En turistavgift på 500 baht införs nästa år för ankommande till Thailand.

Hej

Nej på många platser i Isaan där man talar Lao får Thaitalande ifrån ex.vis Bangkok betala mer eftersom dom förmodas vara rikare, när folk ifrån Isaan kommer till Bangkok kan ex.vis taxichaufförer försöka ta extra mycket betalt eftersom dom räknar med att dom inte känner till vad det borde kosta.

Mvh isan lover

Så är det nog i väldigt många länder. Det är långt ifrån alla taxibilar vid Landvetter som har en taxa som är rimlig och det är rätt många som gått på den smällen. Var även i nyheterna för några år sedan då du åker på framkörningsavgiften när du väl satt dig i taxin och det har blivit dyrt för en del... Själv upplever jag faktiskt Landvetter som långt värre än både Phuket och Bangkok vad gäller risk för blåsningar direkt vid ankomst.

Så är det nog i väldigt många länder. Det är långt ifrån alla taxibilar vid Landvetter som har en taxa som är rimlig och det är rätt många som gått på den smällen. Var även i nyheterna för några år sedan då du åker på framkörningsavgiften när du väl satt dig i taxin och det har blivit dyrt för en del... Själv upplever jag faktiskt Landvetter som långt värre än både Phuket och Bangkok vad gäller risk för blåsningar direkt vid ankomst.
Hej

Nu är det ett tag sedan jag åkte taxi ifrån Landvetter, men blev det inte bättre när dom för ett antal årsedan förbjöd vissa bolag att ställa sig i kön närmast utgångarna?

Mvh isan lover

För ett antal år sedan var det ett himla rabalder om turister som fått betala höga avgifter på taxiresor från Arlanda. Inte bara i Thailand detta sker. Jag är för fri prissättning inom rimliga gränser såklart men däremot skall det vara tydligt vad en bara eller tjänst kommer att kosta mig så att jag slipper överraskningar för då blir jag sur.

Hej

En gissning ifrån min sida är att det förmodligen räcker att kunna språket precis som i Thailand för att få samma pris som Turkarna.

Mvh isan lover
Kan inte språket speciellt bra men tycker inte jag får betala mer än thailändarna men jag bor ju inte i någon turistort, tycker jag något är för dyrt så handlar jag inte förrän jag har kollat priset bättre.

Kan inte språket speciellt bra men tycker inte jag får betala mer än thailändarna men jag bor ju inte i någon turistort, tycker jag något är för dyrt så handlar jag inte förrän jag har kollat priset bättre.
Hej

Så är det, vistas man länge i ett område och blir känd så får man automatiskt samma pris som alla andra utan att ens behöva fråga, sen tycker jag att människor i Isaan rent generellt är väldigt ärliga och oftast inte försöker ta ut något extra alls oavsett vem det är som handlar.

Mvh isan lover

För ett antal år sedan var det ett himla rabalder om turister som fått betala höga avgifter på taxiresor från Arlanda. Inte bara i Thailand detta sker. Jag är för fri prissättning inom rimliga gränser såklart men däremot skall det vara tydligt vad en bara eller tjänst kommer att kosta mig så att jag slipper överraskningar för då blir jag sur.

Det ska tydligt skyltat i taxibilarna vad det kommer att kosta. Det som var problem var väl att folk inte visste om att du åker på framkörningsavgiften när du sätter dig i bilen även om du inte åker någonstans. En del sätter sig i bilen först och läser sedan på klisterlappen som sitter inne i bilen men då räknades det som att du tagit en framkörning när jag tog taxikortet och jag tror faktiskt att det är så än idag.

Något fall var det en taxi som hade 10 000:- i framkörningsavgift, skyltat i fönstret enligt reglerna och den som satte sig i bilen fick betala vill jag minnas.

Jag höll på att hamna i bråk på Landvetter för 4-5 år sedan när en idiot ryckte i min väska och försökte lasta in i taxin utan att jag fick möjlighet att kontrollera priset. Blev en del uppståndelse och jag ringde istället ett pålitligt bolag, Minitaxi som jag åkte hem med. Innan vi var i Göteborg hörde vi på radion att polisen fått rycka ut till Landvetter på grund av stort bråk med chaufförer inblandade. Det är en och annan kriminell som står där om det inte har ändrats under pandemin...

Hej

Nej på många platser i Isaan där man talar Lao får Thaitalande ifrån ex.vis Bangkok betala mer eftersom dom förmodas vara rikare, när folk ifrån Isaan kommer till Bangkok kan ex.vis taxichaufförer försöka ta extra mycket betalt eftersom dom räknar med att dom inte känner till vad det borde kosta.

Mvh isan lover

Nu åker jag sällan taxi men det var väl länge sedan taxameter infördes.
Det enda jag hört är något enstaka fall av riggad mätare det senaste 1-2 decennierna.
Sen att vissa chaffisar är pantade yabaskallar är en annan grej.

Att man sen får lokala priser beror nog till stor del på hur du uppfattas, behöver inte vara språk.
Vad det gäller antal skattebetalare i Thailand så var det ca 5% innan pandemin, tror inte det ändrat sig så mycket tyvärr.
Tror själv att det krävs en större andel skattebetalare för att kunna sätta press på iaf statlig korruption men bara min personliga åsikt.

/ SatanG

Thailand öppnar upp..

"Thailand öppnar helt för vissa vaccinerade turister den 1 november, skriver nyhetsbyrån AFP.
Det gäller för resande från "lågriskländer". Enligt Reuters ingår bland annat Storbritannien, Singapore, Tyskland, Kina och USA.
Premiärminister Prayuth Chan-ocha säger att fler länder kommer att läggas till på listan.
Resande från de "gröna" länderna kommer inte längre behöva sitta i karantän vid inresa.
Den 1 december får dessutom alla restauranger i landet börja sälja alkohol igen."

Nu åker jag sällan taxi men det var väl länge sedan taxameter infördes.
Det enda jag hört är något enstaka fall av riggad mätare det senaste 1-2 decennierna.
Sen att vissa chaffisar är pantade yabaskallar är en annan grej.

Att man sen får lokala priser beror nog till stor del på hur du uppfattas, behöver inte vara språk.
Vad det gäller antal skattebetalare i Thailand så var det ca 5% innan pandemin, tror inte det ändrat sig så mycket tyvärr.
Tror själv att det krävs en större andel skattebetalare för att kunna sätta press på iaf statlig korruption men bara min personliga åsikt.

/ SatanG
Hej

Det är många chaufförer som vägrar starta sina taximeters, dom begär ett rövarpris och hoppas på napp, detta är ett problem som både Bangkok Post och övrig Thailändsk media har uppmärksammat, ibland säger dom att taximetern är avstängd, närmaste vägen avstängd p.g.a arbete, det hotell kunden vill åka till är fullt men jag vet ett bättre o.s.v.

Det man bör göra då är ju att vinka iväg den taxin och prova en annan, så hsr vi gjort många gånger och då speciellt i Bangkok.

Håller med om att antalet skattebetalare är alldeles för få, men det beror väl i.o.f.s på att lönerna också är låga.

Mvh isan lover

Hej

Det är många chaufförer som vägrar starta sina taximeters, dom begär ett rövarpris och hoppas på napp, detta är ett problem som både Bangkok Post och övrig Thailändsk media har uppmärksammat, ibland säger dom att taximetern är avstängd, närmaste vägen avstängd p.g.a arbete, det hotell kunden vill åka till är fullt men jag vet ett bättre o.s.v.

Det man bör göra då är ju att vinka iväg den taxin och prova en annan, så hsr vi gjort många gånger och då speciellt i Bangkok.

Håller med om att antalet skattebetalare är alldeles för få, men det beror väl i.o.f.s på att lönerna också är låga.

Mvh isan lover

Ja regnar det i rusningstrafiken kan det vara problem att få tag i en, eller om det är nära jobskiftets slut så kan det nobbas en körning åt fel håll.
Skapades ju därför en lag som gör det olagligt för chaffisarna att nobba en körning, tror det samtidigt ökade något på den reglerade taxan som kompensation.
Att de däremot vägrar sätta på taxametern är nog mindre vanligt även om det självklart händer, möjligen fortfarande vanligt om man går fram till de gamla parkerade taxibilarna utanför Big-C eller någon busstation även om jag tror det inte är så många av dom kvar längre.
Då är nog chansen större att man får någon Yabaskalle bakom ratten.
Visst är många även duktiga och bra men alltför många mindre duktiga om man säger så. Nattskiftet på lägre Sukhumvit-Thonglor tillhör ju inte gräddan av bangkoks chafförer i mina ögon. Väljer nog trots allt dom ändå i jämförelse med hur illa skinnad man kan bli i Sverige.

/ SatanG

Ja regnar det i rusningstrafiken kan det vara problem att få tag i en, eller om det är nära jobskiftets slut så kan det nobbas en körning åt fel håll.
Skapades ju därför en lag som gör det olagligt för chaffisarna att nobba en körning, tror det samtidigt ökade något på den reglerade taxan som kompensation.
Att de däremot vägrar sätta på taxametern är nog mindre vanligt även om det självklart händer, möjligen fortfarande vanligt om man går fram till de gamla parkerade taxibilarna utanför Big-C eller någon busstation även om jag tror det inte är så många av dom kvar längre.
Då är nog chansen större att man får någon Yabaskalle bakom ratten.
Visst är många även duktiga och bra men alltför många mindre duktiga om man säger så. Nattskiftet på lägre Sukhumvit-Thonglor tillhör ju inte gräddan av bangkoks chafförer i mina ögon. Väljer nog trots allt dom ändå i jämförelse med hur illa skinnad man kan bli i Sverige.

/ SatanG
Men det händer. förra gången jag var i thailand (November 2018) sa föraren att han skulle slå på taxametern. men det gjorde han inte.
Jag åkte taxi från Suvarnabhumi till bussterminalen Nakhon Chai-Air.
På mobilen var jag i kontakt med dom. jag skulle besöka, och jag bad dom att säga på thailändsk: du får bara, vad taxametern visar !
Sedan slog han på den !

Och detta var en registrerad taxi, jag betalade lite pengar vid utgången, kanske 50 Baht, det var ju ett system för att skydda kunderna !

Mycket snack om taxi, jag måste berätta, andra gången jag var i Thailand skulle jag ta en taxi från Mo Chit bussterminal till Suvarnabhumi, jag berättade att jag vinkat av min blivande fru, ok var bor hon? Ban kamhai, vafan där är ju jag ifrån sa taxichaffisen, till slut kom vi fram till att vi druckit öl ihop några månader tidigare vid min första resa, vad är oddsen för det?

Hej

Själv är jag emot hela idén med dubbel prissättning p.g.a etnicitet, jag tror dessutom inte att Thailand kommer att få bukt med problemet inom den privata sektorn heller så länge staten själva tillämpar denna metod.

Mvh isan lover
I den privata sektorn tror jag att det gäller att få så bra betalt som möjligt. De privata har lärt sig att det går att få mer betalt av utlänningar. Att försöka ta hutlöst av lokala som har koll på det lokala prisläget leder bara till att kunden vänder.

Ja det var det senast för 2 veckor sedan i alla fall så om inte hela landet reformerats sedan dess så gäller det fortfarande. Det förekommer i allra högsta grad på turistorterna men även mer turkiska orter där det mest är etniska turkar som besöker. Men ibland går det givetvis att få lokalpriser även om man avsagt sig det turkiska medborgarskapet, dock inte alltid.
Alla turistområden brukar ha ett högre prisläge. Jag bryr mig inte om vad andra betalar Ett omvänt fenomen är kategorirabatter. Ofta så betalar pensionärer rabatterat pris så i Sverige gäller dubbel prissättning också helt lagligt.
Chaufförer får ofta äta för en tia lägre pris. Så jag har inget problem med att vissa kategorier får betala ett högre pris i Thailand. Det är upp till var och en att avgöra om begärt pris är värt vad man vill ha.

sätter man sig i en taxi utan att kolla vad taxichaffisen vill ha så får man skylla sig själv. Har sett många på Landvetter som gått runt mellan bilarna och frågat vad resan kostar.

Alla turistområden brukar ha ett högre prisläge. Jag bryr mig inte om vad andra betalar Ett omvänt fenomen är kategorirabatter. Ofta så betalar pensionärer rabatterat pris så i Sverige gäller dubbel prissättning också helt lagligt.
Chaufförer får ofta äta för en tia lägre pris. Så jag har inget problem med att vissa kategorier får betala ett högre pris i Thailand. Det är upp till var och en att avgöra om begärt pris är värt vad man vill ha.

Det som kan vara ett problem är nog att man inte alltid vet vad något är värt eller vad man kan förvänta sig. Gick på ett par riktigt onödiga blåsningar första resan som kostade både tid och pengar samt onödigt lidande. Bland annat när jag skulle ta mig från Bangkok till Phuket med buss.

Men samtidigt borde jag inte ha varit så "naiv". Jag ville åka bekvämt och den där dyra "VIP-resan" jag betalade för visade sig vara fruktansvärt många olika byten, riktigt pissiga bussar, flaket på en Jeep, någon skolbuss eller liknande och tog nästan dubbelt så lång tid som en vanlig thaibuss(som dessutom är rätt bekväm den sträckan enligt mig).

Men men, antingen lär man sig eller så betalar man för ytterligare "lektioner" :)

sätter man sig i en taxi utan att kolla vad taxichaffisen vill ha så får man skylla sig själv. Har sett många på Landvetter som gått runt mellan bilarna och frågat vad resan kostar.
Hej

Så är det ju, men en turist som kommer till Thailand är nog ofta lite godtrogen, står det taximeter så tror nog många att det är vad som gäller, hoppar man sen in och bilen börjar rulla så är det ju redan försent, så i Thailand ska man väl bara fråga vad det kostar om man ska göra upp ett fast pris och inte köra på taximetern, med taximeter så blir det ju den som avgör beroende på hur långt man ska åka.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
772
anonymous
A
A
Svar
53