Man varnar turister för Leptospirosis i Thailand.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Thailand varnar man nu för en sjukdom vid namn Leptospirosis, man ska tydligen undvika att kliva i vattenpölar och liknande eftersom man kan smittas via sår och revor på huden, hittills i år har 8 personer dött av denna sjukdom, man kan se på kartan var riskerna är som störst.

Tourists in Northern Thailand Warned about Leptospirosis also Known as Weil’s Disease


By Editor on June 7, 2019Comments Off on Tourists in Northern Thailand Warned about Leptospirosis also Known as Weil’s Disease



1559888786169.png

Leptospirosis is mostly prevalent in the northern provinces but has also been found in the southern regions as well.


CHIANG RAI – As monsoon season arrives in Northern Thailand health officials are warning Thai and tourists about the dangers of walking barefoot through puddles to avoid leptospirosis – a bacteria commonly found in all kinds of animal urine – rats, dogs, cats, cows and other mammals – that has already killed eight people this year.
Leptospirosis which is also known as Weil’s disease is found throughout Southeast Asia.
Leptospirosis is spread through water, entering the bloodstream via open wounds or scratches, prolonged exposure or just consuming infected water or food.
Symptoms range from muscle pains to coughing blood and liver failure causing yellow eyes and skin.

30211085-01_big-701x436.jpg

Läs hela artikeln här: https://www.chiangraitimes.com/tourists-in-northern-thailand-warned-about-leptospirosis-also-known-as-weils-disease.html

Mvh isan lover
 
Hmm, en affärside" importera och sälja vadarstövlar...? glöm inte en liten provision till Ubon:wai::wai:
 
Hmm, en affärside" importera och sälja vadarstövlar...? glöm inte en liten provision till Ubon:wai::wai:

Hej

Själv tänkte jag lite på riskerna för oss som nästan dagligen badar, vadar i dammar, risfält och åar i Isaan vintertid, undrar om det finns risk att smittas där också?

Det är nog tur att man inte känner till alla risker.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tänkte jag lite på riskerna för oss som nästan dagligen badar, vadar i dammar, risfält och åar i Isaan vintertid, undrar om det finns risk att smittas där också?

Det är nog tur att man inte känner till alla risker.

Mvh isan lover


Jag förstår att Du håller på med en kalkyl om risken att drabbas, först skulle jag fundera om orsaken varför detta är koncentrerat till ett fåtal ställen, låt mig sammanfatta detta på mitt sätt, åtta avlidna på ett halvår ggr, 2, 16 avlidna, något mindre än det antal som avlider av ormbett, jag behöver väl inte förklara jämnförelsen och risker med trafiken? hur många avlidna per år? och hur stor är risken att just Du skulle drabbas? med en folkmängd på ca: 60 miljoner, varför skulle just Du drabbas? 1 på 60 miljoner, funderar på var Du bodde, i riskområdet? om inte så är risken reducerad, har även för mig att Du bor inte hela året i Thailand, med det så reducerar vi risken ytterligare, och med detta så ser det ut som att Du kan fortsätta hoppa och leka i vattenpölarna, för att drabbas av detta Leptospirosis är betydligt mindre än att Du skulle drunkna...om Du ändå skulle drabbas och avlida så hänvisas Du till Ubon:s klagomålshörna, öppet Torsdagar 10-16
 
Jag förstår att Du håller på med en kalkyl om risken att drabbas, först skulle jag fundera om orsaken varför detta är koncentrerat till ett fåtal ställen, låt mig sammanfatta detta på mitt sätt, åtta avlidna på ett halvår ggr, 2, 16 avlidna, något mindre än det antal som avlider av ormbett, jag behöver väl inte förklara jämnförelsen och risker med trafiken? hur många avlidna per år? och hur stor är risken att just Du skulle drabbas? med en folkmängd på ca: 60 miljoner, varför skulle just Du drabbas? 1 på 60 miljoner, funderar på var Du bodde, i riskområdet? om inte så är risken reducerad, har även för mig att Du bor inte hela året i Thailand, med det så reducerar vi risken ytterligare, och med detta så ser det ut som att Du kan fortsätta hoppa och leka i vattenpölarna, för att drabbas av detta Leptospirosis är betydligt mindre än att Du skulle drunkna...om Du ändå skulle drabbas och avlida så hänvisas Du till Ubon:s klagomålshörna, öppet Torsdagar 10-16

Hej

Vårt område var rödmarkerat som högriskområde, men å andra sidan har man ju klarat sig i 34 år hittills, men man bör nog vara medveten om riskerna och lägga symtomen på minnet om man lever lantliv och arbetar och vistas i dammar ute på farmer.
Mvh isan lover
 
Hej

Vårt område var rödmarkerat som högriskområde, men å andra sidan har man ju klarat sig i 34 år hittills, men man bör nog vara medveten om riskerna och lägga symtomen på minnet om man lever lantliv och arbetar och vistas i dammar ute på farmer.
Mvh isan lover
Större risk att Mig kommer att slänga ut dig för arbete utan Workpermit som det låter :)55:p
 
Hej

Då känner jag mig lugn och kan fortsätta plumsa runt i dammar och lervälling utan att oroa mig. :)

Mvh isan lover
Leptospiros är en bakterie och kan om man kommer in i tid behandlas med antibiotica , Feber , muskelvärk är tidiga symptom
 
Hej

Vårt område var rödmarkerat som högriskområde, men å andra sidan har man ju klarat sig i 34 år hittills, men man bör nog vara medveten om riskerna och lägga symtomen på minnet om man lever lantliv och arbetar och vistas i dammar ute på farmer.
Mvh isan lover


isan lover@ Du får göra en egen utredning om risken stämmer med kartan, här talas det om avlidna, vilka har avlidit, kön, åldersgrupp, och var finns nu smittkällan, någon av dom avlidna som föder upp risråttor? om vi nu bortser ifrån avlidna och ser endast till sjukdomsfall, kommer då kartan att rödmarkeras på samma ställen? eller flyttas rödmarkeringarna, till andra områden? återkom när Du är färdig med utredningen...
 
Här skriver man om en sjukdom som smittat drygt 600 personer och dödat 8. ...

Det finns dock en annan sjukdom i Isaan som heter Melioidosis som dödar 40% av de smittade. Dödar över 1000 personer i Isaan (finns huvudsakligen i Isaan i Thailand) varje år.

Gå INTE barfota i vattensamlingar och gyttja,lera med mera..

Melioidosis: Thailand's unknown deadly disease

Melioidosis | CDC

Hej

Ännu en otrevlig och relativt okänd sjukdom som man kan smittas av via kontakt med vatten och jord, att gå barfota i gyttja, lera och vatten är ju något som man gör nästan dagligen i timmar om man jobbar på en farm, man får sig en tankeställare när man läser det här.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp