jag var otrevlig :rolleyes: Antagligen det berömda nya plagget Offerkoftan i Sverige :eek:
De har min mejladress, telefon och föreslog Skype, Fb och Line men hon tyckte att jag skall skicka den riktiga blanketten som hon mejlade och uppdaterade men datum från april så jag i te fuskar.
Det är bara så att ingen myndighet här stämplar dokument som inte är skriven på Thai.
Till slut kom på att Nois syster är ju chef på arbetsmarknadssinstitutet eller något sådant i Phrae och hon stämplade för hon känner mig fast hon kan inte så bra engelska hon heller.
Vill inte använda Noi i mina kontakter med myndigheter, kanske för att jag känner mig själv myndig :rolleyes:
Det gick bra när jag skannade tillbaka så nu är jag levande igen.
Rätt lustigt för Pensionsmyndighet godkänner den skannade förnyade uppehållstillståndet. Men inte KPA. :po_O

Du borde hånat dom för att dom är omoderna som inte godkänner anmälan via Bank I D

Ja och det lär slå ännu hårdare mot våra 18-22åringar idag. Dessa kommer nog inte få mycket pension eller så får de inte gå innan de dör...

Äh, de vill ju ha det så här - som nam naa! Kolla vilka som står och vrålar i alla dessa vänstermobbar.

Dock kommer nog lusten att betala skatt att bli ännu mindre, än vad den redan är. Det gäller att jobba så mycket svart som möjligt, för att få något över att lägga undan till sin egen pension.

Min yngste son är 16 nu , de (han och morsan ) börjar fundera på att de skall flytta till Finland , betydligt bättre än detta skitland

Pensionerna är ganska enkla, Det är dina sammanlagda inbetalda premier som ger pensionen.
16% Allmän Pension, 2,5% PPM och från 4,5% Tjänstepensioner.
Höj gärna detta med några % så blir det mer över (avdragsgillt).
Jobba och betala 22% till pension i 25år och få ut 100% i pension i 25år håller inte.
Finanseras med sänkta bidrag som Garantipension och bostadstillägg.

Vill man sluta tidigt som 55år så spara 2-3000kr/m i en aktiefond/försäkring typ Skandia i 30 år.

Swedbank hart beställt en undersökning av Sifo som visar att en stor del vill ha ut sin pension på så kort tid som möjligt det går.

"De allra flesta har tjänat in en tjänstepension. Och den kan spenderas lite hur man vill. Nästan fyra av tio planerar att ta ut hela sin tjänstepension under några få år i stället för att sprida ut den resten av livet, enligt en Sifoundersökning som Swedbank beställt.

Oroväckande, anser bankens privatekonom Arturo Arques som tycker att de blivande pensionärerna bör tänka igenom situationen.

Men för den som vill leva för dagen – om morgondagen vet man inget – går det att tillbringa några ekonomiskt gyllene pensionsår. Om hela tjänstepensionen plockas ut under de första fem åren efter pension får denne tillsammans med den allmänna pensionen ut 100 procent av slutlönen efter skatt. Därefter kommer räkningen och det blir snabbt väldigt mycket magrare, bara hälften av slutlönen livet ut."

Liknande trådar

A
Svar
77
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp