Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

 
Jag känner inte så långa i överklassen och jag vet heller inte vilka bidrag dessa får.
Du kan säkert berätta mer
Ja, Det är välkänt att överklassen är duktiga på att utnyttja bidrag. Många som styr i storföretagen kräver bidrag för att hålla igång verksamheter i landet. Stora markägare lever gott på bidrag. Det största bidragssystemet till överklassen är nollräntepolitiken vilket är en otrolig värdehöjning av överklassens förmögenheter och gör det svårare för lågavlönade att köpa sin första bostad eftersom kravet på kontantinsats för lånen ökar mer än de kan spara ihop. Nollräntan är en gigantisk kapitalöverföring till de som har mycket.
 
Ja, Det är välkänt att överklassen är duktiga på att utnyttja bidrag. Många som styr i storföretagen kräver bidrag för att hålla igång verksamheter i landet. Stora markägare lever gott på bidrag. Det största bidragssystemet till överklassen är nollräntepolitiken vilket är en otrolig värdehöjning av överklassens förmögenheter och gör det svårare för lågavlönade att köpa sin första bostad eftersom kravet på kontantinsats för lånen ökar mer än de kan spara ihop. Nollräntan är en gigantisk kapitalöverföring till de som har mycket.
I Kina?
 
Fast du måste missat något. Arbetsgivaren i dessa offentliga yrken är det offentliga som inte har höjt deras löner och deras offentliga fackförbund har inte heller tagit fighten som de lovade......
Där har du en poäng. Att arbetsgivarna inte vill betala konkurrenskraftiga löner och något svaga fackbossar. Inte konstigt att många jobbar i Norge.
 
Detta ämne har ja funderat många gånger på. Är de möjligt att alla ska ha en hög lön, var skall pengarna tas i från. Om alla ska ha de och man måste ha höga skatter får ju även dom som tjänar lite betala. Är ja helt fel ute eller, måste de inte finnas lågavlönade och någon som gör dom enkla jobben. Själv började ja ganska tidigt att spara, viste ju att en dag blir man pensioner och då ska man njuta dom år man får. Jag tror inte alla har förutsättning till topp jobb och höga löner, men samtidigt är ju inte pengar allt. Man får väl vara nöjd me sitt liv som man fått. Alla kan inte äta oxfilé och köra Mercedes
Det är den eviga frågan. vilka klassklyftor är den optimala.
Skulle nog inte vilja ha de som råder i Kina och USA.
 
Varför ska en låginkomsttagare betala skatt som gör att man hamnar under fattigdomsgränsen. Högre lön för alla vore en dröm men är bara fantasier.

Ingen skatt på någon inkomst förrän man har inkomst över fattigdomsgränsen. Varför beskatta någon som sen behöver bidrag? Iofs gynnar det officiella tjänstemän att handlägga bidragen men behövs inte... iaf inte i samma grad.

Nä,sänk skatterna så ingen med låg inkomst behöver bidrag.

Är det inte även skatt på bidrag? Slopa skatten på bidrag och sänk de med samma belopp. Hur svårt ska det vara?

T.ex fattigpensionärer betalar skatt och får sen bidrag!

Jag skulle vilja se en utredning på hur mycket det skulle kosta samhället i minskade skatteinkomster om alla slapp skatt på upp till 15.000 kr/månad. Ja, även en utredning hur mycket det skulle minska bidragen.

Min infallsvinkel är att samhället vill styra individen att först ta in skatt och därefter ge allmosor (bidrag). Ge folket frihet och låt var och en sköta sitt. Barnbidrag efter 3:je barnet noll kronor. Skärp bidragen, inget bidrag i efterskott för barnen sen deras födelse för immigranter!

Ja finns mycket att lätta upp statsfinanserna med och ge folket frihet utan politisk inblandning.
Minskar skatten så kommer folk att klaga på att pengarna inte räcker till att driva skolor, betala lärarlöner mm.
Minskar skatten kommer folk att klaga på att sjukvården blir dyrare om man ska betala den själv, just nu betalar folk knappt 200kr/dygnet på sjukhus och då ingår medicin/mat mm, och då spelar det ingen roll vad och varför man ligger inne och folk klagar idag att sjukvården i Sverige är dyr.
Så vill folk ha skola och sjukvård kommunalt eller ska den vara privat så var och en betalar för sig själv?
 
Ja, Det är välkänt att överklassen är duktiga på att utnyttja bidrag. Många som styr i storföretagen kräver bidrag för att hålla igång verksamheter i landet. Stora markägare lever gott på bidrag. Det största bidragssystemet till överklassen är nollräntepolitiken vilket är en otrolig värdehöjning av överklassens förmögenheter och gör det svårare för lågavlönade att köpa sin första bostad eftersom kravet på kontantinsats för lånen ökar mer än de kan spara ihop. Nollräntan är en gigantisk kapitalöverföring till de som har mycket.

Nollräntan är väl bra för medelklassfamiljer.
Hög ränta gynnar den som har mycket pengar.
 
Där har du en poäng. Att arbetsgivarna inte vill betala konkurrenskraftiga löner och något svaga fackbossar. Inte konstigt att många jobbar i Norge.
Hmmm att lönerna är så mycket högre i Norge tror du inte har nåt med kostnadsläget.
En Norsk lön är bra i Sverige.
I Norge som boende har du inte högre levnadsstandard än Sverige.
Lön kostnad tar ut från varann.
Skall du på ett företag höja lönen måste du också höja priserna.
Varje årlig löneökning följs av lika hög % kostnadsökning.

Ja min morsa kunde gå på bio för 2,50 kr på 60 talet, men lönen va därefter.

Man höjer lönerna och kostnaderna och i slutändan så blir det ingen skillnad.

Alla kan inte va rika och jag hoppas inte alla blir rika, tänk om hela jordens befolkning skulle köra runt i bil samt bränna fosila bränslen som oss.

Hoppas mer på tvärtom kanske.
 
Min fråga var "Vad är en dräglig lön?"
23.000kr ger dig ca 18.000kr netto. Det borde ju fungera för de flesta.
Sedan så får man kanske lägga upp sitt liv efter inkomsten, eller tvärt om om man så önskar.

Bor man ensam eller är sambo så känns det väl ganska ok.
En hyra på typ 7k så har man 11.000 till annat. Är man två så har man 29.000kr till annat.

Hej

Själv tror jag att livet blir ganska knapert för en ensamstående mamma med två barn eller fören familj där bara en har ett fast jobb, är man två som arbetar och lever tillsammans blir allt lättare men så ser det inte alltid ut längre.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att livet blir ganska knapert för en ensamstående mamma med två barn eller fören familj där bara en har ett fast jobb, är man två som arbetar och lever tillsammans blir allt lättare men så ser det inte alltid ut längre.

Mvh isan lover
Om man som ensanstående mamma, har 2 barn, 18.000 netto.
Hyran, el, vatten på 7000 kr.
11000 kvar hur blir det knapert, ja man kan inte gå ut och festa på helgerna etc eller lyxa till det men hur blir det knapert?
Sen får hon ju barnbidrag, underhåll, kanske bostadsbidrag....

Ibland undrat va du menar med fattig?
Familjen i byn känner sig inte fattiga men enligt dig så skall alla åka limousine förstås?
Och självklart alla andras fel...
Samma när du beskriver bylivet, alla är fattiga, själv ser jag tvärtom dom är rika på sammanhållning och nöd går det inte på dom om man kollar på kroppshyddorna.

Fattig då svälter man och har inte mat för dagen!!

FB_IMG_1619202425829.jpg


FB_IMG_1619202408883.jpg


FB_IMG_1619202402456.jpg


FB_IMG_1619202420135.jpg
 
Om man som ensanstående mamma, har 2 barn, 18.000 netto.
Hyran, el, vatten på 7000 kr.
11000 kvar hur blir det knapert, ja man kan inte gå ut och festa på helgerna etc eller lyxa till det men hur blir det knapert?
Sen får hon ju barnbidrag, underhåll, kanske bostadsbidrag....

Ibland undrat va du menar med fattig?
Familjen i byn känner sig inte fattiga men enligt dig så skall alla åka limousine förstås?
Och självklart alla andras fel...
Samma när du beskriver bylivet, alla är fattiga, själv ser jag tvärtom dom är rika på sammanhållning och nöd går det inte på dom om man kollar på kroppshyddorna.

Fattig då svälter man och har inte mat för dagen!!

FB_IMG_1619202425829.jpg


FB_IMG_1619202408883.jpg


FB_IMG_1619202402456.jpg


FB_IMG_1619202420135.jpg
Hej

Dom flesta med barn betalar nog betydligt mer än 7000 kr i hyra eftersom det är ungefär vad en tvåa kostar i genomsnitt i stora delar av landet, men med barn så klarar man sig knappast med en tvåa.

Sen utgör ju hyran bara en del av en familjs kostnader, du glömde elräkningar, teleräkningar, TV räkningar, internet, mobilabonnemang, försäkringar, kläder, mat, cyklar och kanske en begagnad bil o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag att livet blir ganska knapert för en ensamstående mamma med två barn eller fören familj där bara en har ett fast jobb, är man två som arbetar och lever tillsammans blir allt lättare men så ser det inte alltid ut längre.

Mvh isan lover

En familj där bara en jobbar.
Ja, lönen när man inte jobbar är ju inte känd för att vara hög. Man får ingen lön alls.
Så....
Då bör en lokalvårdare minst ha 50.000 i månaden...eller helst lite till då skatten blir lite väl hög utifall att den man bor samman med inte jobbar.
 
En familj där bara en jobbar.
Ja, lönen när man inte jobbar är ju inte känd för att vara hög. Man får ingen lön alls.
Så....
Då bör en lokalvårdare minst ha 50.000 i månaden...eller helst lite till då skatten blir lite väl hög utifall att den man bor samman med inte jobbar.

Hej

I min värld ska inte barnen straffas för att dom har råkat bli födda av en förälder som har ett lågavlönat jobb, alla bör få en chans i livet och ha tillgång ett liv på en rimlig nivå, detta finns det olika sätt att uppnå.

Mvh isan lover
 
Hej

I min värld ska inte barnen straffas för att dom har råkat bli födda av en förälder som har ett lågavlönat jobb, alla bör få en chans i livet och ha tillgång ett liv på en rimlig nivå, detta finns det olika sätt att uppnå.

Mvh isan lover

Visst finns det det.
Även med några miljoner per år så är det ju ingen konst att bli fattig om man är vårdslös.
Det går ju till och med åt helvete för lottomiljonärer.
Vi får helt enkelt byta ut pengar mot matkuponger och ge alla en medborgarlön i for av matkuponger.
Vi ger helt enkelt fan i pengar.
Problemet löst

För övrigt så är ju fattigdom någonting vackert. Man blir ju snäll åtminstone
 
Hej

Dom flesta med barn betalar nog betydligt mer än 7000 kr i hyra eftersom det är ungefär vad en tvåa kostar i genomsnitt i stora delar av landet, men med barn så klarar man sig knappast med en tvåa.

Sen utgör ju hyran bara en del av en familjs kostnader, du glömde elräkningar, teleräkningar, TV räkningar, internet, mobilabonnemang, försäkringar, kläder, mat, cyklar och kanske en begagnad bil o.s.v.

Mvh isan lover
Kollade på nätet i Gbg får du en 3:a för 6000 i månaden, man bor väl inte i dom flashigaste kvarteren med en sådan lön.
 
Kollade på nätet i Gbg får du en 3:a för 6000 i månaden, man bor väl inte i dom flashigaste kvarteren med en sådan lön.

Hej

Ja priserna varierar beroende på läge och ort o.s.v, men en 1000 lapp gör ändå ingen större skillnad, på många platser får man bara en 1:a för 6000-7000 kr.

Mvh isan lover
 
Så du menar att ett barn straffas för de blivit födda av föräldrar med ett lågavlönat jobb ...

Hej

Ja det innebär åtminstone numera rent statistiskt att barn till fattiga föräldrar har mindre chans att lyckas, dom presterar sämre i skolan, dom hamnar oftare i kriminalitet, det är större chans att dom börja med droger och det är större chans att dom själva också hamnar i ett låglöneyrke.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp