Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Kinesiska turister väntas stå för dom stora ökningar av turister till Thailand även i framtiden, västerländska turister blir allt mindre betydelsefulla

Why the Chinese are infinitely more important than Western tourists to Thailand

Published April 25, 2019

By The Thaiger

shutterstock_354300353-e1521745025490.jpg

OPINION by Dan Cheeseman – Dan About Thailand

We need to wake up and smell the roses, us Westerners are no longer an important group for the Thailand tourism industry – in fact, we are what you would call ‘niche’ – and with good reason.

The Chinese are here in numbers and not only will this continue to grow but they also outspend Europeans per capita by 53% when in Thailand.

There are more Chinese…

The Chinese now account for 57.48% of all tourists in Thailand and what makes this even more staggering is only 8.7% currently have passports (120 million)

1556459837147.jpeg


Why the Chinese are infinitely more important than Western tourists to Thailand | The Thaiger

Mvh isan lover
 
Detta kan ju inte stämma enligt några av forumets experter
Europeiska turister bränner 125 USD per dag,
Hela 4000 baht per dag.
Borde vara 4000 baht per vecka :p


The average spend per day for a Chinese tourist in Thailand is US$192 – which is 53% more than the average Europeans US$125 daily spend.
 
Hej

Kinesiska turister väntas stå för dom stora ökningar av turister till Thailand även i framtiden, västerländska turister blir allt mindre betydelsefulla

Why the Chinese are infinitely more important than Western tourists to Thailand

Published April 25, 2019

By The Thaiger

shutterstock_354300353-e1521745025490.jpg

OPINION by Dan Cheeseman – Dan About Thailand

We need to wake up and smell the roses, us Westerners are no longer an important group for the Thailand tourism industry – in fact, we are what you would call ‘niche’ – and with good reason.

The Chinese are here in numbers and not only will this continue to grow but they also outspend Europeans per capita by 53% when in Thailand.

There are more Chinese…

The Chinese now account for 57.48% of all tourists in Thailand and what makes this even more staggering is only 8.7% currently have passports (120 million)

1556459837147.jpeg


Why the Chinese are infinitely more important than Western tourists to Thailand | The Thaiger

Mvh isan lover
Till skillnad från turister från Europa mm, så spenderar inte Kineserna pengar på restauranger mm. De har med doggybag på hotellen och fyller det med mat till familjen. ;) 55555
 
Till skillnad från turister från Europa mm, så spenderar inte Kineserna pengar på restauranger mm. De har med doggybag på hotellen och fyller det med mat till familjen. ;) 55555


Tycker mig se en massa kineser på lite dyrare hotell i både Bangkok och Pattaya.
Det finns fler miljonärer och miljardärer i Thailand än det finns i Sverige.

Kina är en enorm marknad. Biltillverkarna designar bilarna idag efter kinesernas önskemål.
Porsches största marknad är Kina. Man säljer nog fler bilar där på ett år än man mäktat med att sälja i Sverige under märkets existens.
 
Till skillnad från turister från Europa mm, så spenderar inte Kineserna pengar på restauranger mm. De har med doggybag på hotellen och fyller det med mat till familjen. ;) 55555
Dom hänger inte på billiga barer i samma utsträckning som västerländska gubbar, dom som klagar på att dom inget tjänar på kineser är ägare till billiga barer och bartjejer.
 
Dom hänger inte på billiga barer i samma utsträckning som västerländska gubbar, dom som klagar på att dom inget tjänar på kineser är ägare till billiga barer och bartjejer.

Hej

Till viss del ger jag dig nog rätt, men ser man på den stora mängden Kineser som bussas till bl.a Pattaya så tycker jag inte att det stämmer så bra, det är ju ganska få och förutbestämda restauranger, båtar och hotell som gynnas av den Kinesiska massturismen där.

Mvh isan lover
 
Detta kan ju inte stämma enligt några av forumets experter
Europeiska turister bränner 125 USD per dag,
Hela 4000 baht per dag.
Borde vara 4000 baht per vecka :p


The average spend per day for a Chinese tourist in Thailand is US$192 – which is 53% more than the average Europeans US$125 daily spend.

Hej

Det är ju inte så konstigt att Svenskar med familj, boende och mångårig anknytning till landet inte bränner lika mycket pengar som en turist, dom lever ju inte som turister.

Mvh isan lover
 
Hej

Till viss del ger jag dig nog rätt, men ser man på den stora mängden Kineser som bussas till bl.a Pattaya så tycker jag inte att det stämmer så bra, det är ju ganska få och förutbestämda restauranger, båtar och hotell som gynnas av den Kinesiska massturismen där.

Mvh isan lover
Jag ser nog mer än dig av Kineser i Pattaya, går du på turistattraktioner som tropical garden, minisiam, floating market, tempel etc etc där är det fullt av Kineser.
Går du på bbq buffe restauranger så är det majoritet Kineser och Thai.
Går du på ölbar mitt på dagen så är det majoritet faranger.
Färjorna och speedboats gräver guld nu pga alla Kineser.
Men även västerländska restauranger av högre standard så är det många som har majoritet av blandade Asiater.
Går man på central festival är det majoritet farang, går man på Terminal 21 tror jag det är majoritet asiater, Thai och Kineser.
Vi går inte på samma ställen, och hänger man bara på stranden och baren så tror man lätt att Kineserna inte går ut.
Här på chocolate factory var det bara Asiater och spenderar gör dom.
Nä dina 2 dagar varannat år i Pattaya ger jag inte mycket för som referens.

20190330_181933.jpg


20190330_181829.jpg
 
Jag ser nog mer än dig av Kineser i Pattaya, går du på turistattraktioner som tropical garden, minisiam, floating market, tempel etc etc där är det fullt av Kineser.
Går du på bbq buffe restauranger så är det majoritet Kineser och Thai.
Går du på ölbar mitt på dagen så är det majoritet faranger.
Färjorna och speedboats gräver guld nu pga alla Kineser.
Men även västerländska restauranger av högre standard så är det många som har majoritet av blandade Asiater.
Går man på central festival är det majoritet farang, går man på Terminal 21 tror jag det är majoritet asiater, Thai och Kineser.
Vi går inte på samma ställen, och hänger man bara på stranden och baren så tror man lätt att Kineserna inte går ut.
Här på chocolate factory var det bara Asiater och spenderar gör dom.
Nä dina 2 dagar varannat år i Pattaya ger jag inte mycket för som referens.

20190330_181933.jpg


20190330_181829.jpg

Hej

Då har det ändrat sig nu då, det är ju inte mer än några årsedan den Kinesiska massturismen kallades för ”Zero Dollar Tourism”, då klagade både Thailändska hotell, restaurang och andra näringsidkare på att inkomsterna var reserverade för några få företag och att pengarna då mestadels hamnade i Kinesiska fickor.
Även den Thailändska regimen och olika myndigheter uttryckte sitt ogillande mot det som då kallades ”Zero Dollar Tourism”.

Roligt att höra att detta problem nu är borta och att Kineserna nu är ute och spenderar sina pengar på egen hand och på olika platser, då borde klagomålen ifrån hotell, restauranger och andra ha tystnat i Pattaya.

Mvh isan lover
 
Dom hänger inte på billiga barer i samma utsträckning som västerländska gubbar, dom som klagar på att dom inget tjänar på kineser är ägare till billiga barer och bartjejer.

Det kan nog stämma.
Det finns säkert en hel del kineser som lever på några billiga kineshotell också. Men vi vi svenskar ska vara så förträffliga och ekonomiskt stadda i kassan så undrar jag varför man aldrig ser svenskar utanför sunkhaken, tvåstjärniga hotell och utanför lowest possible economy class på flygen?

Vi lever fortfarande i 80-talet då vi hade det sååå gott ställt. Ingen var lika rika som oss, förutom någon enstaka tysk och jänkare.
Ekonomiskt sett så åker vi på storstryk av många nationer vad gäller spenderande av pengar.
 
Det kan nog stämma.
Det finns säkert en hel del kineser som lever på några billiga kineshotell också. Men vi vi svenskar ska vara så förträffliga och ekonomiskt stadda i kassan så undrar jag varför man aldrig ser svenskar utanför sunkhaken, tvåstjärniga hotell och utanför lowest possible economy class på flygen?

Vi lever fortfarande i 80-talet då vi hade det sååå gott ställt. Ingen var lika rika som oss, förutom någon enstaka tysk och jänkare.
Ekonomiskt sett så åker vi på storstryk av många nationer vad gäller spenderande av pengar.

Kladda inte på sverigebilden ;) Räknas nog snart som ett hatbrott :p
 
Det kan nog stämma.
Det finns säkert en hel del kineser som lever på några billiga kineshotell också. Men vi vi svenskar ska vara så förträffliga och ekonomiskt stadda i kassan så undrar jag varför man aldrig ser svenskar utanför sunkhaken, tvåstjärniga hotell och utanför lowest possible economy class på flygen?

Vi lever fortfarande i 80-talet då vi hade det sååå gott ställt. Ingen var lika rika som oss, förutom någon enstaka tysk och jänkare.
Ekonomiskt sett så åker vi på storstryk av många nationer vad gäller spenderande av pengar.
Vad det gäller hotellen så finns det svenskar på bättre klasser också. Att du inte ser några kan nog bero på att vi svenskar är så få att vi försvinner i mängden, Vi platser mängdmässigt inte in på topp 15listen av turister . När vi bara utgör någon tiondels promille så förstår jag att du missar de som vill unna sig klass på semestern. De som åker charter bor inte lägre än 3 star. När jag åker från Arlanda har jag sett några som sett ut som svenskar checka in i bisnesskön, fast jag har bara sett dom på avstånd så jag kan inte vara säker.
 
Vad det gäller hotellen så finns det svenskar på bättre klasser också. Att du inte ser några kan nog bero på att vi svenskar är så få att vi försvinner i mängden, Vi platser mängdmässigt inte in på topp 15listen av turister . När vi bara utgör någon tiondels promille så förstår jag att du missar de som vill unna sig klass på semestern. De som åker charter bor inte lägre än 3 star. När jag åker från Arlanda har jag sett några som sett ut som svenskar checka in i bisnesskön, fast jag har bara sett dom på avstånd så jag kan inte vara säker.

Ja, det är lite av min poäng.
Vi tror att vi är extremt betydelsefulla och att vi gör ett stort avtryck i länders ekonomi bara för att ”jag sprättade 50k på två veckor”.
Vad skulle Thailand göra utan Sverige och De svenska turisterna? Ja, dom skulle nog inte märka att vi var borta.

Självklart vet jag att det finns svenskar som bor på vettigare hotell och åker Business eller First. Det gör även jag ibland och därför ser jag att kineserna är grymt överrepresenterade på fina hotell och ute i shoppinglivet.
Visst ser man en och annan svensk eller skandinav, men som sagt...kineserna är nog en långt viktigare grupp än några chartersvenskar.

Det du skriver är precis det samma som vad jag skrev innan.

Att det är fler svenskar i Businessclass från Arlanda än vad det är kineser förvånar mig inte. Men det är väl bara en tidsfråga innan kineserna är i majoritet även i kön på ICA. Blir dom det så är kineserna viktigare för ICAs ekonomi än den sparsamme svensken.

Sedan så kan det ju vara så att man inte måste ha en business biljett för att stå i business kön. Det fungerar med guldkort och low eco biljett.
 
Det kan nog stämma.
Det finns säkert en hel del kineser som lever på några billiga kineshotell också. Men vi vi svenskar ska vara så förträffliga och ekonomiskt stadda i kassan så undrar jag varför man aldrig ser svenskar utanför sunkhaken, tvåstjärniga hotell och utanför lowest possible economy class på flygen?

Vi lever fortfarande i 80-talet då vi hade det sååå gott ställt. Ingen var lika rika som oss, förutom någon enstaka tysk och jänkare.
Ekonomiskt sett så åker vi på storstryk av många nationer vad gäller spenderande av pengar.

En del verkar ta det som en sport att frottera sig med dessa rika turister , själv tar jag det som en sport att vara relativt rik utan att spendera , har inga behov av att spela rik , men vet att det är populärt i vissa kretsar 555:)
 
En del verkar ta det som en sport att frottera sig med dessa rika turister , själv tar jag det som en sport att vara relativt rik utan att spendera , har inga behov av att spela rik , men vet att det är populärt i vissa kretsar 555:)
En del verkar ha som sport att spara till vuxna barn.
Alla sorters sporter på arenan.
 
En del verkar ta det som en sport att frottera sig med dessa rika turister , själv tar jag det som en sport att vara relativt rik utan att spendera , har inga behov av att spela rik , men vet att det är populärt i vissa kretsar 555:)

En del kanske föredrar att bo bekvämt, centralt och ha en fin utsikt. Går man på shopping runda så kanske inte marknaden i Nakhon Nowhere faller en i smaken heller.
Att vara rik utan att spendera pengarna verkar väldigt onödig om det inte är så att man har en medioker pension.
Har man däremot en lön så kan man nog kosta på sig både det ena och det andra.

@magunnar har säkert inte många tips att dela med sig vad gäller 1-stjärniga motell som passar Joker.

Om man nu tycker att ett hotell i några dagar är dyrt så kanske man har gjort några felval här i livet.

Som sagt. Joker är väl ett skolexempel på att kineser, sydkoreaner, indier och afghaner är viktigare för Thailands turism än svensken.
 
Och själv gillar jag att slänga en brandfackla ibland :):):)Vissa här är otroligt förutsägbara , snart hänger nästa på , jag tror jag vet vem det blir
 
Och själv gillar jag att slänga en brandfackla ibland :):):)Vissa här är otroligt förutsägbara , snart hänger nästa på , jag tror jag vet vem det blir

Du är fortfarande ett exempel på den ”viktiga” svenska turisten som fortfarande lever i illusionen av att 80-talet fortfarande existerar och vi svenskar var någon slags elit.
Allt ska vara så billigt som möjligt och vad för någon produkt man köpt är sekundärt.
Norrmännen är inte så långt bakom oss i villfarelsen, men vi leder fortfarande ganska stort.

Norge! Världens dyraste land, världens högsta löner, världens rikaste land och världens rikaste folk.
Att dom sedan grät när dom var på jobb i Okpo och skulle betala för maten i butiken, gjorde inte att dom förstod att det var dyrare än hemma. För hemma är det dyrast...även om priset är lägre.
 
En del kanske föredrar att bo bekvämt, centralt och ha en fin utsikt. Går man på shopping runda så kanske inte marknaden i Nakhon Nowhere faller en i smaken heller.
Att vara rik utan att spendera pengarna verkar väldigt onödig om det inte är så att man har en medioker pension.
Har man däremot en lön så kan man nog kosta på sig både det ena och det andra.

@magunnar har säkert inte många tips att dela med sig vad gäller 1-stjärniga motell som passar Joker.

Om man nu tycker att ett hotell i några dagar är dyrt så kanske man har gjort några felval här i livet.

Som sagt. Joker är väl ett skolexempel på att kineser, sydkoreaner, indier och afghaner är viktigare för Thailands turism än svensken.

Hej

Vad som är fin utsikt, bo bra och var man tycker om att handla kan ju faktiskt variera ifrån person till person, en del njuter kanske av skyskrapor och köpcenter medans andra ser en tjusning i att en flock kor eller bufflar promenerar genom byn på morgonen på väg till sina beten, andas ren luft och njuter av lugnet.

Mvh isan lover
 
Hej

Vad som är fin utsikt, bo bra och var man tycker om att handla kan ju faktiskt variera ifrån person till person, en del njuter kanske av skyskrapor och köpcenter medans andra ser en tjusning i att en flock kor eller bufflar promenerar genom byn på morgonen på väg till sina beten, andas ren luft och njuter av lugnet.

Mvh isan lover
Vad gäller titta på kor i en by så är det knappast så vanligt bland turister, varken västerländska eller kinesiska turister har det på sin önskelista.
De flesta kinesiska turister har dessutom bara en vecka semester per år och väljer andra attraktioner noga.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp