Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Jag är osäker på om du pratar om din kvinna eller genellt om thaikvinnor.
Gissningsvis din kvinna då du annars bara har rätt i en del av den kvinnliga populationen i Thailand, den med minst utbildning/kunskaper/självförtroende. Det finns fler grupper i samhället.
Själv kan jag inte komma på något område, iaf inom myndighetsutövning, som jag inte skulle kunna låta min fru sköta snacket på. Hon är smartare, snabbare och bekväm med folk i alla positioner så en snabb genomgång om ärendet innan mötet så löser hon ev. problem smidigt.

/ SatanG
Min erfarenhet säger att din kvinna är ovanlig. Jag har ännu inte träffat någon Thai som haft koll nog att få sköta snacket för mig ang viktiga saker men det betyder givetvis inte att dom inte finns, jag har ju inte träffat all 70 milj eller hur många det nu finns här.

Men min och mina vänners erfarenhet av dem vi stött på är att i stort sett ingen har kompetens att utföra sitt jobb någon annan stans än i Thailand, men det är lite av charmen med Thailand och inget jag längre stör mig på. Maipenrai..

Men vill jag veta nåt viktigt så frågar jag inte en Thai.

Om du har en annan erfarenhet så stämmer den givetvis för dig.

Min erfarenhet säger att din kvinna är ovanlig. Jag har ännu inte träffat någon Thai som haft koll nog att få sköta snacket för mig ang viktiga saker men det betyder givetvis inte att dom inte finns, jag har ju inte träffat all 70 milj eller hur många det nu finns här.

Men min och mina vänners erfarenhet av dem vi stött på är att i stort sett ingen har kompetens att utföra sitt jobb någon annan stans än i Thailand, men det är lite av charmen med Thailand och inget jag längre stör mig på. Maipenrai..

En klok man i Indien då jag reste där sa en gång till mig, vill du veta något och försäkra dig om att det kanske är riktigt, fråga 5 personer, om 3 säger ungefär samma sak är det troligt att det är så eller också får du 5 olika svar.:D

Självklart finns det bra utbildade thai också, speciellt i Bangkok. Dock inte så många som flyttar till Sverige.

Jag har en vän i Bangkok som är smart och välutbildad. Sen har ju hon svårt att förstå andra kulturer, men man kan ju inte förstå allt.

Jag tror att det mesta kommer ifrån det asiatiska sättet att försvara hedern, något som vi västerlänningar har extremt svårt med. Thailand är ett civiliserat land med en fungerande ekonomi så det måste finnas smarta människor.

Däremot delar de inte våra värderingar och att kalla det att inte ha koll tycker jag nog bara visar på ignorans inför andra kulturer och andra värderingar. Människan står högt i kurs här och de flesta är beredda att ljuga ganska ordentligt får att rädda ansiktet på någon. Man skall inte misstolka det för dumhet. För övrigt är det likadant i hela den asiatiska världen. Du kan ju fundera på om vårt sätt att hänga ut folk som gjort ett misstag är så sunt.

Självklart finns det bra utbildade thai också, speciellt i Bangkok. Dock inte så många som flyttar till Sverige.

Jag har en vän i Bangkok som är smart och välutbildad. Sen har ju hon svårt att förstå andra kulturer, men man kan ju inte förstå allt.

På vilket sätt har din kompis svårt att förstå andra kulturer? Alltså hur yttrar det sig.

/ SatanG

Senast redigerad av en moderator:

Bara för att klargöra så menar jag inte att du har fel i alla lägen, jag håller med dig om att det finns massvis med klåpare på alla möjliga positioner i det thailändska samhället. Inget snack om den saken, jag hakade bara upp mig på att det skulle gälla alla thaikvinnor. Frugans tidigare arbete på amerikanska Seagate hade utbytesprogram för vissa anställda med både USA och Europa, gissningsvis har många andra stora företag liknande lösningar.
På nuvarande jobb har hon blivit tillfrågad om att ta en permanent position som manager på nuvarande huvudkontor i England. Jag erkänner gärna att hon är inte som de flesta andra thai jag mött på men det finns en faktiskt en del brighta thai också. Jag bodde tidigare 10 år i Biskopsgården med exet, thai, när jag bl.a. pluggade på Chalmers. Hade jag problem med matte eller kemi så förklarade och visade hon mig enkelt hur jag skulle göra för att lösa uträkningarna etc.
Jag jobbar även med vissa personer som är väl kompetenta, likväl som motsatsen, i sitt yrke.
Kort sagt, det handlar nog ofta om vilken nivå av utbildning och jobb de ligger på. Är det lägre positioner så finns det ofta inte svängrum att testa nya ideer eller att göra fel för då får dom troligen skit av dumskallen i positionen över dom. De flesta med utbildning och karriär tror jag inte har några problem att handskas med olika myndigheter i Thailand.

/ SatanG

Jag tror att det mesta kommer ifrån det asiatiska sättet att försvara hedern, något som vi västerlänningar har extremt svårt med. Thailand är ett civiliserat land med en fungerande ekonomi så det måste finnas smarta människor.

Däremot delar de inte våra värderingar och att kalla det att inte ha koll tycker jag nog bara visar på ignorans inför andra kulturer och andra värderingar. Människan står högt i kurs här och de flesta är beredda att ljuga ganska ordentligt får att rädda ansiktet på någon. Man skall inte misstolka det för dumhet. För övrigt är det likadant i hela den asiatiska världen. Du kan ju fundera på om vårt sätt att hänga ut folk som gjort ett misstag är så sunt.
Vad har värderingar och heder att göra med yrkes kompetens?
Givetvis inte alla men generellt så är Thai dåligt utbildade på det jobb dom har.

Ex, jag var i kontakt med revenue office i Hua Hin och ingen där visste vad som gällde, jag blev då kallad till chefen på provins huvudkontoret och efter 3 tim samtal med honom så hade JAG lärt HONOM vad som står i Thailands lagstiftning! Det satt långt inne pga han från början var tvärsäker och sen givetvis inte ville erkänna att han hade fel, men till slut blev han tvungen.

Hade jag haft med min tjej dit för att tolka så hade utfallet aldrig blivit vad det blev för hon hade som alla andra Thai köpt dom dåliga bortförklaringarna för att undvika att motparten förlorar ansiktet och jag hade vackert felaktigt fått betala.

Jag lyckades nu att vända detta utan att han behövde förlora ansiktet mer än inombords. Det går vilket en del inte fattar faktiskt att styra samtalet på ett sätt så att ansiktstappet blir minimalt.
Man måste inte vara elak för att visa var skåpet ska stå och man måste inte acceptera rena dumheter bara för att man ska ta seden dit man kommer

Ni som inte håller med, hur många Thai har ni stött på som klarar enkel huvudräkning?...

Som sagt så tycker jag att det är lite charmigt plus att det är bra för mig då det bromsar Thailands utveckling men kom inte å säg att Thai generellt är smarta och välutbildade. Men nån måste göra jobbet och då går det i brist på annat till nån som eg inte kan.

Givetvis inte alla men generellt så är Thai dåligt utbildade på det jobb dom har.

Ex, jag var i kontakt med revenue office i Hua Hin och ingen där visste vad som gällde, jag blev då kallad till chefen på provins huvudkontoret och efter 3 tim samtal med honom så hade JAG lärt HONOM vad som står i Thailands lagstiftning! Det satt långt inne pga han från början var tvärsäker och sen givetvis inte ville erkänna att han hade fel, men till slut blev han tvungen.

Hade jag haft med min tjej dit för att tolka så hade utfallet aldrig blivit vad det blev för hon hade som alla andra Thai köpt dom dåliga bortförklaringarna för att undvika gå i clinch och jag hade vackert felaktigt fått betala.

Ni som inte håller med, hur många Thai har ni stött på som klarar enkel huvudräkning?...

Som sagt så tycker jag att det är lite charmigt plus att det är bra för mig då det bromsar Thailands utveckling men kom inte å säg att Thai generellt är smarta och välutbildade. Men nån måste göra jobbet och då går det i brist på annat till nån som eg inte kan.
Träffat en jäkla massa Thai som kan enkel huvudräkning, dock inte Eng så dom slår in minsta lilla uträkning på en miniräknare för att visa Farangen så han förstår, säkert för att slippa diskussion ifrån farangen med som antagligen hade kommit med något klagomål om dom inte slått in siffrorna ;)

Till och med frugan med sin bristande utbildning kan enkel huvudräkning både +-x/

Att sen du och dina vänner inte träffat på så brighta Thai, ja hade du räknat med det?
Det är väl inte dom brighta Thai som jobbar där ni oftast stöter på thai ;)
Är väl samma i Pattaya och andra turistorter, brighta Thai går inte och servar turister eller sköter om pensionister ;)

Träffat en jäkla massa Thai som kan enkel huvudräkning, dock inte Eng så dom slår in minsta lilla uträkning på en miniräknare för att visa Farangen så han förstår, säkert för att slippa diskussion ifrån farangen med som antagligen hade kommit med något klagomål om dom inte slått in siffrorna ;)

Till och med frugan med sin bristande utbildning kan enkel huvudräkning både +-x/
Att dom slår in på räknaren för att visa oss är nåt din fru lurat i dig, gulligt att du köpte den [emoji12]

Nog många som lever ensamma med erfarenheten :) :) ;)
Men vi som är gifta Asiatiskt vet ju också varför det blev så..
Sen har vi alla olika erfarenheter ,men inget ont utan att det något gott med det!!
Det är ju bara upp på hästen igen ...evt en ny...
Själv skulle jag nog inte välja något skandinaviskt eller icke Asiatiskt...
Har varit ihop med en Vietnamesiska i 7 år också (inte samtidigt ) :) :)
Men jag är definitivt fast i den Asiatiska världen och delar mycket av vissa livsvärderingar :)

Sbai dee khrap

Ok....

Varför blev det en asiatiska för dig?

För min del vet jag inte... men det blev även en andra asiatiska även om jag inte ser asiatiskor som något som är bättre än t.ex en svenska

Att dom slår in på räknaren för att visa oss är nåt din fru lurat i dig, gulligt att du köpte den [emoji12]
5555 min fru slått i mig är du dum på riktigt eller 555555.
Tror du min fru går och berättar för mig hur allt funkar, ja du du är fan inte lite rolig du 5555.

Fast jag håller med om att jag skulle aldrig heller fråga en Thai jag känner i första hand när det kommer till dom flesta saker men det är inte för att jag tror att Thai är dummare utan mer pga. att jag känner bara Thai som har väldigt låg eller ingen utbildning att tala om jag känner inga högutbildade personligen eller ens normalutbildade.
Men tycker inte dom är mer korkade för det, bara vissa men det har inte med deras nationalitet att göra 555.
Sen har ju många betalat för sina positioner och kanske inte har utbildningen som posten kräver.
Sen blir det många gånger språkförbristningar, här är det största problemet när man inte förstår varandra också skyller man istället på att den andre var korkad, är helt säker på att Thai säger samma sak om faranger ;)
Sen är väl frågan om vårat sett att lösa saker på alltid är rätt, bara för att det är rätt i våra ögon.

Jo att dom köper en tjänst som dom eg inte har utbildning till kan ju förklara en hel del, ofta är ju det då lite högre befattningar och om inte chefen har koll vem ska då lära dom längre ner i ledet? Och finns det nån under chefen som eg vet så vågar dom ju inget säga så istället utvecklas ett lite småkorkat ogenomtänkt system som dom ändå får att funka pga ingen ifrågasätter nåt.

Det är ju regel här att när man inte kan så säger man no have eller can not istället för att fråga nån som kanske vet. Frågar man så måste man ju erkänna att man inte har koll...

5555 min fru slått i mig är du dum på riktigt eller 555555.
Tror du min fru går och berättar för mig hur allt funkar, ja du du är fan inte lite rolig du 5555.
Ändå har du inte tänkt på att ofta så visar dom inte ens displayen för dig..
[emoji28] [emoji28]

Ändå har du inte tänkt på att ofta så visar dom inte ens displayen för dig..
[emoji28] [emoji28]
Jo det var ju just därför jag tänkte att det kanske var så, till och med många gånger som dom bara slått in summan och visar displayen.

Vilket som så visar dom för det mesta displayen för mig men säger inget eller säger summan på Thai.

Slår dom ärligt talat inte in siffrorna och visar på displayen för dig??
Pratar jag siffror på Thai så brukar dom inte göra det men har jag inte sagt något så är det väldigt vanligt, även med kassapparat att dom pekar på displayen?

I sverige har vi en kassapparat som sköter det oftast här är det många gånger en miniräknare.

Men visst Thaiskolan är undermålig det vet vi ju och det vet Thailand med, det finns en anledning till att jag satt sonen på internationell skola.
Men dom som gått på skola tycker jag kan mattematik, jag ser ju när frugan hjälper sonen hemma med enkel matte att hon kan huvudräkning.
Jag ser också att sonen börjar bli jäklig kvick på huvudräkning.

Hade jag haft med min tjej dit för att tolka så hade utfallet aldrig blivit vad det blev för hon hade som alla andra Thai köpt dom dåliga bortförklaringarna för att undvika att motparten förlorar ansiktet och jag hade vackert felaktigt fått betala.

Jag lyckades nu att vända detta utan att han behövde förlora ansiktet mer än inombords. Det går vilket en del inte fattar faktiskt att styra samtalet på ett sätt så att ansiktstappet blir minimalt.
Man måste inte vara elak för att visa var skåpet ska stå och man måste inte acceptera rena dumheter bara för att man ska ta seden dit man kommer

Du har rätt i att man inte ger anställda lika mycket utbildning, eftersom de är så billiga har man betydligt fler här. Om man inte vill erkänna att man inte vet, inte kan uttrycka det på engelska och det är ok att ljuga så gör man det. Lögnen här är inte alls lika infekterad som i väst där bara ett fåtal "vita lögner" är ok.

Så du tror att när du avslöjar någons lögner så förlorar han inte ansiktet? Där tror jag du har fel, jag tror han mår riktigt dåligt. Allt för att du skall få din "rätt" och må lite bättre.

Jag tror inte utfallet hade blivit ett annat för att din tjej skulle bli lurad, jag tror det skulle bli annorlunda får att hon skulle respektera den andres heder! Det är en stor skillnad, respekt eller dumhet!

Respekt för folk som ljuger finns inte på samma sätt i väst eftersom vi bannlyst alla lögner, är det vad du tänker införa i Thailand? Lycka till! Jag väljer att acceptera deras kultur som dem är.

Fast när vi snackar ekonomi, en sak tycker jag är jäkligt retarded här, Bankböcker!!!
Skall ha en bankbok till allt! Öppnar man en fond så skall det vara en bankbok, försäkring på bank en bankbok, alla konton en bankbok, vet inte hur många bankböcker man har och kommer en bankbok bort så kan man inte ta ut pengar inne på banken då måste man gå och polisanmäla att bankboken är borta, komma tillbaks med polisrapporten, få ut en ny BANKBOK sen kan man ta ut pengar.
Så ja en sak stör jag mig på här nere 55555 efterblivna bankböcker och alla papper som skall signeras ;)

Jo det var ju just därför jag tänkte att det kanske var så, till och med många gånger som dom bara slått in summan och visar displayen.

Vilket som så visar dom för det mesta displayen för mig men säger inget eller säger summan på Thai.

Slår dom ärligt talat inte in siffrorna och visar på displayen för dig??
Pratar jag siffror på Thai så brukar dom inte göra det men har jag inte sagt något så är det väldigt vanligt, även med kassapparat att dom pekar på displayen?

I sverige har vi en kassapparat som sköter det oftast här är det många gånger en miniräknare.

Men visst Thaiskolan är undermålig det vet vi ju och det vet Thailand med, det finns en anledning till att jag satt sonen på internationell skola.
Men dom som gått på skola tycker jag kan mattematik, jag ser ju när frugan hjälper sonen hemma med enkel matte att hon kan huvudräkning.
Jag ser också att sonen börjar bli jäklig kvick på huvudräkning.
Vad gäller huvudräkning så är svenska ungdomar absolut inte lysande på detta längre, allt skall knappas in i miniräknare eller på kalkylatorn i mobilen. Så detta är inte specifikt för Thailand. Detta gäller inte enbart våra barn hemma utan även deras kompisar. Dom blir lika förvånade varje gång jag gör en snabb uträkning i huvudet, sen åker kalkylatorn snabbt fram för kontroll. Uselt måste jag säga!

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp