Utskriven från Sverige eller inte

Bara ett litet problem Phonta.
Det är inte Du som avgör huruvida det är en sommarbostad eller inte.
Bostaden ska vara klassad som fritidsbostad i fastighets registret och det går inte att ändra en sådan klassificering.
Har du kollat hur den är klassad?..

Och jag tror faktiskt inte ett skvatt på att Du köpt en lgh och skrivit den på din fru om ni inte är gifta i Sverige, det är inte alls din melodi att ta sådana risker :p

Men lycka till och hoppas att du trivs bättre där än i Thailand.

Vem har sagt att jag inte skall bo i Thailand ? , och vad Du tror har inte så stor relevans i mitt liv

Läs gärna hela avsnittet fån skatteverket ang vad som skall uppfyllas för att den klassas som åretruntboende :)

Intressant är huruvuda det är vettigt att vara utskriven som pensionär fyllda 65 år ??? Som inskriven +65 har jag vid 200000/år brutto ett förhöjt grundavdrag på ca 60,000 kr , innan fyllda 65 endast omkring hälften . På måndag skall jag knall upp till skattemyndigheten och ta ett snack om detta . Om jag som sinkare ej har detta förhöjda utan endast hälften av detta belopp , så kan jag lika gärna vara inskriven , de skall få räkna ..

som jag ser det mycket intressant , för en pensionär med en brotto på 120 000 som många har samt även lägre blir det fn inte mycket skatt med ett grundavdrag på 60,000 i första steget , skatten grundas i detta fallet då på 120,000-60000, vilket ger ca 60,000 att beräkna skatten på dvs 10,500 kr på 120,000 , då kan vi nog tala om att det inte längre är intressant att vara utskriven , till detta kommer bostadsbidrag mm ...;) Gälle att vara om sig och kring sig ....

Intressant är huruvuda det är vettigt att vara utskriven som pensionär fyllda 65 år ??? Som inskriven +65 har jag vid 200000/år brutto ett förhöjt grundavdrag på ca 60,000 kr , innan fyllda 65 endast omkring hälften . På måndag skall jag knall upp till skattemyndigheten och ta ett snack om detta . Om jag som sinkare ej har detta förhöjda utan endast hälften av detta belopp , så kan jag lika gärna vara inskriven , de skall få räkna ..

som jag ser det mycket intressant , för en pensionär med en brotto på 120 000 som många har samt även lägre blir det fn inte mycket skatt med ett grundavdrag på 60,000 i första steget , skatten grundas i detta fallet då på 120,000-60000, vilket ger ca 60,000 att beräkna skatten på dvs 10,500 kr på 120,000 , då kan vi nog tala om att det inte längre är intressant att vara utskriven , till detta kommer bostadsbidrag mm ...;) Gälle att vara om sig och kring sig ....
Bostadsbidrag i Thailand?:xmas_smiley:

Är inte insatt i det, men om det inte är större skillnad på sink och med vanligt skattande pensionär, hade jag ju valt att vara inskriven i Sverige, nyttjat bostadsbidrag, och om inte minst sjukvård och möjlighet till reseförsäkring etc. Om jag hade haft den möjligheten och dubbelt boende när den tiden kommer.
Vad man än vill är risken att man kommer spendera mycket tid på sjukhus i slutet.
Kommer inte jag har den möjligheten men hade nog vart mitt val att stå skriven i Sverige som deltidsboende pensionär.

Precis så Jonas , så tänker även jag ,skall bara kollas upp noggrant , som jag tidigare skrev bo minst 6 mån i Sverige samt resten av året i värmen ... Helt rätt
Gunnarg fattar tydligen inte att om jag bor i Thailand ca fem månader som skriven i Sverige så kan jag lyfta ett mindre bostadsbidrag även under den tiden då jag hela året har en avgiftskostnad för BRF på 2781 kr /mån :), att förlänga min försäkring ca 90 dgr kostar mig 3000 kr, en rimlig kostnad anser jag då jag kan bo i Thailand med ett bra försäkringsskydd .

Precis så Jonas , så tänker även jag ,skall bara kollas upp noggrant , som jag tidigare skrev bo minst 6 mån i Sverige samt resten av året i värmen ... Helt rätt
Gunnarg fattar tydligen inte att om jag bor i Thailand ca fem månader som skriven i Sverige så kan jag lyfta ett mindre bostadsbidrag även under den tiden då jag hela året har en avgiftskostnad för BRF på 2781 kr /mån :), att förlänga min försäkring ca 90 dgr kostar mig 3000 kr, en rimlig kostnad anser jag då jag kan bo i Thailand med ett bra försäkringsskydd .
Jag är lite trögtänkt men det visste du ju redan.:laugh:

Ja lycka till, jag själv tycker det är sjukt att pensionärer beskattas över huvud taget och ses som inkomsttagare, blir liksom beskatta redan beskattad inkomst.
Inget imot skattesystemet och hade Sverige lyft ett finger och gjort oss som jobbar som jag gör hade jag gärna betalat skatt.
Men med Sveriges sjuka regler när skatteavtal saknas mellan länder och jag kan hamna på 75% skatt utan ens rätt till pension gör jag som jag gör
Väljer Sverige ändra på det kommer jag betala min normala skatt om jag får rättigheter där efter.

Är inte insatt i det, men om det inte är större skillnad på sink och med vanligt skattande pensionär, hade jag ju valt att vara inskriven i Sverige, nyttjat bostadsbidrag, och om inte minst sjukvård och möjlighet till reseförsäkring etc. Om jag hade haft den möjligheten och dubbelt boende när den tiden kommer.
Vad man än vill är risken att man kommer spendera mycket tid på sjukhus i slutet.
Kommer inte jag har den möjligheten men hade nog vart mitt val att stå skriven i Sverige som deltidsboende pensionär.
Varför har inte du den möjligheten? Du är väl fortfarande svensk? Du har ju ingen pension i Sverige vilket ger dig ännu mer bidrag, eller?

Vem har sagt att jag inte skall bo i Thailand ? , och vad Du tror har inte så stor relevans i mitt liv

Läs gärna hela avsnittet fån skatteverket ang vad som skall uppfyllas för att den klassas som åretruntboende :)
Det handlar inte om vad som ska uppfyllas, är bostaden klassad som fritidsbostad i fastighetsregistret eller inte, det är det enda som gäller.

Lite kul att läsa nu hur du svänger, förut var ju Sverige bara skit och du sparade ju en massa skatt genom att sinka med din höga pension. Du skulle ju tom föra ut alla dina pengar ur Sverige för du litade ju inte på Sverige.
Men nu är en liten bostadsrätt i skogen det bästa man kan ha och sinskatt e kasst. :blank:

Undrar vem du är som anser dig kunna läsa andras tankar samt tydas andras skrift efter ditt eget korkade huvud .
Vad har jag skrivit att Sink är kasst ? var har jag skrivit att en liten bostadsrätt i skogen är det bästa man kan ha

Det är uppenbarligen inte alls frågan om endast hur den är klassad , läs (om du förstår) texten jag saxat ut Skatteverkets egna regler...
Tycker inte att du tillför speciellt mycket intressanta aspekter på forumet , mest en massa skit ..
Jag skriver som Jonas gör .

Hur fn mår du egentligen NIllo ?.. Gnäggar det i Chaiyaphum??

Att jag vill bo i Sverige beror som jag tiidgare skrev på att jag vill umgås med mina barn samt barnbarn ,även några riktiga vänner , dessa är djäkligt svårt att finna i Thailand , då de flesta är självupptagna knäppskallar , ena grabben är nu snart 14 år och har samma stora intresse som mig nämligen Fiske ..
Du kanske inte har barn och inte kan förstå , eller kanske vill de av någon anledning inte umgås med dig

Jag tycker att delade åsikter är helt normalt och ok , dock behöver man inte hänge sig till osanna påståenden
om vad Forumdeltagare skrivit .. Man kan ju i alla fall försöka sig på att bemästra sina dyslektiska problem .....:angel:

Varför har inte du den möjligheten? Du är väl fortfarande svensk? Du har ju ingen pension i Sverige vilket ger dig ännu mer bidrag, eller?
Pensionsmöjligheten jag tänkte på när jag uppnår den åldern och jag tillhör inte bidragstypen aldrig tagit bidrag och betalar jag inte skatt skall jag inte till Sverige och ta något jag är ingen parasit.
Sen kommer jag inte bo i Sverige när den tiden kommer. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Pensionsmöjligheten jag tänkte på när jag uppnår den åldern och jag tillhör inte bidragstypen aldrig tagit bidrag och betalar jag inte skatt skall jag inte till Sverige och ta något jag är ingen parasit.
Sen kommer jag inte bo i Sverige när den tiden kommer. ;)
vi tänker nog rätt lika där. Jag kommer nog leva som jag gör nu fast trappa ner lite grann..

tack @nillo jag kommer att skriva ut mig snart..

vi tänker nog rätt lika där. Jag kommer nog leva som jag gör nu fast trappa ner lite grann..

tack @nillo jag kommer att skriva ut mig snart..

Får man fråga varför du skall skriva ut dig? Kanske missar jag något men ser inga fördelar för dig bara flera nackdelar, skattemässigt får du ingen fördel Sverige och Thailand har skatteavtal så där kommer inget förändras.
Skriver du ut dig i din ålder kommer du förlora pensionen kommer inte ens ha rätt till garantipension, jag förlorade den när jag skrev ut mig vid 37, du förlorar din rätt till Svensk sjukvård, som sagt ser ingen fördel med att du skriver ut dig i din ålder.

Får man fråga varför du skall skriva ut dig? Kanske missar jag något men ser inga fördelar för dig bara flera nackdelar, skattemässigt får du ingen fördel Sverige och Thailand har skatteavtal så där kommer inget förändras.
Skriver du ut dig i din ålder kommer du förlora pensionen kommer inte ens ha rätt till garantipension, jag förlorade den när jag skrev ut mig vid 37, du förlorar din rätt till Svensk sjukvård, som sagt ser ingen fördel med att du skriver ut dig i din ålder.
Pension från staten kommer inte att finnas i framtiden utan det gäller att spara till sin egen pension eller leva på försörjningsstöd som nysvenskarna gör.

Pension från staten kommer inte att finnas i framtiden utan det gäller att spara till sin egen pension eller leva på försörjningsstöd som nysvenskarna gör.
Mycket möjligt men vilket som förlorar han sjukvårdsrätten och ser som sagt ingen fördel i hans situation.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp