Gummipriset det högsta på 3 år.

Du gör profit på fattiga
Utsugare som låtsas vara någon human Jesus för de fattiga i Isaan.
Välfärdsmiljonärerna känns som moder Theresa i jämförelse.

Hej

Jag vet i vart fall en del efter att ha tillbringat så många år i byar på landet.

Vad det gäller gummiodling så är förhållandet mellan ägare och anställda reglerat ifrån myndigheterna, den som äger marken, bekostar röjning, plantering, gödsel, står för maskiner och tar alla kostnader, samt brukar dessutom deltaga aktivt t.ex vid plantering och skötsel av farmen.

Den anställde satsar eget arbete och får sen del i skörden utan att ha satsat en enda baht, förhållandet som normalt används är att markägaren tar 60% och tapparen får 40% av inkomsterna, men det förekommer att man även delar 50-50.

Skulle arbetsgivare bedriva verksamhet på det vis du förespråkar helt utan att ta ut någon inkomst eller avkastning på sitt satsade kapital skulle det väl knappast finnas några privata företag alls utan bara kolschoser (kollektiv) enligt Sovjet modell.

Att arbetsgivare generellt skulle vara utsugare håller jag inte med om, privata företagare är tvärtom viktiga och sysselsätter en betydande del av befolkningen i dom flesta länderna på jorden, men företagare ska naturligtvis följa dom regler som gäller och ta väl hand om sin personal.

Mvh isan lover

Hej

Jag vet i vart fall en del efter att ha tillbringat så många år i byar på landet.

Vad det gäller gummiodling så är förhållandet mellan ägare och anställda reglerat ifrån myndigheterna, den som äger marken, bekostar röjning, plantering, gödsel, står för maskiner och tar alla kostnader, samt brukar dessutom deltaga aktivt t.ex vid plantering och skötsel av farmen.

Den anställde satsar eget arbete och får sen del i skörden utan att ha satsat en enda baht, förhållandet som normalt används är att markägaren tar 60% och tapparen får 40% av inkomsterna, men det förekommer att man även delar 50-50.

Skulle arbetsgivare bedriva verksamhet på det vis du förespråkar helt utan att ta ut någon inkomst eller avkastning på sitt satsade kapital skulle det väl knappast finnas några privata företag alls utan bara kolschoser (kollektiv) enligt Sovjet modell.

Att arbetsgivare generellt skulle vara utsugare håller jag inte med om, privata företagare är tvärtom viktiga och sysselsätter en betydande del av befolkningen i dom flesta länderna på jorden, men företagare ska naturligtvis följa dom regler som gäller och ta väl hand om sin personal.

Mvh isan lover

Man kan ju både äga och skörda, det kan väl knappast vara förbjudet.
Varför inte ge bort ägorna till folket som faktiskt böhöver dessa inkomster?
Är inte plantageherren rik nog?

Man kan ju både äga och skörda, det kan väl knappast vara förbjudet.
Varför inte ge bort ägorna till folket som faktiskt böhöver dessa inkomster?
Är inte plantageherren rik nog?

Hej

Varför inte privata företagare ger bort sina företag till dom anställda har nog flera skäl, jag tror att t.o.m du kan komma på några av dom på egen hand.

Dom flesta anställda jorden runt tycker nog att dom skulle behöva lite mer av ägarens pengar, men det fungerar inte så i det privata näringslivet, arbetsgivaren tillhandahåller arbete mot en viss lön och det får vi nog fortsätta leva med, att något annat system skulle ta över har jag svårt att se.

Mvh isan lover

Hej

Varför inte privata företagare ger bort sina företag till dom anställda har nog flera skäl, jag tror att t.o.m du kan komma på några av dom på egen hand.

Dom flesta anställda jorden runt tycker nog att dom skulle behöva lite mer av ägarens pengar, men det fungerar inte så i det privata näringslivet, arbetsgivaren tillhandahåller arbete mot en viss lön och det får vi nog fortsätta leva med, att något annat system skulle ta över har jag svårt att se.

Mvh isan lover

Men du som så gärna vill hjälpa dessa människor med ekonomin.
Du skulle hjälpa dessa mycket fortare om du lät dom ta hela vinsten.
Jag räknar med att du inte har lån på varken träd, ris och övriga odlingar.

Är det bara så att du gillar att vara chef och visa barmhärtighet när du erbjuder dessa stackars fattiga människor jobb?

Men du som så gärna vill hjälpa dessa människor med ekonomin.
Du skulle hjälpa dessa mycket fortare om du lät dom ta hela vinsten.
Jag räknar med att du inte har lån på varken träd, ris och övriga odlingar.

Är det bara så att du gillar att vara chef och visa barmhärtighet när du erbjuder dessa stackars fattiga människor jobb?

Hej

Jag är som bekant falang och får inte äga någonting i Thailand, så jsg har aldrig ägt någon mark i Thailand, det är frugans projekt som det har handlat om.

Inte heller om jag hade fått köpa och äga mark hade jag satsat stora pengar på detta för att sen ge bort det jag köpt, låter inte som någon bra idé.

Mvh isan lover

Hej

Jag är som bekant falang och får inte äga någonting i Thailand, så jsg har aldrig ägt någon mark i Thailand, det är frugans projekt som det har handlat om.

Inte heller om jag hade fått köpa och äga mark hade jag satsat stora pengar på detta för att sen ge bort det jag köpt, låter inte som någon bra idé.

Mvh isan lover

Den kapitalistiska profithungern kommer fram.
Härligt att du återigen kan skylla på att det är någon annan som är den skyldige.

Hej

Mvh isan lover
5555555 passar bra att dra till med frugan när det blir jobbigt annars är det "vårat".
Jag får inte heller äga mark.
Men marken i frugans namn är våran, huset i hennes namn är vårat, bilen i mitt namn är våran, condon i mitt namn är våran.

Tror inte du tänker annorlunda, kom inte och påstå att du inte är lika delaktig för det står i din frus namn.

Hej

Du har aldrig tänkt på att man har råd att hjälpa fler och ge bort mer om man själv har det skapligt ställt?

Mvh isan lover

Jag förstår inte varför du ska hjälpa folk.
Målet bör vara att slippa hjälpa folk. Mission completed, så att säga.

Jag har nog haft en poäng när jag sagt att du älskar fattigt folk.
Du försöker ju aktivt låta dom vara fattiga. Dom ska fan inte komma upp till en vettig standard då dom blir svårare att hantera.
Får folket egna ägor så är fattigdomen över och "mission completed".

Men nej, dit vill du inte.

5555555 passar bra att dra till med frugan när det blir jobbigt annars är det "vårat".
Jag får inte heller äga mark.
Men marken i frugans namn är våran, huset i hennes namn är vårat, bilen i mitt namn är våran, condon i mitt namn är våran.

Tror inte du tänker annorlunda, kom inte och påstå att du inte är lika delaktig för det står i din frus namn.

Hej

Jag har inte satsat pengar i frugans projekt, hon satsade egna pengar som hon hade tjänat ihop i Sverige, hon ville skaffa sig pengar till pensionen och samtidigt hjälpa släkt och vänner med att få jobb, tycker hon gjorde rätt.

Hon har gjort ganska många markaffärer på landet och köpte ett hus söder om Hua Hin som hon sen sålt med förtjänst, när marken har köpts in har det gett jobb för att röja, ploga, plantera och sköta det som hon valde att satsa på, sen får hon avkastning vid skörden för att och tillslut sälja marken när priset har varit det rätta.

Nu när hon sålde gummifarmen förra vintern fick hon ju dessutom bra hjälp av växelkursen som var väldigt gynnsam, men på ett sätt har ju hela familjen haft nytta av hennes markaffärer och jordbruk eftersom vi inte har behövt använda pengar intjänade i Sverige på många år för att försörja oss på vintrarna i Thailand.

Men satsade pengar i Thailand är hennes och vinsten vid försäljning går in på hennes konto, det jag har bidragit med är fysiskt arbete sen köper jag lite grejor till huset som tv, möbler och annat.

Mvh isan lover

Du gör profit på fattiga
Utsugare som låtsas vara någon human Jesus för de fattiga i Isaan.
Välfärdsmiljonärerna känns som moder Theresa i jämförelse.
jag/vi betalar bra för tjänster utförda av thai, och anlitar i möjligaste mån de fattigaste som behöver inkomsten bäst, den bästa hjälpen är hjälp till självhjälp, fick lektion av svärmor när jag sa att jag kunde betala för skördetröska, nej sa hon då missar de fattiga arbetarna sina inkomster

Liknande trådar

Tillbaka
Topp