Hjälp mig, era turister! 555

 
P

Pjodd

Gäst
Tiden går otroligt snabbt när man har det roligt och vad som sker på olika platser förändras ännu snabbare.
Det är nu på en höft 5-6 år sedan jag var i Phuket senast och jag undrar om ngn har aktuell status för ön.
Brorsan kommer ner lite hastigt o lustigt med sin flickvän. Brorsan har varit nere tidigare i Thailand då jag visade runt lite ,bla Kanchanaburi, landsbygden (där jag bodde tidigare), Bkk och Koh Samet.
Nu vill hans tjej ha fina stränder, hålligång och bra mat. Då kan jag bara tänka mig Phuket som kan erbjuda allt det. Öarna i krokarna med dessa paradisstränder och korallrev med bra snorkling, Nai Harn som enligt mig är det vackraste området på ön, Pattong med sina galenskaper/nattklubbar, ett nytt vattenland ska ha öppnats, små stränder dit turister inte hittar, Phuket Town där det ser ut som övriga Thailand.

Visst, massor av turister (inte överallt) men utan dessa så kan man plocka bort stora vattenland, utbud av restauranger och nattklubbar. Jag vet vilken klass dom vill ha på utbudet, och deras nöje är inte att njuta av landsbygden med lokala liveband:)

Är jag rätt på det eller har ni andra tips? Pattaya faller bort pga ingen övärld eller vackra stränder, Koh Chang faller bort pga bristande nöjes utbud likaså Koh Samet. Cha Am och Hua Hin finns inte på kartan.
Har aldrig varit på Koh Samui men rent spontant så faller det också bort (bara en känsla jag har).

Vi kan bara vara med dom i 1 vecka, dom stannar i 3
 
Tiden går otroligt snabbt när man har det roligt och vad som sker på olika platser förändras ännu snabbare.
Det är nu på en höft 5-6 år sedan jag var i Phuket senast och jag undrar om ngn har aktuell status för ön.
Brorsan kommer ner lite hastigt o lustigt med sin flickvän. Brorsan har varit nere tidigare i Thailand då jag visade runt lite ,bla Kanchanaburi, landsbygden (där jag bodde tidigare), Bkk och Koh Samet.
Nu vill hans tjej ha fina stränder, hålligång och bra mat. Då kan jag bara tänka mig Phuket som kan erbjuda allt det. Öarna i krokarna med dessa paradisstränder och korallrev med bra snorkling, Nai Harn som enligt mig är det vackraste området på ön, Pattong med sina galenskaper/nattklubbar, ett nytt vattenland ska ha öppnats, små stränder dit turister inte hittar, Phuket Town där det ser ut som övriga Thailand.

Visst, massor av turister (inte överallt) men utan dessa så kan man plocka bort stora vattenland, utbud av restauranger och nattklubbar. Jag vet vilken klass dom vill ha på utbudet, och deras nöje är inte att njuta av landsbygden med lokala liveband:)

Är jag rätt på det eller har ni andra tips? Pattaya faller bort pga ingen övärld eller vackra stränder, Koh Chang faller bort pga bristande nöjes utbud likaså Koh Samet. Cha Am och Hua Hin finns inte på kartan.
Har aldrig varit på Koh Samui men rent spontant så faller det också bort (bara en känsla jag har).

Vi kan bara vara med dom i 1 vecka, dom stannar i 3

En nyfiken fråga. Varför går Cha Am och Hua Hin bort? Har själv bara varit där en gång.
 
@Berralund Skulle du vilja rätta till rubriken är du snäll. Smileyn kom inte med, och utan den ser det bedrövligt ut, inger en väldigt otrevlig ton vilket inte var meningen.

@Nam Falang personligen gillar jag Cha Am. Har varit där ett par ggr och åker gärna dit igen. Där finns ngt gemytligt som jag inte kan sätta fingret på men avsaknaden av öar och paradisstränder gör att det går bort denna gång.
 
Magkänslan ska man lita på annars så är väl Chaweng Samui rätt nära det du önskar, Ao Nang ? Tycker jag var trevligare än Patong iaf. Det ligger ju en massa underbara öar i närheten, Phi Phi ligger väl mittemellan även om det inte är någon av mina favoritöar. Kändes också lite enklare med båtturerna från Krabisidan.
 
Magkänslan ska man lita på annars så är väl Chaweng Samui rätt nära det du önskar, Ao Nang ? Tycker jag var trevligare än Patong iaf. Det ligger ju en massa underbara öar i närheten, Phi Phi ligger väl mittemellan även om det inte är någon av mina favoritöar. Kändes också lite enklare med båtturerna från Krabisidan.

Det lutar just nu åt Krabi. Det är onekligen vackert där.
 
@Berralund Skulle du vilja rätta till rubriken är du snäll. Smileyn kom inte med, och utan den ser det bedrövligt ut, inger en väldigt otrevlig ton vilket inte var meningen.

@Nam Falang personligen gillar jag Cha Am. Har varit där ett par ggr och åker gärna dit igen. Där finns ngt gemytligt som jag inte kan sätta fingret på men avsaknaden av öar och paradisstränder gör att det går bort denna gång.
Jag har svårt att få dit en smiley så jag gjorde så istället, hoppas att det är ok.
 
Han skrev att dom ville ha hålligång så då går det väl bort per automatik ;)

Aha. Jag med familj hyrde en bungalow nere på beachen i Cha Am i tre dagar. Vi hann med ett dopp i havet samma kväll vi kom dit. Allt var kanon. Morgonen efter spöregnade det och höll på tills vi åkte. Svinkallt var det också. Gick inte köra värme med den monterade snik ACn heller.

Stället hade potential om vädrets makter hade varit med oss.
 
Ao Nang är onekligen ett alternativ till Phuket med hålligång, mat, stränder och betydligt enklare att ta sig en tur till Koh Phi Phi. Longtailbåt till Railey beach där du sedan promenerar till Phra Nang beach eller så åker du longtailbåt ut till Chicken island, Poda island. Hyr en egen båt och utforska öarna åk inte på organiserade turer, båtuthyrning hittar ni på högra änden av beachfront (om du står vänd mot havet). Sandstränder finns bara på chicken och Poda medans snorklingen är bättre på småöarna runt omkring, en liten pärla som inte många känner till är en liten bukt med strand på höger sida av Poda (om du har Ao Nang i ryggen) vi kallade den "small bay" kanske båtföraren vet var annars ser ni den när ni passerar.
 
Ao Nang är onekligen ett alternativ till Phuket med hålligång, mat, stränder och betydligt enklare att ta sig en tur till Koh Phi Phi.

Tror du att det är något vidare "drag" i Ao Nang... Jag har inte varit där men är nyfiken. Det kanske är i lugnaste laget?
solnedgång.jpg
 
Nu är det ett tag sen jag var i Ao Nang men hålligång och drag är inte mitt minne av den staden. Enda hålligånget var alla longtails.
 
Kompisarna skulle va nere tre veckor,, Hade rekommenderat börjat i Phuket Nai Harn ,Kata området hyra motorbike stanna en vecka, vidare några dagar till phi phi efter det Krabi några dagar sen till baks till Phuket igen.
 
Aha. Jag med familj hyrde en bungalow nere på beachen i Cha Am i tre dagar. Vi hann med ett dopp i havet samma kväll vi kom dit. Allt var kanon. Morgonen efter spöregnade det och höll på tills vi åkte. Svinkallt var det också. Gick inte köra värme med den monterade snik ACn heller.

Stället hade potential om vädrets makter hade varit med oss.

Heh, köpte en AC till min "sommarstuga" och när det blev kallt en vecka i Januari så ville jag dra på med lite värme men den funktionen fanns inte! Trodde i min enfald att alla AC hade denna funktion men icke... Det är våra invertrar i Sverige som har det. Har kollat nu så nästa köp blir en sådan men då hamnar man på närmre 20.000B för den billigaste. Men då blir det en som vi kallar för värmeväxlare (inverter) (luft-luft) och kostnaden för uppvärmning av huset lär bli blygsam med en yttertemperatur på låt oss säga 15-20° och hög verkningsgrad.

Har varit i Cha Am 3 ggr. Finns en charm som det inte går att peka ut, förmodligen att det är en turistby för thaiare. Även jag har haft otur när jag varit där. Blåsigt och stora vågor alla 3 gångerna men helt ok
 
Nu är det nya bud på G...
Förklarade att ensamma vita stränder men rikt utbud av mat och nattliv finns inte (jo det finns men de var inte beredda att betala priset, typiskt turister...). Så dom valde bort nattliv:). Bra tänkte jag, då slipper jag köra så långt (kanske). Krabi med Railay beach kunde vara en utgångspunkt men så snubblade jag över övärlden utanför Ranong med Koh Phayam. Någon av er som varit där? Sägs vara kritvita stränder (en strand på västra sidan 3km lång), glest med turister till ytan. Så kan man ta dagsutflykt till olika snorklingsöar/områden då det var knapert med det i anslutning till ön.
Och som brorsan nu sa -Det är trevligare att dricka och umgås i hjärtligt sällskap än att gå på nattklubb.
Spännande att det tog 40+ år för att förstå det:clap_tranparent:
 
Då ser det ut så här. Dom får två dagar i Bkk för att shoppa. Dom kommer med tomma resväskor). Vi hämtar dom vid 16-tiden och kör söderut till Ao Manao en okänd plats för västerlänningar men väldigt populär plats för Bkk bor över helger. Googla gärna Ao Nang och välj bilder, ser onekligen nice ut. Där övernattar vi och stannar hela dagen för att på kvällen ta oss vidare till Phuket, Krabi eller ngn ö utanför Ranong.
Ao Manao har på Tripadvisor fått genomsnittsbetyg 4,5 (av 5) på 208 recensioner. Det är verkligen inte illa.

Jobbigt att planera en semester åt andra... Vill att dom ska få det så bra som möjligt
 
Kommer att skapa en tråd på denna minisemester Där jag har tänkt att göra nidbild(er) på mig själv som turist:)
Kom gärna med förslag så den blir så bra som möjligt. Gärna olika scenarion typ packpacker, charter, tysk (nä jag vägrar att ha string!), ryss (får väl offra mig att dricka vodka för bildens skull;)) eller liknande.
Gissa om det blir en bild när jag ser en stenbordsuppsättning:laugh::laugh::laugh:
Även tips på bra rubrik till tråden. Hardcore turisten, Turist i Thailand, men skynda, jag åker på tisdag. En rubrik som lockar läsare, så ska jag bjuda på mig själv:)
 
Väntar med spänning. Skall försöka komma på något men jag själv är en "dålig" turist.
 
Kommer att skapa en tråd på denna minisemester Där jag har tänkt att göra nidbild(er) på mig själv som turist:)
Kom gärna med förslag så den blir så bra som möjligt. Gärna olika scenarion typ packpacker, charter, tysk (nä jag vägrar att ha string!), ryss (får väl offra mig att dricka vodka för bildens skull;)) eller liknande.
Gissa om det blir en bild när jag ser en stenbordsuppsättning:laugh::laugh::laugh:
Även tips på bra rubrik till tråden. Hardcore turisten, Turist i Thailand, men skynda, jag åker på tisdag. En rubrik som lockar läsare, så ska jag bjuda på mig själv:)
Kan du inte vara en dryg turist som klagar på allt och tycker bara Sverige är bäst ... att det är för varmt, för dålig service på hotell/restaurang, klagar på turer, klagar på barer, klagar på allt. Gör en video :D

Kalla tråden Vad har Thailand att i januari erbjuda när vi har Sverige
 
 

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
maria70
M
J
Svar
0
Visningar
1 K
junjosa
J
H
Svar
2
Visningar
1 K
hampus89
H
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
2 K
A
F
Svar
12
Visningar
3 K
Wanpen
W
F
Svar
1
Visningar
2 K
Feggeliano
F
A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
 
Tillbaka
Topp