Gummipriset det högsta på 3 år.

Ja tycker att de är lite synd, OM dom nu får lite extra pengar för gummit. Då lånar dom mera i stället för att betala av på gamla skulder

Hej

För att kunna låna mer så krävs det ju oftast att man betalar sina gamla lån, men det finns säkert många saker som extra pengar behövs till, ex.vis barnens utbildning, maskiner och annat, sen har ju många arbetslösa släktingar återvänt till byarna och dom ska ju också tas om hand.

Mvh isan lover

Många handlar ju via finas vilket ju bara ökat skuld bördan. Men efter som ja inte är Thai så fattar ja ju inte, är kanske en kultur grej

Hej

Du får gärna citera det inlägg där jag har sagt att jag är emot frihandel på gummi?

Mvh isan lover
Behövs inte du tycker priserna varit för låga. Det beror ju på att vissa länder typ Vietnam har skövlat ofantliga arealer skog och odlar gummi där. Och detta planterades under den senaste gummihaussen när priserna var jättehöga.
Bönderna i din hemby lider av regeringen i Vietnams beslut.
Antar att Vietnam tjänar på att gummipriset hålls lågt.

Fri handel leder till fri konkurrens och när staten går in som med kinastålet och òverproducerar så är det enbart i syfte att krossa konkurrensen.

Behövs inte du tycker priserna varit för låga. Det beror ju på att vissa länder typ Vietnam har skövlat ofantliga arealer skog och odlar gummi där. Och detta planterades under den senaste gummihaussen när priserna var jättehöga.
Bönderna i din hemby lider av regeringen i Vietnams beslut.
Antar att Vietnam tjänar på att gummipriset hålls lågt.

Fri handel leder till fri konkurrens och när staten går in som med kinastålet och òverproducerar så är det enbart i syfte att krossa konkurrensen.

Hej

”Behövs inte” säger du, sanningen var väl egentligen att det inte fanns något sådant påstående.

Och p.g.a att priset på gummi sjönk ifrån 120 baht per kg tll 20 baht för ett antal årsedan och nu går upp igen så drar du slutsatsen att jag är emot frihandel, låter ju både långsökt och ologiskt men det är ju upp till dig att tycka och tro vad du vill.

Mvh isan lover

Allt är ett virus förtjänst.

Efterfrågan på Latex har mångdubblats i år.
Resårband, gummihanskar och annan personlig skyddsutrustning är orsaken.

Vill du stödja en gummiodlare i Isaan så bär engångshandskar och engångsmask dagligen.

Allt är ett virus förtjänst.

Efterfrågan på Latex har mångdubblats i år.
Resårband, gummihanskar och annan personlig skyddsutrustning är orsaken.

Vill du stödja en gummiodlare i Isaan så bär engångshandskar och engångsmask dagligen.

Hej

Visst är det så och det vet alla inblandade, detta är med största sannolikhet en tillfällig uppgång, men efter flera magra år är pengarna välkomna och det är bara att gratulera odlarna.

Mvh isan lover

Hej

Visst är det så och det vet alla inblandade, detta är med största sannolikhet en tillfällig uppgång, men efter flera magra år är pengarna välkomna och det är bara att gratulera odlarna.

Mvh isan lover
Ja nu behöver dom inte bli subventionerad av staten.
Bäst att låta marknaden styra pris och efterfrågan.

Nu kommer väl gummiodlingarna att öka mångfalt och priset faller igen...

Ja nu behöver dom inte bli subventionerad av staten.
Bäst att låta marknaden styra pris och efterfrågan.

Nu kommer väl gummiodlingarna att öka mångfalt och priset faller igen...

Hej

Helt rätt och just nu överstiger marknadspriset den gräns som regeringen har satt för att betala ut stöd, men vi får väl se hur länge det varar, men att speciellt många skulle plantera gummiträd tvivlar jag nog ändå på, det finns ju inte längre något statligt stöd för detta och många har nog redan gett upp.

Mvh isan lover

555 nåt det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked, vi är i sverige så våra 1500 gummiträd står för fäfot 555, nej frun litar inte på gummimjölkarna om vi inte är på plats

Hej

Helt rätt och just nu överstiger marknadspriset den gräns som regeringen har satt för att betala ut stöd, men vi får väl se hur länge det varar, men att speciellt många skulle plantera gummiträd tvivlar jag nog ändå på, det finns ju inte längre något statligt stöd för detta och många har nog redan gett upp.

Mvh isan lover
Tråkig inställning att det ska krävas statliga stöd till allt i Isaan.
Fri företagsamhet och låt olönsamma verksamheter gå i graven.
Då först blir det utveckling och modernisering som alla vinner på.

555 nåt det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked, vi är i sverige så våra 1500 gummiträd står för fäfot 555, nej frun litar inte på gummimjölkarna om vi inte är på plats

Hej

Det finns risker med allt och att en del gummi kanske går vid sidan om får man kanske räkna med.

Men det går ju att räkna ut ett snitt på alla träden när man är på plats, då vet man ungefär vad som borde komma in per dag, vecka och månad, börjar intäkterna sjunka är det kanske dags att be någon kolla upp verksamheten alternativt skaffa nya tappare.

Mvh isan lover

Hej

Det finns risker med allt och att en del gummi kanske går vid sidan om får man kanske räkna med.

Men det går ju att räkna ut ett snitt på alla träden när man är på plats, då vet man ungefär vad som borde komma in per dag, vecka och månad, börjar intäkterna sjunka är det kanske dags att be någon kolla upp verksamheten alternativt skaffa nya tappare.

Mvh isan lover

Varför då?
Varför ska man ta pengarna från dom som gör jobbet?

Hej

Det borde du kanske fråga din chef. :)

Jag tror att han kan förklara det för dig.

Mvh isan lover

Allt för sällan jag har kontakt med honom, eller henne. Jag vet faktiskt inte ens vem min chef är.

Varför tycker ni att det är så roligt att utnyttja samhällets svaga?
Varför kan inte dessa få pengarna?
Du gör knappt av med några pengar och dessutom lever du billigare än Thailändarna själv.
Men vinst ska du göra på andras slit.

Hej

Mvh isan lover
Vi delar generöst men vill inte riskera osämja, vet av erfarenhet att mycket vill ha mer 555, dessutom kanske bra att träden får växa till sig

Allt för sällan jag har kontakt med honom, eller henne. Jag vet faktiskt inte ens vem min chef är.

Varför tycker ni att det är så roligt att utnyttja samhällets svaga?
Varför kan inte dessa få pengarna?
Du gör knappt av med några pengar och dessutom lever du billigare än Thailändarna själv.
Men vinst ska du göra på andras slit.

Hej

Jaså det var där skon klämde, men du är lite snett ute här, jag har aldrig ägt någon gummifarm i Thailand, men jag har jobbat oavlönat på gummifarmer som frugan och släkten har ägt.

Men numera har inte frugan heller någon gummifarm längre, den sålde hon förra vintern till en av morbrödernas familjer, så det är dom som får dra nytta av det höjda priset på gummit.

Men jag har ingen förståelse för dina tankar om att företagare ska satsa egna pengar och bygga upp en rörelse för att sen ge dom anställda alla inkomster som rörelsen ger, låter väldigt konstigt i mina öron, vem bedriver företagsverksamhet på det viset ?

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp