Ska flytta till Thailand!

Ni har nog rätt, de har bara förväxlat över- och underrubriker på sin hemsida.
Väljer du renew så kommer rubriken renew upp och sidan heter renew men texten är 1-årig, tvärtom för 1-årig.

Då lärde jag mig något nytt idag också!

Isf. har de kanske ändrat på det, men 2006 när jag tog mitt MC-kort så hade jag bara turistvisum.
Jag fixade mitt första temporära 1 åriga 2012 med turitviusum, förnyade 1 årigt 2013 med turistvisa, förnyade 1 årigt 2014 med turistvisa, samma sak 2015 och 2016 blev det ett +5 årigt med annat visum.

Ett IKK gäller i 90 dagar efter inresa, därefter kräver thai-myndigheter ett thai-kk som går utmärkt att skaffa med turistvisa. Behövs ett Certificate of Residense som skaffas hos IM.

Det temporära 1 åriga är borta och har ersatts med ett 2 årigt. Samma för thai faktiskt, en prövoperiod.

För att erhålla det 5 åriga thai kk, räcker inte turistvisa.

Värt att tänka på för den som kör hem efter besökt baren, att det bara är 0,2 promille på det temporära 2 åriga, mot 0,5 promille på det med 5 års giltighet.

Det här får du förklara!

Hur kan du stanna längre än 90 dagar på ett turistvisa?
Ett IKK utfärdas och gäller ett år
Vem kräver isåfall ett Thai körkort?

Det finns nämligen inget sådant krav i lagtexten! (Se ovan)

Det här får du förklara!

Hur kan du stanna längre än 90 dagar på ett turistvisa?
Ett IKK utfärdas och gäller ett år
Vem kräver isåfall ett Thai körkort?

Det finns nämligen inget sådant krav i lagtexten! (Se ovan)
Rätt att det gäller i ett år, men får bara användas i 90 dagar,
ingen har väl påstått att man får stanna längre än 90 dagar på ett turistvisa, men det finns dom som flyttar hit med annan visumtyp och börjar med IKK tillsammans med svenskt kk, men ska då skaffa ett thai kk enligt transport office.

Rätt att det gäller i ett år, men får bara användas i 90 dagar,
ingen har väl påstått att man får stanna längre än 90 dagar på ett turistvisa, men det finns dom som flyttar hit med annan visumtyp och börjar med IKK tillsammans med svenskt kk, men ska då skaffa ett thai kk enligt transport office.
Du skrev att IKK gäller i 90 dagar och sedan kräver myndigheterna ett Thai-kk
Vilken myndighet och med stöd av vilken lag, jag (eller M) kan inte hitta någon sådan lag.
Däremot finns det en lag som säger att du inte för köra med IKK om du har immigrantvisa

Du skrev att IKK gäller i 90 dagar och sedan kräver myndigheterna ett Thai-kk
Vilken myndighet och med stöd av vilken lag, jag (eller M) kan inte hitta någon sådan lag.
Däremot finns det en lag som säger att du inte för köra med IKK om du har immigrantvisa[/QUOT

åk till närmaste transport office och fråga, det gjorde jag i Khon Kaen och fick även en broschyr på engelska om hur man skaffar thai kk och varför mm.
Den har jag inte kvar.

Vad händer om man har ett double entry turist visa, får man då bara använda IKK första 90 dagarna? Om man lämnar Thailand efter 60 dagar och sedan kommer tillbaks, hur länge kan man då köra på IKK? kan man sen få ta ett temporät thai på turistvisa, hängde inte med där riktigt!

Ni har nog rätt, de har bara förväxlat över- och underrubriker på sin hemsida.
Väljer du renew så kommer rubriken renew upp och sidan heter renew men texten är 1-årig, tvärtom för 1-årig.

Då lärde jag mig något nytt idag också!

Ja, det är ju otydligt. :)

Intrassant diskution det här iaf. :)

Vad händer om man har ett double entry turist visa, får man då bara använda IKK första 90 dagarna? Om man lämnar Thailand efter 60 dagar och sedan kommer tillbaks, hur länge kan man då köra på IKK? kan man sen få ta ett temporät thai på turistvisa, hängde inte med där riktigt!

Jag tycker det är helt klart att IKK gäller 1 år i Thailand om man är turist, så som det står i texten som mackes klistrade in. Det som inte är klart är hur det är med försäkringen, men det får man nog kolla upp från fall till fall med försäkringsbolaget.

Om man kan få sitt första thaikörkort på turistvisum har vi inte hittat någon info om ännu, men det verkar kunna finnas lokala skillnader. Har man möjlughet att söka på olika ställen så tror jag man har en god chans att lyckas. :)

Senast redigerad av en moderator:
Vi får se vad M gör och jag skall även gå in på Transport i Korat och fråga. Intressant!

För din egen del är väl allt som kunde ha varit tveksamheter redan över, för att du har väl redan non-immigrantvisum och 5-årigt thaikörkort?

Ska bli intressant att få höra vad du för för svar. :) Be gärna om skriftlig info som du kan scanna och publicera här också.

Jag tycker det är helt klart att IKK gäller 1 år i Thailand om man är turist, så som det står i texten som mackes klistrade in. Det som inte är klart är hur det är med försäkringen, men det får man nog kolla upp från fall till fall med försäkringsbolaget.

Om man kan få sitt första thaikörkort på turistvisum har vi inte hittat någon info om ännu, men det verkar kunna finnas lokala skillnader. Har man möjlughet att söka på olika ställen så tror jag man har en god chans att lyckas. :)
Känns som det kan bli tveksamheter oavsett om det blir en olycka då det verkar otydligt.

Känns som det kan bli tveksamheter oavsett om det blir en olycka då det verkar otydligt.

Det enda som är otydligt är Motormännens information som de inte har kunnat verifiera. Det är ju egentligen ointressant, lagtexten är ju tydlig och andemeningen är att folk som bor i Thailand skall ha Thaikörkort.

Jo, jag har 5-årigt Thai kk, dags att förnya nästa år.

Har du bara kollat försäkringen ordentligt så kan jag inte se att det ska kunna komma upp några bekymmer. Vilka tveksamheter ser du för dig att det kan bli?

Har du bara kollat försäkringen ordentligt så kan jag inte se att det ska kunna komma upp några bekymmer. Vilka tveksamheter ser du för dig att det kan bli?
Det är ju just det som är otydligt får man som turist och i enlighet med de avtal Thailand signerat använda Thaikörkort!

Det enda som är otydligt är Motormännens information som de inte har kunnat verifiera. Det är ju egentligen ointressant, lagtexten är ju tydlig och andemeningen är att folk som bor i Thailand skall ha Thaikörkort.

Jo, jag har 5-årigt Thai kk, dags att förnya nästa år.
???

Vi pratade ju om IKK!

Det är ju just det som är otydligt får man som turist och i enlighet med de avtal Thailand signerat använda Thaikörkort!

Aha, då är jag med. :) Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på den frågeställningen, men man får ju förlänga sitt thaikörkort när man har turistvisum och sannolikt även skaffa sitt första (även om det kan finnas någon/några lokala avvikelser någonstans) så det borde man ha hört om i fall att någon av alla dessa turister med thaikörkort skulle ha fått problem.

Jag har ju själv också för det mesta kört bil med thaikörkort i kombination med turistvisum och då ofta också hyrt bil från större firmor som har krävt att jag ska ha thaikörkort eller IKK + hemlandets körkort, så för mig käns det iaf helt säkert att det är lagligt att köra bil med thaikörkort i kombination med turistvisum.

Suriya, som mackes och jag själv skrev tidigare i tråden här, så är det ganska ymnigt förekommande att Thailand kräver ett VISA eller uppehållstillstånd på 1 år, när man söker ett thailändskt körkort första gången. Vid förlängning av detsamma, så verkar dom inte bry sig.

Så detta är inte alls som du skriver något undantag på något vis, utan DET är grundlagen, och den används oftast och mestadels, med några undantag där korruptionen kanske spelar större roll..

Suriya, som mackes och jag själv skrev tidigare i tråden här, så är det ganska ymnigt förekommande att Thailand kräver ett VISA eller uppehållstillstånd på 1 år, när man söker ett thailändskt körkort första gången. Vid förlängning av detsamma, så verkar dom inte bry sig.

Så detta är inte alls som du skriver något undantag på något vis, utan DET är grundlagen, och den används oftast och mestadels, med några undantag där korruptionen kanske spelar större roll..

Om du läser mina inlägg och tittar på länkarna jag skickat m,ed så ser du att jag hade fel och att det faktiskt är tvärtom. Turistvisa är OK för ett temporärt körkort men för 5-årsförlängning krävs Non-Immigrant.

Känner någon till någon som blivit nekad ett thai kk med turistvisum?

Alla jag känner som vistas 6 månader per vinter i Thailand har thai kk och är här på turistvisum.
Flera har köpt egna moppar och några också bil i egen namn med turistvisum

Liknande trådar

S
Svar
123
Visningar
14 K
P
A
Svar
50
Visningar