DEKLARATIONEN har nu landat i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Hej alla glada skattebetalare!!

Skatteverket ger mig i år 9146 sek tillbaka. Men det finns en "liten" hake ang. detta.
Man har bara tagit upp min AMF - samt min privata pension till beskattning.
Min pension från P - M finns helt enkelt inte med i deklarationen.
Så nu är frågan, ta hem vinsten, eller meddela Skatteverket, och hoppas på större utdelning.

Vidare så står det att min hemortskomun 1 Nov. 2011 är Sthlm men att ajg blev tvångsutskriven 27 Sept 2011 beaktas inte här.
Med dagens automatik så skulle dom nog inte märka något, får fundera ett tag på mitt agerande.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Som tillex pensionär i Thai , utan annan inkomst kan du EJ nekas SINKskatt ..

Har du en firma altiv i Sverige eller äger fastigheter (ej sommarhus) då skiter det sig . Däremot kan du trots reglerna "utan väsentlig anknytning" ha tillex ett minderårigt ban i Sverige , de finns predjurikat på detta .. I mitt fall kommer det aldrig att vara vettigt med SINK , om tre år kan jag iofs i två år ha en ekonomisk fördel tack vare min höga pension fram till och med 2018, sen med en pension på ca 12,500kr/mån lönar det sig icke , och nu vid 62 års ålder får jag inte fullt grundavdrag för ålderpensionär , så jag skiter i det och håller mig skriven i Sve, så länge det går ...Sen för man väl lägga till sperslantar varje månad fram tills dess att näsan pekar mot himlen ;)

Precis så är det , vet inte varför Långeman skriver som han gör , han bör ha råkoll på detta med SINK då jag vet att han läst om detta både fram och baklänges minst 10ggr.... :D Bara att begära att det ändras retroaktivt ....

"legolas " sa:
Så du är tvångsutskriven, men du betalar INTE ZINK-skatt???
Hur går dina funderingar i detta??

legolas

Ja du Legolas, jag ansökte om Sink 27 Okt 2011 blev tvängsutskriven från den 29 Mars 2010. Det är senaste gången jag vistats i Kungariket Swe. Fick några dagar senare även brev från F - K att jag inte var kund där längre heller, det stod t.o.m. att JAG ansökt om utträde från F - K utan att jag meddelat dom.

"legolas " sa:
Försök att skriva mer kortfattat... ;D Men ärligt talat.. Har inte din ansökan gått igenom menar du trots att du är tvångsutskriven..... Jag tror inte det stämmer Långeman!!

Kan det vara så att din ansökan icke blev behandlad i tid för att gälla år 2012, och du får det istället för 2013????

jag vet inte så himla mycket om det, men kan man verkligen bli nekad ZINK trots att man är utskriven ifrån Sverige??

legolas
Jag är inte nekad sink, men det jag skrev ovan var om att jag i dag fick min dekl. trots att jag skattar för sink. Skattar man för sink så skall man inte dekl.
Vidare så fanna inte mina inkomster från P - M med i min dekl. som anges ovan.

"Phonta " sa:
Som tillex pensionär i Thai , utan annan inkomst kan du EJ nekas SINKskatt ..

Har du en firma altiv i Sverige eller äger fastigheter (ej sommarhus) då skiter det sig . Däremot kan du trots reglerna "utan väsentlig anknytning" ha tillex ett minderårigt ban i Sverige , de finns predjurikat på detta .. I mitt fall kommer det aldrig att vara vettigt med SINK , om tre år kan jag iofs i två år ha en ekonomisk fördel tack vare min höga pension fram till och med 2018, sen med en pension på ca 12,500kr/mån lönar det sig icke , och nu vid 62 års ålder får jag inte fullt grundavdrag för ålderpensionär , så jag skiter i det och håller mig skriven i Sve, så länge det går ...Sen för man väl lägga till sperslantar varje månad fram tills dess att näsan pekar mot himlen ;)

Skall passa på att upplysa om en sak, då det gäller det FÖRHÖJDA grundavdraget för pensionärer så träder denna regel i kraft först efterföljande år efter du fyllt 65 år.
Enligt brev från skattem som jag också fick i dag, där jag förhandlar med dom ang min taxering för 2011 samtidigt, där skriver dom bl.a. att jag har rätt till ett avdrag på 45093 kr men dom har inte dragit det från mina inkomster. dom har gett mig ett avdrag på 9500 sek.Samtidigt vill dom inte ändra sitt beslut. Så nu går det till Förvaltningsrätten Tokjävlar skulle jag vilja säga.

"legolas " sa:
Långeman, skulle du vilja gräva i det mer så står denna regel på skatteverkets hemsida,.....

Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.

Lycka till...
legolas
Sådana saker känner jag väl till, men det som var anledningen till mitt inlägg det har kommit bort i tråden. Nu har denna tråd snart blivit en skattedebatt.

"Phonta " sa:
Precis så är det , vet inte varför Långeman skriver som han gör , han bör ha råkoll på detta med SINK då jag vet att han läst om detta både fram och baklänges minst 10ggr.... :D Bara att begära att det ändras retroaktivt ....

Hej Phonta . Jag har nog bra koll på detta, och har överklagat och meddelat att min dekl. för beskattningsåret 2011 skulle ändras och beskattas efter inkomstskattelagen, eftersom jag bara fick avdrag på 9500 sek i den slutliga dekl. men i den prelimenära skulle mitt avdrag bli 29900 sek och jag skulle få tillbaka 3700,. Nu blev det i stället 9500 sek i avdrag och REST skatt på3980 sek .
Svaret på mitt överklagande kom i dag det också med posten, AVSLAG !!!
Fövaltningsrätten nästa. Läs mer i mina svar ovan.

"legolas " sa:
jag är nog trögfattad eller så skriver du fruktansvärt otydligt. Förut tyckte jag mig läsa att du icke hade SINK!!! Nu har du SINK, men det kommer ändå en deklaration hem till dig med skatteåterbäring...

ja du, om det är som du säger att du har SINK, så ligger det yttersta ansvaret på dina axlar, och du kommer också att bli återbetalningsskyldig för de pengar som du fått för mycket.

men detta vet du säkert redan.... Visst du kan chansa att sno pengarna och inget säga, och hoppas att de inte går igenom 2012 igen.... Men eftersom dom icke tagit upp din pension till "beskattning" i pappren, så är ju risken att det "dokumentet" dyker upp så småningom hos din handläggare på skatteverket.. Och DÅ blir det räfs och rättarting, och de kommer att kräva tillbaka pengarna.

Och har du då inte kvar de drygt 9.000:-, så kommer dom att dras på din kommande pensionsutbetalning, och det är ju görkul att istället för 13.415:-, så får du inbetalt på ditt thaikonto motsvarande SEK: 4.269:- i stället, det blir ju en fin månad för dig!!!

Lycka till i vad du än företar dig!!

legolas

Jag vet det jag med.
Min mening med mitt inlägg var att påvisa, vilken dålig koll Skattemyndh har på sina utskick, jag skall göra rätt för mig var inte orolig.
Dessuto så skriver jag om min DEKL för 2011 Som jag fick som slutskatt sedel nu i dec. Skriver och berättar att jag överklagat, och vill att dekl. för 2011 EJ skall beskattas efter sink. men lika förbaskat så beslutar dom dom att så skall ske. Samtidigt medger skattem ett avdrag på 45093 kr i stället för 9500 kr ÄNDÅ så beslutar man att det ursprungliga skattebeskedet skall gälla. Hoppas det är klargjort nu det handlar om 2 olika saker i denna tråd.

"legolas " sa:
OK nu fattar jag Långeman vad du far efter... jag gissar att du kan välja då mellan att skatta SINK eller att skatta efter inkomstskattelagen från år till år... Det är så som du menar va...Det visste jag inte ens var möjligt.

Ja där ser man... Man lär sig mycket på detta forumet. tack Långemannen..

legolas

Varsågod !!
Du har tom. 5 år på dig att bestämma dig, det har du angett själv ovan.Det är upptill var och en hur du vill ha det.Det var detta som jag gjort för 2011 som jag nämnde samtidigt.Det var i den skrivelsen som dom 45093 kr kom in.Och i mitt fall detta första år så blev det ingen fördel för mig då ansökan kom in sent på året.
Men dom vill inte ändra beslutet för mig, dom beslutade att det med sink skulle gälla. Sink kan man bara få från tidigast från ANSÖKNINGSDAGEN ej retruaktivt.
Skulle kanske varit en egen tråd för att slippa förväxling.

Ojoj, Svenska myndigheter är katastrof , jag vet att man med Sinkskatt har ett fribelopp , det är iofs lägre än det förhöjda avdraget man får som "hemmaskattande "fyllda 65 , och naturligtvis Nypan så gäller det året efter .....

Helt korrekt om man läser på deras hemsida, inte helt lätt detta , tänker därför skatta hemmavid tills de skriver ut mig , då har jag ju inget val , men hur kunde de skriva ut dig, hade du inte en mantalskrivningsadress i Swe ? Då går det ju inte att skriva ut folk, hur vet dom var på jorden en Svensk pensionär befinner sig , jag bara undrar ...

"Phonta " sa:
Ojoj, Svenska myndigheter är katastrof , jag vet att man med Sinkskatt har ett fribelopp , det är iofs lägre än det förhöjda avdraget man får som "hemmaskattande "fyllda 65 , och naturligtvis Nypan så gäller det året efter .....

Helt korrekt om man läser på deras hemsida, inte helt lätt detta , tänker därför skatta hemmavid tills de skriver ut mig , då har jag ju inget val , men hur kunde de skriva ut dig, hade du inte en mantalskrivningsadress i Swe ? Då går det ju inte att skriva ut folk, hur vet dom var på jorden en Svensk pensionär befinner sig , jag bara undrar ...

hej !
Jag ansökte om SINK 27 Okt. 2011 och då måste man styrka att man varit borta i minst 183 dagar, angav att jag senast bott i Swe 29 Mars 2010 och blev utskriven från detta datum. Jag sökte och ville ha SINK från 1 Jan 2011 men fick avslag då man skrev att ansökningsdagen gäller.
Detta har skapat problem med min skatt för inkomståret 2011 som jag nämnt ovan, har överklagat men avslag se mer ovan.
Ha de gott.

Ok , på det sättet "blottade" du Dig för dessa idioter , sen började skiten , jag förstår problemet ,,,,, hoppas det löser sig i förv.rätten . Tyvärr så dömer dom enligt rapport nyligen till 95% fördel till staten (försäkringskassan ) >:(
Så hoppas inte för mycket .....

"Phonta " sa:
Ok , på det sättet "blottade" du Dig för dessa idioter , sen började skiten , jag förstår problemet ,,,,, hoppas det löser sig i förv.rätten . Tyvärr så dömer dom enligt rapport nyligen till 95% fördel till staten (försäkringskassan ) >:(

Den rapporten vill jag gärna höra mer om! För inte allt för länge sedan hade förs.kassan en förlustprocent i överklagade ärenden på runt 40%, då måste dom ha skärpt sig bra.

"Phonta " sa:
Jag vill inte uttala mig kategoriskt om FK men det är inte lätt att få rätt mot dem.
Jag drabbades av en arbetsskada för c:a 10 år sen. Alla. även de läkare jag konsulterade, inklusive FK´s egen läkare klassade det som en sådan.
FK sa nej! Jag överklagade och FK fick rätt.
Sammantaget har det kostat mig c:a 1 mille i förlorade ersättningar,

"Phonta " sa:

Hej
Nu handlar det inte om Försäkringskassan som tur är utan SKATTEverket

Utsparkad från f------ landet Screwige deklarerar jag för 8000 och drar av lika mycket. Om inte den svenska "Airforce" ens lYfter när ryss ¤%*%! attackerar ska jag använda min tid åt att inte betala ett endaste öre i skatt, trots att jag tjänar multum.......

"Långeman " sa:
Hej alla glada skattebetalare!!

Skatteverket ger mig i år 9146 sek tillbaka. Men det finns en "liten" hake ang. detta.
Man har bara tagit upp min AMF - samt min privata pension till beskattning.
Min pension från P - M finns helt enkelt inte med i deklarationen.
Så nu är frågan, ta hem vinsten, eller meddela Skatteverket, och hoppas på större utdelning.
Skatteverket via Anders Wiklund på kontoret i Sundsvall har meddelat följande
svar:::::
Sen var det 2013 års deklaration. Du ska beskattas enligt SINK så du ska egentligen inte lämna inkomstdeklaration. Eftersom du har fått en förtryckt blankett så ska du lämna in den men du bör sätta 0 i ändringsrutan för de förtryckta pensionsbeloppen. Du bör vidare under övriga upplysningar uppge att du ska beskattas enligt SINK.

Jag fick SINK från februari förra året, nu fick jag en blankett där enbart Januaris pension var upptagen men den försvann tack vare fullt grundavdrag. Fick också en uppmaning att deklarera aktieaffärer, de måste man tydligen alltid deklarera oavsett sink. Det går dock numera att göra på nätet (K4).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp