Gaae i Thailand!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Gaae

Medlem
Hej pa er! Tankte att ni vill ha lite rapporter med ojamna mellanrum, sa har kommer den forsta, fran ett net-cafe pa Siam Paragon. Borjar med resan:

Vi borjade med att vara ute i senaste laget till Arlanda, det var knappt sa vi hann med var sedvanliga GT for mig och ett glas rott for sambon. Svepte den sa fort att det borjade snurra, faktiskt. Bra start!

Qatar Airways mot Doha, kanon. Fint utrymme for mig, (180 cm, 90 pannor) god mat och kanonservice. Inga problem med bestallningarna heller. Hann med bade smatt och gott. Egen skarm med oandliga mojligheter i satet framfor. Landningen i Doha var den mjukaste jag nansin varit med om. Nu var det visserligen morkt, men kanslan var att flygplatsen var gigantisk. 18 grader varmt, en lagom omstallning.

Vantetid 1 tim 40 min, alla kontroller gick smidigt. Nasta plan var exakt likadant som det forra, med en skillnad. Jag kande en latt skakning vid landningen.

Landade i Bangkok fem over fem svensk tid, drygt 19 timmar alltsa. En timmas ko for att komma in genom passkontrollen, bara halften av kontrollanterna pa plats. Mycket folk!

Trotsade alla rad och tog Airport Link in till Phaya Thai. Kommer aldrig att aka taxi igen. 45 baht for en kvarts resa. Fran Phaya Thai, Skytrain till Saphan Thaksin, 35 baht, behovde inte vanta nat forresten vare sig pa flygplatsen eller ST.
Pa ST foljde vi skyltningen mot Hotel Shuttles pa Chao Praya for att komma till vart hotell, Chatrium. Batfarjan, gratis. Vi tog oss alltsa fran Suvarnabhumi till Chatrium for 80 baht/skalle pa 40 minuter. Som sagt, aldrig mer taxi!

Njot lite av vart lyxiga rum pa 27:e vaningen, innan vi kande att vi maste ut. Det galler att halla sig vaken sa lange som mojligt. Vi fortsatte var grundliga undersokning av Bangkoks transportsystem genom att med hjalp av Skytrain och tunnelbana (18 baht/skalle) ta oss till Hua Lamphong och jarnvagsstationen dar vi inforskaffade tagbiljetter till Surat Thani pa torsdag. Kostnad: 578 baht per person.

Nu blir det lugnt strosande pa stan ett tag innan vi atervander till hotellet. Vi hors snart igen! 8)

PS> Antligen ar jag har igen!!!!! DS

Kanon Gaae!

Jätteintressant att få rapporter från din resa, sånt vill vi ha. Gillar Skytrain, smidigt och lätt. Du var säkert på samma kafé som jag vid Paragon, var på Paragon och fluktade lite en dag förra året.

Hoppas du kommer med mer info!

Mvh Peter :wai:

:wai:
Gaae!!

Skitkul att du är äntligen är här var du hör hemma ;D :D ;D Mera rapporter och mycket av dem, så slappandet får du ta när du kommer hem till sverige igen...
Ha det gott och njut fullständigt!! Jo-Be

Dagens eskapader är inte mycket men ändå massor! Hur funkar nu det, tänker ni?

Jo ,det är som så att vi sov rätt länge idag p g a jetlagen. Sedan intog vi en mycket god hotellfrukost, varpå det var dags att ge sig ut på Chao Praya. Vi hade nämligen bokat in en tur med "Bangkok by Bike". En svensk, Arne Wilhelmsson, som driver ett litet företag där man får ge sig ut på en cykel i Bangkok.

Det var fantastiskt roligt! Jag hinner och orkar inte återge allt i detalj nu, men om ni får möjligheten så ska ni utnyttja detta. Vi startade med Chao Praya Express Boats (28 baht) vid pir 2 på floden och hoppade av vid pir 12 för att komma till hans kontor. Sedan har vi cyklat längs kanaler och gränder hela eftermiddagen, från 13.00 till 17.15 ungefär. Snacka om att vi har fått se hur en riktig Bangkok-bo bor. Jag fick även chansen att klättra upp i Wat Arun. Priset frågar ni? 1250 baht/pers och värt varenda krona. Lätt något av det mest intressanta jag har gjort!

Nu blir det mat och sedan förmodligen en tidig kväll. Fortfarande lite jetlaggad och sedan denna intrycks-eftermiddag i 30 graders värme...trött, sa Bull!

Bangkok by Bike har en egen Facebook-sida, där kommer han att lägga in dagens bild på vårt sällskap, så får ni se om ni känner igen mig!

Vi hörs!

Kollade in bilden, är det den som man ser som senaste med en liten tjej som deltagare?

va tusan, betalade du 45 baht för airport link? jag åkte 14 dec in till phaya thai och betalade 15 baht. blev chockad av priset. kanske det var promotionpris fram till årsskiftet...? jag tyckte dock att det tog lite längre tid än 15 minuter men det var nog för att jag stod upp.=D

Hej på er!
Nästa rapport kommer från Talkoo Beach Resort i Khanom. Vi har ägnat största delen av torsdagen att ta oss hit.
Men låt mig ta onsdagen först. Inte mycket att berätta. Efter den härliga cyklingen så hade vi bestämt att dagen skulle tillbringas vi hotellpoolen, och det höll vi. Jävligt skönt, lite mulet så där låg man och slumrade och på kvällen kunde man se antydan till ändring av färg. Det mest anmärkningsvärda var att jag beställde en svart kaffe i poolbaren...141 baht! Det är snordyrt på hotellet, och det vägs inte upp av att Bangkok Post hänger i en tygpåse dörrhandtaget när man vaknar.
Därför är det nu dags för att söka sig mot sydligare nejder och där är vi nu. Vi tog tåget till Surat Thani och precis som i Sverige så var det försenat. Två timmar försenade och den förseningen hölls hela vägen. I stället för 8.05 - 16.30 reste vi från 10.05 - 18.30. Själva tågresan var ok, skapligt bekvämt, AC, och så serverades dryck (inte sprit eller öl) och mat.
När vi väl kom till Surat Thani upptäckte vi att det var 8 mil kvar till Khanom, så det var det stenhård taxiförhandling som gällde. Han skrek, och visade på en stor skylt, att det var fast pris 1500 baht som rådde. Min kära sambo fick ner det till 1200 och till slut kom vi iväg. Givetvis var han både galen och hade en trasig bil. Bilen dog vid vissa varvtal men kom sen igång igen vilket gjorde att vi skuttade fram som en känguru, även vid 130 km/h. Jag hatar att åka taxi i Thailand!
Mera rapporter när jag har sett Khanom i dagsljus!

Härligt att det finns sådana bilar även i Thailand.
Kul, ska ni över till Ko Samui sen?
En karma dövar den ömma baken efter resan ;D

Inget Koh Samui, det blir 6 natter har och sedan Khao Lak for att mota upp goda vanner ett par dagar.

Kan nu beratta efter att ha sett Khanom i dagsljus att det ar en marklig kansla har. Stora hotell och resorter, en milslang strand, och, inga manniskor! Det ar som att vakna upp efter apokalypsen, mycket markligt.

Personalen pa resorten ar usel pa engelska, och kor den klassiska thaistilen, svarar i alla fall och skiter sen i det. Mycket enerverande! Men jag ar en talmodig manniska sa de kommer inte undan. 6 gigantiska kackerlackor mordade efter 12 timmar i var bungalow, ocksa pa minussidan.

Pa plussidan, tror att kackerlackorna ar slut nu och bungen ar for ovrigt valdigt fin. Poolen suveran och maten, nar de val far in ratt ratt (haha) ar mycket god. Stranden ar fantastisk.

Nu star en stressad japan och vantar sa vi hors igen!

Jag börjar komma in i Khanom-lunken nu. Vi har skaffat en MC och lärt känna omgivningarna så vi inte är låsta till resorten längre. Hittar nu obehindrat tre olika vägar in till stan, så vi kan äta på andra ställen än på Talkoo. Åt en stadig lunch idag för 250 baht, 3 maträtter, ris vatten och cola. Då börjar det likna nåt.
Tyvärr är det badförbud i havet, blåsten verkar inte så kraftig, men den kommer rakt utifrån, så vågorna är rejält stora. Vi har smugit i och doppat oss ändå, men man får fan vara försiktig. Det är en väldig kraft i vattnet.
Poolen duger gott åt oss så länge.
Har nu druckit Tiger, Leo, Singha och Chang och rankar dem i den ordningen. Har faktiskt provat med is i men tror jag ratar det. Det blir så blaskigt om man inte dricker fort...

På återläsande!

"Gaae " sa:
Jag börjar komma in i Khanom-lunken nu. Vi har skaffat en MC och lärt känna omgivningarna så vi inte är låsta till resorten längre. Hittar nu obehindrat tre olika vägar in till stan, så vi kan äta på andra ställen än på Talkoo. Åt en stadig lunch idag för 250 baht, 3 maträtter, ris vatten och cola. Då börjar det likna nåt.
Tyvärr är det badförbud i havet, blåsten verkar inte så kraftig, men den kommer rakt utifrån, så vågorna är rejält stora. Vi har smugit i och doppat oss ändå, men man får fan vara försiktig. Det är en väldig kraft i vattnet.
Poolen duger gott åt oss så länge.
Har nu druckit Tiger, Leo, Singha och Chang och rankar dem i den ordningen. Har faktiskt provat med is i men tror jag ratar det. Det blir så blaskigt om man inte dricker fort...

På återläsande!

Ja, du är en klock man Gaae, skall du ha en karma för, tar mig dock friheten att ändra ordningen Singha, Chang, Tiger, Leo ;D ;D ;D ;D

Mvh Peter :wai:

Måste bara berätta...vi slank in på en finskdriven resort i går kväll, vi hade fått tips om god mat. Egentligen skulle vi ha vänt när vi klev in men vi blev som förhäxade. Vilken lyx! Slutade med att vi hade ätit varsin förrätt, varsin thai huvudrätt, ett glas rött och 2 singha.

2750 baht!!!

Det var fantastiskt gott och en upplevelse, men det får nog bli en engångsföreteelse. Aava Resort and Spa hette den.

Som kontrast: fick punka på vespan, precis utanför en verkstad turligt nog. På 7 minuter hade vi fått en ny innerslang och full tank för 40 svenska...

Nu ska jag försöka leta upp transport härifrån, inte det lättaste. Till skillnad mot turiststråken finns här inga resebyråer nånstans. Har i alla fall lyckats snoka reda på schemalagda minibussar till Surat Thani, så får vi ta oss vidare därifrån sedan. Vi siktar nu på Khao Lak. Behöver (faktiskt) se lite folk...

Gaae, jag förstår dig precis när du säger att du behöver träffa lite folk.
Jag är likadan själv när jag är ute på semester.
Hemma bor jag ju mitt i granskogen med rådjur, rävar älgar o vildsvin som enda nöje att titta på.
Då vill man ta mig tusan ha lite omväxling från lugnet när man är på semester.

Lycka till med resan till Khao Lak.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp