Lite hjälp om buddismen värdekonflikter

Usch vad tråkigt och jobbigt. Sånt händer ju så fort, från en sekund till en annan.

Jag råkade ut för två nära döden upplevelser i går. I en kurva tappade framförvarande bil sin last. Som tur fick jag stopp precis framför en stor träbock.

Senare fick en dåre för sig att han skulle göra en omkörning även att en buss skymde utsikten. Sp tjugo meter från mig får jag en mötande bil. Jag hann ut i dikesrenenen och han lyckades avbryta omkörningen.

Om inte hjärnan är död är han ju inte död. Har läkarna sett någon hjärnaktivitet. Svenska skicross stjärnan Anna Holmlund (tror jag hon heter) låg ju i flera månader i paket men har ju vaknat. Mikael Schumacher har väl fortfarande inte riktigt vaknat.

Svårt val och kan ju bli ett ekonomiskt beslut om ingen försäkring täcker.

Det är svårt att avgöra för stänger man respiratorn så dör han. Ingen synlig aktivitet på pojken, andra värden ok.
Läste en hel del om detta under veckan och förstår att föräldrarna har ett svårt val.
Nu råkar hon jobba som chef på en statlig inrättning så sjukhusvården är gratis för familjen. Fast vet inte hur länge det kan pågå.

Du har rätt trafiken här är rätt farlig, jag är själv totalkoncentrerad i trafiken.
Cyklar rätt mycket och man får verkligen passa sig.
Ändå tycker det har blivit något bättre på sista tiden. Övervakningskameror är riktigt bra, det börjar dyka upp lite här och var.
Det krävs mera övervakning helt enkelt för människor har inget samvete som säger att kör efter reglerna eller tror snarare att de flesta vet inget om trafikregler.
Kanske en värdekonflikt i sig.
Fick till det slutligen men det är svårt att följa trådets tema till hundra. :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Själva ordet värdekonflikt, eller vad som är rätt eller fel enligt dig beskrevs förr i tiden rätt bra med en lite gubbe eller minidjävul på axeln som viskar i ditt öra att; "lyssna inte på samvetet". :p Har inte sett dom bilderna på länge fast läser inte så mycket serier längre :D

Hej

Det första jag kommer att tänka är väl att dom flesta Buddhister äter kött men enligt tron är det fel att ta andras liv, det löser många Buddhistiska köttätare genom att låta någon annan döda djuret och sen ändå äta det.

Mvh isan lover

Hej

Det första jag kommer att tänka är väl att dom flesta Buddhister äter kött men enligt tron är det fel att ta andras liv, det löser många Buddhistiska köttätare genom att låta någon annan döda djuret och sen ändå äta det.

Mvh isan lover

Nja, är väl inte riktigt sant. Om du ser på äta kött och ta liv, är ju två helt skilda saker. Finns inget i Buddhismen om att inte äta kött, däremot är rekommendationerna att äta vegetariskt, alltså handlingen att äta kött är inte likställigt med att döda någon varken djur eller människa.

Inom Buddhismen är alltid handling centralt, alltså äta kött är en handling, ta ett liv en handling och de två är inte förenliga med varandra!

Nja, är väl inte riktigt sant. Om du ser på äta kött och ta liv, är ju två helt skilda saker. Finns inget i Buddhismen om att inte äta kött, däremot är rekommendationerna att äta vegetariskt, alltså handlingen att äta kött är inte likställigt med att döda någon varken djur eller människa.

Inom Buddhismen är alltid handling centralt, alltså äta kött är en handling, ta ett liv en handling och de två är inte förenliga med varandra!

Hej

Stämmer som du säger, men själv finner jag det ändå lite märkligt att det anses vara bättre och mer rätt att be eller betala någon annan döda den tupp som man sen själv ska äta.
Ogillar man att djur dödas för att ätas så borde man väl själv i logikens namn egentligen sluta äta kött.

Mvh isan lover

Förstår inte min kommendora och hennes kompis som bor några kvarter från oss i Sverige.. De vägrar att äta ox kött och vilt ,,jag jagar mycket .Har frågat många gånger men nej min munk säger inte bra. Ja ja mer kött till mig men ändå tråkigt. Men kycklingfötter o insekter e ok ...Bara o gilla läget

Förstår inte min kommendora och hennes kompis som bor några kvarter från oss i Sverige.. De vägrar att äta ox kött och vilt ,,jag jagar mycket .Har frågat många gånger men nej min munk säger inte bra. Ja ja mer kött till mig men ändå tråkigt. Men kycklingfötter o insekter e ok ...Bara o gilla läget

Är inte konstigt alls, min fru är Guanyin.
Guanjin är en avatar, kinesisk sådan, som är en avatar av Buddha den kvinnliga Buddha, en kinesisk Buddha, äter inte nötkött, därav din fråga!

Hej

Har också träffat en del Thailändskor som inte äter buffel och kor, många ratar även kanin av någon anledning.

Mvh isan lover

Kanin ska man visst inte äta när man är gravid sa svärmor. Är väl som östersjöfisk.

Kanin ska man visst inte äta när man är gravid sa svärmor. Är väl som östersjöfisk.

Hej

Den förklaring jag har fått i Thailand är att Kanin är ett husdjur (keldjur) och inte mat, dom ser chockade ut när man säger sig gilla att käka Kanin.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar