Borde Thailand frukta sina grannländer i konkurrensen om turister?

 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Turism är en viktig ekonomisk faktor i Thailand. Uppskattningar visar att turismen bidrar till den thailändska BNP 12.000 miljarder baht sträcker sig från nio procent (1000 miljarder baht) (2013) till 17,7 procent (2530 miljarder baht) 2016. (Källa)

Det är ju mycket pengar. Så mycket pengar att jag inte skulle märka ifall det var för många nollor eller för få i dessa siffror.

Jag läste ett annat inlägg om att Thailand ska satsa på kolkraftverk i närheten av turistorter. Det ska vi som inte är thailändare kanske inte lägga oss i. Men man kan ju fundera på hur de tänkte nu. Kommer poolbilderna i turistbroschyrerna att bytas ut?
architecture-1646119_1280.jpg
landscape-201057_1280.jpg


Thailand fångar upp en stor del av svenskarna när de ska åka på semester. (Ogrundad fakta) Mina funderingar denna morgon är om inte grannländerna kommer ikapp snart och om dessa i så fall tänker i annorlunda banor om vad turister tycker om.

beach-1236581_1280.jpg

(Alla bilderna hämtade från pixabay)

Vad tror du? Har Thailand full koll på vad turisterna vill ha? Borde Thailand frukta sina grannländer i konkurrensen om turister?
 
Turism är en viktig ekonomisk faktor i Thailand. Uppskattningar visar att turismen bidrar till den thailändska BNP 12.000 miljarder baht sträcker sig från nio procent (1000 miljarder baht) (2013) till 17,7 procent (2530 miljarder baht) 2016. (Källa)

Det är ju mycket pengar. Så mycket pengar att jag inte skulle märka ifall det var för många nollor eller för få i dessa siffror.

Jag läste ett annat inlägg om att Thailand ska satsa på kolkraftverk i närheten av turistorter. Det ska vi som inte är thailändare kanske inte lägga oss i. Men man kan ju fundera på hur de tänkte nu. Kommer poolbilderna i turistbroschyrerna att bytas ut?
architecture-1646119_1280.jpg
landscape-201057_1280.jpg


Thailand fångar upp en stor del av svenskarna när de ska åka på semester. (Ogrundad fakta) Mina funderingar denna morgon är om inte grannländerna kommer ikapp snart och om dessa i så fall tänker i annorlunda banor om vad turister tycker om.

beach-1236581_1280.jpg

(Alla bilderna hämtade från pixabay)

Vad tror du? Har Thailand full koll på vad turisterna vill ha? Borde Thailand frukta sina grannländer i konkurrensen om turister?
Det bör man absolut göra, särskilt farligt tror jag att Burma (eller Myanmar) blir nu när dom har börjat öppna upp sitt land.

Kolkraftverk vid turistorter är en extremt dålig idé, jag skulle definitivt inte åka dit om det finns ett sådant som spyr ut föroreningar. Blir det så kommer man att förlora massor, det är jag helt övertygad om.
 
Nu verkar det som Thailand prioriterar mot asiatiska turister i första hand, och helst de som kan spendera mer pengar. Sista året har det öppnas väldigt många nya flyglinjer till orter i Kina
Jag tror att den västerländska och ryska turismen som söker sig mot badorter kommer att stanna av eller kraftigt minska,
turister söker sig då till länder som Sri Lanka och Filippinerna som har mycket redan färdigt som inte Myanmar har ännu, där fattas infrastruktur och hotell till de attraktiva stränderna.
Filippinerna har ett mycket bra inrikesflyg och mäktiga världsberömda stränder och öar samt att engelska kan nästan alla.

Ett annat ställe som börjat få mycket turister från Europa är Dubai, snart en av charterturisternas favoriter.

Vad gäller ett kolkraftverk nära Krabi så tycker jag det är en bra ide, fast helst ska det eldas med sopor och kol som stöd.
Krabi har närheten till havet för import av kolet, regionen har stora mängder sopor som måste tas om hand på ett bättre sätt än nu, moderna ugnar som eldar kol, sopor och olja spyr inte ut föroreningar om man satsar på modern teknik och gasrening.
Sen har regionen ett stort behov av el och kan bli självförsörjande.
 
Nya kolkraftverk är inte som det varit tidigare. Jag tror att det är ingen fara. Lyssnade Prajut och han försäkrade att det kommer att bli ett modernt ren verk. Tror på det.
Sverige köper sopor runt om i Europa och bränner upp för att fixa fjärrvärme. Dessa anläggningar finns överallt, varför reagerar inte folk men när det gäller ett underutvecklat land som behöver energi då minnsann är det farligt.
Dessutom är jag en som tror att lite mera Co2 i atmosfären skulle vara positivt för världens växtlighet. Svenskar är bara så bortdrillade från verklighet så det finns inte
Se gärna klippet.
http://www.swebbtv.se/
 
Nu finns det ju redan ett existerande kraftverk i Krabi som eldas med gas och olja som har några år på nacken och kanske inte är toppmodernt men stort.
Tror ingen turist ens vet om det och bytt vistelseort för det.
Chonburi och Rayong har många kraftverk som knappast påverkar turismen i Pattaya och Rayong regionen.

Hoppas Thailand tar tag i detta med sopor på allvar och inte fortsätter använda naturen för skräpet.
Landet är helt klart i botten bland världens länder och skräpiga stränder får nog turister att byta resmål.
 
Jag håller med om att det verkar som att fokuset har lagts över till Kinesiska turister de senaste åren. Däremot tror jag inte att västerländsk turism kommer att försvinna. Det finns ganska få alternativ till LOS.

Grannländerna går bort på grund av avsaknad av infrastruktur, Vietnam är väl i så fall det land som kommer närmast. Burma kommer att dröja minst ett halvsekel, dessutom har de många andra problem att lösa först.

Thailand kommer säkert att bestå, en fråga är väl hur det stigande kostnadsläget kommer att påverka turismen, förmodligen minskar volymerna.
 
Burma tror jag skulle kunna konkurrera, men det krävs att de styrande i landet vill och tar in hjälp och tillåter utländska investeringar. Då kan det gå snabbare i delar av Burma att bygga upp hyfsad infrastruktur.

Frågan är om Thailand kommer att tappa, om inte ekonomin bli betydligt sämre för ekonomin i Europa. Västerlänningar prioriterar semester resor och glömmer lätt. Efter tsunamin tog det inte så lång tid, diktatur eller inte bryr man sig inte om.

Varför har inte Filippinerna slagit mer, är det pga våldet? Är det osäkert i hela landet eller bara runt storstäder? Hade våldet inte sjunkit med nya ledaren?
 
Burma tror jag skulle kunna konkurrera, men det krävs att de styrande i landet vill och tar in hjälp och tillåter utländska investeringar. Då kan det gå snabbare i delar av Burma att bygga upp hyfsad infrastruktur.

Frågan är om Thailand kommer att tappa, om inte ekonomin bli betydligt sämre för ekonomin i Europa. Västerlänningar prioriterar semester resor och glömmer lätt. Efter tsunamin tog det inte så lång tid, diktatur eller inte bryr man sig inte om.

Varför har inte Filippinerna slagit mer, är det pga våldet? Är det osäkert i hela landet eller bara runt storstäder? Hade våldet inte sjunkit med nya ledaren?
Filippinerna har visst haft en bra ökning på turismen denna vinter, mest nog för några nya flyglinjer som slagit väl ut.
Det ryktas att det är mycket säkrare numera i hela öriket, men den effekten tar nog längre tid att nå ut till turismen.
En nackdel är att det är längre flygtider och inget direktflyg.
Emirates nya linje till Cebu med ett byte i Dubai och Singapore Airlines nystartade linje från Stockholm öppnar för mer turister.
Båda har kört kampanjer till Filippinerna TOR Skandinavien för priser på 4500-4800kr för 2017. Bara ett byte.

Jag tror det blir ett nytt vintermål för många, då engelskkunskaperna är väldigt goda, öl och sprit halva priset mot Thailand, ingen brist på fina stränder, gott om barer med trevliga flickor likt Pattaya och Patong.
En svagare valuta ger mer köpkraft för en svensk vid växling.
Smidigare med visum än Thailand för den som vill stanna länge.

För familjer som kör några veckor håller nog Thailand ställningarna, det är nog backpackers och långliggare liknande de som vistas i Thailand i 6 månader som kommer att prova på Filippinerna.
 
Senast redigerad av en moderator:
President Duarte är väl inte drömpolitikern för familjeturism direkt.

Någon som varit på Filippinerna och har goda erfarenheter?
 
President Duarte är väl inte drömpolitikern för familjeturism direkt.

Någon som varit på Filippinerna och har goda erfarenheter?
Har varit och rest runt i 30 dagar i januari och besökt många turistmål. Finns mycket som slår Thailand på populära ställen som Boracay, Panglao, Palawan mm.
Bra logistik med flyg, taxi, buss och färjor till vettiga priser.


Vad gäller Duerte så är han otroligt populär i landet efter krafttag mot korruption och de enorma narkotikaproblem som finns.
Han har en gudastatus bland de fattiga men går inte hem hos den utländska maffiorna, drogbaroner och korrumperade polisbefäl.
Men ingen turist märker av den inrikespolitiken heller, är väl som i Thailand att ingen märker något negativt med ett odemokratiskt juntastyre.

Tror få avstår resor till Thailand eller Filippinerna på grund av det politiska läget.
 
Att Duterte är populär på Filippinerna kan jag gå i god för, besättningen här älskar honom för hans krafttag mot kriminaliteten i landet. Så kommer Presidente Duterte att kunna genomföra sin politik fullt ut så blir Filippinerna säkert en svår konkurrent till Thailand. Befolkningen är vänlig, dom flesta pratar bra engelska och som sagt det finns en ganska bra infrastruktur. Jag har själv rest runt där tidigare och har egentligen inget att klaga på.

Så vill Thailand ha intäkter från turismen får regeringen tänka efter, det finns farliga konkurrenter i grannskapet. Men sköter man sina kort rätt så har man alla möjligheter att fortsätta på ett framgångsrikt sätt.
 
Känns ändås lite som tonläget om presidenten i Fillipinerna har förändrats iallafall här ombord, sist hörde man flera gånger Fillipinare kläcka ur sig "we have a crazy President" och hans närmande till Kina gillades inte av någon ombord.
Att kyrkan är imot han i ett sånt högreligöst land kan ju skapa motsättningar med.
http://www.bangkokpost.com/news/asean/1192713/duterte-reign-of-terror-decried

Känner flera skandinaver ombord på olika båtar i rederiet som är bofasta i Fillipinerna, dom säger samma sak, dom har erfarehet av Thailand och ångrar idag att dom flyttade till Fillipinerna istället för Thailand, den dåliga infrastrukturen i Fillipinerna är en av huvudanledningarna.
Dom säger att Thailand ligger långt före där, dom har bott många år i Fillipinerna.
En som bor i Boracay klagar på vädret för mycket regn och stormar.
3 av dom skall flytta tillbaks till Norge nu, 1:ste maskinisten ombord väntar bara på att hans fru skall få UT sen tar han med sig sin fru och son till Norge.
 
Känns ändås lite som tonläget om presidenten i Fillipinerna har förändrats iallafall här ombord, sist hörde man flera gånger Fillipinare kläcka ur sig "we have a crazy President" och hans närmande till Kina gillades inte av någon ombord.
Att kyrkan är imot han i ett sånt högreligöst land kan ju skapa motsättningar med.
http://www.bangkokpost.com/news/asean/1192713/duterte-reign-of-terror-decried

Känner flera skandinaver ombord på olika båtar i rederiet som är bofasta i Fillipinerna, dom säger samma sak, dom har erfarehet av Thailand och ångrar idag att dom flyttade till Fillipinerna istället för Thailand, den dåliga infrastrukturen i Fillipinerna är en av huvudanledningarna.
Dom säger att Thailand ligger långt före där, dom har bott många år i Fillipinerna.
En som bor i Boracay klagar på vädret för mycket regn och stormar.
3 av dom skall flytta tillbaks till Norge nu, 1:ste maskinisten ombord väntar bara på att hans fru skall få UT sen tar han med sig sin fru och son till Norge.
Det beror kanske på i vilken provins man bor, dom tongångarna har jag inte hört här överhuvudtaget. Och jag känner ingen som bor där, bara hörsägen och det vet vi ju vad det kan vara värt.

Men nu protesteras det tydligen rejält mot Duterte i Manilla, enligt gubbarna här är det dom som tidigare har varit rejält korrupta som gnäller. Duterte klämmer ju inte bara åt knarkmaffian utan har tydligen inlett ett korståg mot korruptionen också.

Hur som helst skall det bli intressant att se vart detta kommer att sluta, ett närmande till Kina är säkert inte populärt. Man bråkar ju redan om några småöar i Sydkinesiska sjön.
 
Det beror kanske på i vilken provins man bor, dom tongångarna har jag inte hört här överhuvudtaget. Och jag känner ingen som bor där, bara hörsägen och det vet vi ju vad det kan vara värt.

Men nu protesteras det tydligen rejält mot Duterte i Manilla, enligt gubbarna här är det dom som tidigare har varit rejält korrupta som gnäller. Duterte klämmer ju inte bara åt knarkmaffian utan har tydligen inlett ett korståg mot korruptionen också.

Hur som helst skall det bli intressant att se vart detta kommer att sluta, ett närmande till Kina är säkert inte populärt. Man bråkar ju redan om några småöar i Sydkinesiska sjön.
Ja jag har ju seglat med dessa som skall flytta hem, den ene seglar jag med nu han är 1:ste maskinist och är på mitt skift.
Den andre som jag seglat med och skall flytta hem nu det fick jag reda på förra turen då hans styvson är matros hos oss.
Den 3:dje mötte jag på Schiphol förr förra avmönstringen.
Idag har det hållit anti Duerte demonstration i Fillipinerna.
http://www.bangkokpost.com/news/general/1204761/filipinos-remember-people-power

Men när det gäller hans knarkkrig så är dom positiva ombord, men så hör man deras tongångar med "det är bara att skjuta ner dom" och det verkar vara lösningen på allt, ingen empati alls, det är ju inte bara drogbaronerna som dom tar, om dom ens tar dem, det är vanliga missbrukare som kanske inte klarar av att lägga av, det räcker att du missbrukar narkotika för att få ett skott i huvudet.
Räcker att bli anklagad för att missbruka narkotika för att få ett skott i huvudet, för inte hålls det någon rättegång först för att styrka det, utan skjut först fråga sen.
Nä det landet skall då inte jag besöka om det inte krävs pga. jobbet, hade planer på det innan.
 
Vet absolut ingenting om politik på Philippinerna. Var ju där 2 gånger för några år sedan. Och jag storgillade faktiskt människorna jag kom i kontakt med. Alla snackade engelska t.om den äldre generationen. Asfalterade vägar överallt, så infrastrukturen funkade gallant, i alla fall där jag var (Subic Bay)....

Så undvika Manilla fick jag höra hela tiden, bara skit där nere.... Så åka tillbaka, javisst varför inte.. Mycket bättre mat dessutom. Kändes mer civiliserat.... Men det kanske var regionalt..
 
Vet absolut ingenting om politik på Philippinerna. Var ju där 2 gånger för några år sedan. Och jag storgillade faktiskt människorna jag kom i kontakt med. Alla snackade engelska t.om den äldre generationen. Asfalterade vägar överallt, så infrastrukturen funkade gallant, i alla fall där jag var (Subic Bay)....

Så undvika Manilla fick jag höra hela tiden, bara skit där nere.... Så åka tillbaka, javisst varför inte.. Mycket bättre mat dessutom. Kändes mer civiliserat.... Men det kanske var regionalt..
Kanske dom Skandinaver ombord som bor på Fillipinerna hade svarat dig likadant som du antagligen hade svarat en turist som vart i Patong 2 gånger och skrivit att allt fungerade galant ;)
 
Ja och att min åsikt och beskrivning om det jag upplevde på det ställe jag befann mig på, inte är speciellt giltlig i dina ögon, är ju inget ovanligt. Men du kanske inte är rätt gubbe att snacka Jonas om Philippinerna.... Du är ju bara en andrahands-nisse ju...
 
Ja och att min åsikt och beskrivning om det jag upplevde på det ställe jag befann mig på, inte är speciellt giltlig i dina ögon, är ju inget ovanligt. Men du kanske inte är rätt gubbe att snacka Jonas om Philippinerna.... Du är ju bara en andrahands-nisse ju...
Japp jag har bara vart 2 korta turer till Manilla och där tyckte jag det var lite otrevligt med beväpnade vakter överallt till och med in till dom små matrestaurangerna stod det vakter med pistol, utanför bankerna vakter med pumphagel.
Annars vet jag inte mycket mer hur det är, mer än andrahans info
 
Se där Jonas, så varför skjuta mitt inlägg i sank då? Ganska fjantigt tycker jag. I Subic Bay så såg jag inge skjutvapen alls, jag såg leende trevliga engelskspråkiga människor med goa billiga priser, mycket billigare än Thailand faktiskt... Vägarna var schyssta.....och badplatserna jag var på där var kanon...

Så såg det ut där.... Så igen då, undvik Manilla, men undvik inte resten av landet, i alla fall inte om man skall lyssna på de som varit där.... Sen är det ju skillnad på folk och folk, liksom det är i Thailand.

Se bara på alla Pattaya-gubbsen som hatar allting nästintill, och bara spyr galla över allting och alla i Thailand.... Kanske är detsamma med de sjömän som du känner Jonas, kanske samma kategori av människor fast på Philippinerna då.....
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp