Valet i Thailand skjuts upp till nästa år

Då kan ju juntan få fortsätta för det finns ingen tradition och kultur med fungerande demokrati i dessa länder.
Inte ens vid förra valet fick folket utse sin regering, det gjorde den enväldige regeringsägaren så ingen visste vad man röstade på ändå.

Lite av dubbel standard att ha olika krav på demokrati.......... Thaksin kommer inte tillbaka i alla fall......

Hej

Det blir nog så också tror jag, allt talar väl för att juntan behåller makten men försöker få det att se lite mer legitimt ut genom att hålla ett val med ett förutbestämt resultat, en civilklädd regering som får agera förkläde åt militären och kuppmakarna är nog det som väntar.

Om alla partier i Thailand utom ett är privatägt ser jag ingen anledning till att ett av alla dessa partier skulle behandlas annorlunda än dom övriga bara för att det har vunnit alla val dom har hållits på 2000-talet, det tyder väl snarare på att partiet har ett starkt folkligt stöd och har varit mer populärt än dom övriga.

Själv anser jag att vilket eller vilka partier som får regera ska avgöras av väljarna via fria och demokratiska val och inte av ett gäng generaler.

Mvh isan lover

Vad tycker du om valet i sv då. inga generaler men vissa jobbar nästan som om dom vore. tror du att de dom kommer fram till är vad svenskarna har röstat fram

Hej

Här på hemmaplan är ju läget onekligen komplicerat, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta.

Förhoppningsvis får vi väl ändå någon regering till slut, men vilken det än blir lär ju en stor del av befolkningen bli missnöjda.

Vad Svenskarna har röstat fram är väl egentligen väldigt oklart tycker jag, samtliga borgerliga partier var ju väldigt tydliga med att dom inte skulle samarbeta med eller ge SD något inflytande, likadant med partierna i det röd-gröna blocket, så hur dom som röstade på SD resonerade vet jag inte, så länge inget annat parti vill ha med dom att göra så är ju deras makt i princip obefintlig, SD å sin sida vägrar ju stödja någon regering eller budget om dom inte får just inflytande, så läget är låst ifrån alla håll.

Själv skulle jag nog tro att detta kan hålla på länge och ett nyval är inte alls uteslutet.

Mvh isan lover

Hej

Här på hemmaplan är ju läget onekligen komplicerat, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på detta.

Förhoppningsvis får vi väl ändå någon regering till slut, men vilken det än blir lär ju en stor del av befolkningen bli missnöjda.

Vad Svenskarna har röstat fram är väl egentligen väldigt oklart tycker jag, samtliga borgerliga partier var ju väldigt tydliga med att dom inte skulle samarbeta med eller ge SD något inflytande, likadant med partierna i det röd-gröna blocket, så hur dom som röstade på SD resonerade vet jag inte, så länge inget annat parti vill ha med dom att göra så är ju deras makt i princip obefintlig, SD å sin sida vägrar ju stödja någon regering eller budget om dom inte får just inflytande, så läget är låst ifrån alla håll.

Själv skulle jag nog tro att detta kan hålla på länge och ett nyval är inte alls uteslutet.

Mvh isan lover
Det är synd om svenska folket när politikerna endast tänker på sig själva. Detta kallar man demokrati?:thumbsdown:

Hej

Mvh isan lover

Tror inte att ett nyval hjälper. Något parti får helt enkelt "bita i det sura äpplet", fattat ett jävla beslut och ta konsekvenserna. Tyvärr är våra politiker mer rädda om sin stol och bidrag/ersättning/lön än de är måna om Sverige som land och det tror jag gäller samtliga parti.

Tror inte att ett nyval hjälper. Något parti får helt enkelt "bita i det sura äpplet", fattat ett jävla beslut och ta konsekvenserna. Tyvärr är våra politiker mer rädda om sin stol och bidrag/ersättning/lön än de är måna om Sverige som land och det tror jag gäller samtliga parti.

Hej

Än så länge verkar det ju så, vi får väl se vad som händer, men just nu ser det fortsatt låst ut, dom enda som skulle tjäna på ett nyval är förmodligen SD.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller partier så finns det ju regler för hur dessa ska bildas och fungera i alla länder som har partier och val av något slag, i Thailand är det ju ok för privatpersoner att starta partier, om jag inte minns fel är alla partier i Thailand utom ett privata, om det kan vi ju som Svenskar ha åsikter men så länge detta är lagligt lär dom väl finnas kvar.

Sen undrar jag om det är förbjudet att starta ett parti som en privat individ i Sverige heller, om jag inte minns fel var det väl så med Ny Demokrati att det partiet startades av Ian och Bert och drevs i privat regi tills dom blev tillräckligt stora för att få partistöd.

Mvh isan lover

Oj, jag trodde du var lite insatt i hur det fungerar i Sverige, men tydligen inte.

När tex Ny Demokrati startades så anslöt sej människor som blev medlemmar, av dessa medlemmar så valdes det ut en skara som skulle representera partiet på olika nivåer, alla utses genom val inom partierna i Sverige.
Visst finansierades uppstarten av Ny Demokrati av Bert & Ian.

I Thailand när någon startar ett privat parti så bestämmer denna person helt och hållet vem som ska vilken position i partiet och även vem som ska vilken position i händelse av att man väljs in i parlamentet, inga medlemmar har någon rösträtt alls i detta avseende, dvs ingen demokrati alls.
Som du själv sagt vid upprepade tillfällen, så gör man som man vill mellan valen i Thailand........

Hej

Det blir nog så också tror jag, allt talar väl för att juntan behåller makten men försöker få det att se lite mer legitimt ut genom att hålla ett val med ett förutbestämt resultat, en civilklädd regering som får agera förkläde åt militären och kuppmakarna är nog det som väntar.

Om alla partier i Thailand utom ett är privatägt ser jag ingen anledning till att ett av alla dessa partier skulle behandlas annorlunda än dom övriga bara för att det har vunnit alla val dom har hållits på 2000-talet, det tyder väl snarare på att partiet har ett starkt folkligt stöd och har varit mer populärt än dom övriga.

Själv anser jag att vilket eller vilka partier som får regera ska avgöras av väljarna via fria och demokratiska val och inte av ett gäng generaler.

Mvh isan lover

Menar du att det finns ett parti i Thailand som har fått mer än 50% i samtliga val som hållits i Thailand på 2000-talet?

Menar du att det finns ett parti i Thailand som har fått mer än 50% i samtliga val som hållits i Thailand på 2000-talet?

Hej

Det har väl varit närmare 50% några gånger, men normalt brukar det bli ca 20% större än det näst största partiet, som brukligt brukar det största partiet sedan bilda regering med något eller några mindre partier, vilket vi även känner igen ifrån Sverige.

Det handlar dessutom om dom största valsegrarna i Thailändsk demokratisk historia.

Men nu lär det inte bli några fler, juntan kan ju välja att förbjuda partiet redan innan ett eventuellt val eller låta dom ställa upp och förbjuda dom ifall väljarna ger dom sitt stöd i vad juntan ser som för stor omfattning igen.

Mvh isan lover

Hej

Det har väl varit närmare 50% några gånger, men normalt brukar det bli ca 20% större än det näst största partiet, som brukligt brukar det största partiet sedan bilda regering med något eller några mindre partier, vilket vi även känner igen ifrån Sverige.

Det handlar dessutom om dom största valsegrarna i Thailändsk demokratisk historia.

Men nu lär det inte bli några fler, juntan kan ju välja att förbjuda partiet redan innan ett eventuellt val eller låta dom ställa upp och förbjuda dom ifall väljarna ger dom sitt stöd i vad juntan ser som för stor omfattning igen.

Mvh isan lover

Jag hoppas fortfarande att man på sikt förbjuder ickedemokratiska partier dvs de privatägda som styrs av en diktator.

Jag hoppas fortfarande att man på sikt förbjuder ickedemokratiska partier dvs de privatägda som styrs av en diktator.

Hej

Då blir det ju bara ett parti kvar tills nästa val och det är Demokraterna som är organiserade på ett sätt som vi känner igen ifrån Sverige, övriga partier är alla ägda av olika familjer eller generaler.

Ska man ändra förutsättningarna så borde man nog göra det i då god tid att partierna hinner att omstrukturera sig enligt dom nya reglerna.

Mvh isan lover

Hej

Då blir det ju bara ett parti kvar tills nästa val och det är Demokraterna som är organiserade på ett sätt som vi känner igen ifrån Sverige, övriga partier är alla ägda av olika familjer eller generaler.

Ska man ändra förutsättningarna så borde man nog göra det i då god tid att partierna hinner att omstrukturera sig enligt dom nya reglerna.

Mvh isan lover

Det var därför jag skrev på sikt.

Hej

Mvh isan lover
Tycker du verkligen att outbildade bönder i många fall på gränsen till analfabeter ska få bestämma vem som ska styra landet?
Det blir ju resultatet i Thailand vid fria val och knappast det bästa för landets utveckling.

Tycker du verkligen att outbildade bönder i många fall på gränsen till analfabeter ska få bestämma vem som ska styra landet?
Det blir ju resultatet i Thailand vid fria val och knappast det bästa för landets utveckling.
Ja du, nu kan väl du inte bli mer antidemokratiske.
Säger bara Gyllenhammar

Hej

Så blir det i en demokrati och jag tror faktiskt att dom allra flesta kan avgöra vilket eller vilka partier som driver frågor som gynnar just dom fattigaste och sämst utbildade människorna längst ned på stegen, problemet i Thailand är väl snarare att den lilla elit som alltid förlorar dom val som hålls inte accepterar majoritetens val utan kuppar.

Skulle man gå på ditt förslag borde nog några miljoner människor i Sverige inte få vara med och bestämma vem som ska styra landet heller.

Samma sak med USA, när en pajas som Trumph kan vinna ett val borde man nog överväga om inte åtskilliga 10 tals miljoner människor borde få indragen rösträtt.

Nej dem modellen fungerar inte, alla ska få rösta och sen må bäste man eller kvinna få makten.

Mvh isan lover

Jag tycker att utbildning har inte alls med rätten att välja regering att göra ,, det är en vidrig människosyn anser jag :mad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp