Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För sjöman kan det vara bra då jag tror att Thailand har 0 skatt på dessa liksom många länder både här i asien har och vissa i europe.
Jag vet att en färdigutbildad thai från deras sjöbefälskola går in med en lön som 3dje styrman på 3600 dollar precis som fillipinarna och rätt i fickan varje månad. Inga småpengar för en 23-25 årig Thai.

Jobba i sverige lr norge men skatta i thailand är att låta snålheten bedra visheten. Vad får man tillbaka av thailand sen i form av pension och dyl?....
Bättre zinka 20% i sverige.

Det blir inte så mycket billigare att skatta i Thailand om man gör det riktigt.
Tycker faktiskt inte att skatten är så farlig i Norge och den har väl nästan blivit human i Sverige.

Själv inget imot skatt och tycker sverige har ett av världens bästa skattesystem och hade gladeligen pröjsat 45% om jag fick ta del av rättigheterna. För det andra som vårat skattesystem bygger upp är skitbra eller va idag skulle jag nog valt och göra som ja jag gör tänkte mest på Sverige 80 tal.

Hej

Jag hade min TGF i Sverige i somras på besöksvisa i 5 månader.

Nu är det dax att söka visum igen till sommaren 2015

Hur vi ska göra i framtiden vet vi inte till 100% ännu, vi har flera alternativ att välja mellan

1. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 6 månader.

2. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

3. Att hon är i Sverige/Norge på PUT i 10-11 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

Eftersom hon inte har barn sedan tidigare, så vill hon bli mamma i framtiden

Vilket land är det bäst att föda och bo med barn idag, tja rent ekonomiskt ?

(med de olika bidragen givetvis)

1. Sverige

2. Norge

3. Thailand

Tack på förhand, om jag skulle få några givande svar

För barnets skull är det bäst att bo i Norge.
1. Bättre skola (mindre klasser, högre lärarlöner..)
2. Bästa pensionsvilkor för barnets mor att bo i Norge.
Thailändska skolor har ett mycket lågt betyg i ett globalt perspektiv, lärarna som ska lära ut engelska kan språket knappt själva. Thailändska lärare har dock hygglig status, dock inte för sitt yrke utan vad det för med sig. Fri sjukvård och det dessutom för sina föräldrar, vi pratar samma förmåner som andra statligt anställda.

Låt ert gemensamma barn få bästa skolgången och med det flest möjligheter, genom att studera i Norge och om inte det går i Sverige.

Thailändska skolor har ett mycket lågt betyg i ett globalt perspektiv, lärarna som ska lära ut engelska kan språket knappt själva. Thailändska lärare har dock hygglig status, dock inte för sitt yrke utan vad det för med sig. Fri sjukvård och det dessutom för sina föräldrar, vi pratar samma förmåner som andra statligt anställda.

Låt ert gemensamma barn få bästa skolgången och med det flest möjligheter, genom att studera i Norge och om inte det går i Sverige.

Norska skolan är inte bättre än den svenska skolan.
Möjligtvis att klasserna är mindre, men det avgör tyvärr inte kvaliteten på utbildningen, även om det kanske är positivt.

Jag har gått som utbytestudent i Norsk högskola 1 termin.
Deras krav vid tentamen och upplägg är rena skämtet mot det Svenska.
Vi Svenskar där kunde inte hålla oss för skratt deras tentamen var en ren Norgehistoria i standard och hade inte ens varit godkända på ett Svenskt gymnasium.
Samma gällande examensarbetet var mer en uppsats där i Norge.

I Thailand betalas ganska liten skatt mot norden, tanken e att man kan välja kvaliten på sammhällstjänster efter eget huvud. Folk tillåts jobba extra eller starta eget och dom får behålla det mesta dom tjänar, förutom 7% moms i vissa fall och andra skatter...
Vi har valt privatskola för våra barn som finansieras av pengar som den Thailändska staten låtit oss behålla. Bla. då så ingår Engelskaundervisning med lärare med detta språk som mordersmål...

I Thailand betalas ganska liten skatt mot norden, tanken e att man kan välja kvaliten på sammhällstjänster efter eget huvud. Folk tillåts jobba extra eller starta eget och dom får behålla det mesta dom tjänar, förutom 7% moms i vissa fall och andra skatter...
Vi har valt privatskola för våra barn som finansieras av pengar som den Thailändska staten låtit oss behålla. Bla. då så ingår Engelskaundervisning med lärare med detta språk som mordersmål...

Nu har jag inte läst igenom denna länk eftersom ett egentligt intresse saknas.
http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html
Men det ser inte helt billigt ut att betala skatt i Thailand, med tanke på att man säkert måste täcka upp med pensionssparande och sjukvårdsförsäkringar.

Med lite snabbräkning ger 1.000.000Nok i inkomst en total skatt på 35,8% i Norge.
Då är det all inclusive med skola, sjukvård, pension, stämplingspengar och övrigt.

Det känns inte som något att klaga över.

Har
Men det ser inte helt billigt ut att betala skatt i Thailand, med tanke på att man säkert måste täcka upp med pensionssparande och sjukvårdsförsäkringar.

Med lite snabbräkning ger 1.000.000Nok i inkomst en total skatt på 35,8% i Norge.
Då är det all inclusive med skola, sjukvård, pension, stämplingspengar och övrigt.

du har bara räknat inkomstskatten då... Det finns fler skatter. Tobaksskatt, sockerskatt, arbetsgivaravgifter, skatt på försäljning av egendom, bränsleskatt, alkoholskatt, mm mm mm... Bara att plussa på

Har

du har bara räknat inkomstskatten då... Det finns fler skatter. Tobaksskatt, sockerskatt, arbetsgivaravgifter, skatt på försäljning av egendom, bränsleskatt, alkoholskatt, mm mm mm... Bara att plussa på

Har

Sedan så kan man bo i Sverige, eller Thailand.

Det blir väldigt knepigt att jämföra som du gör.
Medelbaggen har det nog bättre än medelthai trots de höga skatterna och momsen.

Må hända att jag bara räknade inkomstskatten. Men jag räknade med inkomsten och den glömde du.

De är nog fortfarande så att en norrman har lite fler valmöjligheter än thailändaren även om cigaretterna och bensinen är dyrare.

Så tanken att man ska få välja efter eget huvud slutar mest vid en tanke i Thailand, då norrmännen oftast kan välja mer än thailändaren.
Ja norrmannen kan t.o.m resa till Thailand om han känner för det. Eller om han är riktigt girig med moms och skatt. Pendla mellan Norge och Thailand och behålla alla förmåner.

Jag vill inte komplicera denna tråden ytterligare, men jag vill bara säga att jag tror mer på möjligheterna för ett barns uppväxt med utbildning på privat skola i Thailand än en skola i Norge.
Det finns känns det som otroligt större möjligheter här än i Norge. @andrejsdenruskige om du räknar för att förenkla det hela hur stor del av sin lön en medelklassknegare kan spara. Och jämför med vad en medelklass i Thailand kan spara så hävdar jag att Thailändren inte kommer långt efter. Om man räknar med sidoinkomster som thailändaren har av tex odlingar, uthyrning av saker och annat extra företagande så är förutsättningarna i Thailand oändligt mycket större. Massor av thailändare som kommer från extrem fattigdom jobbar sig upp och blir miljonärer. Medan företagande i Norge jagas för att finansiera oföretagande, så är det i LOS fritt fram att bli rik på sitt slit!

Tror som Krister att en unge har nog större möjlighet till framgång här än i Norden om han får en bra start med rätt möjligheter.
Problemet här är väl att dom flesta har referens från Isaan där deras fruar kommer ifrån och låser sig vid att så är det i Thailand.
Även om den almänna utbildningen i nuläget är bättre i norden enligt våra måttstock så är den inte anpassade till Asien.
Har ju större tilltro till utvecklingen i Asien kommande framtid då vi i Europa verkar ha nåt en peak och går inte frammåt.
Helt nöjd med ungens skola varit med där ett 10 tal gngr och ett par gngr nästan blivit tårögd av den diciplin jag ser.
Vi tillhör ju ändås den övre medelklassen här nere ekonomiskt, även om vi inte är Thai så ger vi ju våra Thaiungar en bra förutsättning att lyckas.
Ena Thaiuniversitetet i Bangkok låg ju rankad på toplistan över bästa universiteten i Asien läste jag i en artikel i Bangkokpost, så finns nog bra skolor allt.

Jag vill inte komplicera denna tråden ytterligare, men jag vill bara säga att jag tror mer på möjligheterna för ett barns uppväxt med utbildning på privat skola i Thailand än en skola i Norge.
Det finns känns det som otroligt större möjligheter här än i Norge. @andrejsdenruskige om du räknar för att förenkla det hela hur stor del av sin lön en medelklassknegare kan spara. Och jämför med vad en medelklass i Thailand kan spara så hävdar jag att Thailändren inte kommer långt efter. Om man räknar med sidoinkomster som thailändaren har av tex odlingar, uthyrning av saker och annat extra företagande så är förutsättningarna i Thailand oändligt mycket större. Massor av thailändare som kommer från extrem fattigdom jobbar sig upp och blir miljonärer. Medan företagande i Norge jagas för att finansiera oföretagande, så är det i LOS fritt fram att bli rik på sitt slit!

Ja, möjligheterna finns i Thailand.
Frågan är bara om det blir så mycket billigare, och då i form av genererade inkomster av två föräldrar.

Nu hör jag nog till medelklassen i Sverige och i Norge och jag kan nog spara mer än en anestesiläkare, på statligt sjukhus, tjänar i Thailand.

Hur stor möjlighet ser du för en farang att skaffa sig ett välbetalt jobb i Thailand?
Själv är jag ingen business inriktad människa, så business skapar bara minus på mitt konto.

Frågan är bara om det blir så mycket billigare, och då i form av genererade inkomster av två föräldrar.

Nu hör jag nog till medelklassen i Sverige och i Norge och jag kan nog spara mer än en anestesiläkare, på statligt sjukhus, tjänar i Thailand.

Hur stor möjlighet ser du för en farang att skaffa sig ett välbetalt jobb i Thailand?
Själv är jag ingen business inriktad människa, så business skapar bara minus på mitt konto.

Tänkte jag ju mest på han som la första inlägget och vad jag såg och förstod jag det som at,t han pratade om att jobba i Norge 6 månader men var dom skulle ha huvudboendet och barnet skulle utbildas.

Sen bidragsdel men de tycker jag mest inte man skall gå efter, tycker man skall hålla sig från bidragsberoende om möjligt.
Själv aldrig tagit ett bidrag utan studiebidraget, men var ju inget direkt val.
Såna som har som mål att utnyttja systemet ger jag inte mycket för.

Och var utifrån barnets framtid jag tänkte, men vet jag inte riktigt vad ditt arbete är.
Men vad jag förstår så är ju du ingengjör och inriktad på sjöfartsindustrin.
Så du kan nog ha alla möjligheter att få dig ett välbetalt jobb i området.
Vad jag förstått så är det väl stora planer på utveckling av hamn mellan Thailand och ett grannland.
Inom den branchen är väl nästan större möjligheter en andra att komma in för en utlänning, hamnar och det som rör sjöfart brukar ju vara väldigt brett internationellt.
Men för vanligt arbetande farang ser jag ingen större möjlighet.
Men om man ser på hans som startat tråden verkar han inte vara en vanligt arbetande farang med 5 dagar i veckan och 5 veckors semester.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett exempel, två systrar den ene får en farang o flyttar till Norge, den andre thaiman och flyttar till Bkk. Vem tjänar mest?

Hon i Norge har så mycket utgifter att hon inte kommer till LOS oftare än vart tredje år.
Hon i Thailand öppnar affär och nu har dom nytt hus och nya bilar och omsätter miljontals kr om året.
Dom skulle lätt kunna åka och semestra i Norge men det är krångligare för Thai att fixa visum och så lever dom redan jäkla gott här. De flesta väljer hellre USA och Paris eller likn än Sverige

[/QUOTE]

Nu vet jag inte vad det är för speciellt med anestesiläkare, men de läkare som jag mött i Thailand har alla varit otroligt välbärgade. Att bli läkare är väl det yrke som kostar mest slantar att bli också så man borde komma från en riktigt välbärgad familj.
Vad du missar e att han kanske har mindre i lönekuvertet än dig men återinvesterar pengarna i mark och fastigheter som genererar ofta en extra ofta mycket högre inkomst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp